Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 14214 ggr
Sophie&Segra
0

Barbro Börjesson

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

http://svtplay.se/v/2393237/gokvall/ruff_ar_aggressiv_mot_hundar_och_frammande_manniskor?cb,a1364145,1,f,102933/pb,a1364142,1,f,102933/pl,v,,2384214/sb,k147738,1,f,102933

Vad tycker ni om henne, och hennes metoder i bla detta klipp?

Själv sitter jag med hakan i backen, så upprörd att jag knappt vet vad jag heter..

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Forest]
0

Jag tycker hon är bra. Har sett annat bra med henne innan ingen jag direkt följer lr så vissligen. Jag hade inte velat möta den hunden iaf för han var ju lite väl agrisiv av sig mot allt o alla. Såg ingen större fara i filmen för hunden, men visst såg jag sånt jag itne skulle andväna bla kedjekopplet. Påsen lät som tumburkar som kastades i backen lr såg jag fel?

Sophie&Segra
0

Hunden var ju inte aggressiv. Den var ju osäker, det sa Barbro själv vid ett tillfälle.

En osäker hund ska man i min mening inte trycka ner psykiskt, så som hon gjorde. Utan istället bygga upp ifrån grunden!
Hunden visste ju inte hur den skulle bete sig. Hur kan den då veta vad som är rätt och fel, om den aldrig blivit visad det?

Och att kasta en påse med hårt innehåll OCH en stryplänk med tillhörande koppel, är enligt mig INTE rätt sätt att visa en osäker hund hur den ska bete sig!

Nää.. Det där är djurmisshandel i mina ögon, i allra högsta grad. Att kasta en stryplänk på hundens rumpa så den i panik flyr därifrån i kopplets fulla längd. Och sen inte sluta där, utan ta upp den o daska den igen i rumpan på hunden.

Det ska ska krävas MYCKET för att jag se på den kvinnan med respekt!

Banankaka320
0

Kollade lite, hon verka lite knäpp xD *tass*

Sophie&Segra
0

Säger som en vän till mig sa; - Men har hon själv aggressionsproblem eller?

Tyckte det beskriver klippet ganska bra Flört

AnneN
0

Orkar inte titta på klippet, men vet sedan tidigare att hon brukar använda en del hårda metoder. Som med så många andra instruktörer som visas i TV så gillar jag inte hennes metoder heller, jag föredrar att använda så mjuk metod som möjligt på varje individ.

I mitt tycke ska man inte få kalla sig instruktör eller liknande om man inte kan träna en hund utan att behöva skrämma den till lydnad! Skrikandes

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Verticalvein
0

Men herregud "släng den i rumpan på honom" Är det seriöst hund"träning"? Det kan ju nästan liknas med misshandel. Det är kanske inget som sätter några fysiska spår men psykiska spår tvivlar jag inte en sekund på att hunden får.

Som ni säger så verkar den där hunden vara riktigt nervös och osäker och då tvivlar jag på att den blir bättre av att bli skrämd till lydnad. Min hund betedde sig likadant som den där Pulin gjorde när han blev påhoppad av en hund, men ist för att ta till någon liknade metod som hon Barbro använder så tog vi hjälp av "godisregn" och det har fungerat jättebra! Visst han skäller fortfarande på andra hundar men det blir mindre och mindre för varje dagGlad

Jag förstår varför min farfars hundar inte lyssnar på honom med glädje när det är Barbros uppfostran han kör med Skrikandes

Sophie&Segra
0

Jaa.. Kanske är så jag ska göra på min 4 månaders valp, som vart påhoppad som 11veckor.
Och nu är jätteosäker när han ser nya hundar. Skäller, buffar, reser ragg o drar svansen mellan benen o försöker fly. Kanske ska kasta Schäferns stryplänk på honom, för att visa att det där inte är okej? Flört

*Märk min enorma ironi i inlägget*

Jag gör precis som #6 skrev, godisregn vid varje hundmöte och han gör enorma framsteg varje gång vi möter en hund!

[Empisen]
0

Hahaha, njaa, har bara kollat i några minuter.. Hon har nog inte alla hästar hemma.. Obestämd Jag menar, varför ska man kasta saker på sin hund? Haha.. Jag vet inte vad jag ska säga.. Fel.
Ingen jag skulle lyssna på iaf..

[Tess86]
0

Det tråkiga med denna typ av hundträning också är att hon lär hundägare att man måste vara arg och hård mot sin hund, istället för att vara glad och njuta av sina fina hund.

