Stödjer du blandrasaveln?
Startar en ny tråd kring detta heta ämne.
Som rubriker lyder stödjer du blandrasaveln?
Motivera varför!
Inga påhopp eller dylikt utan endast era åsikter
Jag svarar: Nej! och min motivation är att det finns så mycket oseriösa som avlar hejvilt utan att tänka på hundarnas bästa endast för att tjäna en slant. Och att aveln har blivit så pass stor att seriösa kennlar som avlar för ett syfte kommer skymdundan pga av att någon säljer valpar för 3000 kr.
Beror på. Seriös blandrasavel JA
Oseriös: NEJ!
Samma sak med renrasig avel.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Men… ska man då säga att man INTE stödjer renrasaveln, för att det finns de som avlar, förvisso renrasigt, men allt annat än friskt och sunt? ÄR det ett motsatsförhållande, eller handlar det om att man vill stödja en seriös avel?
Nej, oftast inte

Jag håller med #1, men anser samtidigt att det är en försvinnande liten del av blandrasaveln som är seriös, typ en halv procent eller så…
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
2# vet tyvärr av ett par nyligen skapta kennlar som avlar på renrasiga men med hundar med dålig mentalitet och kroppsbyggnad. ska man köpa renrasigt så ska man kolla upp kennlarna ordentligt först.
#4 Hur stor del av renrasaveln är seriös? Vad hjälper det?
Nej.
Jag förespråkar den inte, har aldrig bidragit med pengar till någon blandrasuppfödare på något vis och i varje diskussion om renras vs blandras så ger jag min syn på det hela.
Jag hade inte haft någonting alls emot blandrasaveln OM det setts till att registera dem någonstans, att man kunde kolla upp alla släktingar, att resultaten från hälsoundersökningar fanns tillgängliga på något hunddata-liknande vis och att man faktiskt gjorde just hälsoundersökningar m.m.
Nu finns ju klubben Blandis, där man kan registrera valpkullar osv, men intresset för den klubben verkar vara lågt, vilket jag tolkar som att intesset av att faktiskt avla seriöst på blandraser också är lågt, och oseriös avel gillar jag inte, oavsett vad det råkar vara för hundar bakom valpkullen.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag säger också nej. Eftersom de valparna oftast är billigare än reggade så är det lättare för fel sorts människor att skaffa hund, hälsotester görs oftast inte, mentaliteten kollas inte riktigt, aveln är oftast inte genom tänkt, finns inget mål med aveln. Det finns så otroligt många hundar i sverige som inte kommer till bra hem så varför avla hej villt på allt och bidra med mer olyckliga hundar.

#6 En betydligt större del än blandrasaveln, med klart kunnigare uppfödare generellt sätt, i alla fall inom SKK.
Medis på akvariefisk.
Vad jag menar #9, är mer alla dessa problem som finns inom de rasrena hundarna. Det är hud, ögon, patella osv. Att avla renrasigt är inget likamedtecken med att hålla på med friska hundar.
Men de flesta seriösa uppfödare avlar inte på hundar med hud - ögonproblem eller de som har patella. de kollas upp och har de problem utesluts de. Min uppfödare ville avla på en av deras tikar men hon hade ögonproblem och då valdes hon bort från avelsplanerna.
#11 det finns många många renrasuppfödare, som avlar på trasiga avelshundar, både gällande ögon och leder, även om DIN uppfödare är av det seriösa slaget.
Jag stödjer alla som föder upp hundar seriöst varesej det är renras eller blandraser ! Tex bra jakthundar, laika/jämte eller finnstövare/beagle och sånt eller blandar till ett syfte.
12# jo det vet jag och de är en av de uppfödare som är oseriösa. därför ska man kolla upp kennlarna ordentligt INNAN man köper en valp därifrån.
Jag stödjer ALL seriös avel med ett syfte.
Blandrasavel som renrasavel. Inte svårare än så för mig :) dock är ju väldigt ofta blandrasaveln oseriös tyvärr.
Fördelen med att köpa renras är ju att du KAN kolla upp ögon, leder osv på hunddata. Du kan kolla valparnas föräldrar, föräldrarnas syskon och eventuella tidigare valpkullar, föräldrarnas föräldrar och deras syskon osv i all evighet. Vad kan du kolla upp med blandraser? Ingenting. Det enda du har att gå på i de flesta fall är ägaren som säger "Min hund är frisk", ja, men mååånga av hundarna med ögonfel eller höftfel märker du aldrig något på, det är först när expertutbildad veterinär kollar på det som de kan upptäcka någonting.
---------
Sålänge det inte rör sig om seriös prestationsavel så, nej.
Vill man ha fram en bättre typ av draghund eller jakthund och avlar för att få fram en bättre typ av hund tycker jag det är helt okej, förutsatt att alla undersökningar och tester har gjorts. Å andra sidan så hamnar ju inte den typen av blandraser på blocket utan används väl främst av uppfödaren själv, och då ser jag inget fel i det.
Blandrasavel utöver det ger jag inte fem öre för, oavsett om det är seriöst gjort med tester, undersökningar och koll på "avelsdjuren" bakåt.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
¤16 Ja det har du så rätt i, lika fullt så dyker det upp fel, såsom höfter, ögon, hud, på seriöst avlande renrasuppfödare. Vad jag menar är att det inte är ett likamedtecken, att få en fullt frisk hund, bara för att det är en renrasig.
Ja jag är för blandras avel! Men bara i första led! Och att man blandrasavlar på friska och mentalt stabila hundar som kan ge en posetiva avkommor… Inte bara att man tittar på utseendet och tänker det blir söta valpar!!
Så seriösa JA!!
Varför?:
Jo det är väl mest så att jag tänker ibland då och då att det inte är så fel att ta in lite mer gener i vissa rase som är extrema och skulle behöva lite nytt blod… Sen så tycker jag att en hund är en hund oavsett "ren" eller "bland" ras.
Jag har då aldrig sett någon som påstått att man får en fullt frisk hund bara för att den är renrasig, däremot ser jag många som påstår just det om blandraser. Att det inte ens är någon idé att välja bland renraserna eftersom blandraserna alltid är friskast (vilket inte stämmer).
Om man satte igång och hälsoundersökte blandraserna i samma utsträckning som renraserna och förde statistik över resultaten så tror jag att det skulle visas upp en helt annan verklighet än den som många nu verkar leva i.
Själv ser jag till att välja en väldigt sund renras och sätter mig sedan för att leta upp den absolut mest seriösa uppfödaren inom rasen, när jag väljer vad jag ska köpa för hund. För mig är det en självklarhet.
---------

#10 Men hur många blandrasuppfödare kollar ens hälsan på sina avelsdjur, eller försöker få köparna att göra det med valparna? Patella osv finns det ju gott om hos blandraser med, det bara upptäcks inte lika tidigt för det kollas inte förren problemen dyker upp. (Även om det tack och lov finns undantag.)
Och självklart väljer man en frisk ras, eller i alla fall friska linjer när man väljer renras. =) Det är väldigt många sjuka raser som jag inte skulle ta i med tång. ;)
Medis på akvariefisk.
#21 Hur många blandrasuppfödare som kollar hälsan på sina avelsdjur, det har jag ingen aning om. Det jag säger är bara att det inte är nåt likamedtecken renras-frisk
# 22
Har någon påstått att renras är = frisk hund?
Däremot är det många som tror/påstår att alla blandraser är friska bara för att de är just blandraser.
