Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 800 ggr
Fridaaaa
0

Berättelse + första möte

Min svärmor fick hem en springer spaniel igår för att en bekant till henne hade hämtat hunden hos en han känner för att hon skulle avliva den, för hon hade skaffat Rottweiler (som var "mycket coolare). Tiken är 2½ år och världens goaste hund. Jättesnäll och mysig. Stått i hundgård nu sedan april.
När hon hämtades var hon full med tovor osv, så hans fru (som lämnade hunden till svärmor) rakade hunden. Klorna är förlånga. Vi ska klippa dem imorgon, när hon har blivit mer hemmastadd. Troligtvis ska svärmor behålla henne.

Ikväll hade vi tänkt att ut och gå med henne och jag tänkte ta med Lillan.
Hur ska vi presentera dem? Lillan kan ju vara småtjurig mot tikar, men eftersom hon är liten så borde det inte vara problem.
Lös vågar vi inte ha den nya hunden. Lillan skäller om hon ogillar hunden.
Är en nylonmunkorg på Lillan ett alternativ? Så att hon inte kan skälla och skrämma upp den nya?
Alla tips är guld värda.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag brukar vara på en allmän plats, låta de nosa på varandra (i utsträckt koppel, helst lös, för att undvika missförstånd av kroppsspråk), om man känner sig mer osäker kan man promenera en bit ifrån varandra, så de kan koppla av i varandras sällskap.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Beckibus
0

Jadu jag skulle nog göra som 1!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

[Forest]
0

TS vad roligt att hon tog över en sån stackars liten undsnstuffad hund hoppas allt går bra o att dom kommer trivas med varandra. Jag rek oxå som 1 säger koppel promenad med hälsning sen brukar man se snabbt om ena är lite svår mot den andre, är det ganska hyffsat (allså ingen vill ha ihjäl den andre) kan man gå en kopplad promenad för att låta dom se o lukta lite efter varandra. :)

Noa-Nisse
0

jag tror knappt att munkorgen hjälper den andra hunden eftersom den ändå ser på Lillans Kroppsspråk vad hon känner för den.

Bara börja med att gå en promenad utan något vidare, sen när ni gått i ca 30 min så låter ni hundarna nosa på varandra och går vidare sen igen.

Lycka till och hoppas den lilla tjejen blir kvar hos din svärmor :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Fridaaaa
0

Vi lät dem lukta genom en grind, gick inte alls, dem morrade och skällde på varandra. Tror personligen att denna tik är ganska dominant, vilket Lillan är mot just tikar. Men vi ska avvakta lite till. Sedan om några dagar gå ut med dem tillsammans.
Är mest orolig att dem ska ryka ihop, tikar är ju tikar, kan ju vara "griniga" (egen erfarenhet, säger inte att alla är det).

Hon har bestämt sig för att behålla honom om det går ihop med deras papillonhane.
Dem går jättebra ihop när dem är på promenad men inte inne, då får dem vara på varsin våning. Kan det vara att hon tycker att han är för "på" henne inomhus? Han är ju väldigt livlig, och "på", Lillan gillar inte heller riktigt när han blir överalert liksom, men är han bara lugn fungerar det.
Hjälper kastrering av han?

Sophie&Segra
0

#5, Behålla honom? Va de inte en tik? Glad

Jag skulle aldrig låtit dom ens nosa på varandra genom ett galler, som gjort för att det ska smälla Tungan ute

Ta dom på en promenad tillsammans Utan att någon får nosa på den andre - bara gå på vanligt som om ni inte ens hade hundarna med er, så löser sig nog det mesta av sig själv.
Ingen hund orkar ju göra världens motstånd o protestera hur länge som helst.
Och håller dom på o "fjantar" sig, så fortsätt bara gå tills dom båda har funnit sig i situationen.

Sen är det ju faktiskt så, att vissa hundar fungerar helt enkelt inte ihop - det klickar inte, oavsett hur trevlig den ena eller andra hunden än må vara.
Och min erfarenhet är just att tikar lätt är tjurigare än hanar när det gäller sånt Tungan ute

Att han är för livlig och på henne, är ju något ägaren får ta itu med, det är ingenting hunden ska behöva "stå ut med".
Hon som ledare, ägare, eller vad man nu vill kalla henne för - måste ju gå in o tala om för hanen, att inne är vi lugna och du kan bara låta henne vara.
En kastrering Kan hjälpa, om tiken inte är kasterad? Då han säkert annars lätt kan gå upp i varv därför.

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Fridaaaa
0

Har kollat upp nu, hon är en Cocker Spaniel, precis som jag misstänkte när jag såg henne. Pratat med en som vet vem hunden är, den som hade lämnat hunden hade sagt springer spaniel men hon är en cocker spaniel :)

#6 Jo haha tik är det ;) haha skrev fel xD Måste varit snurrig haha
Precis ! Alla hundar trivs inte ihop, men vi ska ge det några försök, fungerar det inte, så fungerar det helt enkelt inte, och tikar kan ju vara som dem är ;)
Nej tiken är inte kastrerad.