Hundar _ Valfritt
Det är bäst att börja med att säga: Nej, jag är inte rädd för hundar. Jo, det går att ogilla djur utan att vara psykopat.
"Problemen" började runt pandemin. Då skulle alla skaffa hund. Nu är dessa överallt runt om i stockholm. Jag betonar, om du vill ha hund så ska du få ha hund.
Jag som inte har hund har bättre koll på vett & etikett och lagar och regler. Där har vi problemen. Jag promenerade i en vanlig park igår. Då hörde jag en vuxen karl skrika. Aha, det var Malinoisen som inte lyssnade. Angående detta, det är koppeltvång denna årstid och det finns barn/vuxna som kanske inte uppskattar en stor lös hund. Jag åker tunnelbana. Det finns platser ämnat för hundar. Idag var det en labrador i vagnen för allergiker. Jag frågade matte. Matte negligerade min fråga. I huset där jag bor kan du stöta på diverse hundar. Går det att ha koll på sin hund i offentliga utrymmen?
Vad har hänt med den ömsesidiga respekten för medborgaren? Inte här för att starta "bråk", vill dock höra från hundägare :)
Du kan inte dra alla under en kam.
De allra flesta hundägare visar respekt och håller sig strikt till gällande lagar och regler. Tyvärr så finns det en minoritetsgrupp, som de hundägare du beskriver i ditt inlägg. Dessa hundägare drar ner alla oss som faktiskt har koll på våra hundar och följer gällande lagar och regler.
Låter mer bara som du vill att hundar inte ska synas i världen… finns gott om ställen där hundar inte är välkomna, jag som behöver min hund för att kunna vistas bland folk på ett vettigt sätt (pga mental ohälsa) märker detta tydligt, det är ställen jag inte ens kan åka till, upplevelser jag inte kan pröva på OSV bara för att jag inte klarar av det utan min "MSD".
Det finns oerhört respektlösa hundägare, och pga det så är det dom som "syns" men det betyder inte att alla är sånna dom FLESTA av oss har en extrem respekt för omgivningen så att bara anta att det inte finns dessa människor är istället otriligt respektlöst.
Samma med dessa som inte plockar upp det är dom som märks och syns för att det ligger hundbajs överallt, men det innebär inte att det är majoriteten och att hundägare anser att det är okej.
Jag har extrem bakterieskräck och klarar inte av att plocka upp hundskit efter en hund om det legat ett tag, tog mycket tid för mig att kunna lära mig att plocka upp efter min hund notera att detta var när jag var typ 12 år och började gå ut med hundar på riktigt, är över 30 idag och plockar ALLTID upp efter hunden trots det så var jag så äcklad av alla hundägare som inte plockar upp efter sina hundar och drog på mig munskydd plasthandskar och gick runt gatan och plockade upp andra hundars avföring, 2.5 icakasse med avföring kastade jag bort, det är äckligt, det är vidrigt, alla ser det.
Vi försöker göra rätt med våra hundar oavsett i vilken situation och att dra oss över samma kam som dom få som INTE försöker göra rätt är vara extremt otrevligt och respektlöst av dig. Så där är nått som även du behöver jobba på.
Att lära sig att alla människor är inte lika.
Sen kan jag tillägga med hunden i fel vagn.
Jag har också gått på fel vagn med hund, inte får att jag ville att min hund skulle vara i fel vagn eller så, utan av den enkla anledningen att det var extremt otydligt vilken vagn som var rätt, det var en silhuett av en hund på den vagnen, och det var så otydligt att jag skulle gå vidare till nästa vagn, jag hade ingen aning föränn en tågvärd kom och sa att jag var i fel vagn OCKSÅ den tysta vagnen. Så den saken är absolut inget du kan lägga på en hundägare, det kan mycket lätt vara en misstag.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
- Redigerat 2026-03-31 13:49 av molam
Tack för svaren :)
Det finns en röd tråd i era svar: " det går inte att dra alla över samma kam ".
