Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4268 ggr
Michaela-N
0

Schäfer eller Chäfer?

Undrade lite häromdan hur man egentligen borde uttala den tyska herdehundens namn egentligen. Här i Sverige säger man väl oftast Chäfer, alltså med sånt därt hårt CH i början. (Säg schäfer för er själva så kanske ni förstår, om ni nu uttalar det med CH, har dock aldrig hört någon svensk som säger med SCH.)

MEN. Ordet Schäfer kommer från tyskan. Schaf (Sch som i schablon) betyder får.

Alltså borde man säga Schäfer. Eller hur? Vet att svenskar inte är så där jättebra på det där med Ch och Sch, men då är min undran om det är därför det blivit Chäfer helt enkelt.

Jag själv säger också Chäfer, men undrar om inte det riktiga är Schäfer :)

Kisssssik
0

jag stavar det Schäfer men uttalar chäfer Glad

Michaela-N
0

#1 Ja, alltså stavningen Schäfer är ju helt riktig. Nu är frågan hur man egentligen ska uttala det. Men då säger du rasen som jag alltså.

Sophie&Segra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Haha, va rolig tankeställning!

Jag vet en del som säger Scheffer Tungan ute Själv säger jag precis som ni Chäfer.
Och en del andra ska ju överdriva med ä'et, Typ.. Schääääferhund - sånt stör jag mig också på Tungan ute

Och lite OT då, nått som jag stör mig mer på är hur folk uttalar "min andra ras" Jack Russell.
Vissa säger Jack Russell (alltså som ett jack i pannan typ Tungan ute)..
Medans andra säger typ.. Jäck Rassell.. Ååååh -.^

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

NathalieT
0

Har faktiskt inte tänkt på det innan, säger också Chäfer!

Michaela-N
0

#3 Ja! Det är det där Scheffer, men med längre ä, fast ändå inte långt som Schääääfer. Gud vad svårt att förklara. Jag tror jag får göra en inspelning med hur jag menar.

Karmatarerskanise
0

Jag förstår inte vad skillnaden i uttalet mellan Sch och ch är? :)

Michaela-N
0

#6 Nepp, därför har jag gjort en inspelning. Ska lägga upp den snart.

NathalieT
0

#3 Haha, min mamma säger alltid Jack russian, även fast jag varje gång påpekar att dom heter Jack russell. Verkar inte fastna i hennes huvud Tungan ute

malinroth
0

Sch och ch är ju på svenska samma ljud?

Michaela-N
0

#9 Ja… det är det jag säger. Alltså i sverige säger man så. Men inte i tyskland, det är dit jag försöker komma. Videon laddas upp!

Workingdog
0

#9 om jag fattat rätt så är det mer

Ch = ex som man utalar skönt

Sch= ex som man uttalar Kär

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

malinroth
0

#9 ja fast svenska ord uttalas ju på svenskt vis, det gäller ju alla andra låneord så varför skulle det inte gälla schäfer? :)

Michaela-N
0

#11 JA! Tackar! Just så. Då hade inte video varit nödvändig, men den är typ halvvägs uppladdad nu så jag lägger upp den ändå.

#12 Faktiskt inte alla.

Karmatarerskanise
0

Okey, om man tänker som i #11, så beror det också på var i landet man bort.

Michaela-N
0

#14 Gör det?

Workingdog
0

#14 heh tänkte inte på det ^^ Jag tänker iaf stockholm! :P

Kanske ska tillägga att jag utalar det Chäfer.

/Mvh Jennifer

malinroth
0

#13 Nej inte alla det är sant. men väldigt många. Nu finns det ju många ord som uttalas likadant som på engelska tex.

#11 men inte på svenska? Schäfer har ju varit ett svenskt ord länge och uttalas på svenskt vis, det kan man ju lätt titta upp i den fonetiska skriften i en ordlista :) sen om det uttalas annorlunda på tyska är ju en annan sak.

Mischa
0

Dom flesta hundnamn är försvenskade mer eller mindre, man har ju oftast inte en brittisk/amerikansk accent när man uttalar raser med engelska namn.

Likaså sporter, hur många uttalar "agility" korrekt i sverige?

≧◔◡◔≦

Karmatarerskanise
0

#15 Mina kompisar som bor i sthlm säger schäfer som i kär
Medans man i skåne ofta säger schäfer som i skönt. (drar självklart inte allla över en kam)

Michaela-N
0

Lägger upp videon ändå, vet att det inte gör så mycket nytta… Det är många "asså" och sånt i videon… Kan inte rå för det. Jaja hoppas det löser lite frågetecken då Glad Tryck på länken nedanför.

http://tinypic.com/r/zsuzw0/7

Workingdog
0

#17 va? Jag bara försökte förklara hur TS menade med Ch och Sch

#19 jag har inte sagt att Schäfer uttalas på annorlunda sätt bara för att man bor i stockholm eller i malmö. Utan jag försökte bara förklara vad TS menade med Sch och Ch.

Sen uttalas ju Skönt och Kär lite olika beroende på vart i landet man bor, och det var där jag menade. Ofta, Absolut inte alltid, så säger man oftast Kär och Skönt på ett visst sätt i sthlm. Iaf vad jag har hört ;)

/Mvh Jennifer

Karmatarerskanise
0

#21 Nej, men jag har märkt att man uttalar det annorlunda beroende på varifrån man kommer :) Men som du säger uttalar man ju också kär och skönt på olika sätt i olika delar av landet, så hela diskussionen blir ju lite konstig hehe :P

Workingdog
0

#22 haha jo den blir ju det :P

/Mvh Jennifer

Michaela-N
0

#22 Lyssande du på videon?

