Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 14957 ggr
emeliie-96
2

frågor om parning

hej!

Jag och min mamma har länge funderat på att para våran lilla vovve. Men vi vet inte när man ska sätta ihop dom. Vi har hört något om 12:e dygnet. Men Ella(hunden) började blöda lite i början av januari men sen upphörde det. Men sen förra helgen så började hon blöda och den här gången mer. Vad tror ni? Är det för sent att para dom?

Och sen undrar vi hur man räknar det där med 12:e dygnet, börjar man räkna när dom börjar blöda?

Vi är jätte tacksamma för svar.

Visste inte riktigt vilken grupp jag skulle välja :S

//Emelie

localoca
2

varken du eller din mamma är redo för att para er hund

ni har alldeles för liten kunskap och om jag känner vissa här rätt kommer du få massor med negativ respons, det är för ert eget bästa

eller prata med en vet, prata aldrig om sånt på ett sånt här forum även om man vill ha hjälp så blir det mest åt andra hållet

Det bästa ni kan göra är att vänta till nästa löp, läsa på som tusan, rögna er tik, ögonlysa henne och ordna en buget och valpköpare

En tik löper i ca 12 dagar, sen går hon in i HÖGLÖPET. Det är under Höglöper som man ska para tiken. Det är mellan dag 12-14 som det är bäst chans att få en lyckad parning. Hundarna måste sitta fast i varandra i minst 20 min.

jag har själv nyligen tagit en kull och det är 50 gånger mer jobb än man tror, jag hade planerat parningen i ca 6 -12 månader innan det var dags, men jag kunde ändå varit mer förberedd

Det har även blivit mer kostnader äv vad jag räknat med, men jag hade sparat så jag klarar mej

är din mamma eller du redo att vara hemma i 2 mån? en tik måste ut flera gånger under sista dagarna innan valpning, samt efter valpningen, sen ska valparna ha mat 5-6 ggr dagen och de behöver mycket tillsyn samt att tiken ska ut ett x antal gånger då med

pga av mina val ses jag som oseriös för många, så jag försöker bra hjälpa dej på rätt väg, skriv pm om det är något

SaraC
1

Jag håller med #1 om att ni inte är redo för att para tiken och skaffa valpar. Sådant här tar man reda på i god tid i förväg. Men jag håller inte med #1 om att det är fel att fråga här, det finns många med kunskaper om både det ena och det andra och man kan enligt min erfarenhet lära sig mycket på ett forum så länge man även använder sitt egna sunda förnuft och är kritisk till vad man tar till sig och inte. Tycker inte heller att en veterinär är den första man ska vända sig till utan snarare till någon med erfarenhet av parningar, en uppfödare. Försök gärna skaffa en mentor, till exempel din egen uppfödare, och läs på så mycket ni kan om avel och valpning innan ni skrider till verket.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Katti
0

Jag vill varna för kategoriska svar som att det är bäst att para på dag 12 till 14 och att hundarna måste sitta ihop i minst 20 minuter. Vissa tikar går i höglöp dag 7 och andra på dag 18. Därför måste man lära sig känna igen tecknen hos sin egen hund. Hur länge hundarna "hänger" vid parningen kan man inte påverka. Det kan absolut bli en normalstor kull även utan hängning, men oftast sitter de ihop i allt från några minuter upp mot en timme.

Vad är det för ras?

Er egen uppfödare kan säkert bistå med massor av hjälp. Allt från att säga om er tik är lämplig att avla på och vilka tester som ska och bör göras inom rasen före parning till val av hanhund. Båda föräldran bör också ha meriter innan man parar dem. Det kan vara utställning, lydnad, bruks, jakt eller andra saker beroende på ras. Inom många raser vill man också att hundarna ska vara MH-beskrivna. Inom några raser är det ett krav. Information brukar finnas på rasklubbens hemsida.

emeliie-96
0

#3 Hon är en blandras, men mest lhasa apso, och nu kommer alla dampa sönder på mej och typ kritisera att vi vill ha valpar med henne och bla bla…

Det är våran uppfödare som har uppmuntrat oss att vi ska skaffa valpar. Men vi vill ju oxå det.

emeliie-96
1

Men tack för svaren iallafall

fettmedkevlar
0

Innan ni funderar på att para tiken så råder jag både dig och din mamma att läsa på MASSOR om vad det innebär med parning, dräktighet och valpning.

Vad har ni gjort med hunden? Dvs har ni tittat upp ögon, röntgen? Hur ser det ut längre bak i ledet?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Mischa
2

För att veta om man verkligen är redo för att sätta en kull till världen kan jag tycka att man får överväga den största risken med det: att tiken kan avlida.

