Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 950 ggr
[JoannaStridh]
0

Aktivera Golden

Har verkligen börjat känna att jag och min hund behöver göra mer tillsammans! Några tips på vad man kan göra? Gärna lite bra agility klubbar vore bra också! :)

Helst något som skulle kunna passa en Golden!

Tacksam för svar.

[nataschaj]
0

Brukset, rally lydnad, freestayl sök å spår.. finns massa roligheter..

var bor du?

[JoannaStridh]
0

#1 Stockholm (Vällingby, Hässelby ganska nära Järfälla)

Tack! :)

[nataschaj]
0

då vet ja inga bra aggility plan där, för ja bor i gbg :P

[JoannaStridh]
0

#3 Aha haha :D

KvirrZ
0

Vällingby brukshundsklubb ligger i hässelby Glad

Det min golden tycker är roligast är när vi klickar in tricks och även att spåra, vi ska gå en spårkurs nu i vår för att utveckla det. Vi gick även en heldagskurs med rallylydnad och det tycker jag passade henne bra Glad

- Mvh Emma

[nataschaj]
0

kontakt övningar kan du göra, balans övningar, vilket e bra å börja me om du vill göra aggility. och lydnad, för de måste man ha på hunden.

[JoannaStridh]
0

#5 Taack så jättemycket! :)

[JoannaStridh]
0

#6 Har väldigt bra pli på min hund ;) Han har dock lite svårt med balansen ibland! Och han kan vara lite smårädd för vissa saker… Som trappor…mhm..

[nataschaj]
0

8 ok! ja men då e balans övningar skit bra, för de förstärker självförtroendet jätte bra, sen ut mana han. glöm inte å lek mellan åt också

[JoannaStridh]
0

#9 Tack! :D

[Forest]
1

Tänkte bara inflika att man kan även träna på naturhinder nerfallna träd och stenar :) tycker du fått bra svar men tänke att man kan lära in mycket på gratisvis oxå Flört

[JoannaStridh]
0

#11 Jag har försökt lite, men hittar aldrig något ställe med mycket grenar mm…

Och sen så är ju pinnar så himla roliga att bita sönder! ;)

[nataschaj]
0

11 ja de va de jag tänkte på! kan lära balansgång, hoppa över å slalom å de! skit bra, där behövs inga pengar heller. :)

ahlbergaren
1

Viltspår är vad "min" golden tycker är roligast (förutom att äta, springa lös i skogen & sova)

Rallylydnad hade varit kul, men just min familjs tik är ganska seg & tråkig…hehe Tungan ute

Michaela-N
1

Kontakta klubben, vissa av dom (finns kanske även hundungdomsklubb där?) har "prova på"-dagar, när man får prova lite av varje inom hundsport och annat trevligt i aktiveringsväg. Om det finns tycker jag helt klart att du ska testa.

Annars brukar min kompis golden tycka att viltspår och trickträning är helt klart topp 1.

[JoannaStridh]
0

#14 #15 Tack båda! :D

Vattnadal
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min golden har massor av roliga sysselsättningar. Varje morgon går hon ut och leker med huskyna när de rastas i hägnet. Där har hon en del leksaker som hon kan ha dragkamp med via oss eller en annan hund. Kasta lite leksak är oxå poppis. I hägnet finns möjligheten att berika sig själv med gräva i jordhög, hoppa, klättra, balansera på stenar, stockar och bord. Där finns sommartid en liten pool att bada i, och vi har bäcken som på våren och vid rediga sommarregn får en liten damm att simma i. På våren brukar hon städa bäcken, dvs plocka upp alla pinnar od som kommer och flyter i den.
Hon följer med och jobbar, där hon kan hälsa på kunder och tvinga dem att gosa lite. Hon får alltså umgås mycket med både hundar och människor.

Vi går promenader, kör drag, hon springer ibland med lös, kör vi kortare än milen och inte fullt huskytempo, kan hon ha sin nomesele och dra hon oxå. Hon går nästan alltid lös hemma, och kan röra sig i skogsterräng od, och där träna upp balans.

Blodspår som berikning är en favorit. Lägger spår med allt från ekorre och kråka till älg och vildsvin. Där får hon jaktberikning som är individanpassad.

Ibland tränar vi lite trick med klicker, men det finns lite för dåligt med tid till det, tyvärr.

Känner hon sig lite uttråkad, tar vi fram 6-8 dummys, och gömmer dem inne på kvällen, och hon får hämta in alla 1-2 gånger. Nu när vintern är slut ska vi börja köra lite mer ute igen, och försvåra lite med mer direktionskommandon.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter