Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4647 ggr
Sophie&Segra
2

Allergiutredning

Som vissa av er säkert redan vet, så har Ruff haft lite problem med att han kliar sig, får sår utan anledning, huden spricker och han är nästan alltid mer eller mindre rosa och narig i huden.

Första gången vi misstänkte allergi, var när han var ca tre – fyra månader och fick uslag lite här och var, och kliade sig mest hela tiden.
Då började vi med att byta foder och det var då lösningen på problemet, då han vart nästan helt kli-fri och utslagen försvann helt.
Det här fodret har fungerat utmärkt,  så länge han bara har fått sitt foder.. Men så fort man ger honom lite godis (typ leversnittar, eller annat godis), tuggben, nått grisöra eller något sånt.. Så blossar utslagen upp igen och han blir dålig.

Men senaste månaderna, har han först gått på BARA sitt foder, och INGET annat.. Verkligen, inget annat!
Och det har inte hjälpt, så för ett par veckor sedan var jag tillbaks till veterinären då han hade fått tre stora sår i nacken, utan anledning, plus att huden liksom nästan sprack så fort han kliade sig lite för länge (alltså normalt mycket för friska hundar).
Hans klåda blev bara värre och värre och han kunde vakna upp till 4-5 gånger per natt och bara panik-nagga på tassarna, och bita sig själv/hålla sina tassar/ben i munnen.. Samtidigt som han ofta drog tassarna över ögonen och öronen.
Han vart även extremt känslig för beröring i samband med att hans kliande eskalerade.. Och ville/vill mest sitta nära nära nära, hela tiden.. Han söker närkontakt hela tiden och kan numera ligga i timtal och bara bli klappad (något som inte fanns på världskartan innan).

Vi bytte då foder igen, denna gången till ett veterinärfoder som inte ens skulle gå att bli allergisk mot, så milt är det.
Och det här fodret har han gått på nu i två månader, och han blir inte bättre.. Det går upp och ner, men han är aldrig bra.. Bara mer eller mindre dålig..

Men nu har han kommit in i ett sånt där dåligt skov igen, och han kliar sig nästan så fort han får chansen. Och eftersom att fodret uppenbarligen inte är orsaken till hans kliande, så har vi nu tagit ett (svindyrt) blodprov, som testar för massa olika luftburna saker som han kan tänkas vara allergisk mot.. Olika pollen, kvalster osv.
Jag hoppas innerligt att blodprovet visar något, så att vi kan klura ut rätt behandling/medicin till Ruff, och att vi slipper hålla på o leta oss fram till orsaken bakom hans kliande och hudproblemen.

Så nu har han fått kortisontabletter, ”anti-kli” schampoo som han ska badas med 3ggr/vecka och även omega 3&6 olja som ska hällas över maten.

Jag får förhoppningsvis svar i slutet av nästa vecka..  Och jag går på nålar kan jag lova. Ännu värre är det såklart att se Ruff klia sig o vara besvärad av hela situationen med kliandet, såren/huden osv.

Men, vi hoppas på det bästa.. Och även om blodprovet itne ger nått svar.. Så ger vi inte upp, han är så pass ung tack o lov.. Så att vad det än är, så har vi ju i alla fall hittat det i tid!

Har ni någon erfarenhet av allergihundar?
Hur upptäckte ni det?
Hur behandlades hunden, och med vad?
Vad var hunden allergisk mot, och hur yttrade sig allergin?

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Lostmybrain]
0

Lille söta Ruff :( Det kan inte vara lätt med tanke på dina små änglar <3

Hoppas provet visar svar! Lille ruff får även styrkekramar från mig. Kyss

Sophie&Segra
0

Nej, det är det verkligen inte.. Och jag valde honom just för att han har helt andra linjer än mina tidigare som led av samma sak.. Men tji fick jag Obestämd

Tusen tack, jag lär ju uppdatera här eller på bloggen om hur det går <3 Kyss

[Forest]
0

AnneN2 har foderallergi på sin hund iaf en jag vet har hundvana inom allergi. Själv har mins systers hund (lever ej längre) haft det o viss vana med allergi genom honom. Hon köpte orijen, han tålde inte sädeslag dit räknas även majs. Godis det gjorde hon eget kokade nötlever o sen ungstorka, det var det ända godiset som gick bra sa hon men även torkat kött borde funka o kokt kyckling.  hon kunde även ge rå märgben för att ha något o tugga på. Jag själv har katt med samma problem men han tål inte fisk inte änds fiskolja, sen är det sädelsag. Så man får inte ha framme något "bröd" har barn så man får sopa lite extra :) Katten är som din hund får utslag stora sår ser ut som bränn-sår. Han äter allt hunden gillar torkad lunga är han helt galen i, färskfoder jag köper är utan korn mm sen får jag bara ge mjua o bonzita mjukmat. Det är mycket o tänka på, hundar är dessutom snabba på fynda hittegods ute. Hoppas ni hittar en bra lösning trist när sina pälsklingar blir allergiska :-C Lycka till med lille Ruff

AnneN
1

Vill meddela TS att veterinärens foder visst går att vara allergisk mot, min hund tål inga spannmål (som finns mycket av i veterinärfodren), får hon i sig minsta lilla spannmål så får hon utslag och extrem klåda.

Innan jag listade ut vad hon inte tålde så kliade hon så hon fick köttsår om hon inte hade tratt + sockar på sig Rynkar på näsan

Testade många olika foder, däribland flera olika veterinärfoder, men inget hjälpte, förrän jag efter ca 2 år tyckte att jag testat allt (var över 100 olika foder) då satte jag mig och gjorde en lista över alla ingredienser som fanns i de olika foder jag testat och upptäckte att den enda gemensamma nämnaren var att alla innehåll någon typ av spannmål.

Hittade då Orijen som var det enda spannmålsfria fodret på svenska marknaden (för ca 3 år sedan, har kommit fler efter det). Efter att hon ätit Orijen Adult i ca 2-3 dagar så var alla hennes utslag och klåda helt försvunnet och har hållit sig borta sedan dess så länge hon inte lyckas få i sig något som innehåller spannmål.

Så om du inte redan testat det så testa med spannmålsfritt foder.

Vet även att en del hundar kan vara allergiska mot ett kvalster som finns i torrfoder och då blivit friska om de fått färskfoder eller barf.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
0

Mammas hund har gräsallergi, kvalster allergi och något till.
HAn äter foder som är mot allergi, och får en spruta var 3:e vecka av mamma som ska hjälpa mot allergin. Han äter också tabletter. Dessutom badas han med ett speciellt schampo då vi ser att han börjar rodna i huden eller vi märker att han börjar klia sig.

Allergierna märktes genom att hela huden var röd och att han kliade upp sår. Det togs tester på honom.

tjiivans
0

Vår tjej som är en Fransk Bulldog på sju månader är också allergisk.
Hon får som sårskorpor i huden utan att ha haft sår och öronen blir röda och irriterade som hon då kliar tills de svullnar igen.
Hon fick som bulor över hela sidorna och benen och svullande upp rejält i ansiktet.
Har blivit en hel del veterinärsbesök med höga räkningar (Tack gode gud för försäkring!) men det har inte hittats exakt vad hon är allergisk mot. Har gjort både biopsi och pricktest.

Nu äter hon Royal Canins hyperallergic foder och INGET annat under en period för att se om det hjälper och sedan i så fall kunna lista ut vad som triggar allergin.
Hon har ätit detta nu i snart en vecka och jag tycker det har blivit lite bättre.

Hoppas att ni får svar på blodprovet.
Vet hur jobbigt det är att vänta och inte veta..

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

[Forest]
0

6 vad innheåller det fodret? ris o majs? syrran gav det till sin hund o det tog inte lång tid så fick han utslagen igen, jag hade någ kört med foder utan ris o majs oxå OM nu hunden är kännslig för just spannmål så räkans iaf majs in som det oxå.

Viccan92
0

Min hund är också allergisk. Förra ägaren sa byt foder så blir det bra han är bara lite foderallergisk. Och vi bytte och bytte och bytte. Fick medicin som han numera är resistent mot. Vi gjorde sånt blodprov. Veterinären sa nej då inget som är så jättemycket allergi på det är något annat. Då tog vi honom till en hudexpert. Hon tittade på papprena vi fått från blodprovet och sa att han visst var allergisk. Så han är kvalsterallergiker.  Vi badade honom varannan dag och bytte till en bädd som är enkel att tvätta och som inte får kvalster så lätt.