En valpning är påfrestande för tiken och för eran egen familj och är inget som bör göras spontant för att "man känner för det" eller "uppfödaren vill", läs på en massa riktigt grundligt för att göra ett bra val och inte för att "hon löper nu/snart" vänta i såfall tills ni verkligen känner att ni är redo.

≧◔◡◔≦

Katti
0

Titta också på annonser om blandrasvalpar till salu och ta en ordentlig funderare på om det finns gorda hem till de valpar ni planerar att sätta till världen. Finns det flera annonser om valpar på minst 10 veckor som inte är sålda ännu i ert län så tycker jag att absolut inte att det är försvarbart att ta en kull. Räkna med att någon måste vara hemma på heltid under tiden ni har vaparna. Det är inte 8 veckor, utan kan bli både tre och fyra månader eller mer. Veckan innan hon ska ha ska man också vara hemma. Hundar kan föda upp till en vecka innan beräknat och då måste man finnas till hands.

En sak som måste kollas upp på små raser är knäna. Har någon av föräldrarna patellaluxation så ta inte valpar! Patellaluxation innebär att knäskålarna glappar, vilket kan vara eller bli handikappande för den drabbade hunden.

Tänk också på att det är betydligt större risk för kejsarsnitt på små raser än på stora. Ett snitt kostar inte under 10 000:-, ofta minst det dubbla (om det blir på jourtid). Det händer inte sällan när tiken måste snittas att valparna dör (eller att hon måste snittas för att de av någon anledning dött i livmodern). Då står man där med en hög veterinärkostnad, inga valpar och kanske en svårt medtagen tik.

Ja, jag är negativ. Det beror på att jag i allra högsta grad är medveten om att hunduppfödning inte bara är en dans på rosor.

[Forest]
0

Först skulle jag ta reda på en del fakta ang parning och sen genomgå vissa rastypiska sjukdommar så man har frisk tik. Kräva en samma från hanen så man avlar så bra men kan. Sen finns det även utställningar för blandraser för att se lite hur andra ser på sin hund. Jag är helt imog avel på söta hundar anser man ska vara rätt påläst och ställa höga krav innan man parar. Det vill säga genom gå tester. Jag kan råda att skaffa en mentor som ahr kunskap om avel och hur allt går till. Kan gå åt fanders om paring inte sköts rätt med bara den saken krävs kunskap om.

localoca
0

håller med de andra :)

3# menade mest att genomsnittet för löptikar är dag 12-14 samt att en hängning bruakr i genomsnitt var i 20 minuter :)

det bästa att se är att ta hjälp av en hane (inte para med, men man ser om tiken är redo) det var så jag upptäckte att min tik gått in i höglöp

ta hjälp av uppfödaren så mycket du kan, men vänta gärna tills nästa löp och plugga till tusan

jag tror ni kommer lyckas, men det krävs en massa innan det är dags

fia-mia
0

Vad är anledningen till att ni vill ta en kull? Tänk på att blandrasaveln aldrig gynnar någon av raserna i blandningen. Korsar man t.ex. shäfer och labrador för att få en shäfer liknande hund med bättre leder gynnar det ju ingen av dem som ras.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

emeliie-96
1

Anledningen till att vi vill ha en kull är att det är kul(vet att det är mycket jobb oxå),mysigt, uppfödaren ville att vi skulle ta en kull på henne. Vi är inte ute efter att bättra på någon ras. Tänk på att MÅNGA älskar blandraser och vrf är det så fel att ta en kull på en blandras? Fattar inte det.

fia-mia
0

Vad är anledningen till att ni vill ta en kull? Tänk på att blandrasaveln aldrig gynnar någon av raserna i blandningen. Korsar man t.ex. shäfer och labrador för att få en shäfer liknande hund med bättre leder gynnar det ju ingen av dem som ras.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Sophie&Segra
1

#12 - Ta en kull för att det är KUL???!!!

Men herregud, ber om ursäkt i förväg nu för att jag kanske blir lite frustrerad.

Men då undrar jag, och säkert många fler ett par saker som du mer än gärna får svara på, eller din mamma för den delen om du inte vet vad det betyder eller så.

Är hunden röntgad HD/AD? Ögonlyst? Patella kollad? Har hunden någon sjukdomshistorik?

Hanhunden, är har han gjort ovanstående saker?

Om inte! Köp en valp istället för att para en hundsom det kan gå SÅ mycket fel med.

Är ni själva medvetna om riskerna vid valpning? Har ni möjlighet att ta er snabbt till veterinär under valpningen eller efter ifall något går fel, för det är inte helt ovanligt att små raser behöver hjälp med att bli förlösta.

Och vad ska ni göra om tiken får 7 valpar, och bara två av dom får nya hem första halvåret. Är ni då berädda att sitta med 6 hundar hemma?