Ni har rätt. Det gör jag inte. Men som jag skrev, det blir vanligare och vanligare att respekten inför medborgaren negligeras. Att ha hund är ett stort ansvar. Ett ansvar som dessvärre långt ifrån alla mattar/hussar förstår. Polisen har annat att lägga sin tid på. Inte skulle de bry sig om en lösspringande Bully XXL. Vi måste högst troligen införa ett större reglemente kring husdjur (läs hundar). Det är många hundägare som inte bryr sig. Det drabbar ju mest de som tänker på sina medborgare. Att lufta problem med "människans bästa vän" är oftast omöjligt. Lobbyn kring hundar är stor. I dagens samhälle (typ stockholm) är lagar/regler och vett/etikett i kraftigt gungning. Hur ska man lösa den eskalerande situationen?
Mvh
Kajsa
#2: Hej, jag missade detta: "dom få som INTE försöker göra rätt är vara extremt otrevligt och respektlöst av dig. Så där är nått som även du behöver jobba på."
Jag undrar stillsamt var jag är respektlös i mitt inlägg??
Mvh
Kajsa
#1: Är dessa i minoritet? Jag betvivlar inte att du är en bra matte/husse.
Och där är det igen, u.du säger att det blir mer och ler vanligt, det är fel, det är bra mycket mer som skaffar hund som respekterar omgivningen MEN det är dom som inte gör det som syns, det är dom ni ser för det är dom ni stör er på.
Det är respektlöst för stt du påstår att hundägare blir värre och värre, vilket igen är fel, det är dom du ser, skulle du hylla den personen som städar upp efter alla hundar? nej.
Skulle du hylla den personen som gick och hämtade en hund som hade en ägare som inte följde reglerna? Nej, du hade kallat den en hundnappare.
Skylle du hylla den personen som har 100% pli på sin hund, den hund som inte märks? NEJ, du ser inte den hunden.
Du ser hunden som bajsar överallt, där ägaren inte plockar upp, du ser hunden som springer lös på sergels torg och biter människor, du ser den hundem som hoppar på människor, du ser tom den anragligen mycket lugna hunden i tysta vagnen på tåget som hamnat i fel vagn av misstag.
Ser du vart det går? Se över dig själv, se över DITT tankesätt sätt dig på toget och titta på människor och deras hundar i några timmar, då kommer du att se att majoriteten är inte såsom du beskriver.
#6: Ledsen, men du har lika lite bevis som jag egentligen har. Dock kvarstår problemen som jag skrev om i mitt första inlägg.
Dvs fler hundägare i dagens samhälle negligerar lagar och regler. Självklart finns det ordentliga matte/husse. Som i många andra fall så syns det som är fel. Vi behöver åtgärder i samhället som stävjar denna nochalanta syn på att ha hund ute i samhället. Det är ingen rättighet i de fall som matte/husse inte klarar av lagar®ler. Urspårningen på detta plan kan leda till oerhörda samhällsproblem. I dagsläget har vi bland annat kriminella som nyttjar hundar. En utveckling som hundägaren bör vara mån om att ta itu med.
En bra hundägare har koll på lagar®ler, respekterar sina medmänniskor och inser att hunden alltid kommer vara lägre i rang gentemot människan. Eller hur?
Mvh
Kajsa
#5: Ja, de som inte tar sitt ansvar är i minoritet, MEN det är de som syns och som det pratas om. Därför drabbas även vi som tar ansvar för våra husdjur också på ett sätt så även vi får dåligt rykte.
Det jag har bevis på är att du tolererar att hundar finns, men dom ska inte synas, det jag ickså har bevis på är att du vägrar se dom som gör rätt för allt du ser är tydligen dom som gör fel. Nej det har inte blivit mer som gör fel, det är samma procentenhet som gör fel, ja hundarna har blivit MER men det innärbär inte att vi som är hundägare respektera omgivningen mindre, det handlar om att samma personer som alltid gjort fel gör fortfarande fel och deras avkommor ser det som rätt för det är vad dom lärt.
