Bra mental stimulans?
Nu tänkte jag höra med er.. Vad ger ni för mental stimulans till era hundar? Nämn gärna; Ras och ålder :)
Jag har en sheltie som blir 2 i dec , Jag spårar med henne både viltspår och personspår och även tänkt ge mig in i sök också =) tränar lydnad och även agility och trix , och när vi är ute i skogen brukar jag gömma mig lite här och där så hon får söka upp mig vilket gör att hon lär sig hålla reda på mig :)

Jag har en BC som är 1 år. Vi kör lydnad, freestyle och agility, men framför allt så kör vi mycket sheping, letaövningar osv för att hon ska få så mycket arbete som möjligt. Vi vallar inte ( ÄN ) men letar efter något som vi kan få komma och se om hon över huvud taget är intresserad utav fåren. Då hon inte har visat mycket vall alls i övriga situationer.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En Schäfertik på 2 år, och en Jack Russell hane på 6 mån.
Vi klickertränar väldigt mycket, kör mycket Shaping, att hundarna får tänka själv och bjuda på olika beteenden själv.
Vi tränar väldigt mycket tricks, just genom den metoden jag nämde ovan, då dom får tänka som mest då.
Schäfern kör jag väldigt mycket Lydnad med, även en hel del Freestyle. Vi har även ganska precis börjat spåra en del - och även lite sök.
Med Jack Russell valpen blir det mest vardagslydnad. Mycket kontaktövningar, att fånga spontana beteenden han bjuder på.
Vi tränar väldigt mycket på att han ska tänka själv (vilket han älskar) och att han får bjuda på olika beteenden själv.
Sen har vi även börjat träna lite Freestyle och Agility grunder lite smått, och även börjat nosa på Lydnaden.
Han ska få mogna lite till först, men sen kommer vi även att börja spåra i div. former.. Viltspår, Bruksspår, IPOspår osv.
Sen får dom oftast leta reda på sin mat, dom får sällan mat i matskål. Utan dom får leta efter maten, som jag antingen slänger ut på en gräsmatta/större område. Eller så gömmer jag den lite överallt i hela lägenheten.
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Schäferhane 4 år.
Tränar och tävlar i lydnad (klassIII), så det blir en hel del lydnadsträning. Sedan så spårar jag regelbundet - personspår, gör dem så svåra som möjligt och på mkt varierande underlagt - Vanliga skogsspår till asfalt.
Pluuuus att vi även kör rapport, även om det varit rätt lugnt på den fronten nu. Uppletande kör vi givetvis också då vi pysslar med brukset överlag.
När lusten faller inpå så blir det även lite trickträning och agility. =)
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Min dvärgpudeltik på 5½ år brukar jag köra vanlig sök på.
Slänger ut lite av hennes favoritgodis (inomhus under mattor, på bokhyllor mm utomhus på gräsmattan) så att hon inte ser var det hamnar, och sen får hon leta upp det. Detta är mycket uppskattat och hon tröttnar inte på det så fort :)
Allt annat som agility mm tycker hon är jätteroligt men hon tröttnar efter en liten stund :)
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Schäferhane 2,5 år: Vi tränar mycket lydnad och personspår. Men blir även uppletande, trickträning, promenader i stan och skydd (tyvärr inte så mycket skydd den senaste tiden).
Blandras Lhasa apso/yorkshire terrier: Samma som schäfern men minus skyddet och träningen sker i mindre omfattning. Jag lägger till exempel inte lika långa spår, änsålänge iaf. Och kör oftast inte lydnad lika länge.
Jag brukar köra lite trickträning och finlir inomhus. Sen får de även ben att knapra på, både råhudsben och råa köttiga ben samt märgben. De kan även få mjölkpaket och annat att slita i och även aktiveringsleksaker med torrfoder i (får annars färskfoder). Har även tänkt börja träna lite specialsök.
Har två papilloner på 1½ år.
Pin:
Tränar lydnad flera dagar i veckan, ensam eller tillsamans med andra. Ska debutera i LK1 nästa år.
Viltspår, en gång i veckan ungefär. Ska göra anlagsprov nästa år och hoppas på att börja tävla.
Utställning, träning och tävling (endast inoffare hitills).
Uppletande, på hobby nivå än så länge.
Agility, på hobby nivå än så länge.
Leta godis i diverse terräng.
Lite trick-träning.
Flockpromenader. Flera gånger i veckan träffar vi andra människor och hundar och tränar/promenerar tillsamans, allt ifrån lydnad till kontakt osv.
Sansa:
Viltspår, en gång i veckan ungefär. Ska göra anlagsprov och eventuellt tävla.
Utställning, träning och tävling (endast inoffare hitills).
Agility, på hobby nivå än så länge.
Leta godis i diverse terräng.
Trick-träning.
Flockpromenader.
Terapi, hon är godkänd för ett projekt hos Studiefrämjandet där hon ska få komma ut som terapihund. Har dock inte påbörjats än.
Tror jag fått med allt nu
.
Siberian husky hane, 1 år. Det som tröttar ut honom mest är sök. Det krävs bara en liten stund än sålänge så blir han helt lugn. Inomhus, i trädgården, ute i skogen. Han älskar det!
Att vara ute o skogen och öva på kroppskontroll ger honom både självförtroende och tröttar ut honom. Balansera på olika saker osv.
Sen dragtränar vi med honom vilket också tröttar ut honom mentalt pga det stora samarbetet med mig eller husse.
Lite små simpla grejjer man kan hitta på med sin hund. Utmanade för vissa hundar, men inte för vissa. http://noksis.se/2012/october/matte-tipsar-mental-aktivering.html