Har ni RÅD med en valpkull, vaccinationer, chippning, registrering i Jordbruksverket, kontroller under dräktighetstiden och efter, avmaskningar, försäkringar, veterinärsbesiktningar av samtliga valparna, foder? Listan kan göras lååååång!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Forest]
0

12 Oja jag älskar blandraser med har en själv. SER inte ner på dom ett dugg MEN tycker att det finns väääääääldigt få bra uppfödare. Menar hur ofta gör blandisuppfödare rena helsokoll på sina avelsdjur? Ögonlys?AD/HD osv.. Har inte lyskas hitta en ända småhundsuppfödare inom blandras som faktist kollar sånt. Mycket trist att det slarvas så mycket på blandrasaveln för jag hade pratat med många som letar hund om jag viste om bra uppfödare. Just sina rastypsika sjukdommar som man kan kolla om hunden ser bra ut.

Karmatarerskanise
0

#12 Att ta en kull för att det är kul… Nä, det är ingen god anledning. Det är ingen seriös avel.

Hoppas verkligen ni kollar upp allting man ska kolla upp med sjukdommar osv. Även att ni kollar bak i ledet.

AVel är ingen lek!!

localoca
0

14# jo listan kan göras lång

jag har redan spräckt min budget med 400 kr, inte så farligt men man vet aldrig vad som dyker upp haha! sen har det dykt upp en extra kostnad för vet som jag inte räknat med 100% men det blir väl lite dyrare än tänkt (har turen att känna en vet så hon har lovat att chippa+ vacc mina valpar för halva priset)

kan säga till TS att jag ångrar otroligt mycket att jag inte HD/AD rögnade samt ögonlyste min tik innan parningen. dock kommer det göras snart, bättre sent än aldrig. jag kommer även göra samma sak på min tikvalp innan hon kommer paras om ett par år. hon kommer även ha MERITER!!!

vänta med aveln, jag förstår att det är skoj!

jag var som du innan, ville ta för skojs skull, men det håller inte. redan innan valparna var födda hade jag ändrat helt på nmin syn på avel, jag hade även satt upp 5-6 mål med aveln och fått flytta pga jobb

jag går upp mellna 4-6 varje morgon och matar valparna, de är så pass stora nu så att man kan ta ut dem, det hade jag aldrig klarat på egen hand. mamma pappa och jag häjlps åt när vädret tillåter

planera aveln, skaffa någon merit, läs på och en massa

ingen av oss vill nog vara elak, vi vill bara hjälpa dej :)

jag sitter här med ett par valpar som är 5 veckor, fort otingade. i värsta fall får jag ha kvar dem till de är sålda. vilket innebär att jag måste bo kvar hos mina föräldrar längre än väntat, inte kul men sånt är livet. gör allt för att valparna ska ha det bra

tar du valpar vid nästa löp blir det nog mot sommaren, då kan ni passa in det med din mammas semester :) samt lättare göra dem rumsrena, ha dem ute mycket och allt

Katti
0

En bra uppfödare ställer upp med råd och stöd i alla möjliga situationer under hundens hela livstid. Han/hon tar tillbaka alternativt hjälper till att omplacera hunden om det någon gång skulle bli nödvändigt, ser till/uppmuntrar till att valparna undersöks (t ex ögon och leder) och ställs ut/startas på prov för att få veta om avelsresultatet blev som förväntat och mycket mer. Man har även ett ansvar för dolda fel på valparna i tre år från leveransen. Visar det sig att valparna under denna tid får sådant fel är man skyldig att betala veterinärkostnaderna upp till hundens inköpspris. Måste hunden avlivas p g a detta ska man betala livvärdet till ägarna en gång till. Då är det inte så kul längre!

localoca
0

18# bra skrivet :)

men hur kommer det sig att i vissa ( icolas ex) köpekontakt står det ju att det inte ingår

Katti
0

#17, localoca, jag är mycket nyfiken på vilka meriter du planerar att ha på din blandrastik som ska gå i avel?! Hur har du tänkt förklara för dina valpköpare när du har röntgat mamman och kollat ögonen efter kullen om hon har dåliga höfter eller något fel på ögonen?

Och hur kan man säga att en 5 veckor gammal tikvalp kommer att gå i avel? Det vet man aldrig! Det är mycket som ska stämma. Hon ska bli bra mentalt, frisk och sund motsvara de krav som du säger att du har. Och så ska hon fixa den där meriten, vad det nu är. Jag har en halvårsgammal tik här som jag har sparat, men skulle aldrig drömma om att säga att hon kommer att paras. Det är min förhoppning ja, men absolut ingen självklarhet förrän hon är ett par år och minst MH-beskriven, utställd, röntgad och ögonundersökt (ögonlysning plus gentest, vilket vi redan gjort).