HD kommer att dyka upp i alla generationer framöver så länge som vi inte vet arvsgången, som är polygen, du kan avla på HD fria hundar i generationer o likförbannat ploppar det upp HD hundar i populationen.
kl
För mig är seriös avel att man har ett mål med sin avel, mer än att producera valpar. Ett långsiktigt mål där man planerar i generationer, som t ex draghundsfolket gör.
Att avla på sjuka hundar/hundar som nedärver sjukdom är ett brott mot SKKs grundregler o ett brott mot Djurskyddslagen.
Visserligen avlar en del på mentalt kassa hundar, såväl renras som blandisuppfödare, skillnaden är att renraser kan göra MH o numera BPH o t ex Collieklubben har tagit krafttag för att komma till rätta med rasens dåliga mentalitet (rädslor t ex).
Summa sumarum stödjer jag inte blandrasavel.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Nej jag stödjer det inte! Dock köpte jag Ozzi (blandras) för 4 årsedan hos en otroligt oseriös person på blocket… Tyvärr visste vi inte bättre då.
Men jag stödjer det inte pga att det finns så otoligt många oseriösa som vill ta en valp efter sin i sina ögon fina tik och vill sedan behålla den för att ha en kopia av mamman, vilket inte är fallet. De tänker inte alls på hur det ser ut bak i släktet och inga riktiga kontroller görs.. Sen tycker jag det är dumt att hitta på massa nya raser när vi redan har så att det blir över!
Sen kanske det finns någon seriös blandrasavlare men jag tycker fortfarande det är onödigt med massa nya raser hela tiden.. Få ordning på de raser vi redan har och som vi har förstört, tycker jag! :)
#16 håller med dig.
En renrasig vet man ju också vilka sjukdommar som ofta dyker upp och du är då medveten om det vid köpet.
Men vi blandras vet du inte vad som kan förekomma, speciellt vid mix av stor och liten hund som jag sätt. Kan bli stor hund med små inre organ.
# 24
Vilka nya raser syftar du på? Eurasier, Silken Windhound, Långhårig schäfer, AST, Dogo Argentiono eller vad?
Absolut inte.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Stödjer all avel som är seriös och där man tar hundarnas hälsa och välbefinnande på allvar 
Mvh Jenna
#26 Massa nya blandraser som tex coccerpoo, labradodle… Det finns så många blandningar hit och dit att man inte kan vara säker på vad det är för raser man ser längre ute på gatan. Tycker det är trist att man inte vet vilka raser det finns längre och att bara mer hittas på.. Blandas hit och dit utan någon koll på bakgården bara för att man tycker att sin egen hund är söt
Varför inte fixa i ordning de raser som vi har och redan har förstört som tex shar pei, Tax, bassethound, mastiff napoletano osv?!
Jag stödjer det som är seriöst.
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Vi har en blandis tik på 3 år. Förra året hade hon sin första kull.. Hon var en underbar mamma och alla 4 valparna har växt upp till sociala och trevliga hundar. Hon är en blanding mellan Chihuahua och papillon, och vi parade henne med en renrasig chihuaua, så valparna är 75% Chihuahua, 25% papillon. Vi var (och är fortfarande) väldigt engagerade i valparna. Har kontakt med alla 3 (vi behöll en) och ja.. det kunde inte bli mycket bättre än såhär.
Nu är hon dräktig igen, ännu en gång med en renrasig chihuaha. Så nu väntar vi på bebisar :)
Jag tycker inte att man ska dra alla över en kant.. Visst att det finns många oseriösa som parar sina hundar kors och tvärs, utan att tänka på konsekvenserna. Men jag kan lova att det finns väldigt många oseriösa som föder upp renrasiga också. Jag vet en t.ex som lät mamman (foder) åka hem till sin familj när valparna var 5½ vecka, för dom hade börjat äta riktig mat och behövde inte sin mamma längre. Hm.. Och denna är väldigt känd, vad jag har förstått det som. Sen vet jag att denna inte "bokför" alla kullar, utan tar dem svart. För annars går det inte ihop.
Jag är inte heller för blandras-avel när det går över styr. När man parar stora hundar med små, och blandar raser helt sjövilt. Jag vet en hund som är 9 raser och det är bara helt sjukt. Men 2 raser, max 3, ser jag inget problem med. Men då ska raserna likna varandra, både till utseendet och psyket.
Och som sagt, det finns oseriösa som föder upp renrasiga också. Bara för att man har en kennel betyder det inte att man är bättre än en som har valpar hemma. Mer kunskap och erfarenhet kanske, men bättre? Nej det vet jag inte. Det är som att säga att en äldre kvinna skulle vara bättre mamma än en ung. En ung tjej kan klara av ett barn minst lika bra som en äldre, men det är ju en helt annan sak..

#32 Båda de raserna har väl problem med patella, har du kollat det på avelsdjuren, är det inte varje år man ska göra det om man har hunden i avel? Har du försökt få valpköparna att kolla patella regelbundet. Hur är det med ögonlysning, är det något som behövs på det raserna?
Medis på akvariefisk.
#33 Vi har tagit henne till veterinären, just för att se om hon har några fel osv. Men det hade hon inte, fullt frisk, och veterinären sa att hon är helt perfekt och att det är okej att avla på henne. Och ingen av valparna har nått fel, dom heller. Så det har inte varit några problem.

#34 En veterinär kan vanligtvis inte avgöra vad som är en bra avelshund, de har ingen utbildning i det så vitt jag vet? Tyvärr, jag tycker faktiskt det här låter som ett exempel på oseriös blandrasavel, när man parar två raser som har samma problem (patella luxation) och inte ens kollar upp avelsdjuren från den aspekten, eller har koll på att det är något som ska kollas upp efter hand. Och sedan tar man en kull till utan att ha kollat de tidigare avkommorna för patella…
Jag är ledsen, men det låter väldigt dåligt påläst.
Medis på akvariefisk.
#35 Om jag hade en renrasig hund skulle jag aldrig para den med en annan ras. Men våran tjej är 50/50, och vi parar henne med en av hennes raser. Alla valparna blev bra hundar, så vad är problemet? Måste man kolla upp ALLT för att det ska bli bra? Även om man kollar upp, så kan det ändå gå fel.
Ja, jag kanske inte är så påläst. Jag älskar mina hundar för vilka dom är, inte för deras historia och bakgrund. Jag dömer inga hundar eller hundägare för att dom är/har blandraser. Mina hundar är friska och mår bra, det är det enda som är viktigt.
Jag tycker det är så överdrivet med allt man ska kolla upp, allt man ska göra osv. Stackars hundar som måste genomgå allt det där. Mår hunden bra så låt den vara lycklig. Blir den sjuk, så tar man den till veterinär och löser problemen då.
Jag klarar verkligen inte av alla SKK-nördar som sitter och tror att dom vet allt om vad som är bäst och klankar ner på ALLA som har blandrashundar. Hade en i min klass som sa "jag och min familj är emot sådana som du och din familj, för sånna med blandraser bryr sig inte om sina hundar lika mycket!". Jag trodde jag skulle dö när han sa det, för jag och min familj gör ALLT för våra hundar. Vi är inte ens husse och matte, vi är mamma, pappa, morbror och moster. Släkten är mormor, morfar, kusiner och hela skiten. Så är det med alla i våran släkt, hundarna tillhör familjen!
