Inte okej att gå framför?
Jag har hört och läst att hunden inte ska gå framför dig på promenaden.
Detta på grund av att hunden tar på sig rollen som ledare.
Vad tycker ni om det här? Ska hunden gå bredvid, eller bakom, tycker du?
Nej hunden tar inte ifrån dig ledarrollen om den går framför dig.
I vissa situationer kan det dock vara bättre om hunden går bakom eller brevid dig, t.ex. i smala trappor är det bättre att ha hunden bakom sig ifall man skulle möta någon, då hinner man hålla undan hunden.
Men vem som går ut genom dörren först, eller vem som går först på promenaden det spelar kvitta!
Gör det du tycker är skönast. Här har vi en hund som både kan gå framför, bakom och brevid, oftast går hon framför utan att dra.
Hunden får gå vart den vill bara han inte drar. När vi går över vägar ska han dock gå bredvid mig :)
Min hund får gå igenom dörrar och på promenaden först MEN om jag säger till ska hon vänta och lyssna. Det är DET som jag anser är skillnaden. Min hund tror inte att hon helt plötsligt måste ta hand om mig för att hon får gå in genom dörren, men om man märker att en hund tar på sig det eller är för stirrig. Då är det jättebra att låta de vänta tills man säger det är okej (alltså de har lugnat ned sig) och om man är på promenad och hunden hänger som ett dragdjur i kopplet eller flyger hit och dit så bör man kalla in hunden så den börjar tänka på något annat och jobba på det….
Sen har jag lärt min hund att gå bakom för det är väldigt bekvämt om man går i smala trappor eller liknande som #2 säger, eller man bara vill ha kontroll på hunden va någon anledning :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mina hundar gårbrevid och det av den anledningen att jag trivs bäst med det. Och man kan förebereda sig ifall nån hund kommer. t.ex. (Ta inte ila upp nån av er) Men jag tycker det är fruktansvärt iretterande med hundar som drar. Varför ska dom dra när man kan gå en härlig promenad utan massa drag i kopplet?
Min hund får alltid gå ned för trappor först då han tycker dom är lite otäcka. Spelar ingen roll om det är uppåt eller nedåt. Han får även gå ut/in först genom dörren.
När det gäller promenaden så får han gå nästan var han vill så länge han inte drar. Är det så att han vill gå över till andra sidan av gångbanan så ska han först ge tecken på att han vill det, ibland går vi över, ibland inte.
Men jag vill inte ha honom gåendes bakom mig, i och med att jag då inte har honom i mitt synfält. Han kan ibland få för sig att hux flux vilja byta sida på gångbanan, och går han då bakom mig så ser jag inte om han gör det förräns kopplet spänns åt, och även då han bara har halv-långt koppel, så kan han ju endå ta sig ut på mitten av gångbanan, vilket kan orsaka besvär om det är någon som ska till att passera oss.
Och även om han går framför/brevid mig så märker jag om han är på väg att byta sida utan tillåtelse och kan hindra det, då han har lärt sig att inte gå förbi framför mig såvida jag inte visar att det är okej.)
Går vi över en väg så ska det däremot vara fot.
Usch, jag hatar när mina hundar går bakom mig. Framför eller bredvid är det som gäller ;) inte är de ledare för det. Skitsnack
Jag brukade ga ut forst for att kolla om grannens hund som tyvarr inte gar ihop med min hund var dar och for att kunna se om nagon av de andra djuren var pavag att smita ut men det har ingenting med ledarskap att gora utan av sakerhetsskal.
Jag vill helst att min hund gar fot alltsa brevid mig under promenaden men det spelar inge storre roll om hon ar bakom eller framfor mig.
Medarbetare på matlust
Vissa av mina grannar har hundarna lösa i trappuppgången, så för mig är det viktigt att jag går ut först för att se att allt är lugnt. De andra hoppar gärna på mina, så det är för deras säkerhet. Dessutom vill jag att de ska lugna ner sig lite. Har inget med ledarskap att göra från min sida.
