Hunden på moppen?
Tänkte bara kolla om någon har bra tips att ha hunden i när man åker moped, typ EU-moped. 
Ryggsäck på magen?
Och att man knäpper den på ryggen då (som annars är framåt), för att den inte ska åka av.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
1 kan ju funka :) Jag bara spånar lite samtidigt går det rätt så snabbt ändå men att ta med sig dom till kollonistugan smidigt hade vart skönt :) Kanske ska bygga om en gammal cyckelkärra mer som en hundbur, vi får se om det änds går. Blir till spåna med en bakant som är bra på svetsa o ide rik
Jag är HELT emot sådant där. Stoppe ner hunden i en väska och köra omkring med. Nej usch och fy. Det äcklar mig faktiskt.
men jag har förstått att det är ganska trångsynt att ens tänka tanken och inte se felet med det hela.
Och jag drar mig ur disskutionen nu på en gång.
Tack och hej !
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#3 varför tycker du det är fel?
Om man tex ska till någon som bor en bra bit bort, är det inte bättre att man kan ta med hundarna än att de ska var ensamma hemma?
3 tackar för din åsikt, har annars harft valparna/unghund i ryggan och även dräcktig tik när jag går. Cycklar jag så har jag hundkorg på styret. Men det är itne så säkert att ha dom i ryggan när man åker så pass snabbt som man gör på mopeden. Därmed funderar jag på ombygge givetvis kör man itne som en dåre råkar vara över 30 dessutom så lite bakom pannbenet finns
Synd att det inte finns nån typ av bur lite säker bur att ha på mopeden. Jag ska spåna vidare på detta iaf, ofta går jag till kollonilotten men det är en ganska lång bit är det varmt ute orkar dom inte gå utan paus, men ibland har jag sittvangen o kör dom i den. Tänkte på att man kanske spara lite tid o vara på lotten mer än att behöva tänka på dags att gå för hinna hem ja ni fattar 
jag är en sån som anser att hundar/djur faktiskt har 4 ben att använda ;)
#6 Det blir kanske lite svårt för en mindre hund att hålla jämna steg med en moped iofs… Väldigt farligt dessutom.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
#6 Springa bredvid en moppe kanske inte är så käckt och jag tycker att TS berättade flera anledningar varför det kan vara bra att inte låta dom gå själva alltid.
TS, jag har sett ett riktigt fint hemmbygge till moppe, låda av den här typen, kasnke grundare, fastskruvad bakpå med kudde och filt och i den iskruvat för fäste för bilsele. Man skulle ju även kunna fixa någon nätad lösning eller annat som tak/lock.
Annars kanske det går att skruva eller spänna på en vanlig atlas-bur.
6 har man vuxenhund + valp och ingen annan hemma så tar jag hellre med mig valpen än att den ska behöva vara hemma 1-2 tim själv. Inte tycker jag man ska gå med liten valp heller så långt inte änds när unghunden/valp är 4-5 mån drar jag med dom på så långa promenader utan bärhjälp eller stanna hemma själva så länge. Men sån är jag ;)
Min syster körde ofta moped med hennes lilla blanras innanför jackan i famnen så att han kunde välja om huvudet skulle sticka upp lite eller om han ville ta skydd helt innanför jackan. Han älskade det!
Men det är ju absolut inte att rekommendera eftersom han antagligen inte hade överlevt om dom krockade.
10 det är lite sånt jag är rädd för även om man åker försiktigt själv så finns det ju nötter ute i trafiken 
#6 men med det argumentet kan man ju säga att man inte ska åka buss/bil med hund heller utan hellre gå?
Med moped/cykel kan man ta sig fram mycket fortare än vad många hundar kan springa och därför om, man ska någonstans kan det vara nödvändigt att hunden måste åka med. Eller om man ska ut på trfaikerade vägar.
Själv ska jag cykla med min hund på styret till jobbet i sommar. Dels för att det är en valp, men min andra hund skulle jag också tagit på styret delar av vägen för att det är mycket trafik. Ser absolut inget fel på det. Bättre de än att hunden tex måste stanna hemma.