Jag ser hellre hundar i samhället än människor, hundarna är inte problemen, i dom flesta fall människorna är det, och även du utgör då ett problem då du vägrar se verkligheten, du vill bara se di vill se antagligen pga att du inte gillar hundar, och det är okej, det är din åsikt, men det ska inte gå ut över hundägare. Igen, sätt dig på torget i npgra timmar och bara titta istället för att gnälla, dp kommer du att se att majoriteten av hundägare vill göra rätt och gör rätt.
Finns inget som måste ändras, i hundvärlden, det är människorna som måste ändras.
Hej igen,
"Jag ser hellre hundar i samhället än människor" , god natt.
Du sade allt med en menig. I min vildaste fantasi hade jag trott att det var vuxna människor på sajten. Din citerade mening visar tyvärr motsatsen.
Rent allmänt får man aldrig ifrågasätta hundägare. Som ni visar går ni på attack/försvar. Ni kan ta av er era skygglappar. Titta vad som sker. Respektera gärna era medmänniskor.
Ps. Ett djur kommer Alltid vara ett djur.
Mvh
Kajsa
#10: Påhopp och nedvärdering är inte tillåtet på siten. Nu kliver vi upp ur sandlådan och beter oss som vuxna människor, annars låser jag tråden.
// Admin
#11: Anser moderator att jag har gjort något fel? Dm:a i så fall och visa gärna var felet ligger?
Mvh
Kajsa
Ps. Gällde det faktumet att vi i samhället har rangordnat människor högre än djur?
#10 som sagt flertalet gånger förut sätt ditt på stan i några timmar och bara kolla på människor, hundar och hundägare, du kommer direkt få din åsikt motbevisad, men det vill du inte, för igen, du vill inte att en hund ska synas i samhället, då kanske detta är fel forum för dig, du kommer aldrig få en hundägare på detta forumet att erkänna att våra hundar är problemen, för igen, majoriteten är inte det, det är minoriteten du ser, men du ser bara den för du vill bara se problemen för att du ska få fortsätta hata på hundar och hundägare, till du har satt dig i några timmar på torget, bara tittat och sett att du har en skev bild på hundar, så känns det inte ens möjligt att diskutera detta med dig.
Lär om, lär rätt, hundar i samhället är i regel inget problem.
#9: Jag gillar verkligen när du fultolkar mig. Jag gillar att de övriga 8467 hundägarna på forumet tyst instämmer i absurditeter. Jag gillar din logiska beviskedja. Jag uppskattar hur du ser på medmänniskors rätt till att ha synpunkter på ett husdjur. Jag älskar din lösning på sakerna. Du måste vara Fredrik Steen eller möjligen en hundbeteendevetare.
Mycket trevligt att föra dialog ( monolog)!
Mvh
Kajsa
#12: Lyssna på vad du själv säger och skriver.
Du menar tydligen att majoriteten av de hundratusentals hundar och hundägare i vårt avlånga land inte tar sitt ansvar ? Det är helt absurdt.
Du kastar ur dig otrevligheter som att du trodde det var vuxna människor i forumet, du har ingen aning om huruvida molam är 5, 15 eller 50 år. Du har ingen aning om varför hen resonerar som hen gör.
Lägg av, det räcker nu. Kan man inte diskutera som vuxna människor så skall man inte diskutera alls.
Samma sak gäller för alla som skriver/kommer att skriva i tråden.
#15: Hej igen,
Visa gärna på det du insinuerar: "Du menar tydligen att majoriteten av de hundratusentals hundar och hundägare i vårt avlånga land inte tar sitt ansvar ? "
? Var har jag skrivit detta?
Aha, det är jag som har skrivit dumheter. Det Molam har skrivit är fakta?
Var exakt har jag gjort påhopp?
Du menar att du kan få resonera feltolka saker pga något oklart? Då är det ok. Jag har initialt varit nyfiken på problem som jag som samhällsmedborgare ser. Om man väljer att titta bort så är det ju klart att det inte existerar problem.
