VM i rallylydnad
Först i Sverige att tävla med två hundar i VM i Rallylydnad!
- Redigerat 2026-09-08 01:04 av Vixxen
Imponerande att se hur hon agerar och samspelet med hunden.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#0: Rallylydnad är jätteroligt att kolla på. Dottern tränar och tävlar med beardistiken 😊
#2: Det ser mycket avancerat ut framförallt när man tänker på samspelet hund och hundförare - så roligt att se men svårt både för hund och hundförare.
#3: Enligt dottern så är det inte så svårt egentligen. Men jag håller med dig, jag tycker det ser jättesvårt ut.
Man måste ha en mycket följsam hund som dessutom kan gå lös utan problem. Beardistiken som hon har är en mycket följsam och mild tik. Hennes matte, dottern i detta fall, betyder allt för henne hon gör vad som helst för att matte skall bli nöjd.
#4: Din dotter är säkert mycket duktig så hon underskattar sig själv och fattar inte hur duktig ekipaget är. 😊
Jag har sett lite vallhundstävlingar/träningar där hundarna vallar får och det är förmodligen samma princip förutom avståndet - mycket fascinerande.
Kul att din dotter är aktiv.
Vallning är jätteroligt. Jag vallar med mina Beardisar så fort möjlighet bjuds 😊
I vallningen är det lite tvärt om med följsamhet och lydnad. Hunden skall framförallt jobba självständigt, men kunna ta enstaka korta kommandon eller skilja olika ljud från en hundpipa. Jag använder olika ljud och teckenspråk som kommando när jag vallar med mina.

- Redigerat 2026-09-08 11:10 av Draken
Både rallylydnad och vallning är roliga träningsformer.
Precis som du skriver Draken krävs det en mer självständig hund i vallning, men som lyssnar aktivt på dirigering.
#7: Ja precis 😊