Hundarna får gå framför så länge de inte drar. Min ena gillar att gå bakom vilket är riktigt jobbigt, hon brukar tvärstanna för att lukta på saker och då märker man det inte föränn kopplet spänns. Den andra får inte gå bakom, för om han drar åt sidan då fäller han mig 
Helst brevid, men framför om de förtjänar det är alltså slutsatsen
Men bakom mig i trappor och ut genom dörr eller hiss.

Här kliver ingen av hundarna in eller ut genom dörrarna först. Å gör dom det åker de ut igen! Vi har 2 ganska tuffa hundar så ger man dem ett finger tar de hela näven.
Så vi går ut först sen får de vänta tills vi säger varsågod. När vi går in går vi in först sen får de komma in och sätta sig innanför dörren och vänta där tills vi hunnit få av oss skor och så sen sagt varsågod.
När vi är ute och går så har jag dem oftast vid min sida. Ibland kan de gå några decimeter framför mig med nosen. Men de vet vad som gäller så för dem är det inget konstigt..
Tror, att om någon hund skulle få för sig att den är ledaren, beror det nog på många andra saker. Inte om den får gå framför ibland under promenader. ;)
Håller med #8, fast jag vill gå ut först då en del grannar är hundrädda så det beror mest på hänsyn till andra. Både min egen hund och dagjycken får gå framför, bakom eller vid sidorna, men kravet är att de alltid ska komma tillbaka till sidan när jag ber dem. Man kan aldrig veta när någon märklig situation kan uppstå och det är min uppgift att se till att alla är trygga. :)
Jag vill dock helst inte att min hund ska gå bakom annat än när jag ber henne, för om hon tittar sig omkring och sedan snabbt går vidare brukar hon råka krocka i mitt knäveck ibland så att jag nästan ramlar. x')
När vi ska gå in har de lärt sig att det är lugn och ro som gäller, då de alltid behövt sitta och ta kontakt med mig. Nu har jag dock kunnat släppa detta då de direkt blir lugna utanför dörren och söker kontakt. De är omåttligt förvånade över att det räcker med att söka mig, och det är lite underhållande att se!
Jag föredrar att hundarna går bredvid mig, på min vänstra sida. Så det har jag lärt dom, det har tillochmed blivit så att Tinka alltid går längst ut och Seth i mitten;) De är så söta, ropar man på dom när de är lösa så ställer de sig på sina platser!:D
Hunden ska gå där jag ber den, han får till och med gå framför och dra om jag ber om det ;). Om jag inte säger något, så får den gå vart tusan den vill. :3 Har hittils aldrig set en hund ställa sig framför matte/husse och blåsa upp sig a la dominant.. vissa är inte lärda att inte dra i koppel och de drar och sliter, men det är inte för att vara ledare utan för att de vill fram (alt. går emot trycket fr sakens egen skull) men de flesta springer lite fram och tillbaka, nosar och tar in upplevelser om de får gå som de vill utan att bli lärda något. Har inget med dominans/ledarskap att göra.
Kiro stressar lätt upp sig, ställer sig med nosen mot dörren och kastar sig ut, när man ska iväg. På honom säger jag alltid till att han ska gå in en bit och vänta tills jag bjuder ut honom, helt enkelt för att det är ett otrevligt och stressat beteende, och jag vill inte släppa ut honom när han är så stressad.
Ibland kan jag be hunden gå in en bit och vänta bara för att checka att lydnaden funkar. Men att det skulle vara någon dominans grej för hunden att gå först? Nej. De vill bara ut, och om de inte stressar upp sig över det så spelar det ingen roll.
Och som några sagt, ibland vill man inte ha hunden först, eller bredvid sig. Ibland vill man, och ofta spelar det ingen roll.
En hund kan gå framför (av sig själv) stöta på ett problem och söka sig till husse eler matte för hjälp/svar. Det visar tydligt att de inte går framför för att dominera (i så fall hade de inte litat på att matte/husse hade svar att ge).