Tänk vad folk skulle rasa om någon gick ut i TV och sa att man skulle slänga leksaker på olydiga (osäkra) barn. I min mening är hundar precis lika försvarslösa och "beter sig illa" av ungefär samma anledningar som barn gör.

Zebben
0

Man blir ju mörkrädd! Det var längesedan jag såg något av B.B och jag har aldrig gillat hennes "hundträning". Får man ens visa sånt här i tv undrar jag????

För det första ser jag inte en aggresiv hund, jag ser en osäker hund som tycker det är väldigt jobbigt med hundmöten och människomöten. Att förstärka den osäkerheten genom att kasta kedjor och skrammelpåsar på hunden är ju galet fel!

Inte ett enda beröm hör jag till hunden under filmen. Däremot hör jag flera gånger att hon ska kasta kedja och påse flera gånger. Så det blir inte bara ett sätt att bryta hundens blockering utan det blir ren bestraffning när de fortsätter att kasta kedja efter att hunden avbrutit sitt utfall.

Nä…det är skrämmande att sånt här får visas i TV. Hon använder sig av otrolig uråldriga metoder och hon borde ha gått i pension från "hundträning" för 30 år sedan. Usch så irriterad jag blir över B.B och hennes stora brister i hundkunskap.

LinaK
0

http://svtplay.se/v/2320314/gokvall/valpen_hamilton_bits?sb,k147738,2,f,102933 kolla detta klipp blandannat vid 2:15 så lyfter hon upp hunden i nack och ryggskinnet så hunden ylar till.

Är detta verkligen vettig hundträning kan man ens kalla detta hundträning? Förstår inte att någon kan tycka att hon är bra.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Forest]
0

Men oj jaså jag har ju bara sett henne i ett klipp innan samt denna valpfilm man får hem från skk. Då vet jag vart jag ska placera henne med.

[rightPAW]
0

Alltså hade någon människa gjort sådär på min hund hade hon fått smaka på samma medicin själv. Hade lyft na i skinnet och kastat ut na med huvudet före. Undrar som tidigare skrivare om man ens får visa sånt i tv? Det är ju djurmisshandel så det skriker om det. Vad är det för okunniga hundägare som bjuder in henne till ens hem? Herregud…

[Tess86]
0

Ja, herregud! Hur kan man gå med på att låta någon lyfta ens hund i skinnet. Jag skulle ha anmält människan om hon gjort så mot min hund! Vad är det för fel på människor som tror att man kan slänga runt med hundar hur som helst!? Skrämmande att det visas på tv!

Verticalvein
0

Åh fy jag klarar inte ens av att titta klart på den där filmen när hon tar "fixar" valpens bitandeGråter

Jag känner många Airedaleterriers och vad jag har lagt märke till så är det just deras "bitande" i händerna när man kommer, det är något som är typiskt för just airedalen vad jag har förstått och det är något dom gör när dom blir glada, visst ibland kan det göra lite ont för dom är ju inte direkt kända för att vara mjuka i munnen som en retriver men då får man helt enkelt säga till så slutar dom med det. Och dom jag har träffat har inte varit väluppfostrade på något sätt men endå så har dom lyssnat när man säger ifrån. Skulle hon göra så där på en vuxen hund så skulle jag inte bli förvånad om hon skulle få sig ett rejält bett i armen! Usch hemska människa!Skrikandes

Vosjes
0

Jag blir så arg att jag skakar här bakom dator skärmen. Jag vet inte vad jag ska säga. Jag är bara riktigt förbannad.

TRÄNING??? VAD ÄR DET FÖR TRÄNING??? Kasta påsar med saker i??? Kasta koppel??? Vad är det för fel på människan??? Jag skulle nog gå och daska till henne med ett läderkoppel om jag hade henne som instruktör då hon skäller mer än hunden!!!

Som sambon sa när han såg klippet:
- Jag kan inte vänta tills hon får sig ett rejält bett från en hund som är aggressiv på riktigt.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Gerbilflicka
0

Fy fan alltså… Jag finner inga ord!! Gråter Hur kan det här få visas på tv?

Det där är djurmisshandel och ett riktigt idiotiskt sätt att försöka träna en hund! Hur tusan kan man börja kasta saker på en hund, rycka i kopplet och kalla det för träning?!

Vilken idiot som helst kan rycka i kopplet och kasta saker. Jag blir så ledsen när jag tänker på att folk kommer att se det här på tv och sen prova det på sina egna hundar.