Jag hade en gång en 7 veckor gammal valp som bröt ett ben. Den storyn finns här för den som vill läsa. Det kostade mig ca 5000:- tack vare att hon var försäkrad. En försvinnande liten del av alla som har valpar har dem försäkrade vid 7 veckors ålder, men det hade alltså jag. Annars hade det kostat minst 20 000:-.

Katti
0

#19, vad är icolas?

localoca
0

Innan mamman går i avel nästa gång ska hon ha meriter i: lydnadsklass 1, utställning, dragtävling

Tikvalpen kommer ha: utställning och drag, ev lydnadklass1

Jag vet inte, jag tror inte att hon har några problem, men om hon har det kommer jag att berätta det för valpköparna. om hon skulle ha något allvarligt fel kommer jag såklart inte ta fler kullar på henne, samt vara extra noga med att kolla upp tikvalpen innnan jag överväger att ta kull på henne

Tanken är att jag ska ta valp på tikvalpen med, SJÄLVKLART så länge denne blit frisk på alla sätt och vis. det ser jag som en självklarhet! det är redan tänkt att hon ska var rögnad, ögonlyst, ha meriter samt ha en känd mentalstatus innan jag tar några valpar på henne. Hon kommer ställas ut under sommaren, men jag har inte bestämt var ännu :)

kan lägga till att tikvalpen redan nu inte har några prblem med varken främmande människor eller barn :) min syster son på 2½ kelar med dem alla varje vecka :D:D så det är kul att veta att de redan är trygga där :)

Michaela-N
0

#16 Varför tycker inte du att det är "seriöst" att ta en kull för att det är kul? Varför kan man inte vara lika duktig på att ta hand om kullen som en som tar den för att få pengar?

Katti
0

Jag är förvisso inte #16, men svarar ändå att "för att få pengar" är en precis lika dålig anledning som "för att det är kul". TS ställer frågor om parning som tydligt visar att varken hon eller hennes mamma har de kunskaper som krävs.

[Doglovers]
0

Ojojoj, tar man en kull för att få pengar har man börjat från helt fel håll. Att ta en kull KOSTAR pengarFlört

[Doglovers]
0

Hopps, såg att det blev dubbelt.

Karmatarerskanise
0

#23 KAtti svarar på din fråga.

localoca
0

23# jag kan säga såhär när det gäller pengar och min kull

om jag går med vinst och kan köpa en ny mobil (har mammas gamla usla :/) så är jag nöjd faktiskt, får jag något mer över så går det till min studieskuld. Skulle aldrig ta en kull enbart för pengarna, det är inte rätt för föräldrardjuren eller valparna som ev blir!

Det som går först är erfarenheten att ha en egen kull. Varit med vid 3-4 kullar innan, men då var det inte jag som skötte om dem.

Jag har lärt mej otroligt mycket under de här 5 veckorna och nu börjar nya kapitlet, lära en av valparna att det inte är så farligt ute :) fick honom att gå lite idag :P men det var mycket tack vare att vi tog ut mamman till dem :)

Jag har ävne haft stort stöd av min moster, som har renrasig uppfödning i mindre skala samt en fd vet som hjälpt mej vid frågor eller oro

[Doglovers]
0

#28 Du får förlåta mej, men jag tycker allt låter lite luddigt.

Tar du ut en 5 veckors valp?

Är inte tiken hos valparna?

Nu vet jag att tiken inte vill vara hos valparna hela tiden vid den åldern, men dom ska hela tiden ha tillång till att vara hos dom under den här tiden, om så bara för att gå in och vända.

localoca
0

29# ja, detta är tredje gången vi har dem ute. Det är inga långa stunder, max 10 min :) för börja rumsträna dem lite. tar ut dem efter de ätit och när alla bajsat får de komma in. och enbart när vädret är såpass bra :)

tiken har inte fri tillgång till valparna längre. detta pga hon äter upp bajset och kisser, vilket gör att hon blir grymt dålig i magen. När valparna diar så blir de med dåliga i magen. så det är bästa lösningen för allas välmående. men vi släpper in henne ett par gånger varje dag så de får dia och umgås, samt att de leker varje dag i köket :) vid 5 veckor ska de vara helt avvanda vid att dia

fick bygga upp valplådan, men om det skulle vara så kan hon hoppa över den, gjorde det i förrgår XD hon har även så hon kan kolla till valparna när som då ena väggen består av ett kompostgaller :)

Katti
0

Tiken ska äta upp valparnas bajs. Det är fullkomligt naturligt. Blir hon lös i magen av det så får man försöka bota det på annat sätt än att ta bort henne från sina valpar (t ex med Canikur). Vad man däremot kan göra är att vara med och försöka vara snabbare än hon och städa själv, så att hon inte får i sig så mycket.

