Bemötande
Efter ett misslyckats försök till att provocera fram en het diskussion i min tråd http://hundar.ifokus.se/discussions/4e25969ed4ebea5d1c00ed90-langpromenad-med-halt-hund (Jag vet inte varför jag inte kan döpa om länkarna, men sak samma) så undrar jag följande:
Blir bemötandet ifrån er (medvetet eller omedvetet) annorlunda beroende på vem medlemen är som ni diskuterar med/startat en tråd?
Kan ta min andra tråd som exempel, för de flesta med lite sunt förnuft/erfarenhet är det ganska så självklart att inte dra med en halvhalt hund med på långpromenad.
Jag utgår ifrån att de Flesta som hänger här på HiF vet också vem jag är och att jag bla är väldigt mån om mina hundar. (För att förtydliga; jag visste mycket väl att Nero skulle fortsätta sin vila.)
Men trots att jag skrev rätt så 'korkade' saker som svar i min tråd (Bla att han aldrig varit skadad förr, att han är friröntgad, att han kan vila upp sig i bilen mellan varven -vad det nu har med saken att göra liksom;) - och att jag dessutom skulle självmedicinera honom) så var det ingen som idiotförklarade mig!
Medans det utan tvekan har hänt både en och fler gånger i andra dylika trådar fast med en annan TS.
Hur kommer det sig?
Spelar medlemmens "status" någon roll i hur ni bemöter dennes inlägg/trådar? =)
Har vi lite av en hierarki här på HiF?
Fundera efter noga innan ni svarar och svara ärligt, för jag tycker mig se något liknande här inne. =)
(Om tråden ligger fel så kan sajtvärd/medis flytta på den.)
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan ju vara så att dom som skrev i just den tråden inte brukar vara dom som skriver "arga svar" utan svarar mer sansat och lugnt. Tråden har ju inte varit uppe så länge ännu, bara några timmar.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Japp, jag håller helt med dig. Jag tycker att det oftast känns som att "nya" medlemmar här blir grillade hårdare än dom som hängt här länge.
Jag vet ju bara vilka svar jag fick när jag va ny här och hur tonen var i dom, svaren va inte alls lika trevliga som dom jag får om jag skriver en tråd här nu (ca 1år senare).
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

#1 Ja du har visserligen rätt i det - även om den har blivit läst en hel del på kort tid.
Jag skulle kanske ha gett den mer tid men jag kände också att det fanns en gräns på hur långt man kan dra det.
Kände mig redan lite elak, lite som historien om pojken som ropade på vargen. ^^
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/

Det har jag också märkt, och det är bra lustigt ändå.
För man vet liksom inte Vem det är bakom det där nya nicket - kan lika gärna vara ngn riktig 'höjdare' IRL liksom.
Men jag har också noterat något liknande bland andra medlemmar som hängt med ett tag ändå.

Jag säger som #2 jag kommer ihåg en tråd för ca ett år sedan där jag blev sågad rejält för något som inte var så farligt när några andra äldre medlemmar gjorde det.
Detta har gjort att jag skriver minimalt här nu för tiden, även fast jag läser igenom alla trådar och kanske vill skriva, drar jag mig faktiskt för att skriva just för att jag inte upplever tonen som trevlig när jag får vissa svar.
Visst att det kanske blir bättre om jag skriver mycket här, men jag drar mig hällre från sådana trådar än skriver..
Har inte läst den tråden, och har för den delen inte varit inne här på några månader just på grund av detta du tar upp.
Jag tror stenhårt på att det beror på vilken medlem som skriver.
Det finns många, många trådar som är så taskig ton och attityd på att man blir mörkrädd. Som #5 skriver, jag drar mej för att svara/starta trådar då man ändå får massa uppkäftiga svar. Jättetråkigt.
Man ser att ni som är här mkt/sajtvärdar blir bemötta med en helt annam ton och attityd.
