Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 5162 ggr
evaboo01
0

Hund o katt

Hej igen!Glad

Nu frågar jag igen er som har kännedom om hund o katt som jag vill skall bli vänner. Jag skrev insändare tidigare och nu undrar jag lite mer. vi har försökt att ha katten inne i ett rum med kompost galler emellan.Men katten är rädd för hunden och vill inte visa sig framme utan ligger mest under sängen,men ibland får vi fram katten  så den ligger i sängen och vi kelar med den. Jag har försökt att hålla i katten för att försöka få hunden o katten att nosa på varandra,men inte populärt.Katten tycker väl att hunden är lite för stor så därför rädd.Hunden är blandras schäfer/retriver 1 år och fortfarande lekfull.Katten är 4 år.Katten var först hos oss och hunden har nu varit hos oss i snart 1 månad.Katten har smitit ut en gång och var ute i flera dagar innan jag fick tag på den igen.Ge mig gärna fler råd hur vi skall gå tillväga i fortsättningen. Katten är ju en utekatt,men som är inne emellanåt annars. Mera råd så skulle vi bli glada.

evaFlört

SaraC
0

Har det blivit någon förändring än?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Katti
0

Har du provat med Feliway? Löser inte problemet., men kan vara en hjälp att få katten att känna sig tryggare.

[chouwa]
0

Jag har aldrig gjort en grej av det. Inte med några katter eller några hundar jag har haft. Jag sätter gränser och säger åt hundarna att låta katterna vara, de får absolut inte jaga och dyl. I övrigt får de bara i lugn takt vänja sig vid varandra, utan galler eller att man håller i någon. Jag tror på att göra en så liten grej av det som möjligt.

evaboo01
0

Nej katten är fortfarande rädd för hunden. När vi får in katten så ligger den mest under sängen i sovrummet och kompostgaller emellan vid dörren så att inte hunden rusar på henne.Ibland är den ute och sedan får vi leta reda på katten för att få in henne ibland,men svårt.Hunden rusar efter katten som ett skott.Svårt att lära hunden detta.

katten kommer inte in som tidigare.Vi får leta reda på honom

blir nog aldrig sams

Kickilu
0

Jag tror du måste ha tålamod. Jag har en hund på 4 år och en katt på 3 år. De funkar jättebra ihop. Sover tillsammans, leker ihop mm.

För ca 4 mån sedan fick vi hem hund nr 2. En golden som är strax över  året och aldrig varit i kontakt med katt tidigare. Våran katt gillar ej den hunden men jag sätter gränser. Hunden får lukta på katten när han är lugn. Det tar tid men nu har vi kommit så långt att katten faktiskt går förbi hunden när han ligger o kan även stryka sig mot honom. Fast när katten rör sig snabbare över golvet vill hunden jaga/busa då säger jag ifrån. Det är inte ok. Jag tränar mycket med clicker så jag började klicka när hunden är still o bara tittat på katten. Då lär han sig att vara lugn när katten kommer innebär godis. Sedan är han ung o busig så det gäller att ha tålamod.

Lycka till!

Kan tillägga att ju mer katten är inne desto fortare går det. Vår var ute mycket under sommaren och då blev det alltid så spännande när den kom in. Nu är katten inne mest hela tiden och då vänjer de sig snabbare vid varandra.

evaboo01
0

Ja det har blivit lite bättre med katten o hunden.Vi har lättare att få in katten nu och dom börjar lite smått att börja acceptera varandra,men jag förstår att det tar lång tid

Sophie&Segra
0

Tror att du måste sätta tydliga gränser för hunden. För det är hunden som ska anpassa sig.
Katter står som regel högre i rang än hundar, och din katt va där först.

Hade en Jack Russell som va heeeelt galen i våra katter. Ville bara se dom springa, jagade dom, puttade på dom, försökte nafsa i ren upphetsning.
Så det va bara o va stenhård. Han varje gång hade jagade sa vi till på skarpen (utan att vara hårdhänt eller elak, bara rak och tydlig!), varje gång han hetsade upp sig för att dom gick förbi, vare bara o säga till igen. Han va också väldigt på, och gömde sig katten/katterna under sängen så va vi stenhårda på att där fick dom ligga och dom kunde han bara ge blanka f*n i. När dom väl kom ut, då va det samma sak där.. Det va bara för honom att gå därifrån och strunta i dom!

Som sagt, va bara rak, tydlig och konsekvent. Och ta bort kompostgallret.. Det drar bara ut på saken :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Sophie&Segra
0

Herregud va konstigt det blev, orden har hoppat runt.

Varje gång han jagade, sa vi till på skarpen *

Ska det självklart vara :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Forest]
0

Jag tycker du kan även fråga tips om detta inne på katter.ifokus för få lite bra katttips där. :)

Luisa
0

Jag tror att de behöver bara tid. T ex min granne skaffade en katt och ett år senare en hund. efter typ 4 år nu när de är 6 och 5 år låg de och sov vid varandra och liksom tycker jätte mycket om varandra, men det har inte alltid varit så då speciellt katten ville få bort honomTungan ute

Linnea
0

Du kan prova att koppla hunden och någon annan försöker få katten att springa förbi hunden, tex locka med mat. När hunden springer efter så håll bara emot så hunden stoppas och säg nej skarp samtidigt som hunden stannas.

Skynda långsamt så går det fortare.

evaboo01
0

Bra tips tackar alla för det

kenthgw1
0

hej

Jag är en konverterad "hundidiot" som har två katter sen min amstaff gick bort för 2år sedan.Hans bästa kompis var en bonnakatt o dessa två var som ler o långhalm.Båda avlidna så jag skaffade en honkatt på1 år-söt som fan o sen en kompis till henne .En helvit gosse på 6år o han är som en salvekvick på en men det är helt mysigt.Så en dag kändes det rätt att skaffa en ny valp. O jesus vilka reaktioner.amstaffvalpen är 8 veckor o liten jämfört med katterna men dom vägrar gå ner o håller sej på ovanvåningen , lyfte upp valpen o gick upp.Honan blev x3mt aggresiv o hanen dröp iväg under soffan.

Till saken är att mina katter är så in i bomben bortskämda men de har inte monopol på territoriet.

Hur gör jag bäst för att få dessa att acceptera en liten skraj valp?

Låta katterna vara där uppe o hoppas på tiden eller stänga av trappan upp o

låta händelserna ha sin gång???

svar A S A P emotses.Messa gärna på 0728010293

Mvh Kenth

ho

Katti
0

Mina katter får vara i hela huset, men hundarna får bara vara nere. Jag tycker att det låter som en bra idé att låta valpen stanna nere. Men vitsen är ju att katterna ska känna sig säkra och trygga där upp, så du får absolut inte ta upp valpen. Låt dem komma ner i sin egen takt. Då är de på valpens hemmaplan, så de bör inte visa aggressivitet. Men säker kan man ju aldrig vara, så håll dem under uppsikt…

Lycka till!