Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 7074 ggr
fettmedkevlar
0

Schäfer tappar täckhår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har en schäfertik med konstaterad kvalsterallergi, hon äter inga mediciner. Och varför hon inte gör det hör inte till saken.

Det jag vill fråga är, har ni andra medlemmar någon aning om vad det kan bero på att tiken nu tappar täckhår? Då jag dagligen går igenom mina hundar så vet jag med säkerhet att hon igår inte tappade päls. Utan jag märkte det nu när hon kom med en hel tuss i munnen varpå jag såg att hon hade naggat sig på ryggen, jag plockade lite lös päls och insåg att det följde med betydligt mer päls än det som låg löst.

Började plocka ännu mer och det bara lossnade tussar av täckhår. Hon har fällt ur all päls redan i december och har därmed i princip noll underull just nu. Så pälsfällningstid är det inte och absolut ingen underull lossnade.

Det som känns märkligt är att det endast lossnade "sträv" täckpäls. Tog en kam och kammade lös det mesta. Om jag nu tar tag i pälsen och drar så lossnar det fortfarande, men i mindre mängd. Har kammat igenom hela hunden och det är endast där bakom på ryggen det släpper. Kollade igenom huden också och den är inte röd eller irriterad.

Tog en bild på pälsen jag fick lös, kanske inte intressant men ändå..

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Sophie&Segra
0

Xox fällde alltid ur en del av täckhåren när hon

1) egentligen skulle löpt (hon va ju kastrerad)
2) va på väg att få/hade fukteksem
3) under vårens/höstens rejäla urfällningar

Avvakta o se - och om hon dessutom har kvalsterallergi är det inte ovanligt alls.. Ruff tappar också täckhår lite här o var när han mår som värst i sin allergi.. Just nu är han nästan helt kal på svans, tassar o raggen pga att täckhåren lossnat.. Bara lite fjun av underull kvar där Obestämd

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Darkvampire
0

Ta o kontakta vetrinär eller djursjukhus låter som hon har kvalster i huden

Denna kommentar har tagits bort.
fettmedkevlar
0

#1 Ja nu när du säger det så ska hon ju snart in i löp, tänkte inte alls på det. Men det känns lite märkligt att det just är ett område där täckpälsen lossnar. Tror nog det blir att avvakta litegrann för att se om det fortsätter eller stannar av. För hon var absolut inte besvärad av att jag var där och petade.

#2 Om hon har kvalster i huden, borde inte mina andra hundar också klia alternativt tappa pälsen på samma sätt?

#3 Va? Vad är ditt problem? Vem är du och vad vill du mig?

Karmatarerskanise
0

#4 Bara att ignorera. Samma människa igen …

fettmedkevlar
0

#5 Ingen aning om vem det är, fick dock ett PM av denne. Någon som kanske borde bli avstängd här ifrån så man slipper kommentarer/PM/gästboksinlägg.

Karmatarerskanise
0

Det är rapporterat. Vi agerar så snabbt vi kan.

fettmedkevlar
1

Än så länge ingen fara, tragiskt bara att folk inte kan bete sig utan måste spamma och leva rövare.

Darkvampire
0

Vi ha 2 hundar o tiken har kvalster o få medecin fö det men hanen har inte fått det…

Så dina andra hundar behöver inte bli smittade det finns kvalster som inte smittas till andra hundar

fettmedkevlar
0

#9 Hur kommer det sig att pälsen lossnar då helt plötsligt? Gick igenom hundarna igår, då med kam och karda. Ingen av hundarna tappade päls då, och framför allt inte schäfern. Jag vet inte men för mig känns det helt ärligt lite konstigt att det liksom "pang bom" ska lossna såpass mycket bara på en gång utan att det lossnat tidigare.

DollarA
0

Mina hundar fäller alltid underullen först, och när det är klart åker täckhåren. Oftast precis som du beskriver, att det börjar på ett område på länden, hur mycket som helst. De är helt och fullt friska! Men det låter lite märkligt att hon hade en massa päls i munnen, då kliar det förmodligen. Fast å andra sidan kan det klia lite att byta päls. Jag hade avvaktat så länge hon inte börjar klia sig ordentligt.

Kvalsterallergi handlar inte om att hunden har kvalster. Det de brukar vara allergiska mot är dammkvalster och de finns överallt. Allergin mot dem är inte smittsam.

fettmedkevlar
0

#11 Jo det brukar ju vara så att underullen först och sedan täckhåren.

Men eftersom tiken har kvalsterallergi så har hon aldrig fått "riktigt" med päls, dvs det har alltid varit lite underull så man knappt märkt av när hon väl fällt(2-3 gånger under sitt 4åriga liv). Och nu senast i december så tappade hon rikligt med underull, har faktiskt inte tänkt på om hon tappade någon täckpäls då. :(

Jo hon har ju klåda och kliar sig varje dag, men jag har aldrig varit med om att hon "fått lös" såpass mycket päls när hon naggat sig på ett specifikt ställe. Så det är främsta anledningen till att jag blev så himla fundersam över det hela.

Det är just dammkvalster hon är allergisk mot, så det är ju lite svårt att komma undan det hela även fast jag städar och vädrar textilier ofta.

Ja jag kommer nog avvakta och blir det värre så kommer jag kontakta veterinären. Nu efter att jag "plockat" all päls i det utsatta området så kliar hon sig inte där.

Darkvampire
0

Hoppas hon snart blir bättre o lycka till

fettmedkevlar
0

#13 Ja iallafall att hon slutar tappa pälsen.

Har varit och dragit lite i pälsen och det lossnar inte så mycket nu iafl.