Det finns ingen ålder när valpar ska vänjas av. Det sker när tiken tycker att det är lämpligt! Det är jätteviktigt att hon får göra det i sin takt, för det är ett tillfälle när vaparna lär sig mycket om hundspråk och gränser. Om vi lägger oss i ökar dessutom risken för mjölkstockning i samband med avvänjningen. Det är mycket plågsamt för tiken och kan till och med bli farligt.

Warney
0

Men ska valparna vara ute när det är så himla kallt

// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing

Maja2
1

Jag har ingen som helst erfarenhet av att ha en valpkull…. men det låter fel i mina öron att tiken inte har fri tillgång till valparna när de är 5 veckor

JossanH
1

#30 Jag tycker det låter väldigt dumt att sära på tiken med sina valparn när valparna bara är 5 veckor. Anledningen till att det finns en viss ålder som gäller vid köp av djurungar är att ungarna behöver fram till den tiden med_sin_mor för att må bra. Det är ju vid avvänjningen och framåt som de flesta djur lär sig det viktigaste i livet genom sin mamma.
Dom lär sig hur man kommunicerar och vad som är acceptabelt/oacceptabelt beteende. Genom att göra som du gör, så hindrar du valparna från att lära sig sina första mycket viktiga steg i livet.
Det är inte alltid smartast att agera efter vad man själv anser är smidigast utan man måste tänka på konsekvenserna av det man gör.
Jag har inte hund och har aldrig sysslat med avel. Ändå reagerade jag verkligen på det du skrev. Som intresserad djurägare säger mitt sunda förnuft att det är fel att sära på en mor med sina ungar innan det att dom ska flytta eller att modern själv stöter bort ungarna. Utvecklingen skiljer sig inte nämnvärt mellan olika djurarter i den bemärkelsen att ungarna behöver fri tillgång till sin mor både för välbefinnande och för att utveckla sitt språk. Det kan ju självklart också även vara stressande för modern att inte kunna göra som hon vill med sina ungar när hon vill det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Doglovers]
0

#30 Ni har alldeles för bråttom. Bromsa upp lite.

Ni har sett till att tiken fått valpar och då måste ni ju låta henne ha dom också.

Som Katti säger, det är alldeles naturligt för tiken att plocka upp efter valparna. Visst ser det äckligt ut, men då får man vara snabb och hinna före. Den tid valparna får med tiken kommer du att ha igen i din egna lilla valp under uppväxten. Låt tiken sköta valparna och ni ser till att stödmata. Tiken vet bäst i de flesta fall.

Låt tiken kunna välja själv om hon vill vara hos valparna eller inte. Jag brukar se till att jag har ett galler så tiken har lätt att hoppa över. Och så lägger jag en mjuk pläd så hon kan ligga bredvid dom på andra sidan gallret när hon tycker dom är jobbiga.

localoca
0

31# det är hon själv som började avvänja dem för drygt en vecka sedan :) idag vill hon knappt ge di alls och har knappt ingen mjölk kvar, så hon har skött det och vi har bara hjälpt till extra med maten

många jag pratat med som haft kullar har avrått mej att använda läkemedel.

32# jag bor i skåne. all snö på tomten är borta och det har alltid varit + grader ute. nästan så man bara vill ha på sig tjocktröja och njuta!!

har det varit blåsigt eller regning eller dåligt väder på annat sätt har de fått vara inne.

min vän ha med en kull husky nu, de har bott ute sedan de var 4 veckor och det var inga större problem. de bor även uppåt i landet och har fortfrande - grader!!! BRRR

34# de umgås fortfarande. varje dag leker de i hallen, som imorse. det var så kul när hon skuttade rundor över dem för att de itne skulle dia haha! och varje eftermiddag tar vi ner dem i köket så de kan leka ännu mera :)

så de umgås oroligt mycket. om någon berättar hur man gör kan jag ladda upp en film när de leker :D:D

35 # eftersom jag har min data uppe så ser jag när hon vill in, så då släpper jag in henne, men hon går in, kollar till och sen hoppar hon ut igen. genomsnittet är 2 min innan hon vill ut igen. hon har sin bädd i hallen så hon kan ligga i, men oftast ligger hon bredvid valplådan. om jag inte är uppe kommer hon ner och gnyr eller puttar på gallret, då går man bara upp och släpper in och stannar uppe tills hon vill ut igen :)

efter de ätit brukar jag ta bort skiten för att de inte ska trampa i den hela tiden ( utom 3-6 på morgonen utan då lägger jag en tiding och tar bort det senare när jag byter alla tidningar haha)

SÅ SAMMANFATTNING: tiken och valparna umgås mycket, även om hon inte kan gå in till dme frivilligt. hon släpps in när hon vill in. jag vill ju inte riskera valparnas säkerhet eftersom de är uppe (de kan ju ramla nedför trappan).