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Beror helt på vad det är för hund.
Jag brukar öppna dörren och kolla om det är någon därute sen skicka ut hundarna först för att det är smidigast så. På promenaden går oftast Humla jämte och Tia lite bakom, men ibland går dom lite före också. Sålänge dom lyssnar så är det inga problem för mig om dom går lite före.
Jag tror inte heller att det har något med ledarskap att göra.
mina hundar får gå var dom vill så länge dom inte drar (oftast är dom lösa)… över vägen och intill trafikerade vägar har jag dom i koppel vid sidan för att undvika olyckor. Tror inte detta har ett dugg med ledarskap att göra och tror inte på ledarskap i den bemärkelsen öht :)
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se

Jag tror inte att hundar försöker ta över någon ledarroll i något läge alls. Varför skulle dom vilja göra det?
Min hund får gärna gå före mig på promenader, men jag försöker träna in ett "gå vid sidan-kommando" och ett "bakom-kommando" bara för att det kan vara praktiskt!
När vi är ute och vandrar så brukar min hund alltid gå först. Han är mycket bättre än oss på att hitta den smidigaste vägen i svår terräng!
Som Zabbio skrev ska hunden går där jag ber den att gå :)
Ibland vill jag gå före av praktiska skäl som tex när man ska gå ut genom dörren. Jag vill ha koll på läget där ute innan jag tar ut hunden. Likaså vill jag gå in först när vi kommer hem så jag kan ta av mig och sedan eventuellt torka av hunden.
Har ofta hunden framför, och han har inte blivit "ledare" för det ;)
Min hund får gå framför mig på promenader, men får absolut inte dra.
Om jag vill att hon ska gå fot så gör hon det.
#9 Vad menar du med "ger man dem ett finger tar de hela näven"?
Menar du att de typ skulle "ta över" om du lät dem gå först ut genom dörren? :P
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.

#18 Om vi skulle släppa på alla dessa småsaker som att vi går först ut, de ska inte gå ut eller börja äta sin mat förrän vi säger varsågod osv osv så blir de inte roliga att ha och göra med.
Det märks om vi bara varit borta en helg och de varit hos sin hundvakt där de i stort sett får göra vad de vill. Då är dom riktiga odågor när vi kommer hem!
Så det märks tydligt vad det gör med alla dessa småsaker. Å då tycker jag bara att det är dumt för det är saker som är så självklara för mig :)
Mina hundar går efter mig när vi ska ut eller in genom dörrar och bilar m.m. men på promenader får dom gå framför eller bredvid som dom vill. Så länge dom inte drar, det får dom aldrig göra. Jag kallar det fri i koppel under ansvar. Mina hundar respekterar mig som ledare lika mycket för det, jag bestämmer ju samtidigt hur dom får gå och inte dra i kopplet å liknande :)
Min hund går framför i sträckt koppel men han drar inte. Det är inte tilllåtet att dra. Jag tränade in att gå bredvid mig dock är jag så klumpig att jag snubblade till ibland och då så råkade jag ju trampa på honom. Till slut så var jag så noga med det så jag snubblade till jätteofta. Så tillslut så gick han så långt ifrån så vi tog upp hela trottoaren. Tyckte det var bättre att han gick före ändå.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Om hunden tar på sig ledarrollen i flocken bara för att den går före, hur är det då med blindhundar som faktiskt leder sin husse och matte i ordets rätta bemärkelse? Hur är det med alla utbildade spår och sökhundar som också leder sina ägare rätt när det gäller att hitta människor, djur eller vad de nu söker?
Så nej, att hunden tar över ledarrollen (antar att man med det menar att hunden inte skulle lyssna utan göra som den vill eftersom ägaren skulle stå "lägre i rang") är såklart helt felaktigt.