Jag orkar inte bry mig mer. Vad jag ville säga är att man inte behöver vara så påläst för att allt ska gå bra. För allt har gått bra med våra valpar. Dom är friska, glada, sociala, framåt, lättlärda och helt underbara. Vänner till dom som köpte våra valpar vill köpa utav oss denna gången för hundarna är så underbara, i psyket och så är dom riktigt fina.
Vad behövs mer?
Skulle din hund ha patella och du råkar para nästa hund som och bär på det, så kan det gå åt skogen med valparna?
Hur kul är det att sätta valpar till världen som kanske får problem senare i livet? Det kan de väl inte vara värt..
Mvh Jenna
#36 oj. Jo man BÖR kolla upp ALLT man kan, det är inte överdrivet, och framför allt inte synd om hundarna som kollas upp, snarare tvärtom.
Nu måste jag bara få säga nått xD Om hennes hund har patella men vi säger grad 1 och den andra hunden har UA så är det ingen fara.
Sen även om man har två UA avelsdjur som har UA mor och farföräldrar så kan patella grad 3 fortfarande komma fram i kullen!
Det har hänt väldigt många gånger… tyvärr så det var någon som kollade att patella är bara TROLIGEN genetisk men det är inte satt att det ÄR genetisk det är bara TROLIGEN.
sen vill jag säga att hon bryr sig säkert om sina djur! Så jag tycker att man kan sluta att hacka på henne för att hon vågar att berätta om hennes sätt.
Alla tänker inte lika och vi vet ju inte om hon har kollat tex patella eller inte? Så vi vet egentligen inget just nu att dömma på.
Bättre att kolla upp att båda är UA och ta valpar, då har man ju gjort vad man kunnat iaf :)
Men vad vi vet så kan både tiken och hanen ha patella i den parningen?
Mvh Jenna
#37 Nästan alla hundar får problem senare i livet… Oavsett om den är renrasig eller blandras.
#38 Mår hunden bra och är frisk så..
När det var en sån hysteri runt chihuahuor så avlade kennlar sönder dom bara för att tjäna pengar. Man parade chihuahuor med fel på tänderna, tungan, ögonen och höfterna bara för att få valpar och tjäna pengar. Det är SJUKT.
Min tjej mår bra, och har inga fel. Och likaså pappan, fullt frisk och mår bra. Med fin stamtavla och hela köret.
Det är inte alla hundar som får problem, nej. Och tycker du inte de är bättre att minska risken för problem så mycket som möjligt?
Om du älskar dina hundar så mycket som du beskriver, så borde du ju vilja att dina hundar lever bra så länge som möjligt. Och även se till att de valpar du säljer har så bra livskvalite som möjligt?
Annars är det ju inget seriöst över huvudtaget, tycker jag.
Mvh Jenna
#42 har du gjort testerna på hundarna då ? En veterinär kan inte säga rakt ut att din hund inte har fel på tex knäna eller ögonen genom att tex titta på när den går och sånt..

#36 Jag personligen har inget emot blandrashundar, jag har ägt två själv och haft ytterligare två i familjen. Det är inte vad det handlar om.
Jag anser att oavsett vilken form av avel man sysslar med så har man ett ansvar mot dessa individer man föder upp, och gentemot kommande generationer. I mina öron låter det sjukt att anse att det är "överdrivet med allt man ska kolla upp, allt man ska göra osv". Att man inte ens vill försöka se till att de kommande valparna har så bra chanser som möjligt att växa upp till friska individer med långa, friska liv. Att man litar fullt ut på att man har tur.
Och vem avlar på hundar som man inte tycker själv är bra i psyket? Det är väl ingen uppfödare som faktiskt vill avla fram hundar som är dåliga mentalt?
Som sagt, detta är för mig ett exempel på avel som är precis sådan som jag tar avstånd ifrån. Att inte ens anse sig påläst innan man tar valpar.
Medis på akvariefisk.
Man hänvisas ju att inte ta en kull på högre än patella grad 2.
Tex tiken har 1/1 då vill man att hanen ska ha UA.
Men dessvärre är det ingen lag på detta utan detta är bara ett råd som man kan välja att följa eller inte.
Jo visst det är ju bra om man gör det, men jag tycker fortfarande att om det inte är gjort men man kan se på djuren att de mår bra och har inte haft några former av patella problem så är det inget som skadar hunden.
Man kan ju se rätt lätt om en hund har patella problem bara genom att gå med den eller haft den under en längre tid, det är något man får ha lite suntförnuft om helt enkelt.
Man ska inte bli för bild av allt, för renras avel har ju också förstört många raser också? Även om det finns hälsoprogram.
#43 Nej, inte alla, men dom flesta.
Och jo, det är klart. Men dom mår ju liksom bra och hon har inga fel.
Oavsett så tycker jag att man kollar upp så mycket som möjligt innan man väljer att para sin hund renras som blandras.
Valparna har inga problem än nä. Men de kan ju visa sig mer när dom blir äldre. Men även om patella är de vanligaste, så kan de ändå få problem med annat. Du har ingen aning om de bär på någon ögonsjukdom osv ju?
Mvh Jenna
Nu är inte jag någon expert på det här med avel och nedärvda sjukdomar mm. Men jag anser att så länge man har ett mål med sin avel och ser till att både mor och far är friska (även längre bak i leden) så spelar det ingen roll om föräldrarna är av samma ras eller inte. Det ska självklart vara liknande raser så att valparna inte får en massa egenskaper som säger emot varandra (som tillexempel varghybrider kan få). Sen kan man väl använda blandrasavel för att få fram friskare renraser. Är som sagt ingen expert men tror jag läst om raser där man avlat in andra raser just för att förbättra hälsan hos den rasen.
Lite hur jag tänker, men än en gång, jag har inte så mycket kunskap gällande detta så det kanske är helt fel det jag skriver
.
Kan ju tillägga att det inte är jag som tagit valparna, utan min mamma. Hon kan mer, men hon är inte hemma.
Nu lämnar jag det här.
50# Tyvärr så anser jag dig en aning oseriös som inte anser att det är viktigt att kolla allt INNAN man parar en hund. du kan ju omöjligt veta att din hund samt den andra inte har några fel om du inte ens är villig att kolla upp allt? så kalla dig inte seriös tack.

Nej. Jag skulle inte köpa en blandisvalp
>>>Malum domesticum<<<
Så länge det är friska hundar psy/fy och att det är samma "Grupp". Ex sällskap + sällskap. Jakt + jakt.
Men såklart ska man ha massa andra tankar i bakhuvudet som gäller all avel.
Nej, jag stödjer det inte.
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
#49 Det man gör när man medvetet avlar in en ny ras i en renras är för att få in nytt blod. Endast en parning alltså. Sen gör man en utvärdering av valparna som föds. Följer upp dom. x-korsning kallas valparna.
När det sedan är dags att para dom så används mammans ras igen. Och efter tre generationer så räknas den som renras igen. Förstår du hur jag menar…?
Så detta är ett sammarbete med rasklubb avelsråd och genetiker inom området. Inget man gör för att tiken och hanen är gulliga. Även skk är inblandat. Det gör man då en ras är så pass dålig i sjukdomar att man MÅSTe göra något innan rasen försvinner.
Annars har jag ingen som helst förståelse för planerad blandras avel.
Nej, inte för fem öre! Varken på hund eller katt.
Jag ser absolut ingen mening med att blandrasavla när det finns så pass många raser som det ändå finns. För mig är alla de som blandavlar oseriösa puckon man ska hålla sig borta ifrån. Jag har sett allt för många hemskheter med blandrasavel för att tycka något annat.