Mvh
Kajsa
Ps. Idag var det en löst springande Rodesian Ridgeback i parken. Men det är klart, hundar är högre i rang än "Mellan 1 mars och 20 augusti gäller…koppeltvång"
De flesta hundägare har sina hundar kopplade i stan och sitter på ämnade platser i kollektivtrafiken, om det finns plats.
Det är stolpskotten utan koppel, som inte plockar upp skiten, som har hund var man inte får osv. som märks mest eftersom dom gör saker som drar till sig uppmärksamhet och irritation.
Vi är vuxna admins här. Ditt sätt att reagera i dina kommentarer skvallrat om att du inte är vuxen och inte känner till netikett.
Tagga ner dig om du vill fortsätta skriva.
#17: Jag tackar för ännu en admins kommentarer. Men visa på VAR jag ej följt "netikett"? Vad är det som anses vara fel i mitt sätt att skriva?
Uppenbart har inga hundägare på Forumet velat se att det kan finnas problem. Det är långt ifrån enbart jag som ser detta. Men jag vågar/vill ge min syn på situationen. Det är lätt att tro att jag hamnat i Rikets Sal och ifrågasätter Jesus existens!
Mvh
Kajsa
#15: Så du menar att Molam skulle kunna vara 10 år? Det är pga det som hen har rätt i det hon skriver? Är det så du tänker igenom eventuella svar på detta unika forum: " Personen bakom tangenterna kan vara 7 år och därav så skriver hen på detta sätt och jag måste då bemötta hen på en sjuåring nivå, om nu inte hen är 12 år"?
Mvh
Kajsa
#18: "Du sade allt med en menig. I min vildaste fantasi hade jag trott att det var vuxna människor på sajten. Din citerade mening visar tyvärr motsatsen."
#18: "Uppenbart har inga hundägare på Forumet velat se att det kan finnas problem. Det är långt ifrån enbart jag som ser detta. Men jag vågar/vill ge min syn på situationen. Det är lätt att tro att jag hamnat i Rikets Sal och ifrågasätter Jesus existens!"
Nu är du ute och cyklar.
Vi som är hundägare är troligtvis ute mycket mer och möter andra hundar än er som inte har hund. Således ser vi både skiten och det positiva.
Givetvis ökar antalet idiotägare samtidigt som fler skaffar hund. Det gör även de bra hundägarna.
Trenden har dock vänt och färre hundar blir sålda, vilket troligtvis hör ihop med kraftigt ökade kostnader på försäkring och veterinärvård. Så det minskar i dagens läge, och gjorde även det förra året.
Lösa hundar utan lydnad är ett problem. Det är få om vi ser till antalet som är kopplade, men dom kan orsaka mycket.
Jag har varit med om 3 attacker. De andra i tråden förlorade en hund i en hundattack. Och du sitter och skriver att vi inte vill se det…
Sedan kan jag informera dig om att "koppeltvång" inte finns som ord i lagen. Det existerar inte. Vill du att jag länkar till faktiska paragrafen?
Däremot kan kommuner ha koppeltvång, ibland bara på vissa platser, ibland överallt.
Hundar får inte störa vilt någon gång på året. Mars-Augusti är det ännu viktigare eftersom djuren har ungar.
För att kunna få till en bra diskussion måste du förstå att hundägare drabbas mycket mycket av det du tagit upp, och är av naturliga anledningar också de som ser problemen på en helt annan nivå.
Jag lovar att din irritation på de hundägare du syftar till, är 1% jämfört med min. Jag lovar också att jag har agerat när hundägare beter sig illa fler gånger än antal år du är. Jag har blivit hotad flera gånger för att jag inte är tyst utan säger ifrån. För att jag har anmält till polis och Länsstyrelsen. För att jag återlämnat människors hundbajs på deras trappsteg, precis i dörröppningen.jag har sagt åt folk att koppla. Sagt åt folk att man inte får slå sin hund. Bett pundare skaffa midjebälte så dom inte tappar kopplet. Uppmuntrat idioter till att sälja sina hundar.jag har förklarat lagarna för många som är clueless.