Visst har iaf jag tänkt på att olika människor får olika reaktioner när de ställer samma frågor. Men ibland beror det nog på vilka som svarar, ibland på hur ts formulerat sig, och ibland på vilka de är. Det går nog att blanda anledningarna oxå. Jag får erkänna att jag blev förbannad när jag såg att du skulle börja självmedicinera, men jag orkade inte svara just då och nu hade du avslöjat dig:P sedan är min uppfattning om dig att du i slutändan ändå struntar i andras åsikter om du bestämt dig för vad du tycker i frågan. Så, visst, min uppfattning om dig hade speglats i mitt svar. Sedan tycker jag att en hel del obetänkta och klumpiga och väl hårda svar i andra trådar kommer från nya användare som jag inte sett förut. De kanske inte har samma taktkänsla som vana forumbesökare. Jag tror att både gamla "uvar" och nya användare kan vara hårda i tonen, men av olika anledningar. Om man ska tänka generellt.
Hierarki finns det nog på alla forum, mer eller mindre tror jag.
Sen tror jag inte att det är medvetet alla gånger!
Jag bemöter inte olika beroende på medlem, vill jag tro i alla fall. Ibland vet jag faktiskt inte ens om jag känner medlemen sedan tidigare eller inte, i och med att många byter Avatar då och då (jag känner främst igen medlemmar genom avatarerna) och även namn ibland. Brukar mest känna igen folk utefter deras hundar 
Men däremot svarar jag nog olika..
När en person som varit aktiv på forumet länge och som man därmed vet har mycket hundvana och man vet är mån om sina hundar skriver en sak kanske man tolkar och svarar olika mot en ny medlem som man inte vet något om redan. De medlemmar man känner igen "förväntar" man sig nog mer av. Eller hur man ska beskriva det.
Allmänt här på forumet så tror jag som #7 att det också beror på vilka som svarar och hur TS formulerar sig och hur TS besvarar de svar denne får.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag erkänner glatt att jag svarar olika beroende på vem som frågar på ett forum, det tycker jag är helt naturligt.
Om det är en "gammal forumräv" som jag vet är vettig och kunnig, då vet jag att personen i fråga kan göra en bra egen bedömning, som i frågan om hälta, jag vet att personen har eget sunt förnuft och kanske mest frågar för att dubbelkolla.
Om någon som är helt ny på forumet frågar så skulle jag vara mer noggrann med mitt svar, om vila och kanske även veterinärkontakt, jag vet ju inte om det är en person som "skiter i vilket" i princip. Jag har sett en del halta hundar ute på raska promenader tyvärr. :(
Däremot försöker jag undvika att gå på för hårt över lag, personangrepp är bara onödigt.
Detta ser jag för övrigt som precis samma sak om jag på hundklubben får en fråga av någon som hållt på i 10 år med agility, eller någon som jag har på nybörjarkurs. Samma fråga kan få väldigt olika svar, man är grundlig med olika saker beroende på vem som frågar.
Detta med forum och så gäller dock inte riktigt detta forum för min del, jag vet knappt vilka som hänger här, jag är mer hemma på alltomhundar.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

#7 Vad är det för fel med att självmedicinera om man vet vad man pysslar med? Nikkis hund kan ju ha haft samma skada tidigare och fått rekomendationer av veterinären.
Men för att svara på TS, ja jag anser att mycket beror på vem som startar en tråd. Så jo, det är nog lite av en hierarki här på iFokus. Och jag själv känner att om man skriver "hårdare" svar så får man mer frågor ifrån folk som inte förstår hur man menar eller så ställer dem bara frågorna för att jävlas :-P
Det är lite konstigt att bara för att man är ny på ett forum så är man per automatik en mindre van hundägare och ibland rätt ut sagt dumförklarad.Det kan kännas kostigt när man haft hundar i drygt 25 år och blir bemött som en novis bara för att man inte håller med vissa i en del frågor.Sen på den korta tid jag varit medlem så har man redan lärt sig att en del är det inte lönt att svara för man får bara skit tillbaka.Och sen finns det vissa ämnen man absolut ska undvika för då blir det ett ramaskri.
#11 Det är inte fel att självmedicinera om man vet vad man gör. Men här hängde inte all info ihop, och att ge metacam till en hund som haltar utan att man vet anledningen till det tycker jag är rätt korkat. Hunden överanstränger sig lättare om det inte känner av skadan, gäller människor oxå för den delen. Jag reagerade helt enkelt på art självmedicinera i den här specifika situationen. (Har själv använt en hel del metacam när jag jobbade med grisar, smärtstillande är inte det första jag skulle ge vid en hälta)
Jag skaffade denna användare för några månader sedan (har tidigare varit aktiv flera år med annan användare) och jag har inte märkt något utav det ni beskriver..
MEN tycker att det i vissa trådar blir lite väl otrevliga svar osv.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.

Kan säga att jag ytterst sällan, ens vet vem jag svarar till på inlägg. Jag svarar på en fråga och vem svaret är rikat till är för mig helt oväsenligt.

Jag läste tråden nu i efterhand och absolut tror jag det beror på vem som skriver. Det är ju precis som i verkligheten. Givetvis spelar det roll vem som föreslår eller frågar vad. En redan dumförklarad person som ställer en fråga på något skulle fortsätta att dumförklaras medans om det var en flitig, eftertänksam person skulle frågan lika gärna kunna tolkas som intressant.
Jag tror att allt detta handlar om en sorts besewieser stil som byggs upp. De som blivit ett sorts "gäng" respekterar varandra på ett annat sätt även om de kan ha delade meningar om saker och ting. Dessutom tror jag att folk, kanske omedvetet, sätter nya medlemmar på plats på ett sätt de inte har någon anledning att göra med medlemmar som har hängt med längre.
Och självklart skapar man sig en bild av hur man tros personer verkar vara. Faktiskt är det ju så att om man frågar om råd lutar det troligtvis åt att man värderar äldre medlemmars råd högre än nya, för att man tror sig veta att där finns kunskap. Men precis som du säger kan det vara någon person med enormt kunnande bakom det nya nicket vi ser på sajten…
Alla bör behandlas med respekt och värdighet.
Mvh Ellenfyrkant
Jag säger också att jag automatiskt svarar olika när olika personer skriver ett inlägg. Däremot vet jag att vissa medlemmar är mer hackiga/provocerande än andra, och när man har en diskussion med dem så ändrar jag också mitt sätt att skriva på. Nu nämner jag inga namn men det är så för min del att jag helt enkelt tänker mer på vad jag skriver när det är en av de medlemmar som ingår i min lista av lite näbbigare personer.
Vet att jag ofta räknas till en av dem för många, men jag är mycket sällan arg (och när jag varit det brukar jag be om ursäkt efteråt), utan helt enkelt att jag uttrycker mig fel. Hade man pratat med mig IRL hade man haft en helt annan uppfattning om hur jag är. Jag är fortfarande den lite näbbiga, petiga, envisa Michaela som jag är på forum, men jag är aldrig elak (med flit då)
Jag har en förmåga att döma människor efter hur dom skriver och hur dom förklarar sig, t.ex om någon stavar fruktansvärt dåligt så har jag bara lust att rätta allting.. Tänker inte på att den personen kanske har läs/skrivsvårigheter.. Ibland tar jag till och med för givet att den personen är under 12 år, bara sådär..
Sen kan jag svara t.ex "Självklart inte.." på en fråga som för mig är helt självklar, som alla ska kunna ungefär, även där så tänker jag inte till riktigt innan, att den personen kanske är HELT ny på allt vad hundar heter. Så mitt svar kan uppträda som att jag idiotförklarar den personen.
