Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2919 ggr
[hyperiion]
0

Kan inte hundspråk

Min hund har stora problem med att förstå andra hundar. Han fattar viftar svans= glad och morra=arg. Detta respekterar han. Men så fort andra beteenden kommer in blir han helt bakom flötet. Om hunden skäller, reser ragg eller säger ifrån genom att nypa tag i honom så springer han bara runt i cirklar skäller och nyper hunden i farten. När ja sen tar tag i honom är han så uppstressad så att han inte vet vart han ska ta vägen. Sen börjar han leka igen som vanligt. Så han blir aldrig rädd eller arg för hur andra hunden beter sig. Jag har aldrig varit med om detta hos en hund förut. Andra hundar juckar på honom ibland men han bara står stilla och fattar inte va dom gör. Han har själv aldrig juckat på något/någon. Någon som har några tips om vad man kan göra(om man kan göra något?). Han träffar hundar varje dag och leker bra ihop med alla.

Hoppas någon orkar läsa allt:P

Maja2
2

Vifta svans behöver inte betyda glad, lika lite som morr betyder arg. Kan det kanske vara så att din hund Visst kan läsa andra hundars språk, men Du tolkar det annorlunda?

Om han leker bra med andra hundar… vad är bekymret?

[hyperiion]
0

Jo det förstår ja också(kanske var lite otydlig där). Jo han leker bra ända tills hunden byter beteende och inte visar samma sida. Han leker ju med hundar som lekmorrar och de förstår han ju också som lek. Men allt annat tar han fel. Och det är då det blir bråk han stressar upp till en så hög nivå då att han inte blir kontaktbra. Hundpsykologen ja träffade sa att med tanke på hur stora problem han haft med rädslor så har han inte utväcklat ett normalt hundspråksbeteende. Han är helt olik alla andra hundar ja haft och träffat. Andra hundägare och också på pekat att han inte förstår vad andra hunden säger. Sen tror han att ALLA hundar älskar honom och vill leka med honom när dom säger ifrån fattar han inget sen när dom blir riktigt arga så får han panik och kommer in i springa runt hunden i cirklar samtidigt som han skäller och ger dom tjuvnyp. Det är detta beteende som är värst.

Maja2
0

Ok. Han träffar hundar varje dag, leker bra med alla… men hamnar i slagsmål?  Vilka rädslor har han  problem med?  Menar du att han visar sin panik genom att springa i cirklar, skäller och ger tjuvnyp? Vad är det som säger att det inte är lek?  Panik har jag svårt att tro att det är, då skulle han sticka.

Har du provat att INTE låta honom leka med andra hundar? Åtminstone inte varje dag?  Det här kan mycket väl bero på stress tänker jag.  Varför leker han med andra hundar så ofta? Hur aktiveras han i övrigt?

ahlbergaren
0

Det du beskriver i #2 låter mer som stress/överslagsbeteende än att han är dålig på hundspråk. Min golden får ett liknande beteende när det under lek med andra hundar har "blivit för mycket" för henne, dock händer det inte så ofta.

Undrar också lite över de frågor som ställs i inlägg #3.

[hyperiion]
0

Dom hundarna han träffar varje dag lekar han inte så mycket med dom vandrar mest med varandra. Han hade problem med att han var rädd för allt. Nu har han fortfarande problem med män men annars funkar allt. Asså han blir nästan agressiv när han springer runt i cirklar detta eskalerar sedan till bråk. När han är i sina cirklar så är han inte kontaktbra och han skriker ibland när ja tar tag i honom tills han ser att de va jag som höll honom.  När det blir för mycket för honom så skäller han bara oavbrutet och då brukar jag avbryta leken och gå där ifrån. Men detta cirkelbeteendet sätter in när andra hunden säger ifrån på något sätt förutom morrning.

Maja2
0

#5 Då skulle jag undvika de situationerna tills hunden är säkrare.  Hur aktiverar du honom?

Han verkar stressad och osäker… och behöver nog hjälp med att öka självförtroendet, samt hjälp att inte hamna i såna situationer som ballar ur.

Sophie&Segra
2

Okej, då kommer jag in i bilden här.. Eftersom jag känner Mikksen och träffat honom sen han kom till Elin (som förvandlat honom från en skräckslagen valp till en väldigt "normal" hund, vad som nu är normalt är upp till var och en att tolka).

Även jag upplever det precis som Elin, att han inte kan läsa andra hundars signaler, när dom "byter beteende".

Ett ex.. Mikksen och Ruff lekte, hade superkul. Sen ledsnade Ruff, gick iväg och Mikksen ville fortsätta leka. Ruff var en hund med toleransnivå på typ minus djupfryst - men andra ord ingen alls.