Sen blir jag lika förbannad på de som avlar renrasigt men med skräphundar. Som när folk avlar på en bruksras men den enbart har utställkningsmeriter och inte har presterat något på banorna eller ens har ett vettigt MH.
Så summan av det hela: Det finns många puckon i mina ögon ;) *hehe*
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#56 Riktigt elaka och onödiga ord!
#57, måhända men de är inte riktade till någon speciell person så tar man åt sig ser jag inte riktigt det som mitt problem. Frågan var ju vad man tyckte och jag tycker såhär.
Vänligen
Sofia
#58 Man kan ju välja rätt ord. Finns många inom renrasavel som inte borde få avla, t.ex alla räkryggar på schäfrarna :/ Det är ju oseriöst om något
Om du läser igen så ger jag dem lika mkt skit…
Vänligen
Sofia
Kanske dags att repetera skrivreglerna lite.
svår fråga. jag har alltid köpt hästar med stam har aldrig tittat åt någon utan stam. Katter har jag köpt av privatpersoner billiga. Första hunden jag köpte var omplaceringshund blandras. Jag tycker någ det finns för mycket "skräp" på renrassidan oxå folk avlar på skräp. Sen blandras där vet man inget om färderdjuren änds är friska för där görs inga tester alls. Så på dom säger jag NEJ sponstrar ingen av dessa "uppfödare"
Seriös blandrasuppfödare finns det kanske 10 tal av i hela vårat land, ger dom tumme upp för att dom försöker hålla sin avel frisk. Ne jag sponstrar inte dom då jag vill ställa ut oxå.
Seriös renrasuppfödare självklart sponstrar jag dom om de har det jag söker :) Finns gott om dessa men som sagt det gäller att ha sina krav o verkligen kolla upp tidigare valpköpare.
# 32
O den som äger den renrasiga hunden som paras är medveten om att man utesluts ur SKK/SBK om man låter sin hund gå i blandrasavel?
Cockerpoo etc.. är inga raser.
Jag är generellt emot blandrasavel trots att jag äger en själv.
Jag skulle inte köpa en blandras om jag någongång skulle köpa valp. Helt enkelt för att jag vill kunna kolla upp vad det har avlats på och på så vis göra vad jag kan för att få en frisk och mentalt stabil hund.
Blandrasen jag har nu köpte jag som omplaceringshund. När jag tittar på honom ser jag verkligen vikten av att välja avelsdjur med omsorg. Inte nog med att hans exteriör är dålig (lång rygg, taskig benställning osv.) så har han även ett ganska dåligt psyke.
Dock så skulle jag kunna tänka mig att ta mig an en till blandras om det vore en omplacering. Då helst genom en omplaceringsorganisation.
Sedan så tycker jag som tidigare i tråden redan sagt, prestationsavel är förmodligen den enda seriösa blandrasavel som jag har träffat på. I övrigt tycker jag inte att det finns några bra argument för blandrasavel, har heller inte läst några i denna tråden.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
#65 Psyket har inte med att han är blandras, kan jag säga med en gång. finns många renrasiga hundar med med kasst psyke.
#64 Brukshundklubben blir man inte utesluten ur om man parar blandraser.

#67 Jo, SBK ligger under SKK.
Medis på akvariefisk.
Det är jag mycket väl medveten om, men ifall du läser vad jag skrev så står det att jag tycker att det är mycket viktigt att välja avelsdjur med omsorg.
Det händer i princip aldrig när det handlar om blandrasavel.
# 66
Huruvida hundar har bra ellr kasst psyke kan man avgöra via MH/BPH, inte via tyckande.
# 67
Självklart blir man utesluten ur SBK om man låter sin hund gå i blandrasavel, om det kommer till deras kännedom.
#70 vadå inte via "tyckande". Man kan inte säga att hunden har dåligt psyke för att den är blandras, det är helt fel.
Nu har jag inte läst tråden jättenogrannt, men det är väl ingen som har påstått att dåligt psyke ska stå i direkt relation till blandraser?
Ifall du syftar på mitt inlägg så får du gärna läsa mitt svar till dig.
#72 Jag tolkade som att du menade så i din text, att din blandrashund hade dåligt psyke pga det.
Vi har också en blandras (Lhasa apso, tibbe) köpt som omplacering.
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
# 71
Du kanske skulle lära dig läsa?
#75 Det där är elak! JAG KAN LÄSA! Så säger man inte.
# 76
Uppenbarligen inte:
"Huruvida hundar har bra ellr kasst psyke kan man avgöra via MH/BPH, inte via tyckande."
#77 Läste det. Och jag skrev inte vad jag tyckte, utan hur det är.
Nej absolut inte. Varken på katt eller hund. Därmed inte sagt att jag tycker att alla hund och kattuppfödare av rasdjur är bra uppfödare med vettiga avelsmål.
En seriös hunduppfödare som kan sin ras och sätter mentalitet och hälsa i första rummet stödjer jag helhjärtat. Ett seriöst och långsiktigt avelsarbete är bra.
Folk som bara tar en kull på kul eller ännu värre för att tjäna igen inköpspriset på sin tik gär tokbort. Likadant de som "uppfinner" en ny kul ras. Eller de som avlar för att tjäna pengar och som säljer oreggat, ovaccinerat och obeskitigat… De sista är de riktiga rötäggen…
Svarar ja, om uppfödaren föder upp för hunden bästa.. likadant renrasiga, stödjer ej räkor "schäfrar" mår dåligt av att se sådana , skamm för det!!!!! eller överhuvudtaget där en hund mår dåligt av själva aveln.
Är för blandrasaveln såläng man kollar upp sina avelsdjur och som tidigare nämnt att rasernas användningsursprung liknar varandra, alltså att man parar inom samma grupp (sällskap, drag, vall, jakt osv)
Absolut nej! Prestationsavel däremot är ju en annan sak, men inte blandrasavel, däremot stöder jag heller inte oseriös renrasavel.
Svår fråga.
Säger generellt nej, blandras förknippas ofta med helt vitt skilda raser som man pga utseende eller personlighet avlat på = vilket skräp som helst kan komma ut + att de som får valpen inte har en aning om vilka egenskaper hunden får.
Sen har ju vi en omplacering som är Tax men ej registrerad = klassas som blandras. Är det en seriöst medveten avel och man som både uppfödare och valpköpare är medveten om vad man söker - tja då är det ju som vilken annan avel som helst.
Men det finns alldelses för många korsningar på blocket av helt galna kombinationer - hundar som har alla risker att kunna bli riktigt farliga i okunniga händer. Bara för att hunden är söt betyder det inte att den kommer att fungera i verkliga livet.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Nej.
Blandrasavel är oftast oseriös avel, observera oftast.
Vi har över 300 raser, varför inte köpa någon av dessa seriöst istället?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag stödjer seriös blandrasavel, precis som jag stödjer seriös renrasavel.
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Beror på uppfödaren. Jag har inga problem at stödja BRA uppfödare, men är ju såklart emot dom som inte bryr sig vad för ras man stoppar in i den ena eller den andra…Köpte Smiley av moster (90% Schäfer, 10% Husky) och bättre hund hade jag inte kunnat få :)
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Stödjer inte oseriös avel i någon form.
Blandrasavel går i 99% (inte en egentlig siffra, utan menas "bildligt") av fallen då bort.
