Hatade hjälpmedel.
Känner att det är dags med en lite djupare frågeställning.
Om moderatorerna anser detta vara dumt får ni gärna säga till innan ni tar bort tråden.
Och först vill jag bara säga. Läs allt. Läs inte bara halvvägs och skriv en kommentar bara för att något i just det stycket fick dig att komma ihåg att du har en väldigt stark åsikt om just det som nämns just där. Utan fortsätt läs.
Detta kommer att bli en novell, stå ut eller sluta läs och gå vidare.
Det måste helt enkelt bli en novell för att minska ner missförstånd och onödiga kommentarer.
Okej? - Bra.
Alltså, det jag vill ta upp är då hatet jag alltid ser florera på alla typer av forum jag besöker. Och då specifikt hatet mot hjälpmedel (koppel, selar, halsband, you name it) som används på hundar.
Ett hjälpmedel, det kan vara ett brett, mjukt bomullshalsband med riktigt mycket eftergift, kan missbrukas, därför tänker jag inte diskutera det, utan fokusera på olika hatade hjälpmedel när de används korrekt.
För att börja någonstans kan jag ju beskriva hunden jag främst kommer använda som exempel, nämligen min egna Eng. Cocker Spaniel Julius. Han är ungefär 2½ år och riktigt härlig att jobba med.. Inomhus då alltså. Utomhus är han okontrollerbar, lyssnar otroligt dåligt, fokuserar på allt utom mig, ska gå längst ut på kopplet och helst ännu längre bort.
Jag har, sedan jag fick hem honom som 5 månaders valp tränat kontaktövningar både inomhus och utomhus, både på de dagliga promenaderne och planerade träningsstunder utomhus. Men jag har alltid haft samma problem, jag får ingen kontakt med honom utomhus. Det är alltid samma visa, nosen nerkörd i marken och joggandes fram och tillbaka, fram och tillbaka för att hitta något intressant. Han har även den hemska vanan att göra såna rusningar att han voltar när kopplet tar slut. Hans beteende är alltså så pass okontrollerat att han faktiskt kan skada sig rejält närsomhelst.
Jag har provat de flesta metoder. Positiv förstärkning (med och utan klicker), positiv bestraffning, Negativ förstärkning, negativ bestraffning.. Jag har tom gått så långt att jag tagit till fysisk "bestraffning", dvs en putt på rumpan för att bryta hans fokus.. Men för en hund som anser att ALLT är något bra funkar inte dessa metoder. Det är lika roligt att dra i kopplet och nosa i de spännande dofterna som att vara nära matte och få godis och mys och leka massa massor.
Jag har provat att hålla honom på kort koppel, kontrollerat och tvingat honom gå bredvid mig, lugnt och sansat. Men han blir en best.. och hur länge jag än håller mig till en och samma metod syns inga resultat, och som ni kanske förstår; har man en hund som riskerar att bryta sin egen nacke vid varje promenad måste man hitta en lösning, och det är fort.
Så, till det utvalda hatobjektet; Gå-fint-sele.
Jag hittade en sådan när jag rotade genom en kasse med diverse koppel, halsband och andra tillbehör som jag fått av min pappa för något år sedan. Tänkte att det såg väldigt skarpt ut och inget jag någonsin skulle sätta på en hund..
Men så tappade jag helt orken med att kämpa för att få Julius att kunna gå i koppel som en normal hund. Jag fick slut på idéer. Så jag plockade fram selen, provade den på Julius inomhus bara för att se hur den satt och hur den fungerade, vart den la trycket osv osv.. Jag anpassade den tills jag blev nöjd. Tills jag märkte att trycket första hamnar på bringan och sen drar åt under armhålorna och då i en vinkel som inte skar in.. Provade gå en runda inne i lägenheten, men vad hjälper det när hunden är den mest lyhörda hunden inomhus..
Så jag gick ut på en kort promenad, bara för att se hur den fungerade. Och hör och hämpna! Hunden som vanligtvis ligger ner på marken för att han drar så herransjävla, gick utan problem på långt koppel, lagom spänt, stannade på röstkommandon och tog faktiskt ögonkontakt i mer än en mikrosekund.
Och selen satt inte ens hårt åtspänd, utan jag tror (notera ordet "tror") att det beror på att när han fick tryck från selen så var det ovant och lite obehagligt utan att vara plågsamt. och då kunde jag direkt börja jobba in olika röstkommandon för att få kontakt med honom. Han var helt ombytt. Sure, han gick fortfarande med nosen i marken och det tog ett tag innan han reagerade på mina kommandon. Men inte en endaste gång har han gjort en rusning. Han kan fortfarande dra (dvs gå på sträckt koppel och vilja gå liiiite fortare än vad jag gör), men reagerar myyycket bättre på mina kommandon.
För att sammanfatta lite. Med traditionella selar och halsband riskerade min hund att skada sig själv rejält under varje promenad. Men med denna hatade sele räcker det med ytterst lätta "halvhalter" och röstkommandon för att få kontakt med hunden. Jag har alltså med hjälp av en "gå-fint-sele" minimerat risken för olyckor och skador. Helt enkelt för att selen är skarpare än vanliga selar och halsband och därför bara behöver mjukare hjälper än de "snälla" halsbanden och selarna.
Så min frågeställning till er, utifrån denna situation. Anser ni att denna hatade sele har skadat och förstört min hund? Ja eller Nej?
Det jag vill få fram är alltså en medvetenhet om alla hjälpmedels positiva egenskaper vid rätt användande.
Jag vill få er att tänka innan ni slänger ur er hat-kommentarer för att någon använder ett visst hjälpmedel utan att veta bakgrunden.
Samma sak gäller vid stryphalsband. Använder man det vid rätt tillfälle på rätt hund med rätt ägare finns det inget negativt med det i mina ögon.
Rätt användande är alltså på en stark hund som inte drar, men som man som ägare behöver den där extra lilla kontrollen över vid situationer då hunden styrka kan bli för stor. För som ni kanske själva redan har förstått, förhoppningsvis iaf, så kan man inte ha 100% kommando- och träningskontroll. Det finns ingen chans i världen att man kan det i alla olika tänkbara situationer. Och just därför förespråkar jag dessa hatade hjälpmedel om de används korrekt. Använd det DU känner dig säker med. Och som du kan hantera.
Och ja, den dagen jag känner att min hund inte riskerar att skada sig själv i ett vanligt halsband eller en sele kommer jag återgå till det och inte röra en gå-fint-sele igen.
Jag hoppas du har läst allt noga, inte bara skummat genom. Och Jag hoppas att du kan komma med relevanta och konstruktiva kommentarer inom detta specifika ämne.
Jag är genuint intresserad av att höra era åsikter om detta.
Jag kommer inte ge hat-kommentarer någon uppmärksamhet, hoppas ni andra också kan försöka ignorera såna kommentarer.
Var konstruktiv eller skit i det.
Tack! Och hoppas detta leder till en bra diskussion!
(Sidenote: Jag säger inte att Gå-fint-sele är en mirakelsele som kommer funka för alla med liknande problem. Bara att det har funkat smärtfritt för mig och min hund. Och innan ni försöker dra in brister mm i träningen av min hund i diskussionen, ta hänsyn till att jag faktiskt kortat ner detta så gott det går och därför inte gått in i detalj i hur jag tränat. Ni kan dra slutsatsen att vad ni än tar upp som exempel på vad jag kunnat göra ist för att använda gå-fint-sele så har jag redan provat det.)