både tik och valpar mår bra och är nöjda :) ska dock till nästa kull försöka ordna att hon har möjlighet att gå in och ut som hon vill oavsett valparnas ålder. har ni tips på detta så tar jag gärna emot det

Maja2
0

Är valparna i ett rum för sig på övervåningen ?

localoca
0

37# nej, de är bara i en valphage. pga av olika saker så fick jag flytta hem till mian föräldrar för cola och valparnas bästa. tyvärr kan vi bara ha dem i hallen uppe, men genom att ha byggt upp valphagen så behöver vi inte vara oroliga att de ska klättra över och ramla ner

Labolina_73
0

localoca,, jag tycker att det hela låter helt absurt….

en tik ska som andra här har sagt äta upp bajset och kisset, dom måste ha fri tillhång till valparna hela tiden och vad menar du med för allas välmående?? er som människor då eller? för att slippa ta hand om mammans dåliga mage? för det är INTE för valparnas eller tikens välmående iaf..

//L

JossanH
0

Som sagt tidigare- lägger man sig i för mycket om när var och hur mellan djur och deras ungar slutar det oftast med att det är ungarna som får ta den största smällen och förlorar mycket i sitt sätt att prata och kommunecera mellan artfränder. Tiken ska tycka att det är jobbigt med en hel hög med valpar och säga ifrån när dom blir för jobbiga. Det är en del i deras uppfostran och sätt att lära sig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

localoca
0

39# så det är bättre att valparna riskerat att ramla nedför en trappa och skada sig allvarligt? intressant synpunkt

om det funnits möjlighet hade tiken kunnat få vara med dem hela tiden 24/7, men det är inte heller rätt mot henne ju

jag har inga problem med att hon är dålig i magen, men jag tycker synd om valparna som måste få skita löst dygnet runt. deras magar är ju så pass känsliga ändå eller hur?

veterinären jag pratade med innan idag sa att det var en bra lösning vi hade gjort, ska jag inte kunna lita på dem som är utbilade inom djurvård och ska ha kunskap om detta?

40# vi har nyss haft dem ihop i köket i ca 1-1½ timme. det är så kul att se när hon säger till dem, enner när de försöker dia och hon hoppar över alla valpar och försöker smita iväg, istället springer de efter henne :D

Hon är jääteduktig mamma och är mild men ändå hård i sitt sätt att säga ifrån :) men sötast är det när dem leker ihop :)

Sarah-S
0

localoca du bryter mot svensk lag genom att sära tik och valpar vid den här åldern.

Det är INTE tillåtet!! 

Citat från SJVFS 2008:5
Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd
om hållande av hund och katt;
Saknr L 102

18 § Hundvalpar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 8 veckors ålder. Valparna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 8 veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger.

Du ska dessutom tillse att tiken har möjlighet att komma undan valparna men samtidigt ha fri tillgång till dem dygnet runt.

Varför ska det vara så svårt att läsa på om de lagar och regler som gäller för avel och hållande av hundar? 
Här är en bra sida att börja läsa på
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/avel.4.207049b811dd8a513dc8000462.html

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Michaela-N
0

#42 Nej, hon bryter mot Jordbruksverkets föreskrifter.

Noa-Nisse
0

Localoca: du kanske också skulle väntat med att ta en kull? jag menar, du avråder TS. tycker det är lite konstigt. Sen kan man inte skylla på "jag visste inte då" för det är faktiskt ett djurs framtid det handlar om.

kan du inte ha dem på nedervåningen? att skilja den från modern vid 4 veckors ålder är på tok för fort, det tycker t.o.m jag som inte kan något om avel, parning, valpning och valpar!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Sarah-S
0

Statens jordbruksverk föreskriver med stöd av 4, 15, 17, 20, 29 och 72 §§ djurskyddsförordningen (1988:539) följande

Dvs med stöd av djurskyddslagen!

Som till exempel §7

Michaela-N
0

#45 Ja, den stöds av svensk lag. Men det är missvisande att säga att hon gör något olagligt, för så är det inte. Dock om man bryter mot föreskrifterna kan man få upp till 2 års fängelse tror jag.

Sarah-S
0

Du är nog lite fel ute när du säger att det inte är olagligt att bryta mot föreskrifterna men att det finns straffpåföljd….

Michaela-N
0

#47 Jo, enligt sveriges lag är det olagligt att bryta mot föreskrifterna. Men föreskrifterna i sig är inte lagar. Hänger du med?

Michaela-N
0

Här står det utförligt om vad som gäller.

L80 - Verkligen lag?