"Jag vill ta valp på min hund för att ha kvar en likadan när hon gått bort"
"Jag vill para min tik med grannens söta hane, för valparna kommer bli så gulliga!"
"Jag vill avla söta designerblandraser (cockerpoo, chihuahua-blandningar etc.)/supertuffa feta pitbulllz för det går att tjäna pengar på dem!"
Dessa går alla bort.
Den enda blandrasaveln som "godkänns" i mina ögon är seriösa projekt för att få fram en ny ras, som det som ledde till Dogo Argentino och Eurasier. Notera då att jag säger seriös, någon som kan massor om alla möjliga hundraser och genetik, och har ett satt mål med vad den nya rasen ska finnas för.
Vissa tycker dock tvi vale om även det, likställer det med buskavel (som i mina exempel ovan) och säger att det finns redan raser för alla. (Det håller jag inte med om, däremot finns det några raser som antingen inte borde finnas eller som borde "smältas ihop" med andra, då de är så lika att den enda skillnaden är färgen exempelvis.)
SJÄLVKLART finns det renrasavel som är som exemplen ovan. Men proportionerna av det vs. seriös avel tror jag är annorlunda, när det gäller renraser. Att det alltså är mycket mer "för pengarna/för skojs skull-avel" på blandraser än renraser, mot hur mycket seriös, ansvarsfull avel det är på blandraser vs. renraser.
Okej då - seriös avel av blandraser, där man mental/hälsotestar föräldrarna, är noga med var valparna hamnar, sköter allt enligt konstens alla regler och inte tar överpris, men man blandar hejvilt och har inget mål?
Fortfarande, nej. Det är så onödigt, när det redan finns så många hundar. De uppfödarna kan ödsla samma energi och pengar på att förbättra renraser istället tycker jag. 😉
Nej.
Det finns absolut ingen anledning att bedriva blandrasavel. Är man avelsintresserad (och inte penningintresserad…) gör man sitt bästa för att bidra till en sund utveckling av en av de många hundraser som redan finns.
#70 Hur avgör man då om en blandras har bra/dåligt psyke? Man får väl inte göra MH/BPH på blandrashundar?
Eftersom blandrasavel också avser hundar som inte är SKK reggade så svarar jag, delvis. Jag stödjer prestationsavel men inte hux flux pang bom kullar.
#89 BPH får du göra på en blandras (inte MH) men det kräver att du har tävlingslicens.
Ska man bedriva blandrasavel är man oseriös och oansvarig om man inte kollar alla rasbundna sjukdomar bakåt i leden(självklart på både hanen och honans sida) och kollar man upp individerna som ska paras.. Att avla för att "min hund är ju frisk" är verkligen inte att vara seriös. Hunden har släkt, och den måste också kollas upp.
Tycker man att sådant är onödigt, då borde man inte få avla enligt mig.
Samma sak med renras.
Det finns bättre och sämre uppfödare både inom renras- och blandrasavel. Dock har SKK och andra rasklubbar under väldigt många år följt upp hundar vilket ger ett helt annat underlag när man vill titta på förfäder till sin hund för att se vad de presterat.
Rashundar har under lång tid avlats till specifika syften, blandrasers egenskaper kan man aldrig riktigt veta.
Det finns säkert bra blandrasuppfödare, och fina blandrashundar, men jag kommer nog alltid välja renras, då jag känner att det finns mer fakta för mig som köpare. Köper jag en hund för tolv-femton år framöver vill jag ha så goda chanser som möjligt att veta vad jag får.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Jag skulle absolut kunna köpa en blandras (även valp) som är en korsning jag är intresserad av, ja.
Ja, det gör jag. Jag har två blandrashundar varav en som jag precis köpt. Jag tror att det kan komma bra hundar från blandrasuppfödare lika gärna som från renrasuppfödare.
Nej, det gör jag inte trots eller kanske på grund av att jag har två egna blandraser hemma.
ja,om det är seriös blandras avel men annars nej. Mina hundar är tibbe/ peke korsningar som kommer från en seriös avel. De försöker få fram den ursprungliga peken och de hundar som inte kunde gå i aveln användes helt inte i aveln.
Jag har väldigt svårt att tro att jag någon gång skulle stödja blandrasavel.
När jag köper hund vill jag vara så säker jag kan att jag få en så bra valp som möjligt. Då vill jag kolla upp inte bara föräldrsdjuren utan även deras syskon och eventuellt andra avkommor.
Det sammanvägt ger mig information om min kommande valp.
Att bara veta att mamma och pappa är friska (uppfödarens uppgift) och att de är trevliga familjehundar (uppfödarens uppgift) räcker absolut inte för mig - blandras eller renras.
Ni som säger Ja det gör vi. Kan ni utveckla era svar och kanske tala om vad ni har för krav? Rasbundna sjukdommar ska dessa vara uppkollade? Bör fäderdjuren vara renras eller har ni max antal i blandrasens raser, eller tänker ni blandras som blandras spelar lixom ingen roll om det är 2 raser eller 100 i hunden :)
#98 Jag anser att jag stöttar blandrasaveln eftersom att jag köpt en blandrasvalp.
Jag hade gärna sett att mina hundar hade röntgade föräldra tex. Men jag prioriterar andra saker före det, varpå det blev en valp som inte hade röntgade föräldrar. Jag ville ha en valp som hade föräldrar som var lugna, stabila, trygga, fungerade i alla situationer/miljöer, hade ett bra sätt med folk, var oberörda av skott, mm. Jag gjorde helt enkelt en egen bedömning av föräldrarna - vilket jag också hade gjort om jag valt en renrasig valp. Det enda som hade skilt då är att föräldrarna kanske hade varit röntgade och ögonlysta tex.
Vilka raser som fanns i hunden var mycket viktigt för mig och jag var noga med att ta reda på hur föräldrarna användes/fungerade i vardagen. Och jag ville känna förtroende för uppfödaren och dennes inställning till sina hundar.
Jag skulle inte köpa en valp med mer än 2 raser i sig - ev 3 om det var en lämplig kombination i mina ögon. Om jag köpte en vuxen hund skulle antalet raser dock inte ha ngn betydelse sålänge hunden hade de egenskaper som jag sökte.
#99 För renrasiga hundar finns MH o för alla hundar finns BPH, säger mer än subjektiva iakttagelser.
Jag stöttar all seriös avel, sen må det vara renrasiga eller planerad blandrasavel. Själv har jag fött upp russ i många år seriöst, men också blandrashundar collie/bordercollie som är/har varit otroligt friska och trevliga hundar. Har nu den sista, tredje generationen……Oseriösa uppfödare finns både av renrasiga hundar och blandrashundar, likaväl som hästar, absolut ingenting att stödja!
Jag stödjer inte blandrasavel. Sen absolut så finns de mycket skit i renrasaveln med. Men i renrasaveln finns de register man kan gå tillbaka och kolla upp föräldrar och mor och farföräldrar och syskon osv för att få en frisk och sund hund. Det finns bättre koll i den aveln än vad det finns i blandrasavel. Jag har tyvärr stött på för många blandraser med ostabilt psyke ochdåliga fysiskt. En familj jag känner skaffade en blansras mellan goldwn och någon jkthund och de hade ju tänkt att de skulle få en golden och så blev intw fallet nu står de med en hund som ibte passar deras liv alls. Och idag ångrar de att de inte väntade lite och skaffade en renras så de hade haft lite mer koll på vad de fick för hund. Ibget är någon gång säkert vad man får för hund men väljer man renras så har du bättre koll på vad du får flr typ av individ..
#100 Vad jag vet är blandrashundar sällan välkomna att göra MH, och BPH är bara tillåtet för vissa renraser (bruksraser och ett par-tre till om jag inte minns fel).
Min första tanke är att man ska sluta dra alla över en kam. Ni säger att åh ja men renrasigare är friskare hundar.Att vars renrasig betyder inte automatiskt att hunden är friskare.Jag skulle inte påstå att schäfrar,som tvingas avlivas vid 3 år,därför stt någon kommit på iden att deras ryggar ska slutta ned i marken,är friskare än vår labb-schäferblanding som än idag vid 9 år inte har problem med bakbenen alls. Dock stödjer jag schäferavel som fokuserar på att få tillbaks sunda schäfrar som håller,mer än blandrsasen,enbart av anledningen att det finns majoritet av renrasig uppfödning som är serösa,än de som blandar. Dessutom kan jag själv tänka att det inte är så kul att som uppfödare att se sin ras blandas ut med andra. Desdutom skulle jag säga att man ska vars försiktig när man blandar,det leder lättare till kombinationer som slår fel, etc för hetsig,för vallig,för mycket jakt. Avlar man renras vet man redan vad man ska förvänta sig. Och därför tycker jag att det är viktigt att ni inte bara nobbar någon ts totalt för att denne vill nlanda, utan med vad o varför. Avlar mågon seriöst blandning med bra kombinationer tycker jag inte man ska nobba utan istället uppmuntra till att man är seriös. För hur gärna ni vill utrota nlandaveln kommer den alltid finnas,lika bra att lyfta fram de som tänker efter rejält före :-) Ursäktar felstavingat,skriver på mobilen ;-)
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
NEJ! Det finns ingen seriös blandrasavel och så är det bara! Genetiska sjukdommar kan komma på avkomman om inte individen har det . Man kan inte leta var felen kommer ifrån heller. Vem som helst utan kunskaper kan ta en kull och föra sjukdommar vidare. En renrasig (med stamtavla!) som bär en genetisk sjukdom kan man sätta avelsförbud på och stoppa de, men inge blandraser! Ja! Det finns oseriösa kennlar som avlar på renrasiga, MEN det finns också seriösa. Vilket blandrasavel inte har! Blandrasavlen förstör även kennlar som avlar på renrasiga, då ingen vill köpa dyrare renrasiga när det finns blandraser vilket gör att marknaden är svårare för rena. Tack för att ni läste MINA åsikter.
Okej, nu är det igång igen! 😉
Många tolkar blandrasaveln fel, man går in på blocket och ja, där kanske man ser en hund som har hundra blandningar i sig, då börjar man bygga upp förutfattade meningar, precis som jag tyvärr har svårt för mopsar, även de friska har jag en tendens att ''tycka synd om'', vilket givetvis är fel.
Jag ser ingen anledning att rösta i ett sånt här val, för till att börja med är vi ett fritt land, så tycker det är bra TS att du tar upp redan i grundtråden att inga påhopp är tillåtna, dvs man ska inte kväva andras åsikt för att få sin egna röst hörd.
Och jag tycker faktiskt det är fel att sitta i en tråd och säga ''Jag tycker blandrasaveln är sämst'' eller ''renras aveln är sämst''. För det tjänar inte mycket till, jag kanske låter som en skogsmulle nu som bara går på individen, självklart gör jag inte bara det. Jag har själv en blandras hane, och enda anledningen egentligen till att nästa hund blir renras är för att jag fått upp ögonen för hur kul det är med utställning och bruks osv. Med en blandras tycker jag man bromsas lite och blir alltid påmind med att ''stopp nu, glöm inte bort, aja baja''.
Men i framtiden, när jag är en gammal tant, ja då kanske jag inte gör nått annat än bara går promenader och åker inte på utställningar längre, och jag kör antagligen inte snabba agilitytävlingar (Men vem vet!) då ser jag ingen anledning till att behöva skaffa en hund för 15-20 tusen som kan dela min vardag, då köper jag en hund efter bara känslan att göra gott, kanske är det omplaceringstiken som bara bor i rastgård, eller fralla valpen som haft 10 hem för alla har visst insett att ''oj det var ingen väskhund'' och skickat tillbaka honom.
Precis som den teoretiska handlingen, att det skulle vara förskräckligt för världen att ha massa blandraser gå omkring. Jag tycker Sverige är ett ytterst litet land att uttala sig så mycket om hur blandrasaveln förstör, vi har varken gathundar som slickar väggar inne i stan eller hanhundar som parar våra tikar 15 gånger om året för hunden står i en kedja på tomten för att skrämma bort tjuvar.
Tror knappast det är blandrasaveln som kommer leda till apokalypsen (stavning) med hundar som dödar hela planeten. Nej, vi har nog en tendens att få det låta mycket, mycket värre än det faktiskt är.
Så blandras eller renras? Det är en fråga som måste svaras djupare än att nått är bättre än det andra.
Man tänker verkligen olika 🙂
För mig är uppföljning och utvärdering viktigt! Om jag sålde en kull valpar skulle det vara en självklarhet att hitta valpköpare som var villiga att göra MH/BPH och som gjorde aktuella hälsotester ex höft-, armbågs-, patellaundersökning, ögonlysning etc. Annars skulle ju jag som uppfödare bara ha att lita till vad de sa - att de har trevliga och friska hundar. Det är ju nog så bra men bekymmer från exempelvis höfter visar ju sig inte alltid under de första åren och då kanske jag glatt har avlat videre på min tik utan att veta vilka gener jag för vidare.
Även mentaliteten vill jag utvärdera så standardiserat som det går. Valparna kanske visar sig funka hyfsat hemma i sin hemvanda miljö men kommer de ut på en provbana och utsätts för mer stress kanske de visar upp både mer rädslor och agrresivitet. Det kanske inte heller är hela värden om de nu funkar bra hemmavid men jag vill gärna veta i mitt forsatta avelsarbete.
Självklart kan man göra detta med även blandraser men mina fördomar säger mig att det kommer att vara svårare att hitta dessa engagerade valpköpare. Dessutom måste jag hålla ett eget register för all data eftersom de inte reggas hos SKK.
Jag är emot all avel som inte främjar hunden som individ. Sen om det är en mops med andnöd eller en "schabrador" med kasst lynne spelar mig ingen roll. Så tyvärr är det mycket sällan jag ser någon uppfödare som till 100% faller mig i smaken.
Något jag inte alls har problem med är dock hundar som går i spann. De paras i regel med andra raser än de typiska polarraserna, just för att förbättra individens förmåga att dra. Och då ser jag inga problem med det hela, så länge alla får ett fint hem. (trots blandrasavel).
Jag stödjer inte blandrasaveln.
Min mor föder upp renrasiga hundar och jag vet vilket jobb det är, och inte tala om vilka pengar hon lägger ut.
Om hon behåller en tik som det sedan framkommer har dåliga höfter får hon nöja sig med att ha den som sällskap eller omplacera. Det är dåligt med avelshanar som är höftleds-/armbågsfria i Sverige och även PHPT-testade negativt, så hon åkte senast till Danmark där en bra hane fanns.
De som avlar och köper blandras, rent ut sagt skiter fullständigt i de människor som praktiskt taget lever för att få fram friska och psykiskt stabila och rastypiska hundar.
Det är min åsikt :)
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#109 Super! 😍
Jag stödjer ingen oansvarig avel. Oavsett om det gäller blandras eller renrasiga hundar.