/ Line Kinnari
www.linekinnari.se - Portfolio
Förstört din hund har den nog inte gjort (dock kan den ge skador på en dragande hund i längden) men det man egentligen behöver göra är att jobba med grundproblemet, inte bara få bort konsekvenserna av problemet.
Vissa hjälpmedel kan vara bra men de skall alltså vara hjälpmedel, inte någon lösning som man använder sig av i fortsättningen också. Dock håller jag inte med om att stryphalsband är vettig för någon med en stark hund, stryp/retrieverkoppel är enbart vettigt på en hund som inte drar och kan gå i koppel och fördelen är då att halsbandet är mycket enkelt att ta på och av, det skall inte användas som något hjälpmedel.
Har du gått hos en hundtränare? Har inget emot hjälpmedel. Har själv en strypkedja på min vovve, mest för en "plötsligt händer det" situation så vill jag ha garantin att kedjan inte brister när jag behöver få hunden intill mig snabbt eller så. Sen är det en ganska stark ras med :)
Jag har personligen inte någonting emot selen då den inte kan skada hunden på samma sätt som strypet kan. Men varför i hela världen strypa sin älskade vän till lydnad? Som dessutom kan ge skador på nacke, huvud, ögon, rygg? Och som kan ge hunden mentala skador?
Nej du har inte förstört din hund, men jag har aldrig heller hört någonting ont om gå-fint-selen.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag har inte hört något negativt alls om den selen, så frågeställningen känns främmande för mig. Däremot använder jag de hjälpmedel som passar mig bäst, vilket oftast är stryphalsband, retrieverkoppel och läderkoppel. Vad som passar andra och som inte orsakar onödigt eller överdrivet obehag hos hunden är jag helt okej med att människor använder för att kunna styra sina hundar.
#1 Ja, klart den kan ge skador i längden om den används på en hund som drar. Men du kanske missade det att jag tack vare denna sele nu kan fokusera på grundproblemet utan att oroa mig för att hunden under tiden ska bryta nacken av sig själv bara för att jag inte hittat en lösning.
Och även där skrev jag att jag kommer gå över till vanligt halsband eller sele när jag anser att jag har jobbat bort problemet så pass att risken för en nackskada inte är en lika stor daglig risk.
Och det där är en ganska naiv inställning till stryp och retriverkoppel enligt min mening. För om man inte ska kunna få använda ett stryp på en stark hund, som är vältränad och går utan något som helst drag i kopplet, men som är för stark om något inträffar, kan vara att en annan hund flyger på den och man måste kunna backa undan hunden trots att denna vill försvara sig. Vad ska man då använda för att bromsa ner hunden?
Då är ett stryp eller annat "hårt" halsband/sele nödvändigt och helt enkelt en försäkran.
#2 Nej, tyvärr inte. Har inte haft råd med såna utgifter.
Precis, det är det jag menar med användandet av stryp. Det hjälper när olyckan väl är framme och man måste kunna kontrollera sin starka hund.
#3 Det som sägs om just Gå-fint-sele är att då det är så tunna linor man använder så skär de in i armhålorna på hunden och kan orsaka skador där. Och ja, det stämmer, om man använder selen på fel sätt.
Men då kommer man in på folk som använder hjälpmedlen fel, och den diskussionen tar aldrig slut. Så den vill jag undvika för att kunna hålla en civiliserad ton i diskussionen. :)
#4 Då anser jag att du har en sund inställning. Visst kan man ha fördomar, det säger jag inget om, men ser man inget uppenbart missbruk av hjälpmedlet så kan man se mellan fingrarna.
--
För att förtydliga för de som kanske slaffs-läste sista delen.. Jag ser inte Gå-fint-sele som en permanent lösning.. Utan just som ett hjälpmedel för att kunna få någon som helst kontakt med min hund så att jag då kan fokusera på det problemet som i mina ögon är det mest riskfyllda. När det problemet är så gott som åtgärdat och jag känner mig trygg i att ha hunden i något annat än den selen, då kommer jag byta och därefter fortsätta träningen i ett "snällare" och "mildare" halsband eller sele.
Jag känner helt enkelt inte att jag kan riskera en nackskada på min hund bara för att ta problemen i "rätt" ordning.
Sen vill jag bara tillägga att jag inte sovit på snart 30 timmar, så är mina inlägg helt åt helvete ologiska och osammanhängande så är det nog därför.
/ Line Kinnari
#5 Då har vi olika åsikter, jag själv tycker inte man skall ha hundar man inte klarar av, jag tycker inte det skall behövas obehag för att klara av en hund.
#6 Så du tycker att man ska göra sig av med sin älskade hund som man haft sen den var valp bara för att den kan vara för stark OM något händer?
Man kanske hade räknat med att man skulle klara av den rasen man valde.. Man provade rasen, gick ut med bekantas hundar av samma ras osv osv.. Så visar det sig att man får bjässen i kullen. Den som "helt plötsligt" väger 10 kg över rasstandarden och är rena muskler.. men som är suuuper snäll och suuuper vältränad.. MEN som kan, om en situation uppstår, dra om kull ägaren, slita sig och råka ut för något hemskt. Bara för att man inte ska använda stryp eller liknande pga den anledningen?
Och ja, jag kanske drar det till sin gräns med exemplet. Men det är iprincip det du säger iom att det är ungefär det jag alltid syftat på med ett "okej" användande av Stryp, mm.
Jag respekterar din åsikt, vill bara förstå den. :)
/ Line Kinnari
#7 Obehag skall inte behövas för att klara av en hund helt enkelt, har man en hund som man knappt klarar av måste man träna, träna,träna och alltid vara steget före hunden, om det skulle uppstå situationer där man reagerar för sent finns det andra sätt än att börja strypa hunden.
#6 håller helt med
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Stryp/retrieverkoppel är en utmärkt uppfinning, dock ej till en hund som drar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#8 Som vad då? Håller halft med dig, men vill ändå förstå vart din gräns går.. Det jag syftar på är en händelse som kanske händer eller kanske aldrig händer och stryphalsbandet används då som en försäkran, ut i fall att..
För om vi ska se realistiskt på det; Stryp ska då, enligt dig, aldrig, aldrig, aldrig användas, eftersom det jag beskriver är något som kan hända även dem som använder stryp endast för att det är lätt att sätta på och ta av. Det finns ALLTID en risk att något gör att hunden sliter till i halsbandet. Kan vara vad som helst som triggar det, även något ni tränat på i många år.
/ Line Kinnari
#10, Kom gärna med något konstruktivt till diskussionen :)
/ Line Kinnari
Jag vill inte döma ut någon som använder sig av hjälpmedel som ex. halti för jag vet inte vad orsakerna är varför de måste användas. Men själv skulle jag aldrig göra det och är emot halti och liknande hjälpmedel. Själv använder jag halvstryp och vanligt halsband eller sele på mina hundar. Men hade jag varit i din sits hade jag kontaktat en hundinstruktör för att komma vidare med träningen. En sån där sele hjälper bara tillfälligt och löser inga långvariga problem.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Jag kan börja med att svara på dina frågor, anser jag att selen har skadat din hund? Mjo, det tycker jag nog. Anser jag att selen har förstört din hund? Nej.