Jag vill till 99% att mina hundar går före på promenaden, eftersom jag tycker att det är enklast. Jag har uppsikt över dem och ser om de tänker stanna för att kissa eller bajsa. Stannar hanen bara för att revirmarkera lite hinner han dessutom göra det och vi kan fortsätta gå utan att jag behöver stanna och vänta.
I vissa situationer kan jag dock be dem att gå bakom, ex om de är lösa och vi ska över järnvägen hemma (jag vill kunna kolla att det inte kommer något tåg först) eller ut genom en dörr där jag vill kolla att det inte kommer någon utanför. Vid hundmöten ber jag ofta hanhunden gå bredvid eftersom han lätt spänner sig annars eller om vi är någonstans där det är trångt och mycket folk.
I vissa situationer som exempelvis när vi stiger på buss/spårvagn är det tvärtom viktigt för mig att hunden går in först. Man vill inte vara med om att dörrarna stängs och hunden står kvar utanför fast med kopplet i dörren.
Just det precis som #22 nämner. När jag stiger på bussen eller tåget är hunden förre. Men när vi ska sättta oss så går jag först. Så jag själv kan välja plats och se till så det inte är några hundar längre in.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Min tjej får gå hur hon vill, så länge hon inte drar. Det där med att ta över ledarposition beroende på hur hunden går är trams rent ut sagt. Bakom mig är jag inte förtjust i, jag vill nämligen ha uppsikt över henne utan att behöva vända på huvudet stup i kvarten. Bredvid går hon när vi korsar vägen och situationer när det kan komma andra människor plötsligt exempelvis tågstationen, trappuppgången och dylikt.
Kan tillägga att jag har en välfungerande tös som inte drar och är lugn och lycklig - trots att hon går före den mesta av tiden 
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

#22 Fast det är ju skillnad. För vi har eftersökshundar och de vet att när det är dags att spåra så går man före. Men på promenaden går man vid husse eller mattes sida.
Hundarna gör ju på de sättet som de får lära sig. Å de skiljer ju på spår och promenad 
Det här att gå brevid en på promenaderna.. min hund hade haft jättetråkigt om hon skulle gå vid min sida konstant. Ja är ju ändå ute när jag och promenerar för att hon ska ha roligt och få stimulans och det får hon inte om hon går vid min sida hela tiden. Sedan om jag säger till så kan hon det, och det är ju jättebra om vi tex är i stan eller möter en hund eller liknande, men jag ser inte vitsen med att hon ska gå vid min sida hela tiden under "hennes" promenad…
Sen vet jag att min hund ser mig som den hon man vänder sig till när hon blir osäker, och det är ju för att hon litar på mig. Och det är min åsikt om vad "ledarskap" handlar om. Att min hund vänder sig till mig när hon blir osäker och inte försöker ta tag i situationer själv eller känner att hon behöver lösa situationer åt oss…. och det har vi uppnåt även om hon går framför mig på promenader….
#25: Varför är det skillnad? Om hunden tar över ledarskapet för att den får gå före gör den väl det oavsett när och varför den får gå före? Eller du menar om man lär hunden att gå före när det gäller spårande så tar den inte över ledarskapet men om man lär hunden att den får gå före på en promenad så ser den sig bums som flockledare? Självklart inte.
Om du menar att man kan lära hunden att gå före vid spår och gå vid sidan på en promenad, att man kan lära hunden att dra när den sätts framför en pulka men att inte dra i kopplet på en promenad så har jag aldrig påstått motsatsen. :)
Min hund får gå var han vill så länge han inte drar. Men ber jag honom gå bredvid mig ska han göra det. Är dock bara 5 månader så kan inte riktigt ställa krav än, men i framtiden. Om han drar brukar jag harkla mig, oftast kommer han på sig då och stannar upp. Om han inte bryr sig stannar jag och väntar tills han tar kontakt, alterntivt petar honom på rumpan för att få uppmärksamhet. När har tar kontakt får han jättemycket beröm och en godis. Godis är verkligen oumbärligt vid all träning, även koppelträning. Ture måste vänta innan han går ut eller in genom dörren. Detta är inte för att praktisera ledarskap utan för säkerhets skull. Tänk om han skulle springa ut okopplad och bli biten eller överkörd.

