Valp bits otroligt mkt!
Jag skulle vilja ha bra tips och förslag om hur jag kan hjälpa vår nya valpis på rätt sätt att det inte är okej att bita hårt på händerna.
Han är en mix mellan tysk spets och Chihuahua 10veckor.
Och han är väldigt energisk så klart, men bitts för hårt!
Jag dutta till han när han biter i händerna och sa tydligt NEJ, Då bet han mig..
Hur ska jag gå tillväga med honom när han gör så??
Annars går allt jätte bra med honom, och han gillar tunnel, slalom, trixs :D
smart liten rackare… .
Blir glad för tydliga och vägvisade svar.
Jag hade gått ifrån hunden så fort han försökte bita mig. Vänt ryggen till och kanske sagt ajj med hög röst. Aldrig låta hunden få chansen att bita i mig, utan direkt visa att löeken tar slut om man bits.
Ignorera och gör dig så tråkig som det bara går, alltså bry dig inte om honom. Har haft en valp som var totalt omöjlig, så fort han bet mig vände jag ryggen till och gjorde något annat. Ha tålamod är ett annat råd 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag vet inte om det är samma sak, men min medryttarhäst gillar att slicka på mina händer, och en gång provade han att bita på min tumme, och snabbt som attan fattade jag bara tag 'runt' hans underkäke, fortfarande med tummen innanför tänderna.
Förnärmad blev han ju, men han har aldrig provat igen.
Jag tror att jag provade samma sak med Tassa (hund) och hon har aldrig provat det igen heller. Bara löst, och släpp så fort de släpper.
Annars tror jag absolut att de tidigare råden du fått är jättebra!
#3 Hade jag gjort så på max eller hades hade dom triggats igång och velat bita ännu mer.
#4 Mycket möjligt, det där funkade ju för mig på just de två, jag försöker inte säga att det hade löst alla problem, alla hundar är ju olika, och Tassa är så fruktansvärt lättförnärmad, så då funkade det. Bara ett 'tips' :)
1 lek inte med händerna
2 säg AJ
3 Ignorera
Tjut högt för att visa det gör ont och stoppa en leksak i munnen istället.
Valpar kan vara pest en period, men som tröst kan jag säga att det går över
#7 Men stoppar man en leksak i munnen på valpen blir det ju en belöning för att den bet. Inte alla hundar som kopplar det så, men en del gör det.
Eftersom man tjuter först och visar att det inte är okej, så visar man efteråt vad som är okej att bita i
Det är inte alltid så enkelt som att bara tjuta och ignorera en aktiv och jäkligt busig valp. Risken är annars stor att den fortsätter tugga på en (fast på andra ställen) trots tjutande - så därför föregår jag hellre med att ge en leksak att sätta tänderna i.
Jag testade att vända ryggen till och visa att leken är slut, Men då springer han bara runt och leker med annat som att leken fortsätter.
Gett honom ben, leksaker och sånt, men händer och fötter är fortfarande roligast. Det är som om dom vi köpt han av bara lekt med honom med sina fötter och händer, Säger man nej blir han rädd och hugger lixom :S
Han har verkligen huggt mig nu två ggr när jag puttat bort honom från mina händer/fötter, inte bara lek lixom. :S
Tack för bra svar.
Att dutta till hunden o argt säga nej lär vara ett utmärkt sätt att trigga igång hunden.
Fö håller jag med # 9
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#11 Aldrig blivit arg på honom då han inte vet vad det betyder en, och jag vill inte skapa någon maktkamp. Jag har mest gett honom en dutt och sagt nej och gett honom en "timeout" sen får han en leksak.
Har köpt massa leksaker nu och tugggrejer. Får se om det blir bättre.
Tack för bra svar.
Har samma problem.. ''/
// Hannah
Jag gör helt enkelt så med min lilla piarya (bruks schäfer tik på 8v), som även hon har en tendens att bita tag som en SM-tävlad IPO hund.. att jag tar ett snällt med bestämt tag i nackskinnet och säger NEJ (först har man väl råkat säga AAAAJ högt också för att det gör så ont)..
Om jag inte tar i nackskinnet, så öppnar jag helt enkelt munnen på henne och "plockar bort" henne samtidigt som jag säger NEJ (som följd på ett högt AAAAJ för att det gör så ont).
Ojojoj, hon är bara 8v. och jag längtar så tills välptänderna har rykt!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Jag kan inte nypa honom i nackskinnet för då hugger han riält! för att vara liten valp. ..
Jag testar nu att "schysssha" honom innan han börjar, om han fortsätter så skriker jag ganska ljust AJ, sen säger jag fydej och lägger honom i sin säng. Han är lite bättre och har inte huggt mig igen, men han är fortfarande på händerna för mycket.