Han gick då som sagt först iväg och nosade på nån fläck eller bara vandrade vidare, när Mikksen då kommer fram och vill leka, stelar Ruff som till is, detta för att markera att han inte vill vara med mer.
Mikksen förstår inte/skiter i det, och börjar då med sitt springa runt, skälla, tjuvnypa osv - Ruff lackar då ur lite, vänder sig om och naffsar ifrån för att sen återigen gå iväg.
Mikksen förstår fortfarande inte och fortsätter då med sina springa runt, skälla, tjuvnypa - varpå Ruff då lackar ur helt och ger sig på Mikksen.. (Som för den delen inte svarar, för han är gudasnäll den hunden).
Som då står där med en galen, svinförbannad Ruff som har lackat ur helt och hållet, medans söta Mikksen står där som ett frågetäcken och undrar vad i hela friden som just hände)

Så han verkar som Elin skriver, faktiskt inte förstå hundarnas språk/signaler. Eller så skiter han bara i dom, och kör sitt eget race.. Men det har jag väldigt svårt att tro!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Maja2
0

#7 Om han så tydligt inte förstår… och till slut blir det bråk för att han inte fattar.. varför då inte kliva in och bryta? Varför gång på gång vänta tills det barkar snett? Han verkar ju inte lära sig mer av det, så då är det väl upp till ägaren att bryta INNAN det blir det här cirklandet?

Sophie&Segra
0

Problemet är ju då att man inte får tag på honom, att han går in i sin egna värld o blockerar allt runtomkring.

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Maja2
2

#8 Får man inte tag på honom, så måste man ju helt enkelt endera träna på det, eller så inte släppa honom lös?

[hyperiion]
0

Han kommer alltid annars. Självklart skäller ja på honom och bryter detta beteende så fort de sätter igång. Man får inte tag på honom för att han blir okontaktbar de handlar inte om att han inte lyssnar. Han sticker ju inte precis där ifrån. Detta händer inte ofta och det är ju svårt att se till att en sådan sitvation inte uppstår. Vi tränar varje dag både fysiskt och psykiskt. Men som Sophie beskriver också han varken förstår eller lyssnar på andra hundar. Det är det som är problemet

Maja2
1

#11 Jag tror att det finns mer än ett bekymmer här egentligen.

Du säger att du självklart skäller på honom??  och bryter detta beteende så fort det sätter igång. MEN samtidigt att han blir okontaktbar. Hur kan du då bryta beteendet? och… om du kan bryta … är det då något bekymmer?

Om han varken förstår eller lyssnar på andra hundar, varför måste han då umgås med andra hundar?

[hyperiion]
0

Jag måste ju få tag på honom för att kunna bryta hans beteende.  Men jag vill ju ha bort beteendet från att ens börja, Vill att han ska förstå när en hund tycker att det räcker. Han leker ju som sagt super med andra hundar annars och han har ett behov av att få leka med andra hundar. De mesta hundar älskar honom

Maja2
0

Jag tror att det är ytterst svårt för dig att få din hund att förstå andra hundars språk, om det är så att han inte gör det. Hur menar du att du ska kunna göra det?  Du säger att han leker super med andra hundar annars… vilka andra? Låt honom bara leka med dem det fungerar med kanske?    Han har ett behov av att få leka med andra hundar säger du…   hur vet du det?  Hur aktiverar DU hunden? Hur leker Du med honom?

[hyperiion]
0

Han ska förstå när andra hunden säger att leken är slut. Vi kör freestyl, lydnad och så trixar vi typ städa, hämta saker, öppna och stänga skåp och lådor osv. Sen är vi ute och går några timmar varje dag. Vi är även ute och springer på kvällarna. Inte så mycket nu när det är så halt men de kommer igång snart igen. Vi kör även typ gömma korv i träd och gömma leksaker i skogen han får leta efter. Förut kastade jag mycket boll med honom men det va inge bra då han gick upp för mycket i varv.

Erika89
0

För att ni ska kunna lära honom andras hundar så måste ni bryta INNAN den andra hunden tycker att det är nog. 

Ta undan honom och de få gånger han faktiskt lyssnar på andra hundar så måste ni ge honom mycket beröm. Han kanske vrider bort huvudet en hundradels sekund och då måste ni vara där och berömma och sedan bryta mötet så att de inte få leka mer.

När du beskriver som att han blir okantaktbar ser jag som att han då har gått upp i sån stress att han blir okontaktbar och när de går upp i så mycket stress kan de oftast inte läsa andra hundar, pga att de är blockerade.

Så försök ligga steget före och bryta de innan.

Har du testat att istället för att skälla på honom ta fram hans favoritgodis eller leksak? Det funkar såklart inte på alla, men ett tips om du har en leksaksgalen eller godisgalen hund :)

Maja2
0

Men om han bevisligen inte förstår, och hamnar i trubbel… varför utsätta, både honom och de andra hundarna för det?  Det kan ju vara så att han blir överstimulerad. Han har nog inget behov av att leka med andra hundar, då du aktiverar honom såpass som du gör :)

[Empisen]
0

Hugo är likadan, han är usel på att läsa andra hundar, det har lett till att han fryser totalt och sedan "kramar" hunden eller hugger den i ansiktet om den kommer för nära. (kan tillägga att en olycka framkallat detta beteende ytterligare). 
Innnan olyckan var det likadant, bortsett från att han högg mot den andra hunden.
Han har ingen aning om vad den andra hunden säger, utan rusar bara direkt på..

Kan ha att göra med att han skildes från mamma då han bara var 5-6 veckor. Hann nog inte lära sig riktigt.

[hyperiion]
0

Tack för alla tips. Ska vara bättre med klickers och godis så att han hänger med på noterna:)