Nikkis
0

Då går jag mot strömmen nu och tycker att hunden Ruff inte alls tyckte att kopplet/påsen var så äckligt som ni får det att framstå som.
Jag ser inte heller en osäker hund, kolla hundens kroppspåk, så ser man tydligt hur självsäker han är och är oberörd av korrigeringarna.

Hunden bryts ur sitt beteende, men den går inte ner sig.

Jag ska väl också tillägga att jag annars inte är ett större fan av B.B, men just det här specifika fallet med Ruff var inget märkvärdigt alls i mina ögon.

Nikkis
0

Så den här hunden var aggressiv på låtsas eller?

Hunden försökte hugga både kameraman och jag tyckte mig även se att den var nära på att smaka på sin matte. Helt klart överslagsbeteenden!

Tycker helt ärligt att den här hunden hanterades korrekt, den hade väl fått en betydligt värre resa utan mig i ärlighetens namn. Jäkla struntbeteende det där!

Ni är väl alla medvetna om att B.B är kennelinnehavare till Schäferkenneln Dittegårdens? En kennel som inte alls är någon fy jäkla skam inte!

Gerbilflicka
0

#19 Så för att hon har en bra kennel så ska vi inte reagera på hennes träningsmetoder?

Nikkis
0

Det sa jag väl inte? Det jag menade var att hon uppenbarligen inte är helt bakom flötet och bör kunna läsa hund, tillskillnad från andra rookies som gärna Oj:ar sig över saker och ting hur som helst.

Återigen, jag är opartisk utan utgår från fall till fall gällande B.B.
Vissa fall har jag tyckt:"Skott i nacken på tanten!" och i andra fall har jag tyckt:"Allright!"

Gerbilflicka
0

#21 Okej, tyckte bara att det var ganska orelevant att dra in hennes kennel i diskussionen, eftersom det inte ska behöva påverka folks åsikter. Man kan ha framgångar i både avel och träning utan att automatiskt bli en schysst hundägare/tränare.

Hårda metoder kan absolut funka mycket bra och ge lydiga hundar, det säger jag inte emot. Sen kan man vara duktig på att läsa hund oavsett vilka metoder man använder. Men: Varför man ska ta till hårda metoder om man faktiskt är duktig förstår jag inte. Det handlar inte bara om att få resultat utan vad som är okej att göra mot en annan levande varelse och vad som inte är okej. Den här tanten är fast i 70-talet och det finns mycket, mycket bättre sätt att träna hundar på.

Nu har jag inte sätt lika mycket av henne som du har, så hon har säkert bra sidor också som jag inte har sett till… men alla har bra sidor - det rättfärdigar inte de dåliga!

Ketang
0

Vitsen med detta är ju att det är svårt att göra bra program lika snabbt med bra medtoder. Skulle hon ex träna positivt med klicker så skulle fotografen och programledaren få åka dit var och varannan dag och filma för att se ett resultat ;-)

Sen är det ju som med allt annat, just denna metoden kan vara rätt på en hund som är aggressiv. Men i detta fallet var det kanske inte rätt.

Zebben
0

Hur kan man inte se osäkerheten i hunden?  Han slickar sig ständigt om munnen, han flackar med blick och huvud. Han söker kontakt med sin matte för att få hjälp. Ibland tom genom att hoppa mot henne.

Tokryck
0

Hunden var aggressiv, visst men hunden var enormt osäker och det var det som orsakade beteendet. Fruktansvärt att någon tycker att det är ok att man behandlar hundar på det här sättet. Dessutom fortsätter hon att slänga den där kedjan fasten hunden har slutat med beteendet, ännu mer sjukt!

Att kasta saker på någons hund när det är andra i närheten (för det kommer att ske även oarrangerat) tycker jag är väldigt dåligt. När hon var "stor" i början av go kvälls historia så mötte jag hundägare med påsar, tack och lov kastade de inte den i backen när jag gick förbi, då hade jag blivit vansinning. Träna din hund som du vill (i princip), men det ska inte ske i närheten av min hund.

Om det är så att det är ansträngade för tv-team att åka ut "var och varannan dag" för att se hur en hund tränas på ett sätt så hunden få självförtroende, litar på sin matte och får en gemenskap med sin matte…ja då kan de fan stryka hundträningsprogram helt och hållet. Jag håller inte med om att det tar längre tid, det kanske tar längre tid för att se så stora resultat som att hunden slutar helt. Men med rätt tränare och med rätt belöningar så tar det inte längre tid. Inte om man tänker på att kvinnan i filmen troligen fick hålla på sådär varje dag efter det att kameran slocknade men de som kan skvallerträna inte behöver det.

Vosjes
0

Det handlar om det här klippet och jag blir förbannad över att JAG anser inte att det är nödvändigt att kasta saker i marken eller efter hundar för att få bort ett beteende.

Nu handlar det som sagt om det här video klippet inte om hur bra eller dålig hennes kennel är så det är bara löjligt att dra upp.

Banankaka320
0

"VAD ÄR DET HÄR FÖR DUMHETER!!!!" XD

"KASTA DEN!! KASTA DEN HÅRT!!! PÅ RUMPAN!! MOUAAHA!!!"

Banankaka320
0

Jag tycker det är korkat att slänga kopplet framför schäfern Exon varje gång han möter hunden. Han kommer ju koppla hunden med något negativt, det enda jag skulle slänga på hunden då r väl typ köttbullar! :)

Han blevju bara mer arg och "farligare" i mina ögon.

fidojunior
0

Har aldrig tidigare sett hur Barbro löser hundproblem, blev väldigt chockad av detta klipp. Att kasta en påse med saker i och koppel PÅ hunden, där gick det för långt! Man såg hur hunden tyckte det var obehagligt och även fast hunden inte hade tyckt det så kastar man inte saker på hunden. För mig är det samma sak som att man skulle slå hunden, vilket inte är okej.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

nagithas
0

Som med allt i dagens sverige så ska det mjäkas.

[Tess86]
0

Något som jag tycker är nästan ännu värre än att kasta saker på hunden är att rycka i kopplet på hunden. Hon säger till och med till ägaren att rycka mer bestämt. Det är ju för fan runt hundens nacke och hals som snaran sitter! Jag förstår inte vad det är för fel på människor som tycker att det är hundträning att skada hundens nacke, för det är det man gör när man rycker i ett halsband som sitter runt nacken. Lederna i nacken är jättekänsliga, om någon tror någonting annat kan man ju testa att låta något rycka i ens egen nacke flera gånger om dagen i tolv-fjorton år och se hur man mår sen. Det borde inte få finnas ett enda hundprogram där hundar har annat än sele på sig, jag kan inte tänka ut en enda anledning till varför en hund inte borde ha sele på sig istället.

nagithas
0

Honan till valparna tar förstås i valpen med silkes handskar när hon läxar upp valpen. eller?

AnneN
0

#32 Hur ofta har du sett en tik vara hårdhänt och läxa upp sina valpar?

_**/Mvh Anne

nagithas
0

Har sett en tik ta tag i nack skinner på sina valpar och rätta till dem för att få dem att lugna ner sig. En tik är inte direkt snäll mot sina valpar annars får hon ingen ordning på dem.

[Forest]
0

33 aldrig

Noa-Nisse
0

"Kasta den i rumpan" Fy för alltså… känns ju väldigt seriöst (ironi)

Dessutom ursäktar inte hennes beteende det faktum att hon har en kennel?! det kan ju vilken jubelidiot som helst ha… Tydligen är det så i detta fallet också…

Medarbetare på Hundar.ifokus

VeronicaKahlbäck
0

Jubelidiot.. har dock inte sett det själv men hamnade i en diskution om det för några dagar sen..

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

nagithas
0

Så när tiken ska hjälpa valparna att sluta dia säger hon helt enkelt åt dem med ögonen att sluta dia. Hon morrar hotfullt åt dem och de fortsätter att dia men då tar hon tag i dem i nacken och håller ner dem. Fortsätter de och vill dia så säger hon hårdhänt åt dem att ge sig för att visa att det är hon som bestämmer. Valparna ger sig. Tro mig har sett min moster hundar ta hand om sina valpar och ibland tror man att tiken ska ha i hjäl dem.

Men det kanske är jag som har sett i syne. Men det är ju så med mycket ibland, är det inte ungar som ska uppfostras med silkes handskar så är det hundar.

Jag är inte snäll mot min tik och jag tar i om det så behövs. Jag tänker inte håll på och mjäka med en hund som är start i psyket och provar hundra gånger om dagen om hon kan bestämma över mig. Jag gör som tiken, tar tag i nackskinner och tycker ner henne i backen tills hon blir lugn. Min hund är inte kuvad eller dum i huvudet för det. Hon lyssnar snarare mer på mig än vad hon gör på min sambo som mjäkar bort henne. Hon tyr sig till mig…. varför gör hon det tror ni?

Noa-Nisse
0

#38. "jag är inte snäll mot min tik" fint sagt!

