Kuperade hundar..
Det var en kille som började skriva till mig på internet. Han hade en amstaff som var kuperad. Jag frågade naturligtvis om den var importerad och det var den, från Polen. Nästa fråga var given, "Varför importerade du?"
Svaret löd, "Just för att jag ville ha kuperat".
Jag avslutade kontakten där och då.
Kan tänka mig att det finns fler människor som importerar hundar bara för att man vill att hunden ska vara snyggare. Jag respekterar om det är för att dryga ut aveln, men INTE för att man helt enkelt vill ha en hund som ser snygg ut (läs: farlig och respektingivande).
Jag har även sett minst 3 kuperade dobermanns som helt klart INTE ägdes av en uppfödare.
Jag kanske har fördomar om dessa dobermannägare, de kanske ville ha en bra tävling/utställningshund, vem vet.. Men jag tvivlar på det. Det är en populär ras pga deras skräckinjagande yttre när dom är kuperade.
Detta är tråkigt och jag har ingen respekt för det. Men detta är bara min åsikt. Vad tycker ni?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tycker precis som du :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Enda anledningen att överhuvudtaget köpa kuperat är ju rent estetiskt då dom är begränsade inom tävling bland annat, med andra ord är det nog få uppfödare som skulle välja kuperat.
≧◔◡◔≦
Tycker som dig med TS! Klart det är för han vill ha en mer "respektgivande" utseende på sin hund. Tror det är så med dom flest som vill ha importerat. Tycker det är tråkigt!
Usch, pga "bara" den anledningen är det ju helt klart fel!!
Själv tycker jag att hundar med kuperade öron är snygga och inte för att det ser farligt och respektingivande ut. Nej jag tycker det är vackert.
Men jag skulle aldrig imortera en hund just bara för att den har kuperade öron.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag har själv aldrig gillat kuperade svansar, inte ens när det var tilllåtet. Jag tycker hunden ser stympad ut. Minns första gången jag såg en boxer med svans, såg plötsligt ut som en hel hund och fick också en sådan snygg linje på kroppen.
Jag tycker kuperat är grymt fult, t.ex dobermanns är mycket finare okuperade!
har en kompis från malta, han har en boxer och en dobermann, båda är helkuperade.
Jag tycker många kuperade hundar är otroligt vackra! och jag tycker inte dem ser farligare ut än andra hundar :P
Jag tyckte innan att kuperade dobbermans var vackra. Jag skulle inte vilja ha en okuperad. Men så skulle jag aldrig köpa en kuperad, i såfall tänkte jag omplacering/adoptering.
Men jag ändrade mig när jag kom nära en kuperad dobberman. Öronen stod ju helt still! Jag älskar hur öronen på hundar uttrycker så mycket, som när Seth vill gosa, då lägger han dem bakåt fastän de är stående.
Samma är det ju med svansen, men den kan man ju se vifta lite stympat på rumpan. Det har jag aldrig tyckt var fint.
Här i Spanien är det vanligt att klippa öronen rakt av (för att de inte ska ställa till det i hundkamper). Flera hundar på hundgården har fått dem klippta med vanlig kökssax, så de har helt taggiga kanter. Det ser så fruktansvärt hemskt ut! Nästan alla franska bulldogs och boxers är kuperade på svansen, och är de inte det har de väldigt ful svans för den inte avlats på. Synd på dessa annars vackra hundar!
#10 jag har sett en utan det, med en svans som stod rakt uppåt =) Därför tänkte jag att de ofta kuperas, men kanske var det ett undantag =)
Jag tycker det är snyggt, men skulle aldrig köpa en sådan hund eftersom det är totalt onödigt lidande för hunden.
#11 den hunden följer isf inte rasstandarden :)
får ofta frågan om varför frallan på bild är helkuperad :P dem tror öronen också är kuperade :P
Jag skulle kunna importera en helkuperad amstaff för jag tycker dom är urläckra!! Dock skulle jag aldrig köpa en enbart därför, utan den ska ju självklart ha bra psyke osv. Och skulle jag nu importera en skulle det oxå vara för att ta in nytt blod.