Med andra ord kan jag nog uppfattas som otrevlig/trevlig beroende på vem det är som skriver.
Men jag menar inget illa egentligen.. Jag är bara en sån som talar först och tänker sen 
Jag är oerhört känslig på just ämnet Hund.. Jag vill att alla hundar ska ha det så bra som möjligt… Så ibland kan det hetta till på just det ämnet.

Där skrev du något bra! Ämnet hund är oftast ett väldigt känsligt ämne för oss hundmänniskor, och kan nog säkerligen påverka hur man svarar i vissa fall.
I övrigt: Tycker det är mkt intressant att läsa era svar. =)
Ska försöka svara lite mer konstuktivt på era svar och delta i tråden mer, men har lite fullt upp nu då min mor fyller år imorgon och ska ha 'kalas' osv. ^^
Jag är ju mest här inne och läser och drar mig för att svara ! Men jag ser stor skillnad på folk här inne på nya och gammla vilka som får trevliga svar och vilka som inte får det!
Nu brukar jag inte regelbundet besöka just HiF men är det egentligen konstigt att sådana "hierarkier" förekommer i forumvärlden? Kan någon på fullaste allvar (med någorlunda god självinsikt) säga att denne alltid bemöter alla i sin omvärld exakt lika, känd som okänd? Främling på gatan jämfört med sambo/mamma/son/arbetskollega?
För mig är det fullt naturligt att jag besvarar en person som jag känner annorlunda än en som jag inte känner. Den första har jag ju bakgrundsinfo om som kan fylla i luckorna som texten ger. En person som jag ser upp till kommer jag per automatik även vara lite mindre kritisk till, även om jag inte menar att vara det. Det är bara så det blir då vi alla är mänskliga. Sen kan man ju alltid önska att det inte vore så, men vi lever inte heller i en utopi. Men det är väl en bra tanke att reflektera över med jämna mellanrum.
Paulina
Tja, nu tycker jag ju inte att lite hälta är något som man blivit kallad för djurplågare för här inne. Så din tråd fick självklart inte sådana svar.
Sen får man väl tänka på vilka det är som brukar skriva på olika sätt. Det är ju bara vissa medlemmar som skriver djurplågare osv, och vad jag kunde se var det inte många av dom som skrivit i tråden.
Svaren du fick var ganska typiska svar och inget jag höjer ögonbrynen för.
Hade du däremot skrivit att din hund inte kunde gå, då hade du nog fått lite andra svar.
Hela tråden kändes ganska meningslös, eftersom du borde ha räknat ut att man inte får sådana svar för lite hälta ;)
Nu så får jag ju skäll, men eftersom det ska diskuteras bemötande så. Jag gick med här när vi skaffade vår valp. Jag har haft hundar förut så det var inte som så att jag inte vet hur en hund fungerar, men jag tänkte att det kunde vara bra att diskutera saker.
Jag har dock lagt av nästan från början för jag konstaterar att det är väldigt mycket av "jag vet bäst"-attityd här och jag har därför egentligen inte blivit speciellt aktiv här och kommer inte att bli det heller. När det gäller dig Nikkis så hade jag inte skrivit i någon tråd emot dig för jag hade då förväntat mig att få en örfil tillbaka, det är den känsla jag har fått av dig sedan jag börjat här. Så för mig handlar det bemötande jag ger andra lite om vad jag förväntar mig att få tillbaka. Sedan säger jag inte att det är riktigt, eftersom jag varit här ganska kort tid, men det är min känsla idag.
#23 Så är det nog också, att man får olika svar beroende på vad som väntas från en själv.
Säger likadant som #23.
Tycker men inte som Nikkis, så får man oftast väldigt otrevliga och hånande svar. Inget som gör att man direkt tycker om denna sajten, jag kan läsa lite då och då, men drar mig från att svara då jag tycker att det är väldigt tråkigt att bli hånad bara för att man delar åsikter.
Och denna "jag vet bäst" attityden, finns nog från många på forum, allra mest här inne på Hundar vad jag har märkt.
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#25 Håller inte med dig om att den attityden finns allra mest på Hundar iFokus, vet minst ett till forum där det är värre.
-------------------------------------------------------------
Tråkigt att så många utav er inte vill skriva här på sajten, detta måste såklart vi i admin kolla över ordentligt för så ska det verkligen inte vara. Hundar iFokus är ju till för ALLA, oavsett om man är hundvan eller hundovan (och har många frågor om hundägarskapet) Vi vill såklart att alla ska känna sig välkommen att skriva.
Kan ärligt säga att jag ALLTID försöker skriva mina svar på ett snällt vis oavsett om vissa trådar kan vara väldigt konstiga, tycker inte att man behöver vara snäsig och otrevlig i sitt svar, vad leder det till? Sårade människor, och har dom lärt sig något mer än att jag som person är väldigt snäsig och otrevlig? Nä..
#26 nu håller jag mest till på mus i fokus, och eftersom ALLA är supergoa i 99% av fallen, så tycker jag det är som en mindre chock att komma in här på hund, eftersom många leker jag vet bäst och gud vet vad. Eftersom jag inte håller till på speciellt många forum, så kan jag ju bara uttala mig om de jag läser på, och av dom så tycker jag att Hund är värst. Eller ja, vissa medlemmar.
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#27 med flera; jag förselår att ni skriver till vår Sajtvärd (PM) då ni ser saker som ni tycker är fel. Vi måste bli uppmärksammade på vad som är fel för att kunna åtgärda det. Vi vill att alla ska trivas :)
#27 Okej, kan säga att på vissa kattforum är det värre än det är här
Sen finns det ju andra hundforum utanför iFokus också.
#25 Alla forum gällande djur tycker jag personligen ofta har en "jag vet bäst-attityd". Men det är nog för att djuren ligger nära om hjärtat för de allra flesta.
Men den allra värsta sajten var Marsvin iFokus (de har förbättrat sig grymt men svikit mitt förtroende så dit kommer jag inte tillbaka), därefter kommer Katter. Hundar finns inte på min lista, den är helt ok. Måste ju säga att det beror på vilka som håller i gång sajten också.
Rent generellt så är det så på forum.
Det finns en klick som framför dom åsikter som "skall" framföras på respektive forum och få säger emot.
Visst kan orden vara hårda ibland , men många mindre forumvana personer tar åt sig väldigt personligt vilket man inte bör göra när det handlar om just forum.
≧◔◡◔≦
#0 Nu har jag inte läst igenom tråden ordentligt, men ditt första inlägg fick mej att småle lite faktiskt.
När jag kom med i HIF så var det mycket prat om jakt. Och det tog hus i helsike
och en flick krake (13 år) fick så mycket ovett så hon var inte värd vatten. Helt idiotiskt eftersom hon gjort allt rätt och de andra faktiskt hade fel. Då fick jag för mej att skaffa en till nick och som en karl i bästa åldern som både jagade, hade hundar och hästar och var ekonomiskt oberoende. Han hette Maxx. Företagsledare.
Ärligt talat var det lite jobbigt att hålla reda på vem jag var just för stunden
Men i alla fall så blev han otroligt väl emottagen. Alla var super trevliga mot honom (fast han jagade
) och gick jag in med mitt vanliga nick så var det inte lika bra att jaga för det var ju ett hemskt djurplågeri
.
Så visst håller jag med dej om din tråds syfte
Kanske ska tillägga att Maxx inte finns kvar. Han försvann för ett par år sedan efter någon månads aktivitet här.

Tror nog det också beror lite på "dumma frågor får dumma svar" om man nu kan säga på det viset. Dvs det som är självklart för en hel del användare här på hif är ju inte lika självklart för "nya" användare. Och den erfarna användarna blir nog mer irriterad/förbannad för att det kommer in en rookie och ställer i den erfarnes ögon världens dummaste fråga som alla ska veta svaret på.
