Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 3396 ggr
Nattis.
0

Är det okej!

Idag var jag ute med min grannes hund och då får jag med mig godis som dom använder när hunden kissar och bajsar! Men jag tycker inte att hundarna ska få belöning för att hunden gör sitt! Och när den har gjort något så väntar den på godis men jag brukar bara ge henne när hon gör nåt duktigt tex. Sitt och tass! Tycker ni att det är okej? Tacksam för svar!

panini
2

Jag har en valp och detta har hjälpt för mig så att han slutat kissa/bajsa inne. Så att om han gjorde något inne, jag kollade inte ens på honom utan jag bara torkade upp det. Om han gör något ute så berömmer jag!

[LoveUnite]1
7

Du får bara ha i tanken att det är inte din hund.
Jag rastar andras hundar också, finns vissa saker jag kan tycka är onödigt eller kanske något jag vill träna in på dem, men som sagt de är inte mina hundar.

Jag rastar en hund som alltid vill ha godis efter han gör nr 2, ibland får han och ibland inte. Nu har inte ägarna sagt något om de brukar ge honom godis för det men han tigger med jämna mellan rum också =)

Jag kände en man för några år sedan och deras hund fick godis efter han gjorde nr 2 varje gång, hunden förväntade sig det efter också, minns inte vad anledningen var för det men var säkert något de tränade in när han var valp. Men de körde med det när han var vuxen också.

Så kort sagt, jag tycker det är okej.

Scorpio97
8

Skulle hundens ägare be mig ge en godis när hunden sitter, kissar/bajsar och liknande skulle jag göra det. Det är trots allt deras hund, dom bör ha koll på hur och när hunden ska få godis? 

Vår hund tycker det är tråkigt att äta maten inne, så vi brukar ta med en del på promenaden och ge som godis, och då ger vi även när hon "bara" gör sitt och liknande. 

Så jag tycker absolut att det är okej.

//Jessie

Nattis.
0

Ja absolut det är inte min hund men den är snart 3 år och jag tycker att inte hundar ska få godis när dom har gjort sina grejor.

[Kaoskaos]
26

Du tycker inte det , men ägaren tycker det och då får du acceptera detta !

oh-la
13

det är inte din hund TS, och därför är det inte upp till dig att besluta om hunden ska eller inte ska ha godis efter att den gjort nummer två. om ägaren upplever att dom vill ge hunden godis av någon anledning är det inget fel med det! jag belönar min tjej från och till när hon kissar ute också, lite som en positiv grej. det skadar ju inte hunden att få godis när den kissar eller bajsar så varför göra en grej av det? ge hunden godis om ägarna vill det, det är deras hund!

Turast
6

Jag belönar min valp, ibland med godis ibland med bara röst, efter kiss och bajsning utomhus, skulle inte förvåna mig om hon kommer förvänta sig det senare. Jag säger bra till  min vuxna hund efter det också, ser inga problem med det.

Om ägaren har sagt att hunden ska få godis efter den gjort sitt så borde du följa det, spelar ingen roll att du tycker att hunden är "för gammal" för att bli belönad när den utgör sina behov, ägaren tycker inte det :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Nattis.
0

Tack så jätte mycket för svaren! Men Jag tycker fortfarande att det är fel eftersom att hunden lär sig att gå på toa och sedan få godis, jag tycker det är samma sak som att vi går på toa och får goodis för det!

Haztparken
17

#8 Varför är det fel? Vad kan hända som gör det så fel?

Jag hade gärna fått godis efter jag varit på toaletten 😃

Scorpio97
7

Jag hade också gärna fått en godis när jag varit på toa. Varför inte liksom?

Dessutom kan det ju finnas en anledning till varför ägaren ger godis. Har du pratat med dom om det?
Exempelvis kanske hunden tycker det är läskigt att gå på toa på asfalt/i högt gräs/när det regnar/blåser eller annat, så ägaren vill göra det så positivt som möjligt. Det är även olika hur snabbt det tar för en hund att bli rumsren och hur rumsren dom blir, det kan också vara en anledning till att man vill förstärka att toabesök ute är något bra och roligt. 

Ser inte hur det skulle kunna gå fel, enda man riskerar är väl en hund som tigger efter att den kissat och om inte ägarna ser det som ett problem så gör ju inte det något. Ingen skillnad mot att tigga vid matbordet, vilket ganska många låter hunden göra vad jag märkt. 

Vi går ju inte heller med koppel på oss, sover på golvet osv så jag tycker inte riktigt man kan jämföra en hund med en människa på den punkten.

//Jessie

Marsvinsmamman
10

Så länge man rastar någon annans hund och de har bett en att göra på ett visst sätt, så bör man ju följa det. Ägarna kanske kämpar hårt med att förstärka det positiva i att göra sina behov utomhus, och om då en tillfällig hundvakt vägrar följa det invanda mönstret så underlättar det ju inte precis ägarnas träning.

Själv hade jag blivit riktigt besviken om en hundvakt hade struntat i mina "instruktioner". Jag hade tappat förtroendet för en sådan hundvakt. När det gäller själva sakfrågan - ge godis eller ej efter kiss/bajs - så får väl var och en göra som den vill med sin hund. Dock skulle det aldrig falla mig in att belöna min hund med godis efter en sådan självklar sak. Men alla är ju olika och tycker olika. Och som sagt: har ägarna bett ts att göra på ett visst sätt vid hundrastningen, så finns det inget positivt alls i att strunta i ägarens önskemål. Visa istället att du är pålitlig och följ de önskemål de uttryckt, det är ju faktiskt deras hund och därmed deras regler som ska gälla.

Nattis.
0

#10 Alla hundar sover inte på golvet? #11 Jag har inte sagt att jag inte följde deras "regler" Vill inte diskutera detta, jag frågade om vad ni tyckte inte massa tykna kommentarer. Jag tycker vad jag tycker va jag tycker nu tycker jag att vi lämnar denna diskussionen. :)

Scorpio97
3

#12 Jag har inte heller påstått att alla hundar sover på golvet? Men rent allmänt händer det nog oftare att en hund sover på golvet än en människa gör det, eller hur?

//Jessie

Lexie82
9

#12 Om du ber om åsikter så kan du ju inte sen säga att du inte vill diskutera det för att folk inte håller med dig. Så funkar det inte på ett forum.
Och jo, du sa att du inte följde deras regler i första inlägget.

[blackbeauty]
0

Jag har en chihuahua/pekinges blandning och både cihihuahuas samt pekingeser brukar generellt sätt vara svårare att få rumsrena vad jag hört. Han är dock helt rumsren och då belönade jag honom enbart första veckan med godis efter han gjort sina behov ute, därefter använde jag bara ljus röst och klappning som belöning. Det har funkat jättebra ändå. Ger han enbart godis vid lydnads övningar som inkallning, sitt, ligg, stanna etc. Dock så är det nog ganska individuellt beroende på ras och personlighet. Vissa hundar är väldigt lättlärda och har lätt för att lära samt sammarbetsviljan medan vissa hundar kan behöva lite "muta" för att hålla sammarbetsviljan i schack. Tex tibetansk mastiff är ju en självständig hund och kommer när det passar, väldigt svårlärd eftersom hunden tar egna initiativ och lyssnar när han inte har något intressantare för sig samt en väldigt envis ras (på många sätt mer som en katt) och i sånna fall kan det kanske funka bättre med godis i hand. (en fundering bara)

Arashi
0

Tycker väl att de är ok att tycka att de är "fel" alla är vi ju olika och tycker olika om hunduppfostran. Men har man tagit på sig ansvaret att passa någon annans hund så ska man ju följa deras regler, hur konstiga dom ej må vara för en själv. (självklart ska man inte göra någonting man tror skadar hunden, men annars) När man lämnar bort sin hund till någon annan, visar man dom en stor tillit, som hundpassare borde man ju därför göra sitt bästa för att leva upp till den tilliten. Du håller en annan människas känslor och kanske viktigaste vän i din hand, de är ett ganska stort ansvar tycker jag.

De är min åsikt på din fråga.

Nattis.
0

#15 det är detta jag menar! Att hunden kan tränas på detta sättet men jag tycker inte att hunden borde fortsätta få godis! Jag har mina åsikter och ni era!

Nova1234
4

Det är inte okey…

Att du ifrågasätter ägarens önskemål för hur den hunden ska behandlas

Du får lön för att göra det som du blir tillsagd, 

Jag hade aldrig velat anställa hundvakt som ifrågasätter hur jag gör med min egen hund.