#111 Finns det ansvarig blandrasavel förutom prestationsavel?
#101 Att para BCs o Collies är oseriöst, All avel utan långsiktig planering/syfte hamnar i den kategorin. Vad har hästar med saken att göra?
#103 bara SKK reggade hundar kan göra MH + hundar utvalda till tjänstehundsutbildning, oavsett ras/blandras.
BPH är öppet för alla hundar, oavsett om de är renrasiga eller kameleonter i hundförpackning. Varför skriver du en massa desinformation utan att kolla fakta? Så svårt är det inte, om man är läskunnig.
#104 Visa gärna på statistik från säker källa att schäfrar avlivas på grund av att de är räkor/karpryggar o lider utav detta. javisst ja, det finns ju statistik HD som jämför räkstjärtar med bruksisar, urprise, surprise, utställningsvarianterna har knappt, men dock statistiskt signifikant bättre HD status än karpryggarna.
De enda blandrasavlare som tänker före är prestationsavlarna inom t ex draghudsvärlden.
Jag tycker väl att alla ska få avla på vilka djur de vill så länge föräldradjuren och valparna inte tar skada av det.
Jag har haft och har i nuläget hundar av varje sort, både blandras och renras. Jag är en sån som älskar omplaceringar och utmaningen som följer med dom och lär väl alltid ha en omplaceringshund i blandrasform, har och har haft hundar både från Sverige och utomlands. Här hemma är alla välkomna och lika mycket värda oavsett ras och härkomst, hund som hund. Jag ser mer till individerna.
Däremot väljer jag att inte köpa blandrasValp, inte för att inte stödja själva aveln utan mer för att jag vill ha lite mer kött på benen om hur den blir som vuxen. Av den anledningen passar vuxna blandraser mig jättebra. Tar gärna de hundar som "blir över". Sen köper jag även renras då jag har höga träningsmål och behöver en "bättre" hund för det, tycker om att ha en av varje.
Skulle jag bara velat ha en hund till sällskap utan krav på nåt speciellt som Jag vill syssla med så hade jag nog kört på blandras. En nära släkting till mig gjorde så och det passade honom utmärkt, han har hela sitt liv sysslat med schäfrar och nu vid 70års ålder la han den karriären på hyllan och ville bara ha en sällskapshund under pensionsåren, då fanns det ingen anledning att lägga 10.000kr på en renrasig hund utan han tog en valp ur en tjuvparningskull. Jättefin och frisk hund.
Finns ingen anledning att klanka ner på andras val av hund, oavsett om den är renrasig, blandras eller kommer från planeten mars.
Något jag tycker är skrämmande inom avel är alla extrema utseenden som blir en hälsorisk och ofta utgör onödigt lidande hos hunden (tex trånga luftvägar), det tycker jag är långt mycket värre än att Stina och Pelle väljer att para sina hundar Fiffi och Pluto för att de är friska och stabila familjehundar.
Många anser att SKKs regler sätter måttstocken för vad som är seriöst och inte seriöst. Det är upp till var och en vad man tycker i den frågan. Personligen anser jag att SKKs regler är bra. Jag hade önskat att blandrasuppfödare också kunde vara registrerade hos SKK, det skulle motivera fler att undersöka sina hundar. Precis som det motiverar renrasuppfödare idag. Kanske kunde man då också ta ett högre pris för sina valpar. Det är positivt att se att många blandrasvalpar idag går för runt 8000:-. Om uppfödaren får betalt för sina valpar kan han/hon lägga mer pengar på sin avel och dessutom minskar risken att hundarna hamnar hos nån som spontant köper en valp därför att man har råd, utan att ha tänkt igenom vad det innebär.
Jag stödjer blandrasaveln och skulle vilja att den blev mer accepterad och välkomnad så att den fick en möjlighet att bli ännu mer seriös.
#114 - Kloka ord.
#114 Du "Tar gärna de hundar som "blir över"." Men ska verkligen hundar bli över? Det finns redan hundar som inte har något hem (cirka 95% blandisar som sitter på hundstall)
Så länge folk fortsätter köpa blandisar kommer det att komma till fler och fler hundar som också blir utan hem (kolla bara på hur kattvärlden ser ut)
#115 " Det är positivt att se att många blandrasvalpar idag går för runt 8000:-" Det är något bra att hundar är värda mycket, men finns det pengar att tjäna kommer också oseriösa personer utnyttja det.
Att para min Chihuahua mix med grannens yorkie och få ut 8000:- utan endaste veterinär kontroll är som gjort för problem.
Min mamma jag pratade om gör alla tester, betalar språng och pengar för varje valp till hanhunds ägaren, bensinen dit och hem (Danmnark senast, som jag sa) och alla veterinärundersökningar, registreringar, id-märkningar med mera.
Alltså i princip plus minus 0. Hon gör det endast för att det är hennes passion att få fram bra, rastypiska familjemedlemmar.
#113 jag tänkter inte leta upp någon statistik, om du inte håller med om deras höftproblem kan du låtsas att jag gav exempel på hundar med andnöd istället, för det var i osunda renraser min poäng låg.
#117 Våra hundar och katter här hemma kommer från hund- och kattstall. Förutom senaste valpen som är renras. Tycker det är upp till var och en vad man vill köpa, här hemma tar vi hellre de som blir över och hamnar på stall för att ingen vill ha dom. Vi förstår inte varför man alltid Måste ha ett bebisdjur, eller renrasigt för den delen, men accepterar de som väljer den vägen att skaffa sitt husdjur. Jag har ju som sagt själv en renrasvalp och står mitt emellan världarna.
I en idealisk värld blir inte djur över, men tyvärr lever vi inte i den världen och tyvärr så är det blandraserna som är mest utsatta och är svårast att hitta nya hem till.
#119 Jag tycker absolut att om man vill ha en vuxen hund/katt kan ta den från hund-/kattstall.
Men jag tycker inte att aveln ska fungera så att hundar och katter går utan hem. Tror inte att någon vill att ens valpar ska hamna på stall en dag, men det fungerar ibland tyvärr så, på grund av oseriös avel och oseriösa köpare.
"I en idealisk värld blir inte djur över" Det är därför jag inte tycker att vi ska tillåta blandrasavel, varken på hund eller katt eftersom det redan finns djur som behöver hem men ändå sätts nya liv till världen. Vi kan i alla fall försöka göra den lite mer idealisk :)
Blandraserna är ju inte mest utsatta av en slump.
#117 men det gäller ju både blandras och renrasaveln. Man kan inte missunna de som är seriösa bara för att det finns oseriösa. Precis som din mamma har rätt att ta betalt för det jobb och dom pengar hon lägger ner även om det finns andra som tar samma peng för mindre. Det är ju upp till valpköparen att besluta om vad man vill ha för prngarna och ta reda på om uppfödaren r seriös - renras rller blandras.
#121 Det är inte lätt för en någon som är helt ny på hund att veta vad man ska kolla efter, vilka sjukdomar ska hunden vara testad för med mera. Detta är givetvis dennes skyldighet att ta reda på, det kommer med ansvaret att skaffa en hund.
Men om en person ska skaffa sin första egna hund och inte har så mycket kött på benen.