Nu ett år senare är han helt friskt. Han äter ja allt ungefär och ligger i min säng. Badar honom lite då och då mest för att han ska vara ren. Sen märker jag om han börjar nysa lite ofta så är det dags att städa bort alla kvalster.

Så vänd dig inte enbart till en veterinär. Bättre med någon som är duktig med hud och allergi. Hon var den tredje vi gick till. Hade vi inte hittat henne hade vi kanske fått avliva honom eftersom vi kände att det inte var ett bra liv han hade med alla utslag.

Lycka till!

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Sophie&Segra
1

Tusen tack för alla svar!

Jag väntar fortfarande på svaret ifrån blodprovet, lär uppdatera här då!

För nu ska vi åka till fjällen ett par dagar, och bara andas lite frisk luft Skrattande

Maja2
0

Jag fick svar igår på min hunds allergitest. Det visade sig vara kvalsterallergi och hon ska nu vaccineras. Fram tills att vaccinet ger effekt, om 4-6 månader, ska jag fortsätta behandla med kortison, både tablett och spray, samt duscha med melaseb schampo.

[Doglovers]
0

Ni som har hundar med kvalster allergi.

Testa ett litet råd från mej. Ta hundens ligg underlag och lägg detta i frysen under dagen. Varje dag. Ni får nog ha ett par att byta med. Håll hundsängen ren och fräsch varje dag. Man kan ju hoppas på vinter väder snart och då förenklas ju detta lite då man kan lägga ut grejorna på balkongen eller dylikt. Kvalstren dör i minusgrader. Ni kan börja med detta och se hur det blir. Skaka mattorna varje dag och även dammsuga är också väldigt effektivt tillsammans med det första jag skrev om. Ha helst plastmattor då dessa inte samlar på sej lika mycket damm=dammkvalster.

Och ni människor som har samma problem, kann testa samma sak för er egen del. Men då blir det kudden och sängkläder som får åka in i frysen.

(jag fick göra så här för min äldsta son i några år tills det växte bort)

Lycka till och hoppas era vovvar få må bättre så fort som möjligtSkrattande

Sophie&Segra
0

Sådär ja, då har vi fått svar på blodprovet. Det visade sig att lille Ruff lider av kvalsterallergi, närmare bestämt Förrådskvalster.

Det hade gett lite utslag på någon/några andra kvalstersorter också, men förrådskvalsterna gav starkast utslag.

Även Ruff ska nu börja med ett vaccin (Immucept hette det om jag inte minns helt fel).
Men fram tills dess så ska han fortfarande behandlas med kortisontabletter, anti-kli shampoo och få specialmat som är extra skonsam mot huden (Specifics veterinärfoder).

Det kom ju som ett litet slag i magen och var inte alls kul att höra.. Men samtidigt är jag otroligt tacksam över att blodprovet gav utslag så att vi nu kan hitta rätt form av medicin/behandling för honom så att han kan bli så gott som fri från klåda och besvär.

Maja2, vad är det för ras du har på din hund?
Hur gammal är den?
Skriv mer än gärna här hur det går för er, det är alltid skönt att växla tankar med någon i samma situation!

Noa-Nisse
1

en av mina kompisar som har en terrierblandis har haft samma problem vad jag kan se. Hon kliade sig ofta och mycket. hon hade också provat många olika foder på henne men inget hjälpte. Tror hon hade provat två eller tre st veterinärfoder. efter många månaders kamp med lidande från hundens sida så rekomenderade veterinären avlivning…

Men efter att ha funderat på avlivning eller ej så provade hon att gå till en annan veterinär som rekomenderade att hon skulle börja ge "gemmagjord mat".

Efter ca 1 vecka var hon symtomfri och efter ca 6 månader så var pälsen tillbaka och riktigt fin och glansig. efter ca ett år så fick den även konstaterat mild kvalsterallergi. Den yttrade sig mest om den fick ligga i sängen eller om man inte städat på ett tag.

Nu 6 år senare så mår hunden lika bra som vilken frisk hund som helst. bara lite ålderssymptom.

Alltså är behandlingen för Daisy som hon heter: Bra, näringsrik, färsk och rå mat plus ett städat hem = en lycklig och klifri hund!

En riktig solskenshistoria.

Medarbetare på Hundar.ifokus