Men på god väg :D
jag tar bara tag i underkäken på hunden och säger "hörredu!" och avbryter leken ganska nauturligt eftersom det inte är kul o leka när det gör ont. Man ska alltså hålla kvar tills valpen stannar upp och slutar kämpa emot - då släpper man direkt. Funkar bra för mig:)
Valpen kan fortfarande bita dig i fingrarna medan du tar tag i underkäken. Så det man gör är att vika in underläppen samtidigt som man med ett grepp öppnar och håller fast. Då gör det ont om valpen försöker tugga sig loss och därför undviker att tugga.
Men det finns andra sätt.
Man tar det man själv känner passar bäst helt enkelt.
Tycker inte du ska gå ifrån valpen, tjuta AJ högt eller greppa tag i nackskinnet.. alla valpar är såhär, valptänder är värst och valpen kommer antagligen hålla på tills han tappar dom 
men lite kort iallafall. Vifta och lek inte med händerna är de ända.. jag har haft många rivmärken och bitmärken men när småtänderna försvinner så blir det alltid bättre
Ett annat är tips är förresten att du köper dig ett par tjocka handskar, trädgårdshandskar tillexempel, beroende på vad det rä för valp kan det räcka med vanliga vintervantar också, och sätter på dig dom och leker med honom Då han får använda munnen på dina händer. Och sen tar du fram handskarna ibland för att leka bitleken med honom igen, men aldrig utan handskarna. då lär han sig att när du tar på vantarna så är det bitleken som gäller och när du tar av dig dom så är leken slut och då går du ifrån honom, dricker ett glas vatten eller nått.
Mina hundar älskar det iaf :-)
Jag sa "nej" med bestämd ton till min hund, och när hon slutade bita berömde jag henne och gav henne en leksak. Hon blev bara upphetsad när jag tjöt
#18 Varför vill du lära hundarna att bita dig i händerna?
#20 Kanske mer är ett stt att markera "nu är det okej att bita", och "nu är det inte okej att bita"
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#21 Okej? Ska det vara okej att bita sin husse eller matte eller någon annan överhuvudtaget?

#22 Beror på vad man ser som "bita" också. Min hund får använda munnen när hon busar med mig, gör inget för mig direkt.
#23 Beror nog på vad man har för ras, hade jag haft en liten hund hade jag kanske inte brytt mig så värst, men nu har jag rasen Amstaff och haft andra raser innan, ingen har fått bita mig.
Det leder bara till att hunden inte kan vara kring små barn, rädda människor osv.
#24 nej, jag förstår dig. Men min hund "biter" mig inte förutom på mina villkor heller, men min hund är liten, och hade väldigt liten kamplust osv innan, så gjorde allt jag kunde för att den skulle bli bättre. Och det blev det.
#25 Nu hänger jag inte med.. Ville du att din hund skulle ha lite med kamplust ?
Varför det om man får fråga?
#26 - jag vill ha en del kamplust i mina hundar, även om dom är små - och dom har det
Kamplusten är suveränt när man tränar, för det är så mycket enklare att belöna med lek då. Dragkamp med trasa är bland det roligaste som finns enligt mina två.
Därmed inte sagt att dom ska bitas för det.
Tjuta till och funkar inte det, gå ifrån hunden.
Tänk på att man inte ska köra riktig agillity slalom med dem när dem är små och inga trix där dem ska hoppa eller stå på bakbenen.
Lycka till med lillen :)
Har hittat en liten knapp på honom som funkar bra :)
Han älskar ju att kampa lite, så jag sätter ihop tummen och pekfingret som en en mun, så leker jag med honom som om jag vore en valp jag med. Och om han biter för hårt på fingrarna tjuter jag och går.
OCH MED BRA reslutat!! :D han biter inte alls lika hårt i leken!
Jag vanliga simpla trix nu som sitt och ligg.
Visste inte att man inte fick börja med slalom innan 1år . Tack för tipset :)
Taack för alla bra svar!
#26 Lo-katt svarade bra på frågan.
När jag köpte min hund, som 1-åring, så hade hon ingen kamplust överhuvudtaget, visste inte ens hur man lekte. Hur kul är det? Jag vill ha en hund som tycker det är kul att leka med mig. 
Och som Lo-katt sa, en hund med kamplust är lättare att belöna bland annat.
Jag ser inget fel med kamplust hos en hund, så länge det hanteras på rätt sätt och används vid rätt tillfällen. Så som lek bland annat.
Ja, ni med små hundar kan ju göra vad som.. Blir nog inte så farliga hundar ändå. Jag pratar om folk med stora hundar, eller valpar som blir stora, då är de inte lämpligt att hålla på sådär "lära hunden att bitas"
Så om er hund leker och bits lite grann så är de okej ifall det händer på ett barn? För ni har ju då tillåtit det så ni kan inte tillrättvisa.
#30 helt ärligt, Kamplust ???? Du menar leklust ??? Låter faktiskt fel när du säger att du vill ha fram kamplusten på din hund !
#31 På den här sidan tycker jag de beskrev ordet kamplust på ett bra sätt!
Citerar: "Kamplust kallar vi hundens medfödda benägenhet att engagera sig i kamp enbart som det synes för kämpandets egen skull utan aggressionsaffekt som underlag. Beteendet kan nog också utan att man gör sig skyldig till alltför stor generalisering, hänföras till en viss form av leklust – lek där kampmomentet utgör den väsentliga beståndsdelen."
