Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3931 ggr
R&Smatte
0

Orolig/ängslig hund

Skriver här inne med för flera svar.

Shanti verkar inte komma till ro och ser lite ängslig ut. Hon ska löpa när som helst, men har det med löpet att göra?

Hon springer fram och tillbaka och små gnäller.

P.s Ronja och hon smågnabbades och Ronja trängde in henne under skrivbordet och blockerade när hon försökte komma ut. Men det har kanske inget med hennes beteende nu att göra?

Bifogar bild på en rastlös/orolig Shanti om en stund.

R&Smatte
1

Observera: Ingen feber, ingen dålig aptit mer än annars, ingen öm kroppsdel eller flytningar i underdelen.

R&Smatte
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Videon.

Sophie&Segra
1

Oj, det där ser ju inte alls bra ut! Jag hade absolut ringt och rådfrågat veterinären!

Ser ju ut som att hon hela tiden blir skrämd av någonting som inte finns liksom.. Nää.. Jag hade a-b-s-o-l-u-t åkt in med min hund om den uppträdda sådär!

Hur länge har hon hållt på sådär? Rynkar på näsan

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

R&Smatte
0

#3 Hon har "kollat efter spöken" och pipit lite från och till (kanske 3 ggr sammanlagt) på 2 veckor. Hon är som sagt inte sjuk utan verkar vara orolig för nåt som inte finns.

Sophie&Segra
0

Kan hon ha fått nån typ fästingsjukdom? För det här är ju klassiska och urtypiska symptom på det! Obestämd

R&Smatte
0

#5 Oki. Det visste jag inte. Har du någon sida jag kan läsa om det? Jag ringer såklart veterinären imorgon bitti om hon fortsätter. Nu ligger hon och sover och är lugnare.

[MatildaL]
0

Men om det hade varit en fästingsjukdom hade väl fler symptom som aptitlöshet, feber och ev. hälta uppkommit? Och det beskrivs i början av inläggen att dessa bekymmer har hon inte.

Jag hade ringt veterinär och rådfrågat. Bättre att vara på den säkra sidan :)

Sophie&Segra
0

Googla på fästingsjukdommar och symptom typ.. Vet flera bekanta vars hundar just uppvisade beteendeförändringar och det visade sig vara fästingsjukdommar av ett eller annat slag.. (Botas lätt med antibiotika).

Och det går liksom i vågor.. Men ring till vetten imorn o be om ett blodprov och kolla just fästingsjukdommar. Glad

R&Smatte
0

#7 Ja jag får nog göra så. Ringer min veterinär imorgon bitti. Hon är den bästa.

Ja som sagt, ingen feber, stela leder eller nåt annat sånt.

[Forest]
0

skulle någ vilja påstå att hunden skulle visat mer sjuk om det rör sig om sånt som fästingsjukdom, har både syster o bekant som haft hundar som fått det o de har vart stela o pippliga inte alls som ts hund.

R&Smatte
0

hundar kan tydligen ha mensvärk som vi människor.

[Forest]
0

11 0ja det kan dom och de kan må skit oxå, enja fick värk de första löpen och kräktes flera gånger låg mycket o var lite slö :-/ (vi var hos vetrinären med henne pga detta men de skicka hem oss då hon var frisk men hade löpvärk )

R&Smatte
0

#12 Fy vad jobbigt…jag lider själv av svåra smärtor vid den perioden och det är inget man önskar att ens hund behöver gå igenom.

Noa-Nisse
1

Ser ut som att hon tittar mot sin bakdel varje gång hon "ser spöken" och har svansen tryckt mellan benen. Eller det är något som hon brukar ha?

Kanske är den analkörtlar som ömmar. Det är svårt att vara still när det spänner och gör ont ju.

Jag hade besökt en veterinär direkt imorgon bitti!!

Hoppas hon blir bättre!!

Medarbetare på Hundar.ifokus

R&Smatte
0

#14 Har tagit temp nyss: 38 grader vilket är normal temp. Känt igenom hela kroppen, kollat rumpan m.m och hon verkar inte ha ont någonstans. Löp/mensvärk vet jag inte om man kan utesluta.

mikkan01
0

Tänkte detsamma som #14…ser ut som att hon försöker komma åt baken…min hund betedde sig likadant och det visade sig vara analsäckarna.

~mikkan

R&Smatte
0

#16 Jag har kollat dom med. Ingen sörja och inget ömt där alls.

R&Smatte
0

Stress kanek?

Orolig/rastlös, Svårt att koppla av, Lättskrämd, Piper/gnäller, Darrar, Ljudkänslig.

Dom behöver väl inte ha alla symptom? Dessa stämmer dock in på Shanti när hon blir så här.

Orsaker till stress kan vara: Barn som bråkar, höga/starka ljud.

Jag har ju två bråkande ungar och dom orsakar höga ljud ofta.

[Ronon-m]
1

Jag tycker hon verkar känna obehag/smärta, kan vara ryggen, rumpan, magen… Jag hade kontaktat veterinär iaf! Hoppas ni kommer på vad det är med henne :/

R&Smatte
1

#19 Jag ska rådfråga min veterinär imorgon. Kommer även ta upp stressfrågan.

R&Smatte
0

P.s smärta har hon ingen, då hade hon ryckt till när jag kände igenom henne.

[Ronon-m]
0

#21 Inte om det är magen… Typ magkatarr eller liknande

R&Smatte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#22 Vi får se vad veterinären säger imorgon.

Så här ligger hon nu hos husse.

Sophie&Segra
0

Håller tummarna för att ni hittar vad som är knas med lillskruttan Kyss

NatalieLund
0

Hur har det gått med henne?

R&Smatte
1

Hej alla! Det har gått bra och efter samtal med veterinären har vi kommit fram till att det är stress. Vi har nu infört extra regler här hemma om Shanti och barnen. Dom har varit mycket lugnare i hemmet och stora dottern har gått upp på sitt rum om hon är arg istället för att skrika rätt ut. Dom har idag fått lära sig hundmassage så att dom kan hjälpa till att få hundarna att slappna av.

Vattnadal
0

Nim kan ju prova DAP/Adaptil på henne, som är lugnande. Kanske rent av köpa zylkene och ge det med.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

R&Smatte
0

#27 Ja, dap kan nog vara nåt.

[Forest]
0

26 bra lösning kan oxå rek dap :)