Sen kanske man ska cykla så långt att hunden inte kommer orka så långt. Tex den här tjejen som stack ut med sin cykel med cykelkärra och hund ner till malaga : http://martinaholger.blogspot.se
Tycker inte man kan säga att det alltid är fel att hunden får åka med för att den har fyra ben. Självklart ska man inte bära hunden hela tiden, men att inte kunna se situationen är ganska inskränkt..
#3 Måste kännas lönt att kommentera när man inte tänker disskutera eller utveckla sin åsikt..? Låt bli helt då istället.
Själv har jag funderat på att åka moppe och låta hunden springa brevid. Men de är isåfall på en lantväg som inte så många kör på.. Sen behöver man ju inte gasa på åta sjuttsingen bara för att man kan? Om man tar de lugnt så tror jag inte de är mycke farligare att åka på en moppe som att cykla.
Hade man inte kunnat spänna fast någon bur där man har fötterna då? Vissa har ju ganska mycket plats där..
Mvh Jenna
#12 Precis. Som i min tråd om cykelkorg. Jag tycker att det vore mer elakt att låta min lilla nätta hund springa långt i cykelfart på (ibland trafikerad) asfaltsväg.
Dock är jag ju såklart beredd på sådana kommentarer i ett öppet forum.
Och det kan säkert vara jag som kommenterar utan att tänka mig för någon gång…
#13 Ja har man mycket plats där kanske det är säkrare än bakpå. Men det är ju förutsatt att man fortfarande kan sitta så att man inte förlorar balans eller så.
Om du ska ha hunden springandes bredvid moppen får du ju köra grymt sakta och tänka på hur moppen ser ut med avgasrör och annat, dom bränns ju rätt ordentligt…
Testa att ha vovven i en liten väska som får plats vid fötterna :)
MVH
Sofie
Jag använder mig utav en katt/hundväska som jag klippt ett hål i för huvudet, som jag ställer mellan fötterna bara. Spänner fast den också, för säkerhets skull. Tycker det fungerar jättebra.
Medarbetare på Sphynx iFokus
Hugo sitter nere vid fötterna, sele och halsband, fastspänd.
Fungerar kanon! Och han älskar att åka moppe! 
Jo finns de bara lite plats så man kan vila fötterna vid sidan om buren så funkar det ju :) Eller som #17 säger. Vänjer man hunden så den inte sitter och hoppar eller trampar fötter så tror jag att de går bra! :)
Jo mina hundar springer och är alltid på min vänstra sida, avgasröret sitter på höger sida, så de är perfekt :)
Mvh Jenna
kanske lytter tydlig göra mitt inlägg lite mer…
Valpar och allt för unga hundar och dräktiga tikar då tycker jag att det är ok att man har dom i en bur el dyl på moppen.. men dom " friska " hundar har trots allt 4ben att springa med. och har man djur med sig så får man ju ha lite sunt förnuft och kanske inte köra 60 utan hållat i lagom fart så djuret hänger med när man kör OM dom springer brevid ;) utmärkt sätt att träna konditionen på tycker då jag. och även hålla en lågfart om dom åker med en på mopeden så inte buret/djuret trillar av eller hoppar av sig självt
Hade aldrig utsatt min hund för det…. Tänk alla bilar som kör på trafikerade vägar (olycksrisken att hunden blir påkörd) och dessutom kan det inte vara bra för hunden att springa så långt på asfalt, det är tassarna däremot inte gjorda för.. Hundar är djur och allt kan hända.
#19 För det första så får man inte ha hunden bunden till ett motordrivet fordon i rörelse, och att hunden då, ska springa lös bredvid mopeden på en tja, vi säger 50 väg. Ja men det låter ju som en kanon idé!
Sen beror det lite på om man har en moped i klass 1 eller 2.
Klass 1 - 45km/tim. Klass 2 - 25km/tim.
Jag vill gärna att du förklarar dig lite till… Om du nu säger att "man inte behöver köra i 60", ja då antar jag att du syftar på klass 1 mopeden. Tänkte du att man skulle köra ute på en avlägsen landväg då eller.. ?
Jag har min hund sittandes på mopeden då det är klart mycket säkrare än att låta honom springa bredvid, lös, på en bilväg!?
Jag hoppas att jag missförstår dig..