Förstår inte varför man kör med positiv förstärkning istället för att ta till negativ förstärkning?! Hunden ska ju självmant låta bli att jaga upp sig och skälla på folk för den vet om att "går jag fint brevid dig och har fokus på dig" så känder det något kul sedan tillsammans, ex, bus, en klapp, lite beröm och allmänt glad. istället för att hunden lyder en p.g.a rädsla att göra fel = får ett hårt strypkoppel i rumpan plus att få en arg och hotfull människa över sig och skrika "NEEJ"

hade jag varit hund hade jag valt exempel 1! och det hade alla hundar gjort…

[Tess86]
0

Men det är en sak att vara bestämd och uppfostra sin hund och en annan sak att slita och dra och rycka i hunden. Klart att man måste bestämma över sin hund och visa att man menar allvar ibland men när folk tar till våld (tycker jag att det är i alla fall när man drar hunden i skinnet eller rycker i halsen) känns det som om man har tagit det hela för personligt, som om man har hamnat i konflikt med hunden.

nagithas
0

Man kan inte alltid få som man vill och allt är inte super kul, skulle vara skoj om chefen kom in till dig efter du kommit försent det 15 gången på en månad och ger dig en tårta och säger att du har varit dum och att du borde bättre dig och klappar dig på huvudet och ger dig tårtan och säger "varsegod, var duktig resten av månaden, vill du ha kaffe till tårtan?"

Zabina
0

En hundägare har alltid ett flertal alternativ när det gäller att hantera problem. En hund som uppvisar problembeteende vid möte med andra hundar kanske slutar med beteendet om den får en kedja kastad på sig, men det är även troligt att den slutar med det om det regnar godis vid varje hundmöte. För mig är det ett väldigt lätt val! Varför vill man utsätta hunden för något negativt när det finns alternativ?

Noa-Nisse
0

#41 haha va rolig du är!
Har jag sagt att man ska ge beröm NÄR hunden GÖR felet? för det är det du gör en liknelse med!?

Vosjes
0

Jag skulle inte tycka att det var roligt (eller ens förbättra mig) om chefen kom och skrek och saker på mig för att jag gjorde ett misstag.

Och att skrika och anfalla någon för att de anfaller och skriker? Haha ja då säger man emot sig själv om något.

Den här träningen är inget naturligt då jag har aldrig sett en tik kasta påsar med saker i och koppel på sina valpar för att lära dom någonting, jag har aldrig sett en tik ta på hunden koppel och rycka och skrika som en galning för den delen heller så det är en urusel bortförklaring tycker jag i alla fall.

Gerbilflicka
0

#38 Tänkte först inte ens svara, eftersom jag anser att det du skriver är helkorkat. Läs igenom vad du har skrivit… "Jag är inte snäll mot min tik", bra där!

Att träna med positiva metoder är mer krävande för tränaren och det tar längre tid. Självklart är det lättare att rycka i koppel och kasta saker på hunden istället för att tänka till och ha tålamod.

Vill man inte ha en lydig OCH lycklig hund?? Om man älskar någon så gör man inte illa henne/honom varken fysiskt eller psykiskt. Om man älskar någon så vill man att h*n ska må bra och vara lycklig. Jag ser ingen skillnad på att träna sin hund med negativ förstärking och att puckla på sin partner eller sina barn.

En hund kommer aldrig att bli 100% trygg och lycklig om ägaren gör illa den i träningssyfte.

Noa-Nisse
0

#44 kunde inte sagt det bättre själv! :)

Zebben
0

#34 Alla tikar är inte lämpliga som mödrar.

LinaK
0

#38 Du skriver _"är det inte ungar som ska uppfostras med silkes handskar så är det hundar"

_Så om du hade egna barn, skulle du uppfostra dom som du uppfostrar din hund? Såfort dom gör något du inte gillar tar du dom i nacken och trycker ner dom mot marken tills dom lugnar sig?
Tycker synd om din tik faktiskt om det är så som du skriver att du inte är snäll mot henne.

Bara för att man använder sig av positiv förstärkning och mjuka metoder så är man en dålig hundägare?
Bara för att man väljer att inte trycka ner hunden mot marken genom att ta den i nackskinnet så "mjäkar" man med sin hund?
Det är då ett lustigt synsätt må jag säga.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

nagithas
0

suck.

Nikkis
0

Jag är faktiskt beredd på att hålla med de föregående talarna…

Man kan väl säga att jag har dubbelmoral, men det vet jag om och jag har mina skäl till det.
Jag personligen kan absolut ta tag i en hund om det krävs (men försöker köra ett schysst och ärligt 'spel' i det mån det går samt att jag väljer mina fighter), men enbart i syfte för att bryta ett omedelbart oönskat beteende för att sedan belöna det önskvärda.
Det ska gå snabbt och smidigt, utdragna korrigeringar där man läser paragrafer för hunden är inget jag tycker är OK. Det straffar sig dessutom i längden.

Inte heller tycker jag att det är OK att trycka ner och "alfra rulla" en hund, såsom du gör med din tik.
Detta leder enbart till en konflikt och sabbar dessutom relationen (om man nu ens har en relation med sin hund).

Du skriver att du gör detta för att din mental hårda tik testar dig 100 gånger per dag… Behöver du ens fundera på varför hon gör det?

Jag kan säga att jag har en snart 4 årig Schäferhane, jag skojar inte när jag säger att hans skalle är som betong. >.<'
Fråga vem som helst som känner honom-finns flertalet med personer här inne på HiF. Det är ingen lätt hund jag har.
Så jag om ngn vet hur sådana hundar är och vet känslan när man ibland bara vill banka sitt (haha och ibland hundens! ;-) ) huvud mot en vägg…

Men en sak vet jag (av erfarenhet), en hård hund (spc med lite kräm i sig) bangar oftast inte för att ta en fight med en när den nått en viss gräns, om ens då. Vissa svarar upp direkt.

Så det jag menar är, om du nu har en hård tik, så är det en tidsfråga innan hon sätter tänderna i dig, för det är det fina med hårda hundar, de bangar inte för att svara upp när de blir oschysst behandlade.
En mjuk och vek hund ger sig oftas för mindre och/eller tuggar på en om den känner sig trängd.
Men att alfa rulla och ha sig, tidsfråga innan bomben smäller. Tro mig. (Det kanske redan har gjort förresten?)

Och ang att tikar är hårdhänta mot sina valpar. Beror på vad man anser hårdhänt…
Men det du beskriver känner jag inte igen. Måste ha varit en mindre stabil tik du sett som behandlat sina valpar på det sättet du förklarar.
En tik kan absolut säga till sina valpar när de blir för jobbiga eller av annan osak.
Men då räcker det med varningar - valpar fattar fort! Så det är sällan en tik behöver visa vilka koncekvenser det blir.  Och inte ens går hon till överdrift.
Notera: Detta gäller stabila och spårksäkra tikar.

// Nikkis - vars mor är uppfödare sedan jag var barn. Så jag har sett bra avelstikar fostra sina valpar.

Zebben
0

#38  Som Nikki skriver…en hård tik är det nog knappast Du har om den accepterar att Du lägger ner den flera gånger per dag.

Jag har en hund (inte min) som jag hanterar varje dag och hon är väldigt tuff i psyket. En hård hund. Henne tar jag överhuvudtaget inte i om jag skulle behöva säga till henne. Då smäller det direkt. Om jag skulle dra ner henne i backen för att visa att det är jag som bestämmer så kommer jag väldigt  väldigt snabbt få en hund som går på mig varje gång jag närmar mig henne. Denna hund får jag dit jag vill genom att vara tydlig i mitt kroppsspråk och respektera hennes kroppszon.

Men visst är hon en väldans mysig hund! Mycket klapp och kel blir det. Men i laddade situationer tex vid hundmöten, när hon ser andra hundar busa, det kommer främmande folk eller hon ser vilt så är hon en tickande bomb. Hanterar man inte det är hon farlig. Man måste vara lugn och kontrollerad i sin hantering av henne. Om Du snubblar på en skogspromenad och råkar stöta till/trampa på henne så sitter hon i vaden på Dig. Men inte vill hon bestämma över mig ändå. Hon är bara noga med sin kroppszon.

När Du skriver att Din tik testar om hon kan bestämma över Dig över 100 ggr/dag. Vad menar Du då? Vad ska hon bestämma över? Lägger Du ner henne 100gr/dag också?

[Empisen]
0

Min Jack russell hane är väldigt tuff, eller hård, vad man nu vill kalla det.. Jag måste vara väldigt konsekvent med honom, men samtidigt väldigt positiv och berömma när han gör något önskat beteende.
Sen är han ju faktiskt terrier.. Det säger mycket det också Flört

Men konsekvent ska man vara tycker jag, fast inte på ett elakt vis.. Vissa hundar behöver en fastare hand, så är det ju.

sofiabruse
0

Jävla idiot, men detta klippet är ju ungefär som alla andra av hennes klipp tyvärr! suck!