Men jag skulle helt klart vilja ha en helkuperad, och om det va två hundar med samma psyke skulle jag välja den kuperade.
Ni får tycka jag är knäpp men så tycker jag :)
Jag tycker vissa hundar ser snyggare ut kuperade men jag skulle inte köpa en själv. Just för att jag anser det är onödigt, hunden är ofta väldigt fin som den är okuperad. Man många länder kuperar många raser o det hör till ovanligheten att nästan se en okuperad hund där. Sen har man sett flera yorkar som är kuperade även de som är lite misslyckad kupering på, själv hade jag en blandis där vetrinären tror att hon var kuperad men det tror inte jag pga hon fick svanslösa valpar i fd hemmet hon levde.
#14 känner samma som dig!
Hade jag fått välja mellan två (låt säga) avelsdjurshanar. Som jag ska använda i avel som sällskapshund och som utställningshund.
Båda är enligt rasstandarden, de har röntgats fria, alla andra fysiska tester är gjorda och är bra och de är båda MH-testade med lika bra resultat. Då hade jag utan tvekan valt den med kuperade öron, mest för att jag tycker det är snyggt ^^ Fast jag vet att det är obehagligt för djuret med att hålla på och byta omläggning för öronen o.s.v. så hade jag gjort det ändå :O konstigt nog.
Jag har faktiskt väldigt svårt att förstå att man inte tycker om hunden som den är? Utan att man ska stympa den och sedan tycker man det är snyggt? Jag strök en gång i tiden boxer från min lista på hundar att kika på just bara för att jag inte ville stödja att man "skönhetsopererar" djur (det var alltså på den tiden då det var tillåtet i Sverige). Men det är å andra sidan mycket i den här världen jag inte förstår.
Gillar inte kuperat och man skäms faktiskt lite då man är ute och går med en sån hund (är ju inte lagligt med sånt i sverige). Mina föräldrar har en pensionerad avelstik som de fått från en kennel (Welsh springer spaniel), hon importerades från england av kenneln därav kuperingen. Hennes dotter som också bor hos mina föräldrar är dock inte kuperad och visst är det ju finare med svans.
Har aldrig riktigt förstått det här med kupering, en hund föds väl med lång (eller kort) svans och öron av någon anledning, varför då ta bort den om den inte handlar om medicinska skäl. Finner ingen anledning att kupera bara för att man tycker att det är snyggt.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#16 skönt att nån tycker som jag ^^

Men i Polen är det kuperingsförbud också, så jag undrar verkligen hur det går ihop…? Då måste den endera vara impoterad/smugglad från ett annat land eller så har det gjorts en olaglig kupering. Var den helkuperad?
Dock, så tycker jag att vissa raser, t ex Dobermann är fantastiskt vackra som helkuperade.
Om det var tillåtet att tävla med kuperade hundar födda efter -08 och jag hade då två Bra Dobermanns framför mig, en okuperad och en kuperad med exakt samma linjer, mentalitet och egenskaper så hade jag då utan tvekan valt den helkuperade faktiskt.
Nu är iofs Dobermannen ingen ras för mig, då det inte finns så bra hundar enligt min mening hör i Sverige. Men jag har sett tiotals med fantastiskt grymma Dobermanns som tävlar i t ex IPO. Dessa har då varit impoterade, och helkuperade. MUMMA säger jag då, att få se en exteriört vacker hund men som också besitter önskvärda egenskaper för en arbetande ras.
Så jo, då finns det helt klart tävlingsfolk som importerar för att de vill ha en Bra tävlingshund i första hand. Sen brukar det kuperas i andra länder så det är något man får ta.
Många säger att det är så hemskt med kupering, och ja kanske det… Men är det mindre hemskt där man amputerar en hunds ben eller rehabiliterar i över 1 år från en allvarlig skada med svår eftervård? Eller valpar/unghundar som brutit ett ben får spendrera gipsade i en bur i flera, flera månader eller de som ska rädda en hund till vilket pris som helst, men på hundens bekostnad?
