Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 4989 ggr
[Mustangcab]
6

Hundens sämsta vän

Ikväll kl 20.00 på TV 4 är det en dokumentär om hundar i Sverige. Antalet hundar som omhändertas har fördubblats på några år. Många har heller inte råd med behandlingar hos veterinär då de inte har hunden försäkrad och släpper den då lös så att den kan springa bort.

Vizzla
3

Jag fattar inte varför folk envisas med att ha djur om det bara är en börda ekonomiskt och för mycket arbete. Theo, vår nykomling fick bo på en balkong för familjen tyckte inte om honom. Men hallå?! Man kan ju inte straffa djuret för att man själv tagit ett beslut som inte funkade.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

sunnys
0

Tack för påminnelsen hade precis glömt bort det!🙂

[Bolten]
0

Tack för påminnelsen här också! Sitter framför tvn nu så jag inte missar det =)

Loveradio
0

Den ska jag titta på

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[fabienne]
0

Jag har inga kanaler på tv:n, och vad jag förstår går det inte att se det "direkt" på tv4s hemsida heller? Det stod att man måste ha premium. :/ Måste jag alltså vänta tills det läggs upp på play eller går det att se någon annan stans?

Loveradio
1

#5 Vet inte men det brukar läggas upp ganska snabbt på TV4play.

Varför har du inga kanaler på teven?

[fabienne]
0

#6 Vad bra! Det vill inte fungera, haha. Så vi har gett upp och ser de få program vi vill se på i tv:n via datorn istället. :)

mingman
1

Vi tittar nu. Det var ett klipp med massa valpar i ett väldigt smutsigt, stökigt rum. Fidel vickade på huvudet fram och tillbaka och tittade djupt förvirrad. xD

On a more serious note, tråkigt program att se på men bra att belysa problemet.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

mingman
6

Det verkar också som hundstallets hemsida ligger nere. Låt oss hoppas att det är på grund av mycket trafik för att många blir nyfikna och vill engagera sig på grund av programmet. ^^

Vizzla
0

Nu ligger d ute på tv4 play

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Bolten]
5

Bara jag som inte tyckte om att chefsvet. kallade amstaff för kamphund?

Pennybus
0

#8 Ops gick omkring och ylade, skällde och gnydde när hundar som skällde/fnydde visades/hördes och han satt djupt fokuserad och kollade på tv, så Fidel är inte ensam xD

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Bolten]
0

#8 Båda mina satt och kollade ut och gnällde som tokar :P

[TeamGolden]
1

Här hemma var det livat i luckan när hundarna på TV lät. Det verkade som min lilla We var polis och skulle ta hand om dem från TV soffan, han tittade djupt omsorgsfullt på TV:n som var fylld av vanvårdade hundar i ett äckligt hus, sedan gnydde han lågt och vickade på huvudet, innan han drog upp tassen ''det är okej kompis'' mot TV:n. Han kollade nästan hela programmet, riktigt ovanligt, han brukar hålla ut ca 30 sekunder om han ser nått intressant, rörelse eller liknande, idag tittade han mer än halva programmet sammanlagt. 

Men håller med Mingman, var rätt tråkigt sammansatt, tråkig berättar röst och ingen power när det stod 'efter pausen'', förstod inte ens att det var pausdags när den lilla skylten dök upp på skärmen. Men som sagt, mycket bra program ändå, ett av de bättre, det visade svenska folket vad som pågår just i denna sekund. 

Kommer utan tvekan nångång i min framtid ta emot en hund från hundstallet.

[Camia7]
3

#14 jag tror att hundar är smartare/förstår mer än vad forskare påstår:)

Loveradio
0

#7 Haha okej 😉

baloo44
0

Usch jag kunde inte se programmet , räckte med att se de hemska bilderna på reklamsnutten :((

[Camia7]
0

Jag kunde bara kolla de 10 första min.. Usch.. Visste inte att folk bara åkte och släppte lös hundarna när dom inte ville ha dom längre :(

sunnys
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi hade en inbiten tittare här med, usch tycker det var fruktansvärda bilder man fick se, så sorgligt att verkligheten ser ut så.