Jag har blivit påhoppad fysiskt för att min hund blev attackerad, och ägaren bånelade att det var dennes hund som gjorde det. Hon försökte smälla7g i ansiktet. Jag boxade henne i tinningen så hon föll, spottade på henne och förklarade att ägaren precis hade visat att det utan tvekan var hennes hund, det var ju ägarens energi. Hennes släkting kontaktade mig efter detta och hotade en massa i tron om att jag är en lite flicka utan livserfarenhet som skulle bli livrädd.
Jag förklarade att du som inte var med vet inte något annat än släkting 17 år ung sagt. Vi var 7 vuxna vittnen som såg vad det verkligen hände. Jag var tydlig med att hennes hot kunde hon packa ihop och trycka upp i röven bland all annan av hennes skithör hemma.
Att då till hundhägn är alltid oro. Det finns idioter som går in utan att fråga före, vilket är livsfarligt.det blir lätt slagsmål. Men idioterna tycker att hundhägn är för alla och att hundar som är aggressiva inte ska bara där.
Hägnen är till alla. Men alla får nyttja sin egen tid där inne som den vill. Behöver man vara själv av olika anledningar så får man
Det är dock viktigt att hålla det kort 10-15max om en väntar. Är det många så max 10 min.
Tyvärr finns det grupper som har favorithägn och är stora grupper som samlas dagligen. Dom bjuder in, men vi är många som inte slänger in våra hundar till massa främmande. Då stannar dom en timme ändå
Står i gen i kö och vill nyttja hägnet, då kan man skanna hela dagen.
Respekterar man varandra så säger man 10mln, sen byter vi. Kön får respekt och en tid. Så avancerat är det.
Själv låser jag grinden numer,för folk går rakt in.
Skötseln i hägnen kass.vu får där med benbrott som reel risk. Efter idioter,ofta dess bullupulli groteska sönderavade för att bli så kompakta och muskliga och en kropp som inte klarar tyngden eller andningen. Koppen kan inte jobba som den ska och organen trycks ihop. Formen är of så leder och korrekt stående, gång, sitt och deras andningsvägar är tyvärr under all kritik.
Jag har vapen på mig efter tredje attacken.jag hoppas döda hunden före mina får skador.
Fel plats på kollektivtrafiken är i jämförelse dett minsta problemet
En golden lev attackerad av en shit bull. Den låg i mattes knä och skrek medans äckel hunden skakade hundens ben, och höll kvar det. Skakade, vilade. Varje skakning fick golden att skrika i smärtor och rädslan sög luften från en.där låg dom. Ingen kunde göra något. Hunden hade fästsig3 då släpper den när bytet inte skakar mer
Var hundar sitter på buss eller tåg är mitt minsta problem ägare med moster hundar utom kontroll, hundar som tycker fight är kul och triggar sig själv.
Att någon skriker på sin hund är inget konstigt om den tex kommit ur sitt halsband, eller hittat nått den förjat tugga på.
Hundbajs högar är allvarligt eftersom dom skrider flera otrevliga encelliga parasiter. Parasiterna klarar sig väldigt länge utomhus, förökar sig fort och valpar och äldre drabbats värst. Det räcker med en lukt i rumpan på en kompis eller en lukt i bajset.
Väl med Guardian konstaterad är det sanering i en hel vecka i hemmet.soffor, sängar,sängkläder' hundleksaker, filtar, hundsängar.
Dagligen mekanisk rengöring på allt som hundarna kan ha varit nära
Ute ska man inte gå var man gått innan Guardian. Undvik de vägar ni brukade gå. Plocka all deras avföring. Dom får inte hälsa på andra hundar.
Jag blev av med dom efter första behandlingen. Det är tyvärr vanligare med flera då den är så tålig. Det är ett tufft jobb.
