Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2584 ggr
baloo44
0

Avelsdatabasen - schäfer !

Har nyss upptäckt avelsdatabasen på SKKs sida.

Blev  förskräckt över statistiken för schäfrarna !

Vad har hänt ??

2004 registrerades 3100 schäfrar

och förra året 2012 endast 1800 !!

Varför ?

Ngn som vet vad denna nedgång beror på ?

Cazzos
0

Hm, jag sätter en tass! Är också nyfiken!

[Bolten]
1

Schäfer är väl inte lika populärt längre ;) Kan vara allt möjligt, mindre attraktiv ras, folk vill ha en friskare ras osv :)

[typellisch]
4

Kloka ägare som inte avlar på sjuka individer (vet inte hur sjukdomarna ser ut i rasen så tänker inte dra alla över en kam)?

Cazzos
0

Jag tänkte också på det förresten, att Schäfern kanske gått ner i "efterfrågan", eller vad man ska säga.

Schäfern var Sveriges populäraste ras för inte så länge sedan. Nu är det tydligen labbe.

Alexandra-S
0

Rasen har sjunkit kraftigt i efterfrågan senaste tiden. Jag hoppas även att en liten del handlar om att man slutat avla hej vilt på individer som egentligen inte borde avlas på. Kan även tänka mig att det handlar om lågkonjuktur och att uppfödare då inte har råd eller inte tar lika många kullar på grund av brist på valpköpare.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

[Murvel]
7

Nu spånar jag lite! Här är vad jag tror. 

1. Innan "skulle" man som bruksintresserad ha schäfer. (Överdrift givetvis, men jag har läst flera personer som skrivit att den attityden fanns). Idag är det mer öppet. 

2. Schäfer är en stor hund och många går mot mindre hundar (typ Chihuahua som stigit jättemycket). Inte sagt att folk inte köper stora hundar - det gör dem uppenbarligen - men det har skett ett uppsving för småhundar.

3. Agility och rallylydnad har blivit mer och mer populärt och finns nästan överallt. Det gjorde det inte innan. Då var det ofta bruks och lydnad som gällde om var man intresserad av att aktivera sin hund i träningsgrupper. Schäfern är väl lämpad till bruks och lydnad men inte superpassande till agility - som många hundtjejer ändå är väldigt inne på.

4. De som hade en schäfer för att det var den "coolaste" hundrasen tenderar nu att ha hundar av bulltyp i stället. 

Kortfattat: Det är mer typiska bruksmänniskor som köper en schäfer nu, och det finns flera andra raser som är aktuella om man bara vill "testa" bruks och kanske inte bli champion. Agilityhundar, allroundhundar och småhundar är på uppsving.

[Bolten]
0

#6 Tror du spånar på helt rätt banor =)

Loveradio
0

#6 Mycket möjligt

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

brukshundar
1

Tror som #6

Schäfer används idag inom bl.a. skydd och andra rena bruksgrenar samt IPO då. Och det är inte många idag som håller på med bruks och framför allt inte skyddet. Var mer vanligt förr ju. Idag är det ju nya grenar såsom rallylydnad, freestyle, agility mer populärt. Och det märker man ju hela tiden då det på även brukshundklubbarna mer finns kurser inom dessa än rena brukset. Efterfrågan helt enkelt.

Jag själv är inte ett dugg intresserad av agility och rallylydnad t,ex, "därför" har jag väl en schäfer eftersom jag vill ha en ren bruks - och tjänstehund. 

Idag är det ju mer seriöst folk som köper schäfer och oftast så är ju uppfödarna jättenoga med detta. Är nästan alltid bruks - och tjänstehundsförare som köper rasen, om det är en bruksschäfer dvs.

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

baloo44
0

# 6 & # 9

Det låter ju absolut som att ni har rätt. Det är säkert så det ligger till .

Blev bara förskräckt när jag såg vilken dengång rasen fått .

Just Chihuahua har ju ökat enormt ! Även Mops , Fransk bulldogg och Chinese crested har ökat jätte mkt .

Sophie&Segra
2

Eftersom rasen blivit så delad, så köper nog folk som vill hålla på med (Schäfer)utställning en exteriörschäfer och bruks/tjänste intresserade köper dom mer rejäla hundarna, bruksschäfer som ju inte lämpar sig till nån ren sällskaps/familjehund. Vill man ha en familje/sällskapshunk köper man ju idag oftast nått annat än en Schäfer, tack o lov. Och dom övriga hundsportsgrenarna lockar väl mer med andra raser. I övrigt säger jag som, och håller helt med #9. Och personligen tycker jag att det är bra att den extrema siffran Schäfrar som föds minskar, det tyder ju bara på att vi inte avlar på allt som har fyra tassar och en stamtavla som det står Tysk Schäferhund i. Tror bara att det gynnar rasen att det inte är/blir någon fortsatt extremavel på Schäfern :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Nikkis
6

Varför blev du förskräckt över det?
Jag tycker att det är fantastiskt bra att rasen minskat i popularitet. Då är det förhoppningsvis endast folk som bör äga en Schäfer som skaffar sig en.

Alexandra-S
1

#12 Precis så tycker jag med!

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

baloo44
0

# 12

Det var väl första "tanken" som dök upp bara …hjälp rasen dör ut !

Nu vill " alla ha en Chihuahua i stället " ;))

Nu inser jag ju att ni säkert har rätt :)