Kadoor
0

Åh, det hade jag velat se! Får ta och se den imorgon på datorn då! Tack för påminnelsen eller vad man säger haha :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

LostMySelf
0

Klarade inte ens att titta i fem minuter, vidrigt.

vallhund
5

Förhandsinformationen angav tyvärr inte att det handlade om reklam för Hundstallet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Murvel]
1

#22. Jag tänkte detsamma när jag tittade.. Men fann programmet intressant.

Mantissa
1

Hur är det med hundstallet? Har de en no kill policy på friska hundar?

Håller med om att det var väldigt reklamlikt upplägg. Tycker även att det pratades på en ganska låg nivå tex: "Har du varit rädd för vovvar som har kommit in"?
Förvånade mig att det var så många tillsynes rasrena hundar som visades. När jag var där (flera år sedan) var det nästan bara amstaff blandningar där.

Mischa
12

Det var helt ok "underhållningsvärde" (om man nu kan säga så) men som dokumentär var det inte mycket att ha, mycket scener på gullande med hundarna med iscensatta dialoger som kändes menlösa.

≧◔◡◔≦

mingman
4

#25, Dialogerna, ja. Kunde de inte bara berättat? Det var så uppenbart iscensatt ibland. Sen får vi ju tänka på att det är ett program för den stora massan, och egentligen inte för oss hundmänniskor.

För folk som inte är så hundintresserade tror jag det räcker gott med lite snyfthistorier, bilder på misshandlade hundar och simpla frågor. 

Oavsett tycker jag alltid det är bra att de upplyser vanvård och att det förekommer. Att göra folk medvetna om att många hundar far illa är aldrig fel.

russin
0

#22 lite så jag kände med. De flesta inslag har jag sett förut och det var mer om hur hundstallet jobbar än vad som egentligen händer i samhället med vanvårdade djur.

Så för mig gav inte programmet speciellt mycket. Var mest som en liten följetong av de tidigare program som visats från Hundstallet (och som faktiskt var bättre)

[RMSLiners]
2

Tittade på TV4 Play eftersom jag var och titta på hästar när programmet gick. 

Vår hund hoppa upp i mitt knä när hon hörde hundar och hade full fokus på dataskärmen. Hon såg väldigt undrande ut när det var hundar som pep och skällde. 

Tyckte inte dokumentären var mycket att ha då jag mest upplevde det som reklam för Hundstallet.

Trollhund
4

Håller med #27 och de som säger att det mer handlade om hundstallet än om hur samhället hanterar misshandlade djur. Tycker det var väldigt dålig reklam inför det. Gav helt fel vibbar för vad programmet faktiskt var.

Ska jag vara ärlig så blev jag riktigt arg på flera punkter och dialogerna var mest bara pinsamma. Prat om snälla hundar och kamphundar osv går mig på nerverna ärligt talat.

Och polisen som tog hem hunden som sedan avlivades för att den hade markerat mot deras barn. Det gör mig bara arg och ledsen. DE hade inte ens haft henne en vecka som jag förstod det och lämnade hunden och barnen ensamma så att de kom åt varandra. Det ligger på ägarens ansvar att se till att sådant inte ska kunna hända om man måste springa ifrån, och så är det djuret som får ta konsekvenserna… Den "snällaste" hund hade kunnat markera mot ett barn om ett barn inte lyssnat på hundens signaler, vilket barn sällan gör just för att de är barn och inte förstår bättre. 