Vad jag menade var att det är skillnad med en blindhund som är utbildad att gå framför än om någon av mina hundar skulle gå framför.
Men det är ju så jag lärt mina hundar, precis som andra lärt dem att gå framför eller bakom på promenader :)
#29: Vad jag ville ha fram är att hundar inte ser sig som flockledare bara för att de går framför, detta oavsett situation. Om man däremot lärt dem gå bakom och de ändå går framför har man antagligen inte gjort ett tillräckligt bra jobb. Det handlar inte om dominans eller flockledare.
Han får gå vart han vill, så länge han lyssnar på mig så spelar det mig noll roll om han är framför, bakom, på sidan, ovan eller vad.. 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
31 håller med dig, man är ju dessutom ett team med sin hund 
#32 Precis! 
min hund går brevid eller bakom mig om jag inte ger tillstånd till att gå framför. Är väl så att dom lättare tar ledarrollen om man låter den gå först av egen vilja. Så länge det är hundföraren som bestämmer när det är okej att gå framför eller inte okej så leder man ju fortfarande.
Det märker man främst om man går med många hundar samtidigt. När jag jobbar och har med mig 7-9 hundar så märks det tydligare och då kräver jag av dom att gå brevid eller bakom för att dom ska följa och inte något annat i den stunden. sedan kommer det vissa tillfällen då jag ber vissa av dom att gå framför av praktiska skäl som trappor, dörr öppning osv.
#34 Nej, en hund "tar inte någon ledarroll" på grund av att du låter den ta vägen. Det enda den kommer göra är att bestämma att "si och så går jag så länge matte/husse inte säger något annat". Har man en hund som flänger som en galning fram och tillbaka i kopplet så är inte problemet att hunden går före, utan att du inte lärt den hur du vill att den gör.
Läs gärna inläggen ovan.
#35 vilket inlägg är det du åsyftar att jag ska titta på .. ?din ?
"..Är väl så att dom lättare tar ledarrollen om man låter den gå först av egen vilja. Så länge det är hundföraren som bestämmer när det är okej att gå framför eller inte okej så leder man ju fortfarande…."
är ju så att om hunden får göra som den vill och bestämmer så tar vissa hundar den rollen men då är man som människa ingen vidare ledare kan jag tycka. Och då brukar den ju tagit den rollen när det gäller andra moment också. menade ju inte att bara för att en hund testar gränserna lite grann och flänger lite , att det tar på sig ledarollen direkt. Kanske var jag som formulerade lite dåligt i min kommentar
Jag vill ha min hund bredvid mig, hon kan även få gå lite bakom. Eftersom hon kan göra utfall vill jag inte ha henne framför mig, man vet ju inte alltid vad som finns bakom nästa hörn. Har jag överblick kan hon få gå framför, men hon brukar själv välja att gå bredvid mig eller bakom.

Nej men om man har en väldigt dominant hund så brukar många tränare rekommendera att inte låta hunden gå före. Sen inte sagt att den tar över bara för att man låter den gå före. Men i vårat hus släpper vi inte på den regeln. För då släpps det snart på både det ena å det andra och med den lilla kaxiga dam vi har så vet vi med oss vart det skulle ta vägen. Men nu är det lärda att gå vid sidan så de försöker inte gå framför oss. Å dessutom tycker jag det ser trevligast ut när man ser husse/matte med hund och hunden går bredvid å inte någon meter före :P Men som sagt alla är vi olika :)
38 Dominant hund vad anser du är just en dominant hund?

Känns som vi förstör tråden lite.. Min hund vet jag tydligt att hon är dominant. Varje gång hon träffar en ny hund så ska hon se till så att dom håller sig på mattan. Hon går mycket runt dem med och ser till så de blir undergivna. Svansen rakt upp och man ser hur hon spänner sig.