Tror du den helst väljer en blandis som inte är testad för några sjukdomar, den har inte stamtavla eller i värsta fall inte ens vaccinerad. Helt enkelt grisen i säcken för 8000:-
Eller:
En framavlad ras som motsvarar dennes behov, valpens föräldrar och mor/far föräldrar är testade för rasbundna sjukdomar (går att kolla på skk's hunddata hur lätt som helst, även valpens mostrar, farbröder med mera kan sökas upp där) Samt att den har genomfört alla vaccinationer, id-märkning och registrering. Detta också för 8000:-
Låter enligt mig självklart.
Nej. Stöder inte blandrasavel och stöder inte renrasavel "för att hunden är söt". Men gör man hälsotester och bara tänker ta en kull (för att spara en valp själv) så bryr jag mig inte särskilt heller..
Tar man mer än en kull ska man dock ha ett långsiktigt mål för att jag inte genast ska anse att de utnyttjar sin hund som pengamaskin.
Och givetvis ska alla som ens funderar på att avla ha läst på ordentligt först.
#118 Skärp dig! Påstår man att Schäfrar från utställningslinjer har sämre ledstatistik än bruxare så får man presentera det o inte skifta fokus till hundar med andningsproblem.
#124 lägg ned din fräcka översittarton! det finns trevligare sätt att diskutera på än trycka ned varandra och låta otrevliga. Orkar faktiskt inte lägga ned energi på o diskutera här, vare sig bruksar eller utställare har sämre höfter, främst för att man får sådana som dig på sig. hundar.ifokus är verkligen en iFokus för sig. Tack för mig.
#122 Tydligen så väljer en del köpare blandras TROTS att de kostar så mkt. Jag har faktiskt inte sett ngn annons där valparna inte varit vaccinerade men isåna fall tror jah inte att uppfödaren tar 8000kr. Men det är ju som sagt upp till köparen att besluta vad man är villig att betala för en blandras vs renras och alkt därtill. Jag personligen vill ha en blandras oavsätt om de kostar som en renras. Det faktum att hunden har renrasiga föräldrar är för mig totalt ointressant. Att hundarna är undersökta för ev defekter som finns i rasen har ett värde för mig dock, och att uppfödarens mål är att ta fram bra hundar. Och det kan man göra på blandras med. Sen får man som sagt själv besluta om VAD som är viktigast för just mig när jag köper hund. Och vad jag tycker är viktigt när man avlar på en hund.
#126 Jag tror, ärligt talat, att om folk var mer pålästa hade de inte köpt en blandras i den utsträckningen som de gör nu.
Jag säger inte att det inte finns bra blandraser, inte heller att du inte kan ta fram en frisk, stabil blandras.
Problemet är marknaden, som om det går för långt, kommer bli som kattmarknaden.
Och vi kan inte tillåta vissa att avla på blandisar och vissa inte utifrån hur seriösa de är.
Att besluta vad som är viktigast när man köper hund? Jag tror de flesta är med mig när jag säger att hälsan är prio ett när man väljer hund. Vilken är lättare att ta reda på med en renras.
Det är ju endast slutsatser baserat på dina åsikter. Jag är påläst och har erfarenhet, ändå väljer jag blandras. Trots att priset är nästan detsamma. Jag hade nog kommit billigare jndan med renras då jag hade möjlighet att få en forderhund. Priset hade inget med mitt val att göra. Det är ju just därför blandrashinden ska kosta lika mkt som renrashunden! För att de inte ska hamna i samma sits som katten, som förlorat sitt värde. Lägger man 10' på ett djur har man troligen tänkt igenom köpet och vill inte lämna bort hunden efter sommaren när man flyttar tillbaks till stan. Och om blandraser fick vara med i SKK, på Mh osv, så skulle kanske dessa hundar uppnå samma värde som renrashundarna. Alla hundar är trots allt hundar. Jag håller med, en frisk hund är a och o. Men inget säger faktiskt att blandraser är mindre friska än renraser TROTS ayt de sällan genomgår samma undersökningar.
Varför är detta så viktigt? Verkar klia mycket i vissa fingrar här som hävdar sin åsikt ungefär som blandrashundar är en alien från en annan planet som kan med ett speciellt spott utplåna hela planeten.
Om vi nu ska snacka avel och hur man borde skötare så borde det vara helt för hundens bästa, dvs hälsan. En labrador kan gott vara en labrador då de inte har andningsproblem eller liknande utmärkande problem, men om en uppfödare avlar en blandning mellan mops och t ex boston terrier (wild card) för att avla fram en friskare mops för framtiden, så vad är problemet?
I kaninvärlden är det ofta uppfödare går ut med att ''vi jobbar på att få fram en ny färg mellan dessa'' eller ''en ny ögonfärg''. Skulle man säga det i hundvärlden skulle hakorna vara nere i marken här av häpnad.
Men ja, tror ingen tycker det är rätt att para en Tax med en schäfer liksom. Men när det handlar om en familj som skaffar en hund mellan Chihuahua och papillon, ja varför resa ragg? Ser inte en endaste anledning i hela världen att nån annan ska lägga sig i det.
sen får jag känslan av, att de som gått med hela sitt hjärta in med renras, inte alls är lika öppna för nya möjligheter och utmaningar som de som även kan välja blandras. Jag är inte alls nån som står med skyltar om hur dåligt det är på andra sidan (om ni förstår min poäng?) utan jag är öppen för nya utmaningar, blir det renras som nästa val eller blandras? Ja det får väl tiden avvisa.
Det är ju inte blandras aveln som skaver, eller hur? Det är tanken på att nån annan gjort ett val att skaffa blandras som skaver i fingrar för att man allt för länge gått med dessa trångsynta tankar.
Blandrasaveln, renrasavel, ett val man gör, personligt.
Fast jag skulle säga att det handlar om att med en renrasig hund så kan du kolla upp långtbak i leden vad som finns. Du kan kolla upp sjukdomshistorik och tävlingsresultat och är det en bra uppfödare med bra linjer så vet man att det har avlats för friska och sunda hundar.
Självklart finns det dåliga renras-uppfödare också, men man kan kolla upp helt själv hundarna som det avlas på genom register och på så sätt bilda sig en egen uppfattning och inte bara lite blint på vad uppfödaren säger.
Det finns det väldigt lite av inom blandrasuppfödningen.
Jag är helt för blandrasuppfödning om det har ett syfte med LÅNGSIKTIGA bra mål och med det menar jag tex avla fram en visstyp av hund, typ släd/arbetshund, eller få fram en utdöd ras osv. Men där det finns tydliga mål och kriterier med hälsokontroller och register och samarbete. De flesta blandrasuppfödare arbetar inte så, tyvärr.
jag har en blandrashund, hon är den bästa finaste underbaraste hunden som finns, mitt hjärta. men jag skulle inte avla på henne för jag har ingen aning om vad som finns i hennes gener. Kanske har alla hennes syskon fått avlivas av aggressivitet eller allergi, who knows?
Det är därför JAG inte stödjer blandrasavel eftersom det förr eller senare går ut över hundarna, eftersom den mesta aveln går ut på att få söta hundar eller "min hund är så trevlig" utan en tanke på att resten av kullen eller föräldrar kanske har problem som är genetiska.
Besök min blogg: http://bumpi.se
Jag har haft, fyra blandraser och två renrasiga hundar och jag säger bara en sak - aldrig mer blandras. Det finns så många raser som passar alla människor och vad de söker så det finns ingen direkt anledning till blandraser.
Ingenting alls emot blandrashundar, vill bara inte ha en till sån själv men jag har aldrig tyckt om att spela på lotto heller.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
. Tack för att du förklara hur det fungerar, väldigt intressant!