Nomesele?
Tror ni att nomesele kan vara bra för att dra lätta tyngder på hund? Ska ha till DW rundor med kedjor, men endast med lätta vikter för att bygga upp muskler i bakpartiet… Ska bygga upp Indra sakta men säkert, och DW= Dragging weight, är ju perfekt till det. (kommer bara gå på gräs och grusstigar.)
Lägger in lite valpnostalgi på en bebisIndra när hon va 4 månader 
Nej, jag tycker verkligen inte du ska dra med henne! D-höfter och har redan ont, drag är inte skonsamt för kroppen!
Joo, det är rekomenderat av veterinärer! Absolut inte tungt, men många med skadade höfter drar, just för att hålla uppe höften med muskler! Det är verkligen nyttigt för hundar med kassa höfter. Men självklart med anpassning. :)
Oj, ja jag hade aldrig i mitt liv chansat på det.
Känner en schäfer med D-höft som drar mycket, samt en amstaff med D-höft. Amstaffen tävlar i WP, och veterinärerna ber ägaren att fortsätta dra med hunden. För så länge han gör det så kommer hunden hålla! Han är smärtfri sen han börjat med wp
Varför inte simträna istället?
Ska göra det, men kan inte det under vintern!
#6 Det finns hundsim i bassäng överallt i vårt avlånga land.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Joo det är sant, men om man kan göra nått som också är bra och gratis, så varför inte? Jag har allt hemma utan sele
Nää.. Dra skulle inte heller jag göra med en HD/ED hund.. A-L-D-R-I-G verkligen! Finns tusen olika sätt som är betydligt bättre att bygga muskler på än att dragträna med sin hund!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#9 Det är såååå svårt när alla säger olika! Hälften säger till mig att BÖRJA DRA, medan andra halvan säger NEJ. Hur sjutton ska man veta vad som är rätt och inte då?
haha
SUNT FÖRNUFT vännen! 
Det säger ju sig självt att det inte är bra för en hund att dra om den har höftproblem 
Vi kör på två exempel.. Så förstår du tydligare varför.. 
Vi säger att du har en axelskada.. Och ett par gånger i veckan måste du ju handla.. Och för att få hem maten så måste du dra hem den i en dragkärra, typ en Dra-Maten (googla om du inte vet vad jag menar, haha :b).. Hur tror du att dina axlar känns när du kommer hem/på kvällen/dagen/dagarna efter?
Och då säger vi att du handlade kanske 2-3 liter mjölk, lite pasta, flingor, lite olika frys-varor, kanske en läsk osv.. Det kanske inte LÅTER mycket.. Precis som det inte LÅTER mycket med lite kedjor..
Men som sagt.. Tänk dig att du har en axelskada.. Och ska DRA hem allt det där..
Exempel två..
Du har varit ute och sprungit.. Säg att du är rätt otränad och har en knäskada, typ slatter eller nått.. Så du joggade "bara" 3 km..
Hur känns ditt knä dagen därpå? Eller rentav redan när du kommer hem? Inte så bra va..
Ja du förstår säkert mitt/vårat resonemang.. Det säger ju faktiskt sig själv att DRAG inte är bra för en HD/ED belastad hund.. 
#11 Tur att du finns Sophie!! 
Förstår vad du menar, så då skiter jag i drag
Det får bli simning och promenad i skog så hon får lyfta benen högre.
Att låta dom gå i sand är bra med va? Och typ såna sandtag?
Tyvärr ligger ReDog för långt bort… Men jag ska kolla in om det finns såna i närheten av mig :)
Om du vill bygga upp muskler på henne skonsamt skulle jag rekomendera dig varmt att simträna. Somsagt finns det hundsim hos olika företag på vintern(och sommaren såklart). Visst det kostar en slant, men det är det väl värt?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#14 absolut! Simma kommer hon få göra i havet så länge det går och vädret tillåter, sen ska jag försöka hitta ett bra ställe som hon får simma på under vintern :)
#13, Haha.. Jag hoppas verkligen inte du tar illa upp av allt jag skriver.. Skriver bara i all välmening.. Vill ju att det ska gå så bra som möjligt för dig o Indra.. 
Det låter jättebra Hanna! All form av "träning" där hon får lyfta på benen är bra.. Googla på Cavaletti eller nått sånt tror jag det heter..
Alltså att hunden ska gå över "upphöjda pinnar".. Gå mest och helst på mjuka underlag, det är snällt för lederna och ger bättre "stuns" än om hon går på typ asfalt/grus 
Ska se om jag hittar några bra länkar till just rehabträning.. Jag är värsta nörden när det kommer till sånt här.. Har en massa rehab böcker, massageböcker o gud vet allt.. Superhundnörden Sophie 
#15 Vad bra :) Vart bor du någonstans? Jag vet ett jättebra rehab, men frågan är om det ligger i närheten.
#16 Nej nej, jag menar vad jag skriver! Du hjälper mig med så mycket, jag är ju nybörjare inom just schäfer, så jag behöver det! Uppskattar allt du skriver och tar till mig det! Jag tar inte till mig ifrån vem som helst… tänker mycket "jag kan själv" tyärr 
Ja asfallt ska jag hålla mig undan, trodde grus va okej, men då håller jag mig undan ifrån det också så mycket jag kan! Cavaletti va smart!! Det ska jag absolut träna med henne! Tackar :)
#17 Göteborg :)
Ja, grus är ju ingen katastrof.. Asså det är ju bättre än asfalt.. Nu är jag ingen expert heller o kan ha fel.. Men asfalt är ju hårdare än grus.. Så om man får välja, så välj grus framför asfalt :)
Gulligt av dig! 
Jag är likadan.. Kan bäst själv liksom.. Och kan verkligen bli sur när folk ska ge mig "gratis tips".. Som jag själv är expeeert på att ge folk.. Haha 
#18 Okej, då var det lite långt bort tyvärr ^^
#19 Tänkte lite så, hellre grus än asfallt som är det sämsta tänkbara för henne att gå på :)
Hehe ja exakt, sur! Så du kan va nöjd att du har nått fram till mig! haha 
#20 Okej, synd :)
#21, Vad är det man säger.. Lika barn leka bäst? 
#22 Ja, och så måste det vara! 
Bara att lägga en stege på marken (helst gräsmatta) att gå cavalletti över och höja sakta och försiktigt när hunden börjar visa form. Funkar även att gå där skogsmaskiner avverkat så att hunden får arbeta sig fram över riset som lämnas kvar som näring åt marken. Y-sele är att föredra för att låta hunden arbeta fritt med kroppen.
#24 Okej då får jag skaffa en sån istället! Har en H-sele nu, men Y-sele tror jag ligger bättre eftersom den inte ligger ivägen för benen som en H-sele gör! Tack för förslaget med stegen! Det ska jag absolut göra, smart :)
Du har inte tänkt kontakta en fysioterapeut? Den kan säkert hjälpa dig att lägga upp en bra träning/alt behandla med laser eller massage. Lite ot blev det allt nu :)
Nej imorgon ska jag ringa en ortoped till att börja med, men det var ett bra tips! Ska kolla upp det, alltid bra med valmöjligheter om vem man ska vända sig till :) Tack!
Min hund har en d och en e höft och visst fungerar det med bassäng och det är en skonsamträning som bygegrmuskler långsamt och under lång tid. Det bästa är att går på ett gåband i vatten men det är inte så många ännu som har detta då det krävs att personal är med när man fyller på vattnet och under tiden hunden går. Vi har tur som har det på vår veterinärklinik.
Gå ofta men kort, skippa långa promenader och ta i stället flera och korta.
Ska du ut i skog och mark, åk dit, låt hunden röja av sej i skogen och låt hunden åka hem så det inte blir för mycket "gå dit, leka i skogen, gå hem" Jag har en cykelkärra för hund, han åker i den till roliga ställe och i stället för att bli slut på vägen dit får han bli trött i tex. skogen och sen vila i kärran på vägen hem.
Fri gång med långt koppel (flexi, hatat eller inte, är bra för dessa hundar, man kan lära hunden gå höger, vänster, stanna/vänta, kom tillbaka, inte dra och andra kommandon med flexi och faktiskt ha kontroll) eller gå lös så mycket som möjligt. Strikta kopplepromenader gör att hunden inte använder kroppen fritt och felbelastning kan uppstå om man gör det för ofta och mycket. Har man en trädgård, låt hunden vara ute och röra på sej så mycket som den själv vill, den vilar när den behöver och bygger muskler på ett naturligt sätt.
Håll hunden lätt, låt den inte bli överviktig vilket frestar på lederna. Köp ett bra ledfoder det lönar sej framöver då dessa foder innehålelr ämnen som är bra för lederna (finns att köpa hos veterinären)
Drag med hund etc., det skulle jag låta bli även om vissa påstår att hunden mår bra av det… har hunden ledproblem så sliter man helt enkelt ut lederna i förtid. Leder som är slut är slut och dit kommer man förre eller senare och man vill sikta på senare och drömmer om att det aldrig ska inträffa.
Byggs musklerna upp sakta och mjukt så håller lederna bättre.
De flesta hundar vill göra det ägaren vill och många hundar visar inte att den har ont förrens det verkligen gått för långt vilket är viktigt att komma ihåg om man har en hund med ledbesvär och att ligga steget före och bromsa sin hund i tid.
Har man en hund med höftfel och vill göra allt man skulle kunna med en frisk hund… drag… agility… valla… ja allt som kräver lite mer… Och slippa se sin hund ha ont bara för att man råka beräkna promenaden fel så det blev lite för långt… Då får man vinna på Lotto och beställa tid för en operation. Då blir hunden helt återställd och det går inte att skilja på en opererad hund och en hund som aldrig haft höftproblem…. men det kostar… kostar som fan… och inget försäkringsbolag täcker upp för dessa operationer… visst är det för jävligt, bot finns men ingen människa har råd :´-(
"SUNT FÖRNUFT vännen! 
Det säger ju sig självt att det inte är bra för en hund att dra om den har höftproblem"
Men varför säger då sjukgymnasterna att om man har höftproblem så ska man styrketräna? Kan du inte förklara det för mig :)?
Köart det är bra att styrketräna.. Men att börja med drag direkt, med en hund som har dåliga höfter är väl inte det bästa. Börja med att träna upp musklerna på ett mer skonsamt sätt innan du börjar med att dra med hunden. Drag kan du ju köra med en redan bra musklad hund, som har grunderna.
alexandrawb, man ska bygga muskler och styrketräna om hunden har höftproblem men man ska träna mjukt, inte hårt och bygga muskler under lång tid. Din sjukgymnast borde konsultera någon som kan höftproblem, vi går till en av sveriges bästa ska intervjua honom om det här nästa gång men när vi har rådet inte valla och inte långa promenader så låter drag som rent idioti i ammanhanget om det inte rör sej om väldigt litet höftfel.