Vanlig eller y-sele?
Hej alla !
Ska inte köpas än ;) Men när jag har fått en pom hit och hon har blivit fulvuxen så ska hon få en Hurtta sele 
Har inte bestämt färg än men det ligger mellan rosa och gul :)
Jaja nu till saken iaf… Vad är den stora skillnad mellan dessa två selar?(bild) 1 och 2an? Vilken tror ni skulle passa en lite pom bäst? Skriv gärna lite om de båda selarnas postiva och negativa sidor om det finns nått negativt 

jag tycker Y-varianten är mkt bättre.. den andra lägger sig så lätt över "bogarna" o hindrar rörelserna… provade båda på min pembroke och Y var mkt bättre så en sån har vi nu :)
Y-selen är som ovanstående talare säger bättre för rörelsefriheten.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Det beror lite på vilken typ av hund du har, för vår Tax så passade H sele bäst, men för hunden jag har nu (papillonblandis) så passar Y-selen bäst.
Säger också att det beror på vilken hund man har… Vilken kroppstyp alltså.
Jag har båda selarna, men på min sheltie passar y-selen bäst 
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Jag gillar ingen av de selarna, för jag har aldrig sett en Y-sele som inte sitter i armhålorna på hunden och den andra hindrar rörelserna. Jag tycker mycket(!) mer om de som är som en vanlig kattsele. Den här exempelvis: http://djurmaxi.se/hundsele-buster-reflex-p-4804.html?cPath=1_30&osCsid=16f190e715c6959572473324cac123f9
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#5 vadå selen I armhålorna ?! På båda våra pudlar är den en liten bit från armhålorna…
Jag har det första till min hund, passar honom bra. Provade ut det för att få rätt passform
Jag har inte sett hur selen ser ut på era pudlar, jag säger bara hur det varit på de hundar jag sett. Det här tex är en vanlig syn: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/431247_10150561999116534_639121533_9193750_1929997610_n.jpg
Såhär såg det ut på min egna när jag provade Hurttas Y-sele på henne: http://cdn06.dayviews.com/88/_u2/_u0/_u4/_u4/_u4/_u9/u2044492/31691_1281979887.jpg
Jämför det med den här (som en Y-sele fast med ett extra magband bara): http://cdn06.dayviews.com/62/_u2/_u0/_u4/_u4/_u4/_u9/u2044492/27322_1311008003.jpg
---------
8 Kan det inte vara så att vinthundar har större bröstkorg med? När jag hade kines här då jag var hundvakt så skicka syrran med hans sele o den satt så där kasst oxå i armhålorna på honom, bara en fundering jag har haft/har :)
Jodå, visst har de annorlunda bröstkorg, men jag ser en hel del hundar på stan som inte är vinthundar men där selen ändå ser ut att sitta likadant. Därmed inte sagt att den sitter så på alla, det gör den säkert inte, men jag är för förtjust i de specialsydda för att kunna gilla hurtta-selarna och liknande.
---------
10, ja det har jag med sett tror nästan att en del köper för små selar oxå sen visst alla tror jag inte passar i Y sele. Och vissa Y selar sitter någ mer eller mindre kasst på hundar. Jag har inte Y sele men en "valpsele" som igentligen var till katter sitter kanon bra.
TS Jag säger att man bör åka o prova ut sin sele, så man får en som verkligen passar bra för sin hund :)
När jag skulle köpa sele till min tik så provade jag på bägge och köpte en vanlig sele. Tyckte att Y-selen satt konstigt och såg väldigt obekväm ut på henne. Är super nöjd med mitt val, hon kan springa fritt och röra sig jätte bra i den.
Så mitt tips är att åka till djuraffärer,ta med hunden och prova ut.
Då är man 100% säker på att man väljer rätt
12 fin bild var det oxå 

Y-selen gillar jag bäst för tycker att belastningen hamnar jämnare och bättre över hunden, på ett större område än en H-sele där belastningen vid drag endast hamnar fram på bröstkorgen.
Just Hurttas Y-sele passar inte på min hund, hon har uppenbarligen för liten bröstkorg då banden fram mellan hennes ben blir alldeles för stort. Men då hon inte drar så har jag istället köpt deras H-sele i ljust läder som sitter mycket bättre. Den sitter även lite löst så att det inte ska hindra hennes rörelser =)
Jag körde med en H-sele till Sheldon. Provade en Y-sele med men tyckte inte alls att den satt lika bra på honom den var liksom lite för klumpig eller vad man ska säga.. H-selen fungerar jättebra och han rör sig bra i den stort plus är att den inte är så pillig att få på som hans valpsele var.
Rosa är snyggast tycker jag

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
#13 Tack så mycket! ^^
Jag hade H-selen på min hund, men när hon drog så åkte bröstan upp över strupen på den, så den fick samma effekt som ett halsband. Nu har jag en puppia-sele i stället, och den åker inte upp över strupen om hon kastar sig framå.-
Jag använder vartiant 1 på min hund och jag är supernöjd med mitt val men vi provade ju i affären och tog den selen som var bäst för min hund.
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Frågar här istället för att starta en ny tråd. Min hund har haft 2 olika selar, inte hurttas med snarliknande, och bägge sitter nu tajt bakom frambenen och jag funderar på om jag inte borde köpa en ny då han nog växt ur dessa. Lite orolig för att det skaver i armhålorna på honom.
Men nu till frågan, Hurttas har jag aldrig använt, är det bra kvalite på dem? Håller de upp till 1 år, eller kanske til och med flera år??
Och andra frågan, blir lite fundersam nu, hur ska en y-sele eller den andra typen Hurtta sele sitta när den är i RÄTT storlek?? Kan ni inte visa egna bilder på om de sitter åt precis i armhålan? Vill helst ha en sele som inte sitter åt där då jag tror det skaver.
Ang. Skav - Min hund är väldigt känslig och får skav från både täcken och selar. Jag syr fast fleece på remmarna.
_
Det viktigaste är att selen ligger an mot bröstbenet - så oftast tycker jag Y-selen ligger bäst. Men oavsett sort, så är bröstbenet riktlinjen
# 21 förstår inte hur du menar, jag tar för givet ju att remmen ska ligga mot bröstet..
# 20 okej, även när selen har vadderade remmar? Det här knäpplåset verkar sitta i sidan på en del modeller, även på dem jag har hemma. Dumt ställe tyccker jag, då det sitter nära armhålan och kan göra ont.
Knepigt det här.
Jag använder vanlig sele. Jag tycker Y-selet ser obehaglig ut, och som vissa redan skrivit lätt åker upp i armhålan på hunden. Jag provade ut i djuraffär, och det blev lätt den vanliga. Min herre kan röra sig helt fritt i selet, det hindrar inga av hans rörelser.
// Lise
When nothing goes right, go left!
# 23 ser bra ut, men den är inte vadderad va?
Undrar vad en del menar med att bröstremmet åker upp, jag har som sagt en y-liknande och en h-liknande (antar jag) och jag har aldrig märkt nåt… :s
#21 - om du känner på din hund framtill, så känner du spetsen på bröstbenet. Selen ska ligga an mot den och inte sitta ovanför - ett fel många tyvärr gör. Om hunden drar så ska remmen alltså trycka mot själva bröstbenet och inte riskera trycka mot det mjuka partiet ovanför bröstbenet.
Lokatt menar du 22 eller svarar du dig själv (inlägg 21 är du) 
#24 Jag har två selen, den ena är bara vadderad framtill och den använder jag endast när han har täcke under då den skaver annars. Den han har på bilden är helvadderad! 
// Lise
When nothing goes right, go left!
Oj - jag menade inte svara mig själv
utan självklart svarade jag 22
Har Y-sele till tiken. Provade ut på djuraffären och eftersom vi haft H-sele förut som hon krupit ur så fick det bli ett Y-sele. Hon rymmer inte om hon kryper ur men det är ändå obehagligt om hon skulle göra det vid en väg. Y-selet funkar jättebra.
Förstår dock inte hur ni menar med att den skaver i armhålorna. Den sitter ju över huvudet och sen är nästan "del" bakom frambenen, precis som på vilken sele som helst.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar

Har en av varje till mina hundar. På den ena sitter Y-selen perfekt men inte på den andra. Man måste prova sig fram.
>>>Malum domesticum<<<
# 25 bra att du påpekade det, det visste jag inte. Vet inte hur den vågrätta remmen låg när jag köpte den men idag tryckte den faktiskt ovanför bröstbenet vilket inte är bra vad jag förstår.
# 29 Orkar inte ta en bild och ladda upp och visa hur jag menar, men på ena sidan har vi dels det knäppbara låset som är alldeles nära armhålan och när benen rör sig så tror JAG att det KAN skava och göra ont.
Håller en hurtta sele länge? Håller en puppia sele länge?
#22 Japp, även där det är vadderat, beroende på men jag får se på varje enskild pryl om det ger skav eller inte. Ja spännen är dåligt placerade men när jag gör dessa skydd så gör jag ofta lite längre än vad remmen är så jag kan dra skyddet över spännet. Men på hurttas sele så behöver jag bara skydd på underremmen det är där han är som känsligast eftersom han inte har någon päls och huden är väldigt känslig.
_
Har haft Hurttas y-sele när min var unghund, men den passade inte alls bra när han blev äldre, skavde i armhålorna. Nu har jag en slags H-sele från topcanis istället. Tycker Hurttas y-sele är bättre än spår-modellen iaf, men den passar inte alla typer av hundar.