Det finns ju olika typer av "gå fint-selar" och jag vet inte exakt vilken du har. Jag känner till några selar som får hunden att "gå fint" med hjälp av tryck på bröstet. Om man får rätt storlek på selen till sin hund uppfyller den sitt syfte, vilket är att trycka på ytliga nerver på hundens bröst. Meningen med selen är alltså att skapa smärta. I vissa fall slutar hunden dra/drar mindre och då är ägaren nöjd, det är skönt för den som håller i kopplet och hunden får inte ont av selen -den drar ju inte. Mitt problem är att selen i dessa fall fungerar som ett hot -dra inte, för då får du ont! Det är inte den sortens relation jag vill ha med mina djur. Jag vill alltid att hunden ska se mig som en möjlighet och mina kommandon som något roligt.
I andra fall fortsätter hunden att dra. Kanske sitter selen fel så hunden får inte ont, eller så är det så viktigt för hunden att dra att den faktiskt struntar i att det gör ont.
Sen finns det andra typer av "gå-fint-selar", t.ex. sådana där man kopplar kopplet vid hundens bröst så att den, när den drar nästan vänds mot föraren. Dessa har jag större överseende med eftersom syftet inte är att skapa smärta/obehag för hunden.
Oavsett vilket hjälpmedel man väljer tycker jag att det är väldigt viktigt att man ser det som något tillfälligt. Alltså: nu använder jag det här så att vi kan träna på att gå fint så att vi kan använda en vanlig sele/halsband sen när vi har kommit en bit i träningen. Eller: nu har jag fått ont i axlarna för att min hund drar så mycket, jag måste använda den här selen och avlasta dem i två veckor för att sedan börja träna att gå fint kopplad.
Andra möjligheter för dig
Bli inte arg på mig, tyck inte att jag sitter kanske på andra sidan Sverige, snackar negativt om din metod och tror att jag är bäst på hundträning. Jag förstår att du har haft det skitjobbigt. Det blir inte roligt att vara ute med en hund som måste dra i kopplet och inte vill samspela utomhus. Det måste vara jobbigt för Julius också. Jag förstår säkert inte hela problematiken men jag vill ge några förslag och fråga lite.
- Angående "voltandet". Om han riskerar att skada sig låter de som en bra idé att hålla honom i kort koppel, men då säger du att han bli en best, vad innebär det? Har du halsband på honom när han voltar? Det kanske blir annorlunda med en sele (nu menar jag inte en gå-fint-sele), det borde ju bli mindre skaderisk i alla fall. Ett tips för att han ska förstå att kopplet tar slut är att sätta en tejpbit kanske 50-100 cm från handtaget på kopplet så att du ser det och att när den biten åkt ur din hand börjar du hålla emot mer och mer tills det tar stopp vid handtaget, då har han inte samma fart när kopplet tar slut.
- Träning utomhus. Du beskriver att han är jätteintresserad av träning inomhus men helt okontaktbar utomhus. Det borde finnas ett mellanting. Hallen? Ett garage/förråd? Bilen? Trappan till ytterdörren? En liten fyrkant med kompostgaller på gräsmattan där det inte finns mycket för honom att undersöka? En krok på marken där du kan sätta kopplet och låta honom undersöka så lång tid han behöver tills han tröttnar och då börja träna fortfarande med kopplet i kroken?
- Belöning utomhus. Om han inte bryr sig om favoritleksaken eller favoritgodiset -skit samma. Du vet ju vad han mest av allt vill -att få nosa! Den ultimata förstärkaren för Julius borde ju vara att få nosa, eller hur? Har du ett väl inlärt varsågod/fri-kommando? Annars börjar du med att träna in det inomhus. Flytta er sedan till det där mellanläget som jag hoppas att ni kan hitta (om inte så gå direkt ut). Sitt ner så att han lätt kan se dig i ögonen. Håll honom i halsbandet/selen. Vänta i en timme om det så ska behövas på att han tittar på dig och DÅ, det får räcka med en millisekund, får han varsågod. Nästa gång efter två millisekundrars ögonkontakt. Absolut superviktigt med pyttepyttepyttesmå stegi den här träningen nu -han ska lyckas varje gång. När ni kan ha ögonkontakt i kanske tre sekunder, ställer du dig upp nästa gång och börjar om med en millisekund. När ni har ögonkontakt ståendes i tre sekunder ska han ha ögonkontakt med dig i ett steg för att få springa och lukta. Sedan två steg… tre meter.. o.s.v.
Efter ett tag borde ni kunna köra t.ex. ögonkontakt-godis-ögonkontakt-fri. För att sedan bygga på med fler godisar/lekbelöningar och sedan fri.
Nu måste jag gå, men jag kanske skriver mer sedan om du tycker det var något att ha. Lycka till!!!
Medarbetare på klickerträning.ifokus
#11 Fast nu diskuterades det ju inte hundar som kan råka rycka till? Utan stryp som hjälpmedel vid dragig/stark hund som medvetet kan rycka till/göra utfall och då används strypet som hjälpmedel, vilket enligt mig är fel.
#13 Det är lite det jag vill göra folk medvetna om. Att om de inte vet varför en hund har halti, stryp, gå-fint-sele så ska de inte lägga sig i och börja hata.
Det är dock bara en tillfällig hjälp jag är ute efter med selen. Det är inte en permanent lösning utan ett hjälpmedel för mig att få kontakt med hunden.
#14 Utifrån vad anser du att hunden tagit skada av selen?
Jag har en sådan som ska ge tryck på bröstet. Och den är anpassade så att den sitter så mjukt som möjligt.
Grejjen är att jag är fullt medveten om att denna sele antagligen inte hade funkat på en annan hund. Och därför säger jag inte att selen är bra, den är fortfarande utformad så att den ska ge smärta och obehag, men man måste se det utifrån omständigheterna.
Jag har turen som har en så positiv hund, eller kanske snarare träskallig hund. Oavsett vad jag gör mot honom, om det så är att lite hårdhänt knipa fast honom i knät för att kunna klippa klorna eller råkar snubbla över honom eller till och med råkar sparka honom så kommer han flygandes tillbaka som om inget har hänt. Inomhus.
Och för mig är den ultimata skillnaden, som gör att jag öht använder selen att jag faktiskt kan få kontakt med honom utomhus och därför kan berömma honom när han gör rätt och därmed kunna förstärka det beteende jag vill.
Till skillnad från tidigare då jag ibland ärligt talat varit tvungen att släpa med mig honom några meter för att INGA som helst metoder funkat för att bryta hans fokus.
Och ja, Jag ser detta som något tillfälligt.
När han är i kort koppel är han inte stilla 1 sekund och han tjuter som om något styckit honom med glödande järn. Han sliter sig fram och tillbaka, försöker gå runt mig försöker klättra över mig. Och inget funkar för att få honom att bryta det beteendet.
Han har voltat i både sele (vanliga t och y selar) och halsband.. Både bakåtvolter och kullerbyttor beroende på vart han är i steget när kopplet tagit slut.
Jag har prova den metoden också. Funkar väl sisådär, men när kopplet väl är ur handen på mig kör han en rusning åt andra hållet och då hinner jag inte fånga upp kopplet och han voltar iaf.
Har gått genom hela den metoden, jag har tom. ansträngt mig så att jag först gjort kontaktövningar i hallen, sen utanför ytterdörren, sen på våningen under, så nästa våning, sen innanför porten, så precis utanför porten, sen en bit ut igen.. Men då har vi hållt på så länge att Julius är så kissnödig att han nästan spricker.. Och all träning försvinner samma sekund som han får lyfta på benet och kissa.. Och detta höll jag på med ett bra tag, men det höll inte eftersom jag fortfarande inte kunde rasta honom..