Nattis.
0

#18 får inte lön för att gå ut med hunden!

imsuchadiva
3

Vad du tycker spelar faktiskt ingen roll, eller givetvis får du tycka som du vill men det förändringar inget. Ägaren vill att hunden ska belönas efter att den gjort sina behov, det är inget skadligt med det, så då är det bara att du belönar.

-Aida-
1

Jag skulle isåfall ha frågat ägaren till hunden varför dom gör så, dom kan ju ha anledning att göra de, aldrig hört om någon som faktiskt gör så men man vet ju inte om man liksom inte frågar dom.
Jag skulle inte göra så med min egen hund men om en annan ägare vill att jag gör så med deras hund då skulle jag göra som dom säger.
Ser inte varför de inte skulle va okej att ge belöning efter den gjort sitt.

Karmatarerskanise
2

Om ÄGAREN  vill det så förstår jag faktiskt inte problemet. Är det jobbigt för dig?

Naviifax
5

_"Och när den har gjort något så väntar den på godis men jag brukar bara ge henne när hon gör nåt duktigt tex. Sitt och tass!"

_Dina egna ord vilket tyder på att du inte gör som ägarna säger :( Känner du dig inte bekväm med de uppgifter du får så säg till dem vänligt att du nog får avstå uppdraget. Min valp får aaalltid beröm vid kiss och bajs ute, nu är hon rumsren men kommer nog göra det ett tag till för att vara helt säker. Ger blanka fan i hur folk uppfattar det :) Det gör väl ingen skada om hunden förknippar kiss och bajs ute med något bra. Dem kanske haft enorma problem med rumsrenheten och inte vågar chansa.

@adventuresofnavi | instagram

Nervöst Skall
4

Förstår inte problemet, ge hunden godis enligt ägarens instruktioner punkt. Jag förstår heller inte varför det skulle vara fel att belöna efter kiss/bajs. Vi belönar hunden efter önskvärda beteenden, kiss/bajs ute är för mig ett väldigt önskvärt beteende så ser inga som helst fel i det. Hade snarare reagerat om ägaren bad om att belöna dåliga beteenden så som agression mm.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

poodlelicious
8

Farfar brukade säga: ni ska sia sanningen pöjkar si då behöver ni inte komma ihåg va ni har sagt. Kan vara bra att tänka på. Blir så pinsamt att ljuga fel på ett forum.

Nattis.
0

Ni kanske har rätt men jag följer ägarens regler och jag har frågat ägaren varför och det är för att hon går inte på toa om hon inte får godis!

CissiD
2

Om hundägaren sagt att de vill att hunden ska få godis efter att den gjort sina behov så ska du ge hunden det. Ägaren bestämmer hur hunden ska behandlas. Är du inte bekväm med något så prata med ägaren. 

Om jag haft någon som tog promenader med min hund och inte följde mina instruktioner så hade jag inte låtit den personen fortsätta promenera min hund. När man lämnar ifrån sig sin hund vill man känna sig säker på att den men lämnar den till gör som man ber den. Oavsett lön eller inte.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Naviifax
3

#25 Smart farfar! Med go dialekt ;D

@adventuresofnavi | instagram

Karmatarerskanise
1

#26 Då är det så dom valt att göra. Du får välja att göra som dom bett dig eller sluta gå ut med hunden. Du har inte valet att själv välja när du ska ge belöning!

Nattis.
1

#27 #29 jag följer deras regler! Och Jag e jätte nöjd med att passa lilla minna!

LeeKnow
2

#30 Varför ändrar du historien mitt i allt?

Haku
0

Det är jättebra att ge godis och berömma om hunden bajsar/kissar ute speciellt med valpar som inte är rumsrena, nu är min hund rumsren så jag behöver inte träna men jag antar att dem som låter dig gå ut med sin hund har någon anledning. Och som svar på din fråga, ja oavsett är det okej att dem ger godis till sin hund man får ge godis till sin hund när man vill och känner att det behövs.

Nattis.
0

Tack så jätte mycket! #32

Haku
0

#33 varför säger du tack?:)

Nattis.
1

Att du har svarat på min fråga!

Haku
0

#35 aha ok:) så lite så ;)