Bra reklam för hundstallet, mysig och såklart blev jag berörd över hundarnas berättelse. Men gå inte ut med att det ska handla om hundmisshandel och framförallt hade jag förväntat mig mer sammanhållna diskussioner och inte en farbror som inte ens pratar klart och sprider fler fördomar…

[fabienne]
0

Håller med. Tycker inte att dokumentären var speciellt mycket att hänga i julgranen. :/

Sophie&Segra
4

Själv tyckte jag den verkligen va superdålig.. Och hundsrallets "reklamfilmer" som folk ibland gör o lägger upp på Youtube berör mig mer. Men å andra sidan kanske jag är lite väl avtrubbad efter år och åter år av tittande på Djurpolisen på Animal Planet, då det här ju bara är en fis i rymden. Bra att det kommer till ytan hur som helst, även om dokumentären i sig va enligt mig riktigt dåligt gjord. Och mest visade gullande, töntiga "konversationer" och några enstaka extremfall. Naej, jag va inte det minsta imponerad.

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[AmstaffLeo]
3

#31 Jag håller med dig. Men å andra sidan är det bra för människor som inte vet något om hundstallet. Kanske har denna dokumentär hjälpt någon hund.

[Quickeman]
2

Jag tycker den var dålig, Fjantig och ointressant rakt igenom. Hade helt klart klarat mig utan det där timlånga reklaminslaget för hundstallet. Jag reagerade dock inte på mannen som använde ordet kamphund. För vad skulle han annars kalla dom? så folk skulle förstå vilken typ av hund han menade? Diverse Amstaffkorsningar? Eller inte bry sig om ras/typ över huvud taget kanske?

Trollhund
0

Jag tycker formuleringen "hund som använts till kamp" är myckrt bättre om han måste säga något alls. Det finns redan mycket fördomar i dagens samhällsklimat och man bör vara försiktig med ordet kamphund, speciellt när drt inte finns några raser som ÄR kamphundar. Men drt finns raser som brukats till det. Helst tycker jag han skulle struntat i ras öht speciellt då kamphund som sagt inte är en ras. Det var så jag tänkte :) Tycker utbildade personer borde vara bättre på att tänka på sådanna uttryck :)

Timmorn
1

Är det bara jag som kan tro att det blir en negativ spiral av reklam mot hundstallet eller hundar från rumänien etc.?

Folk som tycker så synd om de söta små hundarna, köper, eller blir sugna på hund som köper och så är vi där igen att ojdå vi hade ju inte tid, lust eller intresse eller kunskap om hund eller om den specifika rasen. Eller pengar att åka till vetrinären shysst foder etc.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Pennybus
3

#35 Fast ett schysst foder är oftast billigare än de special(skit)fodrena från RC t.e.x.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Timmorn
1

#36 haha jag tänker inte ens ge mig in i den diskussionen  om vilket foder som är bäst för jag har alldeles för lite kunskap kring det för att kunna diskutera.  Men du förstår grejen.
Min hund får vetrinärfoder för sina leder och så fort han slutar med det så börjar han halta så det är bevis för mig att det fungerar och han mår bra av det.
Rc fick jag höra av en på någon djuraffär när jag skulle köpa till katten att de flesta älskar det och han funderade på vad de hade stoppat för härlig drog i ;)

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Saaandrisen
1

Märker att det var inte bara jag som reagerade på att han sa kamphund! Sen gillade jag inte att dom försökte ha en oplanerad konversation när hon matade hundarna med godis. Man hörde ju jötte tydligt att det var intränat!

Mischa
4

Var det någon mer än jag som funderade över veterinärens uttalade om hullet på den whippet som undersöktes efter att ha blivit inlämnad.

Det första jag tänkte på var hur snygg den var rent kroppsligt, välmusklad och (i mitt tycke) bra i hull, men veterinären säger att den är smal för att man kan skymta revbenen och hundskötaren börjar genast ursäkta hundens hull med att den varit sjuk i en vecka.

Är det veterinären som kan vara överkänslig pga alla erfarenheter av magra hundstalls hundar eller är det jag som såg så dåligt? för mig är skymtandet av revben på en musklad hund inte = mager eller undernärd.

För mig känns sådana uttalanden som att slänga bensin på elden när det gäller folk som håller sina hundar för feta, och att den generella uppfattningen om vad som är "bra hull" är mer vikt än nödvändigt.

≧◔◡◔≦

Mantissa
1

#39 tyckte samma sak.

vallhund
2

Det finns raser som avlats till kamp, precis som det finns raser som avlats till vallning.