Problemet är inte att belöna Julius, han tar allt som en belöning. Problemet är att få hans fokus så man har något ATT belöna.. Vad som helst..
Har som sagt provat klicker. Både i försök till träning och allmänt på promenader för att försöka förstärka när han självmant gör något bra.. Men han Zone'ar bort.. Matte och Husse finns inte.
Basic kontaktövning har vi gjort med honom sedan han var valp. Och visst kan vi tillbringa flera timmar med att söka kontakt med honom.. men ju längre tid det tar innan han får kissa och bajsa desto svårare blir det med fokusen.. Och får han kissa och bajsa först har vi redan förlorat honom. Så det är en ond cirkel. Och jag känner inte att det är en hållbar livsstil för honom. Han måste kunna rastas.
Jag svarade nu på detta eftersom dina tips ändå var någorlunda relevanta. Men jag vill inte blanda in min träning med Julius i denna diskussion, utan jag vill fokusera på själva användandet av era hatade hjälpmedel på ett korrekt sätt..
--
Vart går er gräns? När och hur är det okej att använda det hatade hjälpmedlet?
När är det okej att klanka ner på något som använder ett hjälpmedel som enligt er är hemskt.
Fokusera återigen på vart den positiva gränsen går.. Tex.. "Så länge ägaren/hunden/kopplet/omgivningen.. ..är det okej"
/ Line Kinnari
#15 Nej, jag har aldrig skrivit att det ska användas på en hund som drar.. en hund som INTE drar, men som KAN vara för stark om något händer.. Det är vad jag alltid pratat om.. Stryp ska enligt mig INTE användas på hundar som drar.. men på hundar som kan vara för starka om något händer och det är därför ägaren använder stryp och inte sele, stumt läderhalsband eller liknande.
Till skillnad från en som har en likadan hund men som använder stryp för att det är lätt att sätta på och ta av.
Med andra ord.. Du har två identiska hundar, men två olika ägare som prioriterar annorlunda.. Ägare 1 vill vara bekväm och kunna ta på och ta av halsbandet lätt vid varje promenad, och ägare 2 är orolig för att hunden kan vara för stark om något händer, och använder stryp av den anledningen.
/ Line Kinnari
#17 Och varför skall man använda stryp på en hund som kan vara för stark? Man kan lika bra använda en sele eller vanligt halsband och mota undan hunden ifall den försöker dra sig fram till någon/något, det skall inte krävas obehag.
En hund som "låser sig" kan dessutom skada sig svårt eftersom de ofta inte bryr sig om obehaget, att strypa hunden är inte ett bra sätt och väldigt opraktiskt med stryp på en hund som drar sig fram, ifall man ändå måste få tag i hunden och lyfta/buffa undan den så är det enklare med sele eller vanligt halsband som sitter konstant på ett och samma sätt.
Jag kan inte uttala mig om ifall du har förstört din hund men jag hade provat med en VGW-sele i första hand. Inte en sele som ska trycka och göra det obehagligt för hunden. Jag känner förvisso inte din hund men har mycket svårt att föreställa mig att jag skulle vilja orsaka min egen hund smärta eller obehag. Går han alltid i sin egen värld, alltså även om han är lös?
#18 + 1
#18 Läser du vad jag skriver? Jag anser att man inte ska använda stryp på en hund som drar.
"Med andra ord.. Du har två identiska hundar, men två olika ägare som prioriterar annorlunda.. Ägare 1 vill vara bekväm och kunna ta på och ta av halsbandet lätt vid varje promenad, och ägare 2 är orolig för att hunden kan vara för stark om något händer, och använder stryp av den anledningen." Enda skillnaden är motiveringen till användandet av stryp. Det ena var okej för dig det andra är hemskt. Varför?
#19 Detta var inte en tråd för att få hjälp med träning eller liknande, utan för att diskutera åsikter kring användandet av hjälpmedel som anses vara hemska, elaka och rena rama tortyrredskap enligt vissa. Och vart gränsen går osv.
/ Line Kinnari
#21 Men vad är det du menar då, varför skulle man använda stryp på en för stark hund? Jag kan inte se någon annan anledning än att ge den obehag ifall den börjar dra sig fram? Och ja, då tycker jag det är hemskt.
#21 Jag gav inte dig träningstips. Du var intresserad av åsikter och min åsikt är att man ska undvika att ge sin hund smärta och obehag eftersom det finns alternativ, tex VGW i detta fall.
#22 För att man som ägare är orolig, man vill ha den där omedelbara reaktionen ett stryp ger.. OM något händer.. För man vill inte riskera att tappa kopplet och få med sig en påkörd hund hem.
Är det hemskt om Ägare nr 1's hund i exemplet slet till och ströps i en halvsekund? Den ägaren använder ju inte strypet av den anledningen.
Exakt samma hund, samma situation, lika starka ägare, men olika motiveringar till användandet. Är båda lika hemska?
Eller är det just Ägarens motivering som gör det hemskt?
Rent tekniskt, Jag ser ingen skillnad, det är fortfarande lika stor risk att hunden råkar ut för det där obehaget som är så hemskt.
Jag skulle dock inte använda stryp. Jag vill bara veta vart gränsen går för er. Vad skillnaden är.
/ Line Kinnari
#23 Men om alla "okej" alternativ är slut? Vad gör man då? Väd är din åsikt om användandet av dessa hemska hjälpmedel då?
/ Line Kinnari
#24 Jag förstår fortfarande inte hur du tänker, vilken omedelbar reaktion, obehaget? Vad har "tappa kopplet" med något att göra, tappa kopplet kan du göra oavsett vad du har för halsband.
En hund som kan rycka till är det inte bäst att ha stryp på, då kan man hellre välja en mjuk sele, att använda stryp på en hund som man vet kan rycka till är ju bara dumt.
#25 Flikar in här jag också, är alla "okej"-alternativ slut så har man gjort något fel och då har man antagligen inte heller jobbat med det verkliga problemet utan bara försökt få bort konsekvenserna av problemet.
#24 Jag undrar också vilken den reaktionen är?
de flesta hundar jag har sett som dragit med stryp gör det med strypet på när det drar åt. Det hindrar ingenting, det bara skadar.
#24 .. Det handlar fortfarande inte om om att veta eller inte veta.. För man kan aldrig veta även om man tror sig veta.. Hänger du med? Det handlar om att det KAN hända, det kan hända vemsomhelst, närsomhelst, hursomhelst.
"Tappa kopplet" handlar om Ägarens oro.. Inget annat… Ägaren känner sig säkrare när den har stryp på eftersom den "inbillar" sig att hunden är säkrare då.. Inget annat.. Jag pratar hypotetiskt här.
Så, åter igen.. Är det motiveringen till användandet du inte gillar eller ser du en faktiskt skillnad på hur hundarna blir behandlade i mitt exempel?
/ Line Kinnari
#25 Jag skulle ta min hund till en duktig hundtränare för att få tips och råd för hur jag skulle kunna hantera min hund. Jag vet att det kostar pengar, men det gör det även att köpa olika hjälpmedel.