Jag hänger en del på marsvin i fokus och så kom jag in här och jag tycker verkligen att ni som skriver här har en så bra stämning!
Vet inte om det bara är så att hundmänniskor tar det lite mer chill
Hierarki kan vara lite krångligt, vissa är bra på att skriva mycket och då börjar kanske andra att lyssna på dem mer, än en som bara skriver då och då, även om de kanske har mer kunskaper.
#30 jag håller verkligen med om den "jag vet bäst attityden" du skriver om och på MIF är det som om alla verkligen måste förklara precis allt och sina omständigheter runt sig själva och sina djur så att de sen kan ha en lugn diskussion.
Jag blev skitglad när jag kom in hit och skrev om att jag tänker skaffa hund när jag börjar studera, och ingen attackerade mig med "anklagelsefrågor" utan sporrade mig och sa att det skulle gå bra. Jag hade verkligen börjat formulera svar på frågor som jag kunde tänka mig skulle dyka upp.
Jag ger beröm till er här, tycker det är roligt att vara är inne och läsa och skriva frågor!
Själv trivs jag här på hund, har någon svarat otrevligt mot mig så har jag nog svarat otrevligt tillbax (minns dock inte att det hänt)
Jag vet ett forum som är mycket, mycket värre, vet inte hur det är där idag då jag inte kikat in på ett bra tag! Men när jag "hängde" där.. Inge trevligt.
Finns vissa här inne som behandlar nya som om de vore dumma i huvudet, kan nämna dem vid namn och jag läsa vissa gånger inte ens deras svar för att det retar bara upp mig. Har flertal gånger behövt hjälp med saker men blivit så nedvärderad och fått höra så mycket skit att jag allvarligt funderade på att lämna tillbaka hunden då jag tvivlade på mig själv som hundägare. Är det inte så att detta forum ska hjälp en att bli bättre hundägare genom att ge personen som startat tråden så pass mycket självkänsla och pepp att de kommer klara det. Jag har min första hund och i vissa fall vet jag inte hur jag ska handskas med hunden, därför startade jag trådar här och blev totalt sågad av personer som kanske sitter med deras 5:e hund och vet precis hur man skall reagera. Jag och andra sidan lär mig fortfarande och alla är vi ju barn i början. Men detta forumet får mig att många gånger tvivla på mig själv. För några månader sedan tyckte jag att det var roligt att vara här inne och var det varje dag, nu kan det gå månader emellan utan att jag ens funderar på HiF efter att i princip blivit hängd av 6 pers här och som verkligen gjorde att jag allvarligt funderade på att lämna tillbaka hunden. Senast idag så jag att samma sak hänt med en annan tjej som skrev här inne. Varför använda en ton som gör att det låter som om man inte fattar ett jäkla dugg? Jag tycker inte ens att det här är roligt längre. Varför ska man komma hit i tron om att lära sig, när man i slutänden bara blir idiotförklarad?
Och att anmäla detta via PM till sajtvärdar är ingen ide. Eftersom sajtvärdarna till och med skriver i denna tråd men självmant inte reagerar. Varför ska jag då bry mig om att anmäla det? Då är det ju ungefär som att tråden är precis som den ska vara och att svaren är så rätt som det bara kan bli. Så anmälan kommer aldrig från mig, och hade den gjort det har jag själv fått en varning, vilket jag har varit med om. De 5-6 personerna här inne som behandlar människor som skit, hade det varit normalt hade det inte sättit sin fot här inne.
#37 Om allt är så dåligt och ingen bryr sig, är det inte bättre att lägga sajten bakom sig då?
#38 Så du menar att jag inte är välkommen bara för att jag klagar härinne på hur saker och ting sköts. Därför borde jag alltså lägga ner?
#39 Visst är du vällkommen här! Men om allt är så risigt så förstår jag inte riktigt.