Labolina_73
0

#41,, nej såklart ska inte valparna vara på så vis att dom kan ska skada sej, men då får man se till att man när man skaffar valpar kan tillgodose valparnas och tikens behov, man kan inte /får inte sära på dom för att annars kan dom skada sej, då får man faktiskt se till att dom inte kan skada sej även om dom är 24/7 med varandra, tiken ska ha möjlighet att gå undan från valparna men ska absolut kunna gå dit precis när som helst.

mycket skrämmande oxå att läsa ditt inlägg nr #17.

bättre sent än aldrig,, hm jo jag tackar jag,,,, tiken i kullen ska paras på,,, hm,,,

Sarah-S
0

Precis vad jag menar, att bryta mot föreskrifterna är att bryta mot djurskyddslagen (se din egen länk)

Chalin3
0

OT

Om jag inte har helt fel för mig när jag läste rättskunskap så är både lag och förordning lika "tvingande" lagar bestäms av regeringen och förordningar av riksdagen. Det som styr vilket det är har något att göra med för vilka lagen/förordningen får konsekvenser för.

Sarah-S
0

#52 Du har rätt! Föreskrifterna är tvingande

lukasfelix
0

Lagarna stiftas av riksdagen, lagen är inte på detaljnivå utan typ "Djurets stall eller hägn ska ge tillräckligt utrymme"
Föreskrifterna går ner på detaljnivå och säger att en häst ska ha si och så många kvadratmeter i stallet

= Har man inte de minsta kvadratmeter som föreskrifterna säger så bryter man lagen som bestämts utav riksdagen. Det är inte brottet mot föreskriften i sig som är straffbart, utan brottet mot djurskyddslagen

scth
0

kan ni inte fixa en vägg som mamman kan ta sig över men inte ungarna? Ni får väl bygga nått ;) Annars kan ju mamman oxo vara på övervåningen bortsett från när hon ska ut.

localoca
0

då säger jag så här

tiken kan vid behov komma in till valparna, det har jag skrivit innan . hon har hoppat över hagen vid två tillfällen så hon och valparna kan umgås exakt när det vill

detta trots att vi har byggt upp. hon kommer in när hon vill om hon så ÖNSKAR DET

det är hon själv som tagit mer och mer avstånd till valparna. hon vill inte vara hos dem så mycket längre. innan vi satte på förhöjningen om vi säger så, så låg hon hellre utanför än inne hos dem. hon nöjde sig med att kunna se dem

jag bryter inte mot någon lag då tiken har tillgång till valparna genom att hon kan hoppa över till dem.

jag tycker att tråden spårat ut helt ifrån ämnet, de som vill diskuttera detta mer kan vända sig till mej via pm :)

scth
0

Men om hon kommer in och ut själv är det väl toppen :) Missförstod

Labolina_73
0

#56 i dett tidigare inlägg skrev du:

tiken har inte fri tillgång till valparna längre. detta pga hon äter upp bajset och kisser, vilket gör att hon blir grymt dålig i magen. När valparna diar så blir de med dåliga i magen. så det är bästa lösningen för allas välmående. men vi släpper in henne ett par gånger varje dag så de får dia och umgås, samt att de leker varje dag i köket :) vid 5 veckor ska de vara helt avvanda vid att dia.

Där har du FEL fel fel fel fel……………

Vem är det som påstått detta? en en valp ska vara hel avvand vid att dia vid 5 veckor? Jösses,,,, asså shit det för ursäkta mej men jag blir galen på dessa besservissrar som säger till andra vad dom ska göra mn har ingen jäkla aning om vad dom själva sysslar med.. GRRRRRRRR

//Linda

Labolina_73
0

TS.

Jag tycker att du och din mamma ska först och främst läsa på om avel och uppfödning, sedan bör ni absolut följa hälsoprogrammen som finns, och då får ni ju gå på alla raser som finns i er hund och följa dessa rekomendationer för dessa raser.

Sedan om proverna visar som dom ska och ni fortfarande känner att ni vill ha en kull så har ni ju lärt er en hel del, och även kanske insett att det skulle vara billigare att köpa en rasren hund och avla på för det är sällan lika mycket tester som behöver göras som hos en blandras.

Mitt råd alltså.. läs, läs, läs, läs, fråga fråga fråga.

Man kan fråga frågor om avel och sånt utan att man tänkt sej avla,, man kan ju vilja lära sej saker oxå, bra/dåligt, rätt/fel etc etc..

lycka till.

//Linda

[Doglovers]
0

#56 Reaktionen blev nog rätt kraftig då du skrev att valpen var ute och bara 5 veckor gammal. Jag reagerade direkt. Men det du beskrivit får man ju utgå ifrån och säger du att du hela tiden ser till att tiken kan komma in och ut till dom så är det nog inten fara. Jag känner så väl igen det där med att tiken hoppar in och nästan vänder i luften och bara vill ut igenFlört

Ni gör nog så gott ni kan. Hoppas allt går bra för både dej och valparna.