Det är isåfall värre tycker jag. =)
Det finns Franska bulldoggs med olika typer av stubbsvansar, vissa har en liten knorr/pringla, vissa har som en kork som bara står rakt ut och vissa har nästan en obefintlig stubbsvans. ;-)
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
#22 -"Många säger att det är så hemskt med kupering, och ja kanske det… Men är det mindre hemskt där man amputerar en hunds ben eller rehabiliterar i över 1 år från en allvarlig skada med svår eftervård? Eller valpar/unghundar som brutit ett ben får spendrera gipsade i en bur i flera, flera månader eller de som ska rädda en hund till vilket pris som helst, men på hundens bekostnad? Det är isåfall värre tycker jag. =)"
Det var en oerhört konstigt sätt att rättfärdiga en sak. Det vore som att säga att är det är OK att ge någon en örfil för det är mycket värre med en knytnäve. En dålig sak blir väl inte bättre för att någon annan gör något ännu värre? Konstig logik.
Jag lägger mig inte i vad du tycker om kuperade hundar, bara om ditt sätt att rättfärdiga det.

Rättfärdigar och rättfärdigar, snarare att jag tycker att det finns betydligt värre och hemskare saker att utsätta en hund för än kupering.
Hundar har i alla de århundraden de funnits vid människans sida alltid manipulerats på ett eller annat vis, och kommer att fortsätta att bli det.
Om man sedan kuperar för att det är snyggt eller för att man bara måste rädda en hunds liv till vilket pris som helst (även fats det bästa kanske vore att ta bort hunden) så är det ändå plus minus noll, tycker jag.
Att TS dessutom bangade på en kille som kanske vore något för henne enbart för att han valde att köpa en kuperad hund från utlandet låter jag vara osagt. =)
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Nu är jag inte den som är den, men jag måste bara påpeka att killen svarade att det enbart var den kuperade svansen han var ute efter. Att vilja ha en bra avlad hund med goda egenskaper och därför köpa från utlandet är en helt annan sak, då kanske man accepterar den eventuella kuperingen just för att hunden är lovande.
Får hoppas att han bara uttryckte sig otroligt korkat och inte riktigt menade det på det viset. Att hon väljer att "banga" visar bara på att hon är stark i sig själv och anser sina egna värderingar och moral vara kompromisslösa vilket i mina ögon är en egenskap värd att beundra.
Själv tycker jag att en svans underlättar en hel del i umgänge med andra hundar så föds de med en tycker jag att den ska få stanna kvar. Desssutom är svansar mysiga och jag skulle gärna vilja ha en egen, men tror det skulle bli jobbigt med byxor. ;)
"Desssutom är svansar mysiga och jag skulle gärna vilja ha en egen, men tror det skulle bli jobbigt med byxor. ;)"
Haha, härligt kommentar 

Vi får helt enkelt vara överrens om att vi inte är överrens. =)
#26 Jag tänker på så märkliga saker ibland. x')
Olaglig stubb tål jag inte, folk som kapar öron och svansar för att dom ska se snyggare ut i ringen. Jakthundar som bryter sin hårda svans som behöver kuperas är helt okej för det har med hundens mående att göra.
Jag är helt för naturlig stubb (med fött), då jag är ägare till Aussie. Där svansen har tre olika storlekar.
Jag tycker inte att hundarna blir finare med kupering. Personligen förederar jag hundar med svans och naturligt upprättstående öron, men bra mycket finare med hängande öron än kuperade.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Själv tycker jag inte hundar med kuperade öron och/eller svansar är speciellt fina. Dom är mycket finare naturliga.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#24 - det kanske är som så att man kanske inte skulle göra varken eller. Varken kupera eller rädda en hund till vilket pris som helst. Jag förstår faktiskt inte jämförelsen. Men jag tänker inte diskutera saken mera.

Det jag menade var att det händer och jag kan ärligt inte förstå varför folk ogillar människorna som väljer att ha kuperade hundar.
#33 Misstänker att det beror på anledningen att personen väljer kuperat.