Karmatarerskanise
0

#24 Står att ett fel uppstod när jag försöker lyssna på den, så nej, jag har inte lyssnat på den. Öppnar jag den i ett nytt fönster står det "URL-adressen innehöll ett video-ID med fel format."

Workingdog
0

#25 om du trycker på länken da? :) då fungerar det för mig :)

/Mvh Jennifer

Michaela-N
0

#25 Som #26 säger måste du trycka på länken jag skickat med. Vet inte riktigt varför jag inte kunde lägga in den direkt.

Karmatarerskanise
0

#26 Såg nu att det fanns en länk också, jag försökte kolla på youtubeklippet.

Som sagt, alla uttalar ju det på sitt sätt. En del säger schäfer, andra säger chäfer ;)

Michaela-N
0

#28 Det konstiga var att det inte ens ÄR en youtubevideo. Jag laddade upp den på tinypic.

Ja jo så är det ju. Men jag menar om man ska uttala det som Schaf.

malinroth
0

#21 ok :)

#20 Om jag hör rätt så uttalar du först som schäfer/chäfer (samma uttal) och sen som om det skulle stavats käfer tjäfer?

På rikssvenska (och enligt svenska språkets regler) uttalas ju sch och ch lika men du kanske uttalar sch som man egentligen uttalar k som i kär, tjuta etc?

Maja2
0

uttalar det Schäfer… har aldrig hört någon som uttalar det kjäfer… (som i kär)

Michaela-N
0

#30 Just det.

Alltså, lyssnar man på videon så förstår man hur jag menar. Men jag vet att i sverige så uttalas de där ljuden lika. Men ja - Schäfer som i Tjära, Chäfer som i Skjuta

malinroth
0

Jag fattar bara inte varför schäfer skulle uttalas som om det hade stavas med tj? Det gör det ju varken på tyska eller svenska?

Fridaaaa
0

Jag uttalar inte det "chäfer", låter bara dumt :/ Blir "schäfer" som det stavas:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zoolatri
0

Jag uttalar det "chäfer", men jag vet inte varför. Håller med om att man borde uttala det som tjäfer om man tänker på hur sch uttalas på tyska:)

malinroth
0

Vad jag vet så uttalar man sch likadant på tyska som sch och ch på svenska. Schwester och schlaf uttalas ju precis som vi i sverige uttalar schäfer (bara själva sch såklart).

Nikkis
0

Jag säger Chäfer såklart. Men ibland så säger jag Schafferdog, mest när jag skojar runt, höö höö. ^^

Michaela-N
0

#36 Schwester och Schlaf/Schaf uttalas som tjära

LinaK
0

Schitsamma hur man uttalar tycker jag, man fattar ju vad det är för hund man pratar om Tungan ute

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Loveradio
0

Spelar ju ingen roll hur man uttalar? Finns inget rätt och fel. Bara för att man uttalar Schäfer "Schäfer" i Tyskland så behöver man inte uttala det så i Sverige. Tyska och svenska är ju helt olika språk. Är halvtysk förövrigt.

Och om du aldrig har hört en svenska uttala Schäfer "Schäfer" så borde du åka hit till norrland. Här i norrland uttalar man faktiskt Schäfer "Schäfer". Man uttalar ju också siffran 7 "schuuu" och inte "chhhhu" (låter som man harklar sig) som gör på östgötska eller stockhomlska. Norrländskan är ju mjukare. Så det handlar ju om vilken dialekt man har.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Michaela-N
0

#40 Nej det spelar ingen roll men det är roligt att veta. Jag är också tysk och tycker därför att just detta med schäfer är intressant.

malinroth
0

Schlafe  uttalas [ˈʃlaːfə]

Scwester uttalas [ˈʃvɛstɐ] 
-här kan du även lyssna http://gratis-ordbok.se/search.php?q=schwester&l=16&l2=15

schäfer [ʃ ʃʃʃạ̈:fer]

Jag vet inte varför med ʃ försvinner från schäfer fonetiken men det ska stå ʃä:fer iaf.

( [ʃ] är ett sje-ljud och inte ett tje-ljud )

Så svaret på din fråga är iaf att du säger schäfer på rätt sätt, det bör inte uttalas tjäfer. Det heter schäfer helt enkelt. Tro`t eller ej :)

Michaela-N
0

#42 Du behöver inte förklara för mig hur man uttalar ord på tyska… det känns liksom onödigt eftersom jag ändå pratar tyska varje dag.

Jag kan inte se vad som står efter Schäfer.

SaraC
0

#43 Jag är säker på att #42 inte menade att vara dum på något vis utan bara ville visa på skillnaden, h*n kunde väl inte veta vilka kunskaper i det tyska språket du har? (Du skrev inlägg #41 där du skrev att du var tysk 20.05 och hon skrev sitt inlägg #42 20.07 så hon har med största sannolikhet missat ditt inlägg ovanför. Så du behöver inte alls ge ett så tråkigt bemötande.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

malinroth
0

#43 Jag visar bara att uttalet på schwester schlafe och schäfer är ett sje-ljud, vilket man kan kontrollera i fonetiska skriften. [ʃ] = sje ljud inte tje-ljud.

Efter Schäfer ska det stå [ʃä:fer]

Jag försöker bara svara på din fundering, det var det enda. Har Inte försökt nedvärdera dig på något vis, tråkigt om du uppfattade det så.

[jakke94]
0

#43 håller med saraC 

och sen finns det kanske andra i tråden som inte snackar tyska som kan vara intresserade

Michaela-N
0

Haha nej jag tog inte illa upp ^^

Allt blev bara rörigt… men då om jag fattat det rätt så är det schäfer och inte chäfer?