#29 Varför skulle man känna sig säkrare? Tycker inte dina resonemang håller alls. Snarare känner man sig bara osäkrare eftersom man vet att man kan skada hunden. Ett stryp gör inte att man tappar kopplet mindre.
Visst KAN det hända och då är det mycket lämpligare att ha en sele eller brett halsband istället.
Att ha retrieverkoppel/stryp på en hund som inte drar, kan gå i koppel och som inte har tendens att rycka till ser jag inget fel med, (även om jag inte själv skulle använda ett stryphalsband, jag har halvstryp istället som är lika enkelt att ta på och av, retrieverkoppel tycker jag dock är praktiskt som har allt i ett)men att ha det på en hund för att ha tillgång till obehaget ifall den skulle få för sig att rycka till eller dra mot något, ja det tycker jag är fel.
Känner att diskussionen har spårat från min ursprungliga tanke.. Kanske plockar den snart om jag inte kan få tillbaka den på rätt köl..
/ Line Kinnari
#31 Men du kan ju inte veta det? Som sagt pratar jag hypotetiskt.. Kan mycket väl finnas en hundägare som känner sig säkrare för att den har stryp..
En hund behöver inte ha tendenser till att rycka till i kopplet för att någon gång råka göra det..
Men jag tror jag fått mitt svar.. Allt handlar om motiveringen till användandet enligt dig.. En person som använder stryp för att känna sig säkrare är hemsk och en som gör det av bekvämlighet är helt OK.. Good, då vet jag.
/ Line Kinnari
#33 Men jag har fortfarande inte fått något svar på varför det skulle kännas säkrare, jag kan inte hitta någon vettig förklaring till detta(förutom tillgång till obehaget), så vad är din tanke?
Lägg inte ord i andras mun.
#33 en person som använder det som hjälpmedel använder det fel enligt mig. en person som har det för att det är snyggt och bekvämt gör inget fel.
Och varför skulle hunden plötsligt göra ett ryck?
Använder man stryp för att kontrollera hunden/känna sig säkrare har man något att jobba på. för du ska ha sådan pli på in hund att du inte behöver oroa dig.
Kan du inte hålla din egen hund borde du nog inte ha den.
Ett stryp hindrar nämligen inte en hund från att komma fram om man inte klarar hålla hunden.
Missat att detta är ett diskussionsforum? Skriver man på ett sådant så får man räkna med att få svar. Vill man bestämma vad folk får skriva eller inte så skriver man i en blogg där du fritt kan välja vilka inlägg som får publiceras.
#34 Hur ska jag veta det? Det var en hypotetisk tanke.. Jag kan inte sätta in mig i situationen eftersom jag inte skulle använda stryp av den anledningen..
Men det förändrar inte det faktum att exemplet är möjligt.
Jag ber om ursäkt. Men då du inte svarade på min mycket konkreta fråga så fick jag utröna det jag kunde ur dina svar. Och det där var vad jag kom fram till.
/ Line Kinnari
Jag har personligen svårt att se och kalla någonting som designats för att skapa obehag och smärta för hjälpmedel.
Där jag bodde förut hade jag ett par i närheten, som skaffade sig en helstrypskedja till sin Dobermannmix av skälet att han var alldeles för stark och det var både svårt och jobbigt att hålla honom. Jag var dagmatte åt sagda hund och han var en ängel inomhus, men ett "monster" utomhus.
Allt skulle skällas på, göras utfall mot och han skulle kolla överallt samtidigt. Hellre göra ett utfall mot "ingenting" för att vara på säkra sidan. Jag använde sele på honom, vilket dom även gjorde också, för jag tyckte strypkedjan var obehaglig. Strypkedjan skulle bara vara ett temporärt hjälpmedel, för att lugna honom i dom värsta utfallen och försöka få honom att lära sig att inte göra så.
Jag tror att kedjan höll i drygt en månad innan den gick sönder i ett av hundens utfall. Detta var alltså en stor och stark hund, han bestod till största del av bara muskler.
Så stryp är ingen garanti för att det ska vara säkrare med en stark hund som gör utfall och/eller plötsliga ryck/kast i koppel.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#36 Varsegod och skapa din egen tråd.. Om jag känner att tråden spårat ur från det ursprungliga ämnet kan jag få meddela att ajg gärna försöker få tillbaka den till ämnet.
/ Line Kinnari
Jag skulle aldrig sätta en sele på min hund. Han är STOR och skulle han göra ett utfall så blir han 2 meter lång VAD har man att sätta emot då? (Enda gång han har sele på sig är när vi spårar!) NÄ vi använder stryp och nosgrimma för att helt enkelt vara säkra på att det inte KAN hända ngt om han gör ett utfall! Så enkelt är det! Vi använder även halvstryp, men han blir för stark med det om han får ett ryck!(han går alltid fint o drar inte med sin nosgrimma på, MEN….)
60 kg schäfer är inget man leker med! Kanske enkelt med en Liten hund på 20-30 kg men sen då?
(o det här med duktiga tränare har man varit hos, o vi arbetar på problemet, om nu ngn funderar på det--)
Man använder det man tycker fungerar bäst på sitt djur, är det svårare än så???
(orkade inte läsa hela din början, sorry om det blev ot i dina ögon ts)
Ville bara säga detta
tack
#38 Och där har vi ett prakt exempel på fel användning.. Och det är inget jag har förespråkat… tvärtom.. Men ingen verka ju orkat läsa hela mitt första inlägg..
/ Line Kinnari
#40 Och ni känner till det egentliga problemet och har jobbat med det?
Att hunden inte gör något med strypet på är ju för att det är obehagligt och gör ont, alla får väl tycka vad de vill, men det är värt att tänka på.
#40 Lite OT, men det är överkomligt då du ändå kunde framför ungefär en sådan åsikt jag letade efter. :)
/ Line Kinnari
Och sen började ngn tjafsa om min hund vilket jag absolut inte tänker diskutera här med ngn.
Hoppas du får styr på dom, men det verkar tufft!!
Jag undrar hur ni alla tänker som hatar "hårda hjälpmedel" i varierande grad. Exempelvis nosgrimma eller stryphalsband (även halvstryp ibland får man skäll för).
Nu går jag lite ot. Ber om ursäkt för det.
Jag är en dagmatte/dogwalker och stöter på dessa "hjälpmedel" flera gånger om dagen. Och jag är inte emot det. Tvärt om så föredrar jag ett tre-länkat halvstryp och tjocka läderkoppel så att jag har stenkoll på mina enorma hundar jag går med. Många av dem är aggressiva mot olika saker och väger alltså 55-75 kilo. Ska jag på allvar hålla emot i en "snäll sele" när de går loss på grannhunden? Nej. Jag måste ha övertag för att kunna råda bot på problemet och kunna lägga halsbandet på hyllan.
Tänker om "ni" sitter med er perfekta spaniel och dömer folk, eller om ni faktiskt hanterar okontrollerbara, tunga hundar dagligen.
45 nej, jag hanterar inte okontrollerbara hundar eftersom de har lärt sig hur de ska bete sig. Skulle aldrig gå ut med en ouppfostrad hund. De schäfrar, rottisar och newfouldlands jag har gått ut med har inye behövt "kontrolleras" med sådant som stryp.
I rest my case.
Hundarna jag går ut med tar i regel tre-fyra veckor, sen är de tillräckligt "inkörda" med klicker och skvallerträning, och jag kan byta halsband till trevligare. Men i början är det hemskt, rent ut sagt. Förstår inte hur ägarna kan få hundarna så rubbade.