Ex. 1. Hund som man vill arbeta bra ihop med, med bra anlag och gener och råkar ha kuperad svans.
Ex.2: Enkelspåriga puckon som går efter just den kuperade svansen och inte något annat.
Det är en evig debatt detta, och eftersom jag ska sova nu tänker jag önska er all lycka i världen med denna fascinerande tråd!
För nu ska jag sova, godatt!
tänker lite som såhär.
En person kan tycka att det är fint med kuperade öron på hund - Yes, det är onaturligt och hunden lider av det. Men inte för det ogillar jag den personen som tycker det är snyggt.
Likadant som att man kan ogilla själva "operation förstora bröst" men bara för det så behöver man ju inte ogilla själva personen som gjorde det.
kanske en dum liknelse, men så känner jag. Jag tycker det är fint med kuperade öron. Men bara för jag tycker det så vill ju jag inte att folk ska ogilla mig… :)
Mjo kupering är ju som skönhetsoperation av någon som inte kan säga emot.
Man får självklart tycka vad man vill är snyggt. Skillnaden tycker jag ligger i vad man sen gör med det, liknande anledningarna i # 34.
Mest tycker jag kupering har haft en liten tråkig effekt på de hundar som drappas då det ju varit att ta enkla vägen. Om alla vill ha en dobberman med stående öron, varför har man inte avlat in det? Samma med de raser där kupering av svansen alltid gjorts. Där har man ju fått börja nu att avla in stubbsvansanlag.
Jag tycker mest synd om hundarna. Är det gjort är det så, och vill man ha en hund för andra egenskaper än skönhetsingreppen så är det ju så också. Men jag själv skulle inte vilja stödja fortsatt stympning av raser bara för att det är fint. Fastän jag tycker det är snyggt 
Men det är ju det jag väljer. Om man väljer en hund med kupering får man nog stå ut med kommentarer eller frågor från andra. För det är ju trots allt olagligt av en anledning. Men det vet man väl innan valet och får väga in det i sitt beslut om man tycker det är viktigt.
Måste be om ursäkt för mitt senaste inlägg, var så sjuk och trött att jag jag inte klarade av att uttrycka mig så väl som en sådan här tråd kräver. Är fortfarande eländig och vill helst bara rulla ihop mig under täcket med en hink om jag måste kräkas. >_<
Med "enkelspåriga puckon" hade jag i åtanke, de särskilt enerverande människor som enbart är ute efter en "cool" hund som ser "farlig" ut och inte bryr sig ett skvatt om hundens egenskaper. Det är sådant jag tycker är dumt, och visst kan jag hålla med om att kuperat (både av födsel, samt påtvingat) kan vara fint ibland. Men man kan inte glömma bort att hunden är en levande varelse med känslor. Att påtvinga mänskliga påhitt på andra som inte kan säga nej, är i mina ögon ett övergrepp.
I den kategorin räknar jag in barn och djur. Vuxna människor får operera sig och göra vad de vill om de mår bra av det och inte skadar någon, mig gör det ingenting.
Nu hoppas jag att jag gett er en bättre bild av hur jag menar, så ni inte tror att jag är ondskefull eller något annat som inte riktigt stämmer. Fast lite grinig är jag nog allt när jag är sjuk, det måste medges. ;)
Tycker det är skitsnyggt med kuperade dobbermanns, kan själv tänka mig att importera en sen :)
#20 Jag håller med dig till 100%!!
Jag tycker inte att man borde acceptera kuperade öron och svansar på utställningar. Det är enligt mig djurplågeri att klippa bort öronen och svansen på djuret, hur snyggt man än tycker att det är.
Processen är visst den smärtsammaste för hunden men som LinaK säger så föds hunden med svans och öron med en anledning.
Hunden använder svansen till kommunikation så varför ska man ta bort den då? Måste hunden se ut som att den är alert hela tiden? Det är inte snyggt.
Jag tycker att kupering på vissa raser är väldigt fint! Som på tex Dobermann, amstaff, Rotweiler. Men jag skulle aldrig själv kunna välja att göra det. Men om jag skulle importera en hund och den är kuperad, så skulle det inte göra mig någoting! 