Glöm inte avmaskningen. Alla valpar har mask. Det får dom genom tikens mjölk. Det finns olika sätt att maska dom på. Efter alla år jag hållit på med valpar har det hela tiden förändrats. Men jag gör som min veterinär rekomenderat. Banminth vecka 1, 3, 5, 7 och även 12. Och därefter vid 6 månader eftersom dom små rackarna stoppar i sej en hel del smått och gott när dom är ute. Bra att väga dom innan, för man tror inte dom är så "tunga" som dom är.

localoca
0

60# ursäkta att jag inte svarat, vi har haft strömavbrott och sen gick inte routern igår så vi har köpt nu :)

ja, jag har även ordnat att det inte blir lite högt att hoppa. klippte av ett par av kompostgallrets rutor :) så det är lättare för henne att hoppa in nu

väger valparna minst 1 ggr veckan :) samt mäter och klipper klorna :D

tack för påminnelsen av avmasking! skulle gjort det igår med då var det kolmörkt när jag kom. får göra det senare :) ja, vartannan vecka har jag fått veta och jag har gott om avmasking hemma :D

cola, tiken, var grym på att äta saker. blommor var en favorit! en gång hon hon olja och vinäger och var kass i magen i två veckor hahah! dock kände jag inte till den medicinen man kunde köpa utan hon fick ris och kycklnig tills hon blev bra

dock behöver de ett nytt bad då de inte fick bytt så ofta, så de har lite avföring i pälsen :/ fattar du hur mycket ett stömavbrott kan ställa till med? matningen ska vi inte ens prata om haha!

här i skåne är det ok att ha valparna ute. jag tar inte ut dem om det blåser eller regnar. jag fågade även en som har huskys (mer erfarenhet tänkte jag) om vad hon tyckte. det var inga problem. jag kunde ta ut dem dagligen vartannan timme om jag ville. dock blir det just nu bara vid fint väder och ca 10-15 min :)

en annan kull jag var med på växte upp i ett garage. det var en vinterkull och det var inte ens husky. dem valparna klarade sig kanon :) dock hade dem ju sett till att de hade dem varmt. människan tror att hundar inte klarar att vara ute om det är kallt. hade jag kunnat hade jag flyttat ut dem, men vår fd hund… hundhus? fungerar som vedskjul just nu XD

LinaK
0

Vill ni localoca** någonting är det bättre att skicka ett PM än använda denna tråd med att ifrågasätta hennes sätt att sköta sina valpar.
**

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

localoca
0

Pga 62# så ber jag er vända mej till pm om ni har fler frågor eller något :)

pga reaktionen jag fick med detta hoppas jag att TS fundera ytterligare en gång. jag planerade parningen bra, men jag kunde vetat mycket mer än va jag gjorde. dock önskar jag henne lycka till för framtida ev kuill

Katti
0

Vi är oense i mycket localoca, men jag måste ge dig en eloge för att du är riktigt bra på att ta kritik Skrattande.

localoca
0

64# jag har varit mobbad hela skolan, dvs 9x3x1½ å… så jag är van vid att höra skit *skrattar*

nej, jag tar till mej av det folk säger (fast jag brukar inte visa det) och sen försöker jag göra det till det bättre, som med kompostgallret som jag klippte ner för att hon skulle kunna hoppa in lättare :)

om du har något tips om hur jag får valparna att börja dricka vatten tar jag gärna emot det via pm :P (lägger till att de får uppblött foder med extra vatten i)

[Doglovers]
0

Även jag kan hålla med om att jag är imponerad av hur du klarat av situationen. Både med valpning och kritikFlört

Och tipset om vatten är att du bara ställer ner en låg skål med friskt vatten till dom. Dom dricker när dom är törstiga. Och vatten får dom ju genom det uppblötta fodret.

(ni har väl haft ett riktigt blåsväder)

Vi har bland annat spetsar. Och dom ligger ute i snöoväder och sover ihoprullade i stället för att gå in där dom har golvvärme och tjocka plädar att ligga på. Och mix megapol i radion.

JossanH
0

#66 är det mix megapol på radion så förstår jag att dom sover ute ;P Skämt å sido!

Sajtvärd på Iller.ifokus

emeliie-96
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bara så alla vet så fick våran Ella en valp den 16/10-11 ! Hon är nu hela 8 månader och mår prima!

Allt har gått skit bra och hon är världens bästa hund! Hon stannade här hos oss och är lycklig som tusan med sin mamma, sin "moster Leia"(katt), sin kaninkompis Charli, sin stormatte och lillmatte.

Mamma Ella har blommat upp och leker och busar med sin lilla dotter :) Hon döptes föresten till "Easy to love" men kallas Easy :)

emeliie-96
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och här är en bild tagen i går, Enjoy!Flört

Min Ängel! <3