Så jag känner att det är något jag tvingas till. Om jag vill tjäna mina pengar och få jobb så får jag ta de jobbigare individerna.
Kan tala om att en hund jag hade var vild, men det gick bra med en vanlig sele eller vanligt halsband. Stryp gör varken från eller till angående att komma fram till andra. Däremot skadar det halsen ännu mer än ett vanligt halsband.
en hund som vill fram till varje pris skiter i stryp.
Absolut!
Jag vill slå ett slag för denna typ. Har övertalat 3 av 5 ägare att skaffa sig ett, och hundarna svarar väldigt bra på det. http://djurmaxi.se/images/hund/halsband/P170232.jpg
Jag känner att det ger minst lika bra effekt som ett stryp, men att de skonar halsen mer än en tunn kedja som skär in.
Jag skulle säga att det inte spelar någon roll om det är halsband (halvstryp elr helstryp elr vanligt fast halsband) eller om man väljer sele.
Själv föredrar jag sele och då förutsätter jag att man skaffar en som passar hundens kropp och det är en bra sele från bra märke.
Men i grunden sitter det i träning, det handlar om att ta med sig godis ut på promenaderna, i månader om det så behövs och vid varje tillfälle det blir okoncentrerat eller nånting händer så bryter man det med en korv eller något.
Så håller med om att det inte sitter i utrustningen, utan det sitter i hur mycket man är villig att lägga ner tid på träning med hunden, ta sig tid att lägga ut en bra grund för hunden.
#45 Måste få säga såhär förbipasserande att you go. Härligt att se att någon är vettig att ta sig tid på dessa hundar, även om det är för pengarna.
''jag skulle aldrig gå ut med en ouppfostrad hund'' - citerat från #46, tycker det är bra att dynamitella faktiskt ger tid och arbete på att fixa hundarna, dessa hundar måste också komma ut och en vacker dag lära sig så de kan leva i samhället. Så tycker snarare det är skönt att höra att någon tar ansvar genom att använda säker utrustning när de ''utbildar'' hundarna än att man ska tralla runt och leka att alla hundar kan ha en hurtta sele.
Trevligt att höra :) Jag är nöjd själv då jag märker att hundarna blir bättre, och jag får i regel beröm varje dag om hur hunden uppför sig med matte och husse efter våra rundor.
Jag får i regel 50 kronor per hund och dag, så det blir 1000 kronor per månad och hund. Jag känner att det lämnar lite åt ägarna också att leva på, utan att jag rånar stackarna. (men med tre hundar om dagen blir det ju ungefär vad jag bränner i månaden också, så jag lever "gratis").
51 och vad är säkert med ett stryp om jag får fråga? Nu jobbar jag inte med att få ordning på andras hundar. Hade jag gjort det hade jag sett en sele eller vanligt halsband precis lika säkert som ett stryp, bara mindre skadligt.
Jag gillar inte hjälpmedel. Ta tag i problemet istället. Saken är den att hunden finner det mkt roligare att gå o dra fram dej i kopplet än att samarbeta med dej. Hur rolig är du på promenaderna. Det är mkt roligare för honom att "gå på biblioteket" än att lyssna o vara/jobba med dej. Vilken belöning får han. En rast runda börjar redan i hallen INNAN kopplet/selen kommer på. Har du en hund som studsar o hoppar där har du en hund som kommer studsa o hoppa även ute. Det tar tid att träna bort ett oönskat beteende o TID är just det vi ofta inte orkar lägga på just den biten.
Hur aktiverar du din hund? Får den göra något roligt ihop med dej när ni är ute. ja förutom att dra dej runt kvarteret då. Misstänker att din hund är ett energiknippe vars enda sätt att få utlopp för sina känslor är att springa runt o "läsa böcker" Rom byggdes inte på en dag.
Nu när han är lugnare med selen så träna med honom ute. Lek med honom på promenaderna. Låt honom hoppa upp på stenar stubbar träd jag gör proomenaderna roliga. O när han gör något låt det bli julafton. Ta fram det godaste godiset han vet.
Det jag skulle börja med inne är att stå still tills han sätter sej ner. sen gå ut o ställa mej utanför dörren tills han sätter sej ner. gå två steg sen ställa mej still igen. Så fort han drar så ställer du dej still. Det tar tid. Men det är ju just det vi inte har. vem har tid att kanske ägna 3 timmar på morgonen åt att hunden absolut inte sak dra o leva jäkel? Nej tid o tålamod finns inte. Jag skulle fortsätta träna kontakt med honom o ta med det ut. inget koppel innan han tittar. Öppna inte dörren innan han tittar. gå inte från dörren innan han tittar. Ett steg i taget men kräv ögonkontakt. Lägger man bara ner tid så funkar det tillslut. Ja lite bästa godiset med.
Tänk på att en hund gör det den har vinning av att göra. Dra fram dej genom byn ja han få ju massa böcker att läsa.
oj det blev långt du har säkert försökt massor men det var helt enkelt inte tillräckligt.
( min förra flat coat drog massor i kopplet. En dag tröttnade jag. Han drog jag vände han drog jag vände han drog jag vände. Det tog oss 2 timmar att komma 100 meter men då gav han sej o drog aldrig mer ( nästan)
Jag älskar hur naiva vissa av er är här. Ni får gärna låna Segra för exempel, som kommer skita blanka fan i eran korv, erat gullande o lockande. Och jag älskar att ni som tycker att det är så hemskt med div. hjälpmedel har små/mellanhundar som varenda människa kan hålla med ett lillfinger typ. Vi säger såhär då.. Jag köpte en halti till Segra i vintras då det va isgator överallt och jag gled fram på promenaderna, i vintras mådde hon som allra sämst och ville förinta i princip allt som kom i hennes närhet. Vad skulle NI gjort då? Med 35kg Schäfer som vill förinta barnet som går förbi? Ni bor föresten i en förort i Sthlm där du möter folk, barn och hundar överallt. Att jobba på avstånd finns inte med på kartan här. Vad gör ni då? När ni själva dessutom inte har fotfäste. Nä, jag skulle vilja sätta en rejäl hund i erat koppel, som inte tar puttinuttgullande och korv/belöningar. Så ska vi se hur ni löser detta :) Jag är helt för dessa hjälpmedel, eftersom det ger ägarna en chans att faktiskt jobba med sina hundar och inte bara lägga all energi på att hålla i dom. Och för er info, så går Segra idag som en klocka i kopplet tack vare haltin - som gav mig möjligheten att jobba med henne och inte bara hålla i henne. Nä, en stor, hård, rejäl hund i era koppel så kommer nog dom flesta tänka om. Och sen kan ni säga nää.. Det är så hemskt o skaffa inte mer hund än du klarar.. Men med dessa hjälpmedel klarar vi alla dessa hundarna galant och de resulterar i en bra relation mellan hund/ägare och trevliga promenader!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#55 Oj så trevlig/nedlåtande man kan vara…
Må hända. Men det är min åsikt :)
55 det enda naiva jag ser i tråden är ditt inlägg. Inte nog med det, det är fördomsfullt också. Men jag förstår att det sticker i ögonen att det finns folk som klarar hund utan obehag. Som gör det med "korv och gulligullande" hehe
#58 +1
Ja det finns dom som i skolan fuskade på prov. ( ta till hjälpmedel)
Det finns dom som lever bra på bidrag istället för att ens försök söka jobb ( inte göra något åt problemet)
Så visst ta den genvägen som finns istället för att ta tag i problemet. Men undra vem som har roligast med sin hund. Du som hela tiden får använda hjälpmedel o bråka eller vi som kan ha hunden lös i alla situationer o leker med våran hund.
#60, Hela tiden ta ta hjälpmedel o bråka? Vart skrev jag att jag bråkade med Segra? Att jag tog hjälp av den ack så hatade haltin under vintern då det inte gick att promenera pga att det va isgator överallt och dom sandade lika bra som dom gör på sommarn - ser jag inte som att ta hjälp hela tiden. Och står det någonstans att jag inte kan ha henne lös eller att vi (och alla andra som tar till hjälpmedel) inte leker med våra hundar? Men fortfarande så undrar jag, som INGEN av er kunde svara på - vad hade NI gjort i den situationen? Eller i typ dynamitellas situation?
"Utifrån vad anser du att hunden tagit skada av selen?" Selen gör att hunden får ont -> hunden tar skada. Och om hunden inte får ont är selen ändå ett hot ->hunden tar skada.
Jag har inte bestämt mig för vad jag tycker om selen än till 100 % Jag hör att du har fått hjälp och att du bara har den tillfälligt och att det dessutom hindrar vovven från eventuella volt-skador, då låter det toppen.
Träningsmetoden jag beskrev gick ut på att du skulle få t.ex. ögonkontakt i en millisekund och sedan låta honom nosa som han vill, kanske för resten av promenaden om det blir för jobbigt annars. Det var inte meningen att hans urinblåsa skulle sprängas :P Jobbar man så kanske fem korta turer om dagen borde det lösa sig, men då har man fortfarande risken att han skadar sig i vanlig sele/halsband varför det kanske ändå inte fungerar i ditt fall.
----
Angående tyngre hundar som drar och "hjälpmedel" till dem. Det finns suveräna koppel med mycket resår i som man kan fästa i midjan och ändra längden på i flera steg. Genom resåren och att det sitter runt midjan får föraren en otrolig styrka till att hålla emot. Jag kunde som femtonåring rasta våran ovanligt stora, halvgalna boxer i ett sådant, det fungerade mycket bra. :)
Medarbetare på klickerträning.ifokus
Det skulle vara intressant att sätta en hund som väger mer än 10-15kg mer än dig med ett bälte runt midjan HAHAHAHA…skulle vara skoj att se när den hunden får syn på ngt före dig o drar iväg. lycka till.
Har man inte en "normal" hund så är det j**igt svårt att träna på dom sätt ni försöker beskriva! Ni har bara haft dom "vanliga" problemen som är lätta att lösa! Men det finns faktiskt undantag! Tänk på det!
(Och jag tänker fortfarande inte diskutera min hund med ngn här, då ni inte vet ett jota om han eller hans bakgrund! )
Nu är ts´ tråd åt skogen igen iaf…sorry 🤐
(Man måste bara undra igen, om haltin är såååå farlig för en hund. hur man kan då ha en grimma/träns mm på en häst/föl? min lilla häst är lika stor som hunden i mankhöjd….)
#64 Nog går det allt att träna större hundar på samma sätt, och går även på svårare problem, det har jag erfarenhet av och är inte ensam om.
Häst och hund har inte lika byggnad och en hund har lättare att göra konstiga ryck/hopp och skada sig, små föl leder man heller inte ofta med grimma och grimskaft.
#65 Att du ens orkar…. Har haft hästar i hela mitt långa liv o man väjer ett föl så fort som möjligt vid grimma o lite senare grimskaft. Och förr eller senare så studsar dom runt. Och sätter du en grimma fel på en häst o den stegrar sig o den sitter fast i grimskaftet kan den knäcka nacken så…slutdiskuterat!!!
Skulle varit kul att sätta min hund i händerna på dig. Du hade aldrig klarat det kan jag säga.(undra vad för erfarenhet du har) o tänker inte diskutera med dig mer här heller för den delen. (maila mig om det är ngt du vill diskutera om honom!)
Du har din åsikt om det här o jag har min o det fungerar på min hund utan att han tar någon skada :)
Men det var alldeles för mkt ot i den här tråden nu så. Så gör oss tjänsten o svara inte på det här, för ts skull!!!
#64 Jag förstår hur du tänker och jag kan hålla med till viss del. Det är lätt att sitta på höga hästar när man aldrig upplevt ett problem. Nåt som går att "muta bort" med godis, klapp eller leksak - det är inget problem. Möjligtvis ett bekymmer. Det räcker nog att sätta ett riktigt as till bruksschäfer i händerna på nån som inte har den praktiska kunskapen för att hantera en sådan hund så öppnar de nog upp lite i sitt tänk.
Jag personligen ser hjälpmedel som nåt positivt. För jag ser inget negativt med att man skapar möjlighet till att träna - oavsett om hunden väger 3 kg eller 75 kg.
Har läst igenom hela tråden, och oj så OT det har blivit ibland :P Ska försöka balansera upp detta genom att svara på exakt det TS ville. ;)
Jag tycker absolut det är okej att använda sig utav dessa hatiska hjälpmedel i scenarion som TS och liknande.
Jag hade helt glömt ursprungs-inlägget :) Dumma mig.
64 "Har man inte en "normal" hund så är det j**igt svårt att träna på dom sätt ni försöker beskriva! Ni har bara haft dom "vanliga" problemen som är lätta att lösa! Men det finns faktiskt undantag! Tänk på det!" Nu sitter du och tror saker. Eller har någon skrivit att de aldrig haft annat än de "vanliga" problemen? Jag hade stora problem med min schäfer/new foundland. Så tala inte för andra. Att du sedan skriver till en annan medlem att den aldrig hade klarat din hund är bara pinsamt. Ännu en sak du inte har en aning om. Bara för att du har problem med din hund betyder det inte att ingen här skulle kunna lösa det.
Men det är ju bra för tillväxten att det finns folk som letar enkla vägar. Då har ju vissa människor jobb i alla fall. 👋
Och jag älskar fortfarande att flera har skrivit att de visst går att att träna en rabiat hund som inte tar gulligull, godis o belöningar utan några hjälpmedel.. Men fortfarande så har INGEN kunnat förklara hur.. ;) Förklara gärna för mig HUR ni skulle göra med en hund som tex vill förinta ett barn, hunden väger 35kg och tar inte belöningar, godis eller nått.
#73 Det har kommit förslag i texten gällande ursprungsfrågan.
Menar du förinta? Man skall alltid jobba med grundproblemet, INTE bara försöka få bort konsekvenserna av själva problemet, och så länge man jobbar med grundproblemet håller man inte på och utsätter hunden för sådant den inte klarar av. Att slänga in en hund i en situation den inte klarar av och sedan använda obehag för att få hunden att sluta är inte bra på något sätt, det gör bara ju bara att grundproblemet växer, det obehagliga blir ännu obehagligare. Man måste alltså arbeta med grundproblemet, ifall det t.ex. är en hund som är väldigt stressad och gör utfall, överdrivna beteenden m.m så är det själva negativa stressen man måste jobba med, inte konsekvenserna av stressen.
74 det går utmärkt att starta en tråd för att få råd och tips på problem.
Vilken omogen nivå detta ligger på!
För det första om en hund vill äta upp/bita ett barn så har den förmodligen något fel alt. trivs den inte/stressas den av storstan.
