Hundar iFokus

Hundar

Läst 93 ggr
Portismorsan
2026-08-07 10:13
0

Min hund vill inte gå på promenader

Hej!

Jag undrar om någon känner igen det här beteendet hos sin hund.

Min hund ( 6 år ) har alltid tyckt om att gå promenader, men de senaste veckorna har han förändrats helt. Han går ut, kissar och gör sitt behov – sedan vill han bara hem igen.

Jag försöker locka med godis, gå åt ett annat håll och peppa honom, men han vänder hela tiden hemåt. Om jag försöker leda honom framåt spjärnar han emot i kopplet, och så fort kopplet blir slakt vänder han direkt hem igen.

Det märkliga är att när vi väl är på väg hem går han helt normalt. Då nosar han, går i lugn takt och verkar nöjd, men det märks samtidigt att han har ett enda mål: H E M.

Han verkar inte halt, äter och dricker som vanligt och är pigg hemma. Har någon varit med om något liknande? Vad visade det sig bero på? Var det smärta, stress, rädsla eller något helt annat?

Jag tar tacksamt emot alla erfarenheter och råd. 🐶❤️

Draken
2026-08-07 10:34
2

Har du kollat så han inte har ont någonstans ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

molam
2026-08-08 17:01
0

Min första tanke hade varit en hälsokoll hos vet om det inte varit nån skrämmande incident på sistone, Ex hundattack, kanske ljudrädd och det började åska, el liknande.

vad ör det för ras? är det en större tyngre ras som kanske inte har så lång livslängd så kan det var att han börjar bli gammal också, men Är det en portugisisk vattenhund som namnet skulle innebära så bör det ju inte vara ålder iaf =)

Men min tanke är åk till och gör en vetkoll, kanske göra en seniorkoll, 6 pr börjar ju ändå närma sig seniorålder, jag gjorde seniorkoll på en 6 åring som började ändra beteende

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Snäckbönan
2026-08-23 12:48
0

Min hund var likadan. Han var uttråkad! När man tog honom ut i ny terräng förvandlades han till en glädjebomb! Närområdet tråkade tydligen ut honom nåt djävulskt… Det var en mycket intelligent hund!

Ana.J
2026-08-24 17:19
0

Jag har också det här problemet, mer att hon själv vill bestämma vart vi ska gå alt att jag ska bära henne, så var det inte förut. Har en pomeranian om det spelar någon roll!

// Ana

• Redigerat 2026-08-24 17:19 av Ana.J
Draken
2026-08-25 09:46
0

#4: Vissa hundar är så. Har själv Chihuahua, bla.a, och de kan få för sig sånna saker ibland också.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis