Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 2283 ggr
[countess]
0

agility snabb hund !

Jag behöver lite hjälp angående agilityn . Tränade raka kombinationer igår med slalom i mitten och avsluta med en stor sväng till sista hindret . Problemet är att jag inte hinner med . Hon kommer alldeles för snabbt in slalomet och missar då andra porten så jag måste ju vara där och bromsa henne lite . Hur lyckas ni med snabba hundar och inte hinner med ? Det är ju bra med en snabb hund det vill jag behålla men hur ska jag kunna bromsa henne när jag springer 100 meter bakom ?

tsset
0

antingen lär du henne ett "vänta på mig"-kommando, planerar din handling bättre, eller så tar du det bästa alternativet = lär henne att ta slalom rätt oavsett var du är. Bakom, framför, på väg åt ett helt annat håll…

[Malin3033]
0

Eller så lär du henne stanna i starten så att du kan placera dig så att du hinner med. Och vad jag har förstått så har du en sheltie, och en sheltie hinner man ikapp om man vill och planerar rätt. Men som tsset säger är det bästa att lära in slalom ordentligt.

[countess]
0

Hmm jag missade att säga att jag inte kunde gå och vänta eftersom vi började med några hinder innan jag for på det raka kombinationen! Jag är så snurrig när jag skriver! Jag började med att träna att sätta henne i starten och gå och ställa mig vid slalomet osv och det funkar om jag bromsar henne ! Men annars så kommer hon alldeles för snabbt och hon har ju inte riktigt fått det tekniken än för sådan fart ! Jag vet ju inte vad du har för sheltie men det finns inte en chans i världs historen att jag skulle kunna springa ikapp henne på en raksträcka hon springer snabbare där en när hon blir jagad av hund när dom leker! ! Därimot hänger jag med i en bana med svängar osv om jag planerar vars jag ska stå osv! Men slalomet måste vi träna mer på! Så nu skippar jag banträning tills slalomet sitter och tekniken finns för farten ! Det går ju bra på träningar men om vi ska tävla så är det kört om det är en rak kombination och mycket svängar innan!

Sen hoppas jag att det finns någon kurs i höst här i umeå Skrikandes letar varje dag men ikket ! Nu skulle det vara någon nybörjar kurs men samtidigt Kan hon ju alla hinder förutom finslipet på slalomet utan det vi behöver är handlingskurs! Hatar att jag är självlärd och ingen annan är där på min klubb verkar det som! Skulle vara kul att vara ett träningsgäng! Det är så mycket man missar när man tragglar på själv!

Lojs
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En snabb hund måste lära sig att själv bromsa in i slalom helt enkelt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[countess]
0

#4 haha det lät ju enkelt ;)'

Nä men jag ska sarta om slalomträningen helt och vara stenhård på 2x2 metoden! Har ju en och en halv månad på mig innan tävling så ser vi ju om jag startar eller stryker mig ! Men Det bästa jag gjort är att anmälamig förnu planerar jag verkligen min träning plus att nu ser jag var vi behöver träna mer :) Annars kan jag vara rätt så hrrm slarvig!

Lojs
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5 Man bestämmer ju själv hur färdig man vill vara på tävling. Min yngsta kan fortfarande ofta hoppa första porten när hon kommer i för hög fart, jag tävlar ändå, tycker inte en vägran i slalom är någon fara genetemot tävlingsvanan vi vinner på det.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[countess]
0

#6 precis så känner jag men vi får ju in vanan ! Men efter jag anmältmigkänner jag att jag kanske togmig vatten över huvudet :P nä bara jag känner att hon hänger med att jag kan handla henne rätt osv igår hittade jag bland annat att hon fuskar i däcket om jag handlar henne från höger men aldrig i vänster ! Men jag tror jag ska starta det gör faktiskt ingenting om vi blir diskade bara jag vet att vi gjorde vårat bästa :) Sen är det ju dom här raksträkorna ! men vad jag sett är det inteså mycket sånna på banan? Men jag tänker det kan ju vara så ! Från start gör det ju ingenting men mitt i loppet!

[countess]
0

#2 Jag ber om ursäkt för mitt förra inlägg jag han ikapp men jäklar vad jag fick springa tror aldrig i hela mitt liv jag kutat så fort haha :) Tänkte uppdatera lite idag klickade jag en massa ingångar förhöger och vänster och upp och ner :) Och nu klarade vi alla gånger med kombination dock körde vi bara 4 pinnar för det är just ingången och porten efter det som hon har svårt för när det gäller fart! En fråga till Om jag är imellan 2 hinder inte någon kombination utan ganska långt till nästa hinder och hon snurrar blir det en vägring då?

Denna kommentar har tagits bort.
Lojs
0

#8 Man kan få vägran, om hunden är inom hoppavstånd till nästa hinder. Vad som är hoppavstånd är olika från hund till hund.

Medis på akvariefisk.

[countess]
0

#12 jag menar allstå i mellan hinder där hon inte kan hoppa över vi säger typ 5 -10 meter till nästa hinder?  Men hur blir det då med tunnlar ?

[Malin3033]
0

Där finns en tolkningsfråga hos domaren, snurrar hunden innan en tunnel så blir det en vägran om domaren tolkar det som att hunden vägrar att utföra hindret. Är det flera meter ifrån så är det ingen vägran.

[countess]
0

#14 okej tack försöker jobba med henne nära nu vilket ibland resulterar i att hon snurrar när hon tycker det går försakta självklart ska vi försöka jobba bort det !

TeamSydney
0

Jag har använt "ordentligt" när jag inte hinner med.

Då stannar hon upp och tittar på mig en tiondels sekund sen går hon inte rätt :)

Min blogg:http://enrusselsdagar.blogg.se

Medarbetare Jack Russell Terrier

Youtube Kanalen

Copyright på alla bilder!

[countess]
0

#16 nu fattar jag inte riktigt :) Går hon fel då ist eller haha dumma jag som inte fattar :)

TeamSydney
0

Nej haha asså om hon är för snabb och långt framför mig ropar jag ordentligt innan slalomet så hon ska bli uppmärksam och gå in rätt :)

Youtube Kanalen

[countess]
0

#18 jaha jag tyckte väl :) eftersom det stod Då stannar hon upp och tittar på mig en tiondels sekund sen går hon inte rätt :)

TeamSydney
0

Oj jag menade att sen går hon IN rätt ;)

Youtube Kanalen

[countess]
0

haha se så fel allt kan bli :D