Idioter fattar inte att deras hund en dag smittas av någon annan lat jävel som lämnade din skit på gatan
Värst är de svinen som har stora hundar, som låter hundarna bajsa utanför folks dörrar, uppfarter eller framför bilhjulen. Skulle gärna samla en stor fin balkong med hundskit och trycka in en och en i vars en sådan.
Tackar, äntligen ett svar! Men jag måste börja med att kommentera "koppeltvång". Du har ju rätt, du som har hand om en hund har ett strikt ansvar för vad din hund gör. Hur många hundägare har 100 %-igt inkall på sin hund?
Jag beklagar alla situationer som du och dina vänner har drabbats av. Hundar i slagsmål är aldrig trevligt. Hundar som attackerar hundar är självklart jobbigt. Jag förstår att det kan vara tufft.
Jag förstår att husdjuren genererar mycket positivt. Jag köper att en hundägare träffar många hundar. Inte så konstigt?
Låt mig bara påtala att det är hundar. Djur. Och ägarna har ansvar gentemot de övriga medborgarna? Om du kan skilja på de problem som du som matte/husse stöter på och den vardagen som finns i Stockholm, så är det ett eskalerande problem jag pratar om. Vet inte om du bor i Stockholm? Jag nämnde i mitt första inlägg om diverse problematiska situationer. Dessa går ej att negligera. Eftersom det finns massor med människor som skaffar en knähund och tror att det bara involverar gullande, så vore det bra med en gedigen kurs för förstagångshundköpare.
I ett samhälle gäller det att ömsesidigt respektera sina medmänniskor. Vi respekterar dina husdjur, men då kräver vi respekten inför lagar/regler/vett/etikett.
Mvh
Kajsa
#22: Återigen insinuerar du att ingen hundägare tar sitt ansvar. Jag bor inte i Stockholm men jag är där väldigt ofta, ibland över flera dagar. Jag har promenerat i de flesta parkerna och promenadstråken i innerstan och jag har då aldrig sett att det skall vara så mycket problem som du skriver. Visst finns det ett och annat stolpskott som har noll koll och noll respekt för andra, men de är inte många.
Jag har även varit utanför stan och vandrat runt mycket, och där är det heller inte så stora problem som du beskriver. Jag åker alltid tunnelbana oavsett var jag skall när jag är i Stockholm, och jag har aldrig sett att det sitter hundar på annat än anvisade platser.
Ja det är ett eskalerande problem, men det beror inte på att de flesta hundägare inte tar sitt ansvar. Det beror på alla dessa bullhundar och andra farliga raser som avlas fram och som införskaffas av pundare, kriminella och , främst, unga killar som vill ha en "tuff" och "cool" hund. De har ingen aning om vad de har i kopplet och då blir det problem.
- Redigerat 2026-04-04 09:24 av Draken
"Återigen insinuerar du att ingen hundägare tar sitt ansvar.
…
Ja det är ett eskalerande problem…"
Var har jag skrivit om att alla hundägare INTE tar sitt ansvar? Visa gärna på det. Tidigare i tråden har olika personer tolkat mig liknande! Ingen har visat på att jag har skrivit det.
Det jag har skrivit är att vi ser "eskalering" i nonchalans. Vad berättigar ägare till husdjur att inte följa vett & etikett, lagar & regler? Jag ser detta dagligen. Ledsen, men jag bor i Stockholm. Ett stockholm som har förändrats i avssende på hundägares nonchalans. Gäller det alla? NEJ, det finns självklart massor av hundägare som respekterar sina medmänniskor. Problemet är som du själv skrev "eskalerande"…
Mvh
Kajsa
#24: Som du skriver genomgående i hela tråden så tolkar man det som att inga hundägare inte tar sitt ansvar, att det bara blir mer och mer problem och mindre och mindre hundägare som tar sitt ansvar.