#19 Jag hoppas att du inte bor i närheten av andra människor som kör motordrivna fordon eller har djur av andra arter eller andra hundar som kommer när du är ute med dina hundar och dom springer bredvid. Jag hoppas också för hundarnas skull att dom är tränade för det och ev. har skydd för tassarna då dom springer så mycket på asfalt. Jag hoppas också att dina hundar inte jagar vilt och att dom är gjorda av stål i fall något skulle hända..
Jag har haft lillan i en väska som plats vid fötterna på moppen när hon följt med till stallet. Hon gillar det och hoppar i väskan friviligt :)Väskan är stängd så hon inte kan hoppa ur, det är nät på sidan så det kommer in luft. Det tar max 15 minuter till stallet så det är inte långt alls.
MVH
Sofie
jösses.. nu tror ja folk missförstod mig ännu mer :D
men som svar till #20, har inte nämnt någon stans att man ska knyta fast de?
och sen tog jag i hänsyn till vad ts har för hundar och det bör ju gå bra (tycker då jag) om man kör varsamt :)
19 Toy o dvärgpudel jag tror det är bäst att de trava, jag cycklar vanligtvis med Enja men Donna är för lätt distraherad det är en sak vi tränar på. Men brukar jogga med dom för kondis och att de tycker det är roligt oxå. Åka mopeden med dom två brevid och det är ingen trottoar biten till k-stugen så det är för farligt, för hög fart med. Ser stor fara med åka med dom brevid.
Ingen annan som har bra lösning eller vet om någon "mopedsida" som har lösningar jag söker 
Hitta denna kanske någon typ av sån här kan funka hyffsat säkert, dok lyse o lite annat måste fixas. har gammal cyckelkärra som man kan göra om lite o förstärka den. Vadera den + ha hjälm o skinstället på vovvarna 
#24 Men så du menar att hundarna kan springa efter moppen på en bilväg, lösa? Eftersom du inte förnekade det menar jag..
Och att sitta och smågasa på en moped som går i 25, då det är dem man får köra med på gångvägar, som jag innerligt hoppas att du egentligen menade man skulle köra på, och inte vägen….. Så ett par dvärgpudlar kan hänga med, ja då kan man lika gärna ta cykeln, jogga eller gå.
Däremot om man nu vill åka en bit, så sätt hunden på moppen och åk! Vänjer man dem vid det så kan dem tycka det är riktigt kul.
Och att säga att hunden ska använda sina ben? Ja självklart, men bara för att den har 4 ben, betyder det att den ska få springa efter bilen lös också? Jag menar, man behöver ju inte köra så fort. Eller var det inte det du sa?
#19 nuy vet inte jag vad du har för superhundar, men min hund skulle itne jag vilja springa snabbare än 8-10 kilometer i timmen någon längre sträcka. Och ska man bara åka i 10 km i timmern kan man lika gärna cykla.
Sedan skulle jag aldrig i livet låta min hund springa brevid en moppe, skulle något hända så hon råkade komma framför eller under moppen är hon stendöd!
Dessutom så finns fortfarande aspekten att där man åker är aldelles för mycket trafik för att låta hunden springa brevid cykeln. Eller att man ska så långt att hunden inte orkar eller det är dåligt underlag för att springa långt på. Jag skulle inte vilja att min hund sprang någon längre sträcka på asfalt tex.
Min mamma åker med sin hund på moppe hela tiden… Hon har en gallerbur av något slag som hon har klätt insidan med fårskinn på… Som hon sedan antingen spänner fast på fotplattan eller pakethållaren… Tror hon har någon speciell ställning på det också…
Det funkar skitbra och hunden älskar att åka… Jag ser inget fel med det bara man lär hunden långsamt och den trivs…
De har även provat väska(or) och det är INTE att rekommendera då de ofta går sönder… och hon jobbar i djuraffär så hon har bra tillgång till olika att prova!
Man får inte motionera hundar öht med hjälp av motordrivet fordon, kopplade eller ej.
Draghundsförarare kan få dispence för dragträning på barmark med hjälp av fyrhjuling.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Missa visst länken/bilden jag hittade var till inlägg 26 :P se länk http://i110.photobucket.com/albums/n90/rysktalande/m-special.jpg