Hänger man på Flashback så stöter man på sådana typer hela tiden. "Jag måste importera en Dobermann/Pitbull/whatever, för den MÅSTE vara kuperad!"
Så trist.
Nikkis… En fråga bara… Om din schäfrer ( jag vet att man inte kuperar schäfrar) vore helkuperad skulle du kunna läsa av den på samma sätt som nu?? Tror du??
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#19- Ser rasens käke ut så eller har din voove lite underbett?:)

Nej men kuperar inte Schäfrar, ev svansen om den pajar.
Men Om man skulle kupera hans redan stående öron? Hur menar du då, för hos dobbis t ex så kuperar man just att de står upp = hunden har fortfarande ett öronspel.
Ang svansen, om den kuperades till en stubb så skulle jag nog fortfarande kunna läsa av honom, absolut. Jag ser på frallan här hemma när hon viftar på sin (medfödda!) knorr osv.
Dessutom så är svansen knappast det första jag tittar på när jag kollar en hunds beteende, utan det är blicken och den övriga kroppshållningen.
Kan man räkna 1+1 så vet man att en stel dominant kropp med 110% säkerhet också innebär en hög stel svans, även om det bara är en stubb. ;-)
Min morfar i Polen hade en öronkuperad Ovtjarka, öronen var klippta rakt av (jämt med huvudet-endast det typ hårda brosket lämnades kvar) och trots de nästintill obefintliga öronen så kunde jag ändå se hennes öronspel. =)
#44 bra svar där, håller helt med dej :)

Ska man jämföra kupering med något, så är väl det om det är två i ett förhållande, låt oss säga en man och en kvinna. Mannen vill att kvinnan ska se ut på ett visst sätt, och skickar henne på operation, där brösten förstoras, rumpan fettsugs och öronen skärs till så att de inte står ut lika mycket, kanske får hon tandställning och håret färgat på en gång. Detta utan att kvinnan får säga vad hon tycker om det.
Jag är mot kupering, om det inte sker av en arbetslanledning.
Dock tror jag inte att annat än ta bort sporrar bak är nödvändigt. Möjligen fram på vissa jakthundsraser och draghundar, men det är bara i extremfall de får problem med framsporrar. Framsporrar använder de då de tuggar ben, kliar sig i öronen od, så jag gillar att de får ha såna.
Svansar behöver inte kuperas förrän hunden skadar den, om det handlar om hundar inom stötjakt od. Öronen behöver inte kuperas alls, på hundar i vårt land.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#47 Haha, underbetty 
Medfödda stubbsvansar är ju helt annorlunda än kupering. En hund saknar inte något den aldrig haft.
Men att ta bort något hunden föddes med är så jävla dumt. Är man så hjärtlös att man köper hundar som får öronen avklippta och svansen likaså för sin egen vinnings skull så tycker jag man ska tänka om, hunden har ingenting att säga till om och som någon ovan nämnt så föds den med svans och öron av en anledning.
Och ni som hellre köper kuperat än okuperat just för att det är snyggare, det är ju pga er det fortfarande fortgår. Om alla slutar köpa kuperade hundar så lär dem ju knappast fortsätta kupera. Sålänge det är efterfrågan på kuperat så kommer fler hundar kuperas.
Jag kan tycka det är snyggt, men jag skulle aldrig köpa en kuperad hund, finns inte på världskartan. Men sen är det ju en annan sak om svansen måste bort i medicinskt syfte.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#49 Precis.
En hund som föds med en naturlig stubbsvans är ju avlad för att ha stubbsvans. Och efter alla dessa år som hundar med naturligt medfödd stubbsvans har funnits så har den lärt sig att kommunicera på ett bra sätt ändå.
En t.ex. Dobermann är född med lång svans från första början. Att man ska bryta mönstret och klippa av den är ju bara helt fel.
Nej, kupering är fel, fel, fel.
#47- tyckte väl det:) Har aldrig hört talas om rasen förut men började läsa på om den när jag såg molly.. Blev lite intresserad faktiskt:)