Det är väldigt intressant. Här har jag lyft diverse problem. Saker som jag som medmänniska i samhället observerar. Nej, det gäller inte alla hundägare. De flesta hanterar sina husdjur korrekt. Tyvärr som i många samhällsproblem så sticker det ut - den eskalerande nonchalansen gentemot oss andra medmborgare.
I min fantasi hade jag trott att just kennel- & hundägare hade velat ta i problemen. Det som jag erfarit i detta forum är allt annat än just det. Anfall är tydligen det bästa försvaret. Konstiga tolkningar är frekventa. Allt annat än att se vad som händer runt om i Sverige. Jo, jag bor i innerstaden Stockholm. Jag ser problemen dagligen. Det är inte samma personer. Det gäller alla möjliga åldrar och raser.
Det känns som om skribenterna som svarat bor på landet med sin kennel. Då förstår jag att den problematik jag har beskrivit är främmande. Välkommen till Stockholm och då kanske inte en weekend i förorten.
Mvh
Kajsa
Jag bor inte på landet, jag bor 2 km från stads centrum. Och när jag är i Stockholm så bor jag inte i förorten, jag föredrar att bo på hotell Reisen i Gamla stan, men jag har även bott på Sheraton och Scandic tapto. Jag vill ha gångavstånd till innerstan när jag är i Stockholm för vi vill gärna parkera bilen när vi kommer dit.
Jag försöker ta itu med de problem jag ser. Ser jag någon som inte plockar upp efter sin hund, så säger jag ifrån, kommer de med att de har glömt bajspåsarna hemma så får de en av mig, jag har ALLTID bajspåsar i fickan, även fast jag går utan hund.
De flesta hundägarna i forumet är skötsamma och respekterar människor och andra hundar. Vi admins håller stenkoll på vad som händer på siten, och vi är inte rädda att säga ifrån om det är något. Visst har vi haft hundägare här inne som har misskött sig ordentligt genom åren, men de har åkt ut ganska fort. De är inte välkomna. Vi vill ha ett samhälle där hundar och människor kan interagera utan rädsla, påhopp och misskötsel.
#22: När jag är i stockholm bor jag några minuters promenad från centralen. När jag är i Helsingborg bor jag mitt i centrum.
De flesta hundägare visar respekt mot andra människor.
Precis som de flesta icke hundägare visar respekt mot hundägare. Alla gör dock inte det. Hundägare råkar ut för respektlösa icke hundägare. Möter ren avsky ibland.
Det beror på att vi alla är människor, och hundägare eller ej, rötägg finns i alla läger.
Det är det du behöver förstå. För "Vi respekterar dina husdjur" visar att du inte förstår att "vi" och "ni" inte existerar här.
Din uppfattning om att det är ett stort och växande problem är din personliga, inte någon sanning eller fakta baserad på statistik.
Om du möter respektlösa hundägare hela tiden i din vardag så är det nog dags att du rannsakar dig själv och funderar på om det kanske är så att du bemöts så säsong du bemöter andra. Dvs du uppfattas kanske som respektlöst, och bemöts därför med just det.
#26: Det är inte konstiga tolkningar som sker här utan det är reaktioner på din oförmåga att se att människor är respektlösa, det är inte hundägare som är de som är respektlösa mot övriga medborgare, det är människor som är det mot andra människor, både med och utan hundar, punkt.
Du lever i någon villfarelse om att de som inte har hund är respektfulla mot hundägare.
äger ingen hund men är ofta i centrala göteborg och tycker 99% av alla hundar är udnerbara. Finns alltid vissa där den verkar inte bra socialiserad eller liknande och regarar på andra hundar och skapar lite drama. även sällan jag ser hundskit så de flest hundägare lär bete sig bra (tänker antalet hundar jag ser, hur ofta en hund lär skita om dagen + hur sällan jag hittar skit)
på landet är det ännu vanligare att alla hundar verkar skitbra uppfostrade men minns inte ens sist jag stötte på en hund som störde eller hundskit
MVH Alva <3
Du sa bokstavligen "Vill inte starta 'bråk'"