Så ja, jag vill att min hund har kamplust!
#31 - Men hundarna kampar ju med trasan, medans de leker. Hon vill inte att hunden ska kampa mot andra hundar, men kampa när de leker, och det ser jag inga problem med heller, så länge det som hon (#30) själv säger, hanteras på rätt sätt.
#32 vad är det för hund du har som du vill ska ha kamplust ?
#34 Sheltie.
Läs och lär flickor:
Vad är kamplust?
"Lusten att tillskansa sig det man vill ha/genomdriva det man försatt sig. Ju större kamplust desto mer allvar är man beredd att sätta in för att det skall bli så som man försatt sig. Således innehåller all kamplust ett visst mått av aggression."
det är stor skillnad på KAMPLUST & LEKLUST.
#34 Ja, en liten hund, vår granne har en sådan med, jag pratar fortfarande om stora hundar och kamplust inte som sheltie hundar som är små 
#36 - Hehe, kalla inte Mig tjej igen, är du snäll.
Min hund får gärna kampa med mig, på mina villkor. Därmed får den verkligen inte kampa mot andra djur eller i syfte för att skada någon, på ett aggressivt sätt. Däremot får den gärna kampa med ex. leksak eller trasa.
När jag tänker på kamplust, tänker jag inte automatiskt på ex. bullhundar i hundslagsmål, SÅN kamplust anser jag verkligen inte okej.
#38 VA? pratar inte ens med dig. Kommer inte svara dig mer heller.
#36 - Jo, fast nu skriver du på ett forum så jag svarar på vad jag vill, och vill du bara diskutera med en tjej så ta det över mejl. Vad gör man i ett forum om man inte kan svara andra som bemöter det man säger… 
Och jag tolkar det som img, när du skriver "flickor" för det är ju bara jag och Malin som har varit aktiva med att vi vill ha kamphund de senaste inläggen.
#36 Så du menar på fullaste allvar att alla uppfödare avlar på aggressiva brukshundar (pga kamplusten som bruksraser har)?
En hund ska ju aldrig gå fram till ett barn, och börja slita och dra i kläderna och att det ska anses som positiv kamplust. Men en hund som kampar med sin ägare, och som har kontrollen - inte är det en aggressiv hund?
#37 Jag pratar inte om varken stora eller små hundar just nu, jag pratar om begreppet kamplust.
#41 nej absolut inte, bruksraser är en annan femma.
Men jag pratar om små och stora hundar, Och det blir skillnad t.ex med din söta sheltie hund och t.ex vår Amstaff.
En Rottis, inte bra att få mer kamplust.
En Amstaff, inte bra att få mer kamplust.
En Sheltie/små hundar helt ok att få mer kamplust (under kontroll)
Det är så JAG ser det. Sen om andra väljer annorlunda så är de helt ok för mig :)
#42 Men man brukar väl inte försöka få MER kamplust på en hund som redan har det naturligt?
Skulle min hund ha kamplust, så skulle jag inte försökt "få mer". 
Har du inte några kamplekar överhuvudtaget med din amstaff?
#43 kanske inte..
"Kamplusten är snarare en instinkt
hos hunden att vilja ge sig ut i strid, en längtan att få använda sina muskler
och mäta sin styrka med en annan hund eller människa."
#44 Vart har jag skrivit alla?
En brukshund (rottis t.ex) har ju kamplust mer naturligt än en sällskapshund. (Nu utgår vi från seriösa uppfödare, och inte "renrasiga rottweilers utan stamtavla"-på blocket.).
Du får gärna besvara min fråga, om du aldrig kör några kamplekar med din amstaff?
#45 Nej, det gör jag inte :)
Du kan ju gärna skriva i ditt inlägg (#44) att det är redigerat. 
#18 Det handlar inte om att lära hunden att hettsbita i händerna. Hunden lär sig INTE att den får bita i alla när man leker med den med vantar på, tvärt om lär den sig att hålla sina bitlekar till när jag som började med leken drar på mig vantarna och att leken tar slut när jag tar av mig dom.
Helst ska man också hålla på och leka bitleken en bra stund dom första 4gångerna tills man själv faktiskt inte orkar mer. Sen avslutar man med att t ta av sig vantarna och smeker hunden en stund och klappar och så…Sen går man och gör nått annat, tar ett glas vatten eller nått..
Man under leken ska bita lika mycket tillbaka som valpen gör. I lek är det tillexempel ok att ta tag i skinnet och öronen och svansen och så. Alltså lagom, inte så att det gör ont o valpen skriker. nått man får prova sig fram under leken.
många valpar och unghundar har ett behov av närkampslek utöver leksakslekar. Så som dom brukar leka med andra hundar, kasta sig över varandra och bitas och sånt.
Men det gäller förstås att man har en känsla för det här precis som med annan form av aktivitet med hunden, för att det ska gå rätt till.