Sen är hon inte den som bråkar med några eller gör utfall. Men hon visar tydligt att det är hon som ska bestämma.
Det är hon som bestämmer här hemma och det är inte lönt att någon annan hund rör hennes ben.
Sen hon var valp har vi fått visa att det är vi som är ledare och vi har hela tiden fått vara konsekventa.
Idag är hon mycket trevlig! Men som en av mina tränare sa, det är tur att du vet vad du har för hund för hon är ju trevlig. Men med fel människa i kopplet kunde hon varit en riktig bitch!
Och det stämmer verkligen. För jag har sett vissa sidor av henne som jag inte vill se igen..
Däremot vår gamla hund. Han la sig för allt och alla. Han kunde nog lagt sig för en skalbagge! Inte dominant nånstans..
40 det spårar väl inte ur ett dugg, ts skapa tråden genom vad vitsen är med gå göre efter osv det har med domenans o göra eller hur? Kanske jag som missuppfattar helt men jag ser ofta just folk ser domenans fel.
40, Jag håller inte med din om din syn om domenant. En bra flockledare bland hundar är inte som din. på denna sida är det mer som jag ser på det http://ghk.hundkontakt.se/miss.htm längre ner på sidan ser du domenant mer min syn på bra flockledare, du får ha din syn :)
Finns massa bra artiklar på Dogma också:
http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen
http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap
http://www.dogma.nu/artiklar/myter-och-fakta-om-hundars-och-vargars-beteende
Ska också klarlägga att jag själv inte har några problem med att man lär hunden att gå vid sidan eller bakom. Men att hunden skulle ta över flocken för att den får gå före är ungefär lika dumt som att man måste äta före hunden för att befästa sitt lederskap.
Jag låter aldrig min hund gå före mig.
Som du skrev så kan de hända han tar på sig ledar-rollen.
Finns sålklart dom som låter sin hund gå som hunden vill och det funkar bra för dom. viktigast är att hunden och du trivs med varandra och han/hon vet att det är du som är flockledaren.
Jag har aldrig varit med om en hund som tagit någon ledarroll för att den fått gå före på promenaderna. Min hund får gå före om han vill det så länge han går fot om jag ber honom om det.
Min hund får gå där hon vill gå, men hon får inte dra. Hon får gärna gå framför så jag ser vart jag har henne.
- Mvh Emma
Nja… när någon påstår att hunden tar en ledarroll bara för att man låter den gå framför… så är det nog mest okunskap det handlar om. Om man studerar hundar i flock, så ser man att hundar har olika roller i olika sammanhang, och den hund som styr och ställer Inomhus, tex sällan styr lek och bus, eller den som är lekfarbrorn ute, sällan är den som är först till hallen om det ringer på dörren. Hundar i flock springer inte sida vid sida, det är inte heller EN som alltid springer längst fram, dvs det är ingen Ledare som går längst fram och de andra följer. Såpass mycket kan jag säga som har flera hundar.
Att de skulle få för sig att de är ledare över mig bara för att de går framför, är inte rätt. När de springer lösa är de oftast framför, så länge jag inte säger åt dem att gå vid sidan. När de är i koppel däremot, går de vid sidan, för att jag lärt dem det.

Jag har inte påstått att mina hundar skulle ta över BARA för att jag låter dem gå framför mig. Men släpper jag på det kan jag ju släppa på mer å mer saker sen och till slut finns det inga regler här.
Därför har jag valt att inte släppa på bland annat detta. För jag tycker som sagt också att det ser trevligast ut och känns bäst när hunden går vid min sida..
#36 Jag menade kommentarer i allmänt ovanför eftersom det är många som skriver att deras hundar inte alls beter sig annorlunda beroende på vart de får gå.
Hunddjur har inga definitiva "ledare". Den för tillfället passar bäst för att leda flocken framåt går först, det kan vara mycket olika beroende på situation. Så att gå först betyder inte att du är någon ledare eller att hunden tror att den är det om den går först.