#40 Jag har varit borta härifrån i cirka 4 månader, slutade att komma hit pga: se ovanstående. Kom hit för att få hjälp då, nu är jag här för att jag har tråkigt och för att se om forumet har blivit bättre, men det har inte blivit bättre. Har redan blivit arg och irriterad över att sett ett påhopp och i princip en hängning av en stackars människa. Därför klagar jag nu och kommer troligtvis inte att vara medlem här längre, eftersom jag tycker att människor attityd stinker rätt rejält.
#41 Ja, det är ju det jag menar.
#37 Vadå att vi medarbetare/sajtvärd inte reagerar? Har du läst mitt inlägg #26? "Tråkigt att så många utav er inte vill skriva här på sajten, detta måste såklart vi i admin kolla över ordentligt för så ska det verkligen inte vara. Hundar iFokus är ju till för ALLA, oavsett om man är hundvan eller hundovan (och har många frågor om hundägarskapet) Vi vill såklart att alla ska känna sig välkommen att skriva."
Klart som sjutton att vi i admin tycker att det är tråkigt att så många inte trivs här på sajten, vi försöker så gott vi kan. Vi håller på med sajten på våran fritid och helt ideellt, det är inte alltid någon i admin inloggad när trådar spårar ut och ibland är det svårt att avgöra vad som är rena påhopp eller bara en allmän trist ton i svaret som vissa ger.
Sen tycker jag det är tråkigt att det mest negativa lyfts fram om Hundar iFokus, vi har faktiskt många trevliga och peppande inlägg också. Det är bara några enstaka procent av trådar som spårar ur eller blir otrevliga. Men inte ofta får sajten bra kritik
Dock så lever jag fortfarande lite på den HÄR tråden. Det är sånna inlägg som gör att man orkar med att ta hand om sajten, för mycket skit får man kan jag lova 
#44 -jag förstår att det är trist att det tråkiga lyfts fram och jag hade inte tänkt säga något, men den här tråden var ju en fråga om bemötande och då kunde jag inte låta bli eftersom jag själv vet varför jag inte hade någon som helst lust att skriva i tråden som TS talar om och det hade inte någonting med gamla eller nya medlemmar att göra.
Själv är jag sådan att jag struntar i de sajter där jag inte trivs eftersom det uppenbarligen är många andra som trivs och jag brukar inte klaga. Jag är övertygad om att ni sajtvärdar gör ett bra jobb och man kan inte styra en sådan här sajt hur som helst, medlemmarna gör också sitt till.
Men på min korta tid har jag sett lite för mycket trist för att jag ska trivas här och kommer troligen att strunta i sajten precis #38 tycker att man ska göra om man inte trivs. Jag ger dock alltid sajter en tids test innan jag hoppar av.
#37 I ditt inlägg visar du att du inte vill hjälpa till att tala om för oss vad som är fel, och då finns det inte mycket vi kan göra. Vi är bara människor, och missar saker precis som andra. Vi behöver våra medlemmars hjälp för att kunna förbättra. Att skriva PM gör mer än att klaga i trådar, eftersom inlägg på sajten som är negativa föder mer negativitet.
Att bara sitta och klaga på sajten i allmännhet gör inte mycket. Och då får jag nog instämma med att du kanske inte ska vara här inne om det bara gör dig arg. Valet står dig fritt. Vi gör vårt bästa, och kan inte behaga alla, tyvärr.
Till er som på något sätt känt er felaktigt bemötta så vill jag säga att ni är mer än välkomna att höra av er till mig.
När jag tog över sajten var mitt största mål att göra Hundar iFokus till en sajt där alla trivs, och det är det fortfarande. Sedan dess har jag försökt få in flera aktiva och duktiga Medarbetare, och det tycker jag att jag har lyckats med. Kontaktar man oss finns det oftast någon som svarar inom kort, händer något på sajten ser oftast någon av oss det. Men, vi är ju inte mer än människor. Vi missar saker, vi kan granska varje inlägg och kommentar genast, tyvärr. Det arbete vi gör här är helt frivilligt och vi har våra egna liv bortom skärmarna.