Jag tycker om vissa hjälpmedel mer eller mindre. Det stora hela handlar om att slippa konflikten dragandet/utfallen utgör. Däremot tycker jag att det är fel att använda något som KAN skada vid fel användning utan att ha fått hjälp/gått en kurs. Har man inte råd, Ha inte hund!
#67 o #71 Ni tolkar min text hur ni vill :) och ja visst jag är jättepinsam jag bjur på det isf om du nu tycker det. jag pratar fakta!
det är därför man aldrig ska gå in i ngn diskussion med ngn här för det tolkas alltid fel. Man blir bara frustrerad o förbannad när ngn sitter där o påstår att det går att göra så eller så när dom inte har en j***a aning om hur den eller den hunden fungerar!!
Ha en fortsatt bra dag alla ni Glada :)
lägger ner den här diskussionen nu.
(o jag vet hur min hund fungerar, han har varit hos FLERA som misslyckats!! OCH tyckte att han skulle avlivas….så är det!! Idag har han växt i allas ögon..nog om detta!)
#73 jag undrar åxå!?
Jag tycker att de känns som att de finns inget mitt emellan?
De är värre tycker jag när folk måste smyga med ett problem… folk som har bestämt sig för att köpa ett hjälpmedel men vågar inte fråga om hur de funkar eller om olika alternativ som kanske skulle vara bättre(i hjälpmedelsform!)
Att någon använder ett hjälpmedel känner inte jag är fel om de görs på rätt sätt och ägaren verkligen vill få de att funka.
Sen kan man ju diskutera länge om olika metoder utan hjälpmedel men ska man få skit för att man försöker lösa om man faktriskt inte kan annars??? Vi alla är olika..
Jag kör blandat… jag kör efter tekniker jag tycker funkar och som jag själv finner etiska i min typ av uppfostran.
Man kan ju blanda olika saker… tycker de är starkt gjort att komma ut med att man faktiskt har använt hjälpmedel…. för ibland låter de som att alla här på iFokus är så perfekta… jag tror att alla har gjort fel eller haft ett problem nån gång men de kommer inte fram.
Alla kan bli frusterade alla kan vara på gränsen.. vi är männinskor! Så jag tycker att de är var och ens en sak hur de väljer göra! De är ingen annan som ska komma och ''rätta'' de är ju inte ''ni'' som ska leva med hunden eller lever med den i vardagen.
De är alltid lätt att se problemet och lösa de i text eller en enskild gång en att göra de till sin egen vardag.
Vet man vad man gör och hanterar grejerna på rätt sätt har jag inget emot några lagliga hjälpmedel. Vissa saker skulle jag inte själv använda men har ändå inget emot om någon annan anser sig behöva detta en period om som sagt det används på rätt sätt. Jag använder alltid stryp på min hund när vi är i stan så att hon inte ska kunna gå ur halsbandet då hon lätt kan göra det med vanliga och i sele blir hon mycket ivrigare då den betyder arbete och tempo. Sen tycker jag själv att det känns säkrare med stryp just om det skulle hända något tex att hon gör ett utfall. Hon har aldrig gjort detta och kommer troligtvis inte göra det heller men hon är ändå ett djur och jag kan då inte veta till 100% hur hon reagerar eller vad hon gör i alla situationer. Bättre att vara förberedd på att saker faktiskt kan hända än att stå där med byxorna nere om det går galet….
77 det är aölt annat än fakta att hitta på saker om andra.
Jag kan tänka mej hjälpmedel ifall ägaren är skadad ( ont i ryggen benet brutet odyl) eller tex vid halka då under en övergångsperiod är hjälpmedel accepterade enl mej o i det akuta skedet när man känner att man inte klarar av hunden längre. MEN man får för den delen inte sluta upp att jobba med att få hunden bra.
I min grupp nu på allmänlydnad kursen är det olika raser och olika storlekar, allihopa är vi där för att just få den sista slipningen ''vett och etikett. vardags hyfs'' liksom. Ingen där har problemet att det skulle vara omöjligt att bryta beteendet på ett bra sätt.
Visst somsagt kan man använda sig av hjälpmedel, men alla hundar oavsätt ras och storlek kan lära sig att bra saker = korv, dåliga saker = ingen korv.
Har din hund haft problem med att vilja ''förinta'' barn tycker jag det låter väldigt allvarligt och jag undrar bara snabbt, varför gör hon det tror ni? Det är knappast något en rebell hund gör eller en hund som bara vill vara jävlig en dag för man just har en dålig dag. Det är allvarliga saker verkligen.
#82, Hunden i fråga - min Segra, lider av allergi och mår i perioder fruktansvärt dåligt. Så dåligt att hon utan sitt kortison, skulle behöva somna in. Under just den perioden jag skrev om som ett exempel i tråden, men som faktiskt är en vardag för många hundägare.. Så mådde hon extremt dåligt, gick på maxdos kortison, kliade upp stora blodiga, variga sår, hon fick även strax inpå det en riktigt elak akut livmoderinflammation och fick akutopereras. Just Segra reagerar med att hon inte vill ha nått eller någon nära förutom hennes flock när hon mår dåligt, och då är mitt givna exempel en vardag för oss (och som sagt väldigt många andra hundägare). Idag mår hon bra och står på en stadig dos kortison och hälsar o pussar på barn dagligen, hon älskar det mesta/flesta och har hur mycket hundkompisar som helst - hon är en snäll o go hund som bara haft oturen att i princip varit konstant sjuk. Och så som hon är när hon mår dåligt, är vardag för många hundägare, vars hundar inte mår fysiskt dåligt som min Segra gjorde - därför drog jag det som exempel, just eftersom jag verkligen lider med dom och kan verkligen relatera med/till dom som ha en sån vardag med sin hund, hela tiden.
Det är skillnad på hjälpmedel och hjälpmedel. En klicker är ett hjälpmedel, en VGW-sele likaså. Men dessa tycker jag absolut är helt okej. För det skadar inte hunden.
Jag gillar absolut inte hjälpmedel som skadar hunden eller orsakar obehag. Att få hunden att sluta dra med hjälp av ett stryphalsband är ju bara larvigt enligt mig. För det funkar inte. Hunden drar bara mer när obehaget uppstår.
Att träna bort ett oönskat beteende oavsett vilket det är handlar om att gå till botten med orsaken, och sedan träna i små små steg efter vad som passar bäst för den enskilda hunden. Men att ta till våld eller skapa obehag för hunden är aldrig rätt.
Sen har jag läst lite i tråden här nu och tycker att många kommentarer är väldigt nedlåtande och rena personangrepp. Skärpning! Man kan diskutera utan dessa inslag. Så barnsligt och onödigt.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Intressant tråd. Ska försöka svara på det TS ville. Jag skulle aldrig sätta på min hund hjälpmedel som ger hunden obehag men jag har heller aldrig stått där med en stor hund som gör utfall. Men jag kan förstå att vissa använder det som sista utväg istället för att göra sig av med sin älskade hund. Då för att jobba med problemet och sen byta till vanligt halsband. hjälpmedel som ger hunden obehag tycker jag aldrig ska användas för att slippa ta tag i problemet. Min önskan skulle vara att hitta en väg utan att ge hunden obehag men som sagt så känner jag att jag inte riktigt kan uttala mig för ingen av mina stora hundar har gjort något sådant.