Betyder det att det inte finns vallhundar?

Det pratades mycket om rehabilitering, men inte ett ord om hur de gjorde det.

Trollhund
3

Jag tycker inte det går att jämföra en vallhund med en "kamphund". En vallhund avlas fortfarande för de egenskaperna, det gör inte de hundar som använts till kamp längre. Förnekar inte på något vis var de har använts till men det är vilseledande att kalla de raserna för kamphund idag. Och framförallt är min kritik just för att det finns mycket fördomar idag kring vad det innebär att vara en ras som hör till de som använts i kamp förr. Bryr man sig om hundar och har erfarenhet av de raserna så gör man dem ingrn tjänst grnom att fortsätta stadfästa uttryck som kamphund. Men jag begär inte att ni ska hålla med :) Nej, jag reagerade också på att de inte sa något om hur de rehabiliterar. Intr heller hur de gör med de rädda eller farliga hundarna. Uppenbarligen hade de ju några stycken där just då, men man fick bara se de ofarliga långliggarna känns det som. Jag har undrar mycket över det här med att de blev "deppiga" av att komma tillbaka. Kändes som stt det lyftes fram mycket för att gr dåligt samvete för hundarna men hur mycket sanning ligger det i det? Blir hundarna deprimerade på sättet de säger?

Mysisa
5

#42 har man slutat kampa med hundar nu? Äntligen, hur gick det till? Mycket intresserad av hur det kan ha stoppats i det tysta det var en ganska stor organisation bara förra veckan.

minavitas.wix.com/kennel

vallhund
0

Vika raser avlas på vallanlag? Utöver BC o WK. Har du sett några av de Belgiska vallhundarna som kan valla?

Mischa
2

Visst finns det hundar som fortfarande avlas för dom premisser som blodsport kräver, men dom raserna är inte speciellt vanliga och hamnar sällan hos vem som helst.

≧◔◡◔≦

[Mustangcab]
1

# 45 Dessvärre så hamnar de hundarna hos "vem som helst" som inte borde ha dem. Det finns inte så många farliga hundraser i sig men det finns en och annan och nog är det såna som hade schäfer under 70-talet som har dem nu.

En av mina grannar har en sydafrikanks mastiff som har väldigt mycket vakt i sig så jag skulle inte gå in där objuden men väl bjuden då den är den raraste hund som finns.

De brukar var ute och gå med den och lite längre bort finns det en som har en golden som spriger lös på tomten. Denne har vid flera tillfällen sprungit ut till dem när de kommit och gått och ägaren har varit på tomten och sett detta utan att göra någonting. Det är inte OK tycker jag.

Mischa
1

#46 Pratar vi om samma nu?

Jag menar utpräglade kamphundraser som fortfarande avlas och meriteras för det syftet, inte hundstallets "shitbulls" eller din grannes boerboel.

≧◔◡◔≦

vallhund
1

#46 Sydafrikansk Mastiff är knappast avlad för kamp?

[Mustangcab]
0

# 47 o # 48 Jag avsåg inte denna hund var en kamphund. Det var därför som jag skrivit ett nytt stycke och skrivit att hunden har väldigt mycket vakt i sig.

Alla hundar inklusive den minsta kan utgöra en fara om den blir fel uppfostrad. En stor hund blir en större fara är vad en liten blir. Och med mitt sista stycke så anser jag denne golden var en större fara för omgivningen än vad min grannes hund utgör.

Trollhund
1

#43 Men snälla, det skadar väll inte att försöka vara lite trevlig?

Det är stor skillnad på att olagligt avla på hundar för att bruka till kamp och kampa med dem än att man i seriös avel avlar på samma egenskaper.

Det är inte lagligt med hundkamp, jag är däremot inte så dum att jag inte heller vet att det fortfarande förekommer hundkamp. Men det är knappats deras hundar som man sedan avlar på i seriös registrerad avel.

#44 Jag kan tyvärr inte heller säga fler hundar, men jag hoppas att du förstår min poäng ändå. 

Jag förnekar inte dessa hundar ursprung, men det finns en anledning till att SKK tog bort hungruppen "kamphund". Det sänder helt enkelt ut fel signaler. Kamp är mycket mer stigmatiserat än vallning ex.

#45 Jag förnekar inte det, men tror du verkligen att det är just dessa hundar du tänker på som man syftar på när man använder ord som kamphund? Oftast inte utan man syftar på alla raser som har en bakgrund i kamp.
Lite nyfiken dock på vilka raser du syftar på? :)

Av det jag läst så finns det bara 1 ras som fortfarande avlas på bedrifter (och då allt förutom blodsport som är olagligt i många länder).

Mischa
1

#45 Generellt sett har folk svårt för att separera kamphund och kamphundsras, så jag väljer oftast att försöka "missförstå rätt" istället för att märka ord. Västvärlden främsta kamphundsras är uteslutande American pitbullterrier, i japan förekommer även prestationsavlade tosor, men dom använder apbt där med, sen finns det mindre raser som är på en mer lokal nivå typ bully kutta som är en pakistansk ras.

≧◔◡◔≦

Mysisa
1

#50 Nu finns det ju "seriös" kamphundsavel också, apbt är en sån ras där det avlas på kampmeriter och hundarna stambokförs precis som vilken annan ras som helst. Visst det är olagligt i Sverige med hundkamp, men det betyder absolut inte att det inte finns kamphundar i Sverige, jag trorinte att man avlar apbt på kampmeriter i Sverige men en importerad apbt kommer nästan garanterat ifrån hundar som avlats för att dom presterat i piten

minavitas.wix.com/kennel

Mischa
1

#50 även svenskfödda avlas efter meriter mer eller mindre.

≧◔◡◔≦

Trollhund
0

Har SKK godkänt apbt som ras då? Hittar inget om det nu, vet att Amerikan staffordshire bullterrier är godkänd. Däremot finns det andra föreningar att regga den i så klart men vad jag vet så finns det väldigt få renrasiga apbt i Sverige.

Jag har förstått det som de främsta meriter man avlar på är för sporter som weightpulling och liknande, inte främst blodsport. Men jag erkänner att jag kan ha fel här. Men må så vara, poängen är fortfarande att det finns väldigt få raser som de facto fortfarande ÄR kamphundsraser.

Sen vidhåller jag att det är dumt att använda uttrycket speciellt om alla som sagt mot mig nu menar att det rör sig om kanske en aktuell ras i sverige och ett fåtal till utomlands… I dagligt tal räknar man in många fler raser än så, bara kolla på vilka raser som står med på de "förbjudna listorna" och räkna därefter… Därför jag tycker man konsekvent ska sluta använda uttrycket för att det förstärker folks fördomar om andra raser.

Jag har sagt vad jag menat, vad jag tänker och vad jag tycker. Ni behöver verkligen inte hålla med och jag tycker gott att man kan fortsätta prata om andra delar av programmet nu :)

Mischa
0

SKK har inget med rasen att göra, dom stamboksförs främst av ADBA, men det finns andra aktörer också.

Det bedrivs mycket "pappersavel" dvs på äldre meriter, men alla apbt i sverige har blodsportsmeriter i tavlan, sällan mer än nån/några generationer tillbaka.

WP är absolut en aktivitet där rasen förekommer.

≧◔◡◔≦

Mysisa
0

#54 Ingen har väl påstått att skk har med rasen att göra? Sen tror jag inte att apbt är den enda rasen som avlas på kampmeriter heller men det är den rasen jag kan iaf lite om så det är den rasen jag använder som exempel.

minavitas.wix.com/kennel

Mischa
0

.

≧◔◡◔≦

vallhund
1

Precis som det finns vallhundsraser så finns det kamphundsraser, SKK har aldrig tagit bort någon "grupp" som varit kamphundar.

Det finns många raser med kampbakgrund precis som det finns många raser med vallbakgrund.