Därför är det jättebra om man hör av sig till mig eller någon av medarbetarna när något man upplever otrevligt händer istället för att bära det med sig och tro att det är så det ska vara här på forumet.
En annan viktig sak att poängtera är att mycket av det jag som Sajtvärd gör och det medarbetarna gör sker bakom "stängda dörrar". Till exempel, en person ni tycker bär sig illa åt kanske inte får någon tillsägelse i en tråd, eller inte en enligt er tillräcklig tillsägelse. När vi anser att någon bryter mot våra skriv- och trivselregler handlar vi lite olika beroende på vad det är personen gjort. Ibland räcker det med att säga till i en tråd, men är det grövre regelbrott som riskerar avstängning tar vi det alltid privat med personen ifråga. Detta gör ofta att en del tror att medlemmar får "bete sig hur som helst" eftersom de inte sett någon "reaktion" från oss på hur medlemmen ifråga betett sig. Då handlar det oftast om att vi tagit det privat med medlemen ifråga.
Vi bakom sajten är som sagt som vilka er andra som helst, med våra egna privata liv utöver sajten. Vi kan tyvärr inte garantera att varje inlägg här blir synat av oss. Så hör av er till oss om ni ser något som ni tycker bryter mot sajtens regler som vi inte verkar agerat mot istället för att tro att vi struntar i dem. Det blir vi bara tacksamma för! 
#47 Flera av medarbetarna är bra och ger bra svar osv. Men jag tycker att det tyvärr finns ett undantag.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Jag är relativt ny här men jag tycker inte att jag blivit dåligt eller otrevligt bemött.
Kanske har jag tur då :P
#48 Det är i så fall något du gärna får ta med mig privat. Om man tycker något är fel/konstigt så varför inte fråga istället för att bära runt på det 
#49 Jag hoppas att du inte har tur utan att det snarare är så att de flesta har en positiv uppfattning!
Känns som det är dags att lyfta upp denna tråden igen nu när det varit tal om medlemmarna i en attityd nyligen.
Ja, jag kan ärligt säga att jag bemöter olika medlemmar olika! Det beror helt på hur dem är som personer sedan innan och vilken attityd dem haft mot mig om vi diskuterat förut. Bara för det går jag inte in och är kaxig det första jag gör, utan jag håller mig trevlig men jag är beredd på att få påhopp. Jag har lätt att komma ihåg hur olika medlemmar diskuterar, en medlem t.ex kommer ofta med påhopp och presenterar sina åsikter väldigt otrevligt gång på gång i min mening och dumförklarar alla i min mening - den personen (och liknande) är jag ännu mer noga att vara specifik med vad jag egentligen menar, så personen har det klart för sig från början. Sedan finns det medlemmar som jag ärligt talat drar mig för att argumentera emot för det känns onödigt när jag vet att denne presenterar sin fakta (eller bara åsikter) på otrevligt vis, tyvärr… Är det däremot en ny medlem som skriver någon fråga om t.ex vilken ras den ska välja, försöker jag att bara besvara frågorna på ett schysst sätt. 
Sedan är det bara kul om andra har en annan åsikt än vad jag har och vill diskutera, försöker att läsa allting här inne med god ton! Vi är alla intresserade utav hundar här, alla är på olika plan och ligger på olika kunskapsnivåer - vi borde utgå från att dela med oss utav våran kunskap istället för att dumförklara dem som inte vet lika mycket som oss. 
Sajtvärden här inne är grym, jag gillar de flesta Medarbetare (med undantag från en som jag också undviker en del) och som Medarbetare på två forum på iFokus i övrigt vet jag att mycket sker bakom kulisserna också. Ni gör ett jättebra jobb!