Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 943 ggr
Nova1234
0

Äckel päckel !!

Min 4 månaders valp äter sitt eget bajs ibland Brukar hundar sluta med det när dom blir äldre eller måste jag träna bort det?

sofia1992
0

Min golden var lika. Så fort hon slapp åt sin bajs åt hon upp den. Jag nekade henne varje gång och försökte självklart undvika att hon slapp åt det. Hon slutade av sig själv vid ca 6 månaders ålder.

VildaVittra
0

Bajs är en delikatess och det är helt normalt att dom gör det. Vad du kan göra är att servera din sötnos ananas varje dag, det är tydligen inte lika gott när det kommer ut därbak samt se över fodret (en del foder luktar fortfarande foder när de kommer ut bak). 

Vad får hunden för foder?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CissiD
0

Jag tränade in låt bli kommando. När min va valp så åt han både sitt eget och andra hundars gamla bajs. Jag tränade bort det och det försvann ganska snabbt när man fick in låt bli kommandot och lärt sig använda det vid rätt tidpunkt. 

Men det är vanligt att valpar äter bajs men det gör det inte mer trevligt för det. Speciellt inte med en pussig ras.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Nova1234
0

Han äter inte alltid upp högarna, ibland hittar han en korv, äter den och låter resten ligga Jag plockar i trädgården så fort jag kan Han äter spannmålsfritt torrfoder och Four friends blöt foder Han är en kelgris…..ibland när han kommer in vill. han kelas och dela ut bajsluktande pussar i ansiktet, mysfaktorn är då ganska låg Låt bli ska jag försöka träna, bra då har vi lite nytt att träna på :)

Fialialej
0

Men om det är så vanligt att valpar äter sitt bajs, är det inte så att det fyller en funktion då, och man kanske ska låta dem göra det?

"På natten är alla katter svarta"

VildaVittra
4

#5 Jag gissar på att det är ett inlärt beteende då mamman äter upp valparnas bajs i lyan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

poodlelicious
0

Min äter allt bajs han ser. Varför vara kräsen liksom ;)

[Daniela1983]
1

Tror inte att det är varken normalt eller väldigt vanligt. Vet en ägare vars hund började äta sitt skit när hon började ett visst torrfoder. Hon bytte och hunden slutade äta bajs, sånt tros bero på näringsbrist gör det inte.

Är det en valp skulle jag korrigera beteendet, i vilket som vill jag inte att min hund gör sådant.

Nova1234
0

Ha ha ja varför inte äta all bajs när man ändå igång :) Egentligen borde det vara mer naturligt om valpen åt den andra hundens bajs, hon äter annat foder Jag barfade valpen när han kom till oss, han åt bajs då också Bytte foder när jag fick veta hur svårt (och viktigt) det är att få rätt balans Hunden kan få fel benställning om balansen mellan fosfor och kalcium är det allra minsta fel

-Aida-
0

Min hund va helt otrolig med att äta bajs, inte sitt eget men andras och kattens, jag sa nej varje gång men envis som han är kom han på att han kunde skjutsa grejorna bak i svaljet med tungan medans han har munnen öppen så man inte har en chans i världen att öppna truten så han spottar ut det. <<

Han växte ifrån detta beteende när han blev ett år.

russin
0

Först och främst är beteendet "enklast" att bryta genom att bryta ovanan - men andra ord, se till att den inte kan äta upp sitt bajs.

Även valpar brukar få in lite rutin på när dom bajsar och då får du vara beredd och ta bort direkt.

Fialialej
0

#6 Låter logiskt!

Fialialej
0

#8 Det där med bajsätning i förhållande till näringsbrist är ju ganska intressant. Min vovve slutade nästan helt med att sno bajs från kattlådan när vi bytte från torrfoder till färskfoder. Kändes som ett tydligt samband, men vet inte vad det kan bero på. Något som saknades i torrfodret som fanns i kattbajset?

[Forest]
0

Vissa äter andras o sitt egna bajs mindre trevligt vad man kan göra är ta upp skiten snabbt o lära hunden att inte äta bajs. Har själv haft en unghund här som var snabb på hitta bajs men ägaren hade börjat träningen "hejda den från äta bajs" så hon fatta både stopp o kom :) var bara leka eller belöna henne när hon kom. Lycka till med träningen

Nova1234
0

Ja, jag får försöka vara lite flitigare och plocka ofta på tomten. Han är ute mycket själv och bajsar ofta det är lätt att missa Det konstiga med teorin med näringsbrist är att valpens eget bajs kan ju inte innehålla någon näring som han behöver om kroppen inte redan har tagit upp det Pronature spannmålsfritt är ett bra torrfoder, han får även Four Friends, han åt även bajs när jag barfade vilken brist kan han ha?

Nova1234
0

#6 ja, jag tror också att han städar

bustjejen
0

Min hund har aldrig ätit sitt eget bajs, men hon äter mer än gärna vissa andra bajshögar när vi är ute. De flesta högarna är ointressanta, men det finns vissa hundbajsar som verkar helt oemotståndliga för henne. Jag har en liten teori att det är från hundar som äter något visst foder som gör att det blir extra gott.  Väldigt äckligt, men jag är tacksam så länge hon inte hittar människobajs, för det har hänt det också 🤢

Fialialej
0

#15 Kaniner (?) exempelvis äter väl sitt bajs för att ta upp det kroppen inte han med första vändan. Någon form av idisslande? :P

Nova1234
0

#18 jag har läs att hundar kräks upp det dom inte kan smälta i magen Saliven hjälper till att smälta när hunden äter upp det en gång till.

russin
1

#18 - kaniner tillverkar B-vitamin själva, vilket komer ut "där bak" i form av njurformade bajskluttar. Dessa äter kaninerna upp själva. Dom idisslar inte 😉

Nova1234
0

#20 jamen kanske kan man kalla det någon "form" av idisslande Kaninerna kör hela vägen…..ut :)

[Daniela1983]
0

Nu blev jag nyfiken på företeelsen och ska googla lite få se vad det står.

[Daniela1983]
0

Kanske det här kan ge dig fler svar också. http://www.dogpoopdiet.com/why-dogs-eat-poop/

Verkar säga det som tagits upp i tråden.

Nova1234
0

#23 intressant läsning Då har vi alla rätt i tråden eftersom det kan finnas så många olika orsaker till bajsätandet. Min valp verkar mest lite nyfiken och äter aldrig upp allt, utan vill bara se hur det smakar ibland Hoppas att det snart går över

Fialialej
0

#20 haha, men jag menade som #21, att det blir nån variant av det hela. ;)