Ketang
0

Ni som har koll på det här med positiv förstärkning. Om man har en hund som blir blockerad vid vissa tillfällen och ger fullständigt fan i godis, leksaker, bollar osv. Hur bryter man beteendet snabbt om det är ett farligt beteende? Min tanke är att ex kasta något i backen för att bara bryta hundens blockering (och ex klicka och belöna med rösten den sekunden hunden inte längre är blockerad) till en början så att man så småningom kan börja avleda hunden med positiva saker.

Nu är jag inte i den situationen, men förklara gärna hur man relativt snabbt kan bryta blockeringen för att träna positivt utan att ta till något som kanske ger obehag för hunden.

AnneN
0

#54 Då tränar man genom att börja på ett sådant avstånd som hunden känner sig trygg och inte hinner bli blockerad för att sedan sakta men säkert i hundens takt minska avståndet mellan hund & det den blir blockerad av.

_**/Mvh Anne

Vattnadal
0

#54 Jag har en hund som lätt blic blockerad vid hundmöten od. Jag ser till att jobba med honom INNAN han blir blockerad. Jag håller avstånd nog, så att han reagerar på klickern och godis (leksaker skiter han i, om det nu inte skulle vara en levande kanin). Jag klickar och trycker in godis i munnen om han inte tittar på mig, ch gör så till han klarar av att titta på mig.

Blir han blockerad står jag och håller honom och väntar till det går över. Nä'sta gång vet jag att inte vara lika nära det han går upp i stress av.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ketang
0

#55 Så långt har jag förstått, men om man inte skulla ha möjlighet till det. Säg till exempel att det är en äldre persons hund som tyvärr snabbt måste sluta med beteendet för att inte skada sin ägare. Och tid inte finns till att träna på avstånd och sen öka. Man kanske inte har kontakter som man kan träna på utan måste ta varje tillfälle man kan att träna på mötande osv. Omständigheter finns som gör att man måste "ta tag i problemet snabbt".

Vattnadal
0

Är hunden blockerad kan du inte träna den så att den lär sig något. Möjligen att du kan skrämma den eller göra illa den rejält, så att den bryter blockeringen, men det är inte att träna då, utan att straffa ett beteende hunden inte kan rå för.

MVH Elin

Ketang
0

Det är ju precis därför jag undrar vad man ska göra för att bryta blockeringen. Jag tror att man kan skrämma den/avleda på något sätt så att den tappar fokus på vad det nu kan vara och gå därifrån och belöna avvikelsen från blockeringen och på så sätt bygga upp den positiva träningen direkt. Så jag tror faktiskt att hunden kan lära sig något om man sätter in den positiva träningen direkt och förstärker det positiva tillräckligt mycket.

[Forest]
0

jag har tränat in skvallerträning o slipper nu mera blockering på katter,hundar o vissa män bla narkomaner 8som ahr viss svajjig rörelse o luvor som ofta tonårskillar har) Flört

Tokryck
0

Tycker det är trist att det jämförs med valparnas mamma direkt det handlar om uppfostran av det "hårdare" slaget, som en ursäkt för att det är rätt metod och rätt sätt. Sist jag kollade så var inte vi hundar och hunden ser inte oss som hundar. Varför ska vi då uppfostra som hundar. Vi kan inte uppfostra som hundar! Vi kan omöjligt veta allt tiken eller en annan hund säger då den uppfostrar. Vi kan se hur det agerar (men troligen inte härma på ett bra sätt), men vi kan inte efterapa hundens signaler. Eller har vi öron, svans, ragg och käftar också?

(Fan, jag måste kolla mig i spegeln ;)) .

Vattnadal
0

#61 Håller fullständigt med. Hundarna vet att vi inte är hundar. Sen kan man använda sig av signaler de lättare tolkar, istället för att försöka lära dem vårt språk, men det är en helt annan sak.

Vår tik var hur underbar som helst med sina valpar, även genom avvänjningen. En vanlig missuppfattning när tiken börjar stöta bort valparna för avvänjningen, är att hon uppfostrar dem. Hon stöter bort dem, för att de då ska börja umgås mer med pappan, som sköter uppfostran och lek, tillsammans med ev äldre syskon. Så går det till i naturen. I fångenskap har tiken bara oss, och vi duger inte mycket till, med alla missuppfattningar om dominans och annat trams.

MVH Elin

tsset
0

Jag skulle ju försöka låta bli men jag Måste lägga ett ord om de "alternativt hårda" hundarna också, något som folk förmodligen inte är medvetna om att de har och som jag känner missas lite i alla exempel ovan. Dessa hundar som inte mopsar tillbaka och dessutom inte verkar ta åt sig av det heller, men som trots allt fortsätter och måste tas i allt hårdare…

Det finns hundar som är i stort sett oberörda av fysiska straff. De känner inte att örat vrids om för att Det Hunden Vill är starkare och alltså genomlider de smärtan. Det finns hundar som faktiskt upplever ett kast i backen och nedtryckning som en Belöning, om det är det Enda aktivitet som erbjuds så är det värt det och bättre än ingenting. Sen finns det hundar som inte Vågar visa att det gör ont heller, de är för rädda och viker dem så blir dem sårbara - inte bra i en flock.

Därtill har vi det inlärda, någon nämnde terriers som gärna tuggar som hälsningscermoni, på samma sätt finns det hundar/hundtyper/hundraser som helst tar till flykt för att undvika bråk och detta skapar problem när hunden i fråga t.ex. inte lyssnat direkt på inkallning och fått skäll för det. Hunden viker då av ännu mer vilket irriterar ägaren ännu mer och hunden går om man har tur till ägaren bara för att undvika problem. Samma sak med hundar som tar till fight, blir "aggressiva" - de får skäll för att försvara sig (notera att det är försvar precis som flykten(och att frysa fast!)) och till slut kanske ägaren får hunden "under kontroll" - hundfan sitter still och rör sig inte mot någon annan hund t.ex.

MEN, till skillnad mot hundar som Faktiskt får lära sig att Hantera situationen, koppla det "farliga" med något positivt och lär sig Interagera och Samarbeta med det så kommer den "kontrollerade"/obehagsstraffade hunden INTE någonsin kunna vara naturlig med det farliga. Och jag vet då precis vilken hund jag vill äga eller möta med någon annan!

För mig är det viktigare att min hund är Glad och Säker än att den sitter still och är tyst. En glad och säker hund kan också sitta still och vara tyst OCH behöver dessutom inte ha tummen i ögat eller ägarens ögon i nacken för att handera situationen.

Kan väl säga som såhär - jag har en hund som är HÅRD. Inte så att han hugger om det inte blir som han vill och han går inte i fajt - han skiter fullständigt i alla möjliga mer eller mindre humana straff man kan tillföra. Slå gärna stekpanna i huvudet på honom när han gjort fel och tro mig när jag säger att han Kommer göra om det Ännu oftare. För bara att Få uppmärksamhet är bättre än ingenting alls! En sån hund MÅSTE man köra positiv förstärkning och negativt straff på, en sån hund ser bara möjligheter och det enda som är straffande är att inte få som man vill. Och de lär sig bara rätt om de ser något de kan tjäna ännu mer på. Därtill VISAR dem inte att de tar åt sig av det otrevliga men nog fan får du bakslag på relationen direkt, de förknippar dig snabbt med otrevligheten. Är man inte värd något ger de fingret och slänger ut en ur dess värld.

Angående att Behöva bryta så Måste man ALLTID, oavsett situation, titta på sin hund och fråga sig om den är mottaglig för inlärning eller inte. ÄR den fortfarande något blockerad, ÄR den fortfarande i för hög stress så KOMMER inget läras in ÄVEN om den tar både godis och leksak. Jag menar, även om vi är stressade och i en situation aldrig skulle kunna räkna ut en lång ekvation eller lära oss något om rymdforskning så skulle vi förmodligen fortfarande ta emot den tusenlapp någon sträckte fram till oss…

Hunden MÅSTE ligga rätt mentalt, oavsett När man tränar. Innan eller efter blockering. Under är dock alltid riktigt värdelöst, det enda som går igenom är något Viktigare och det kommer alltid förknippas med situation och beteende, oftast inte alls som vi vill. Speciellt inte med osäkerhet, att rädda sitt liv just nu går före allt. Bryter man då, och det brukar krävas något ännu mer livsfarligt för det, ja, då har situationen blivit Ännu mer osäker och farlig och allt som kan förknippas med händelsen kommer få sitt av den hemska känslan. Även matte/husse.

Ang filmen tänker jag bara säga att den människan…. nej. Angående hunden så får man väl säga att det kan ibland vara svårt att skilja på en självsäker hund och en stressad hund. Angående vad mamman gör så På sin Höjd att en Bra tik håller en alltför "svår" valp mot golvet, munnen används bara för att det är smidigt och samma sak med placeringen. En Bra tik behöver inga hårdhandskar!

Angående den högst okunniga jämförelsen med jobbet och chefen - bara för att man vill "träna positivt" betyder det Inte att hunden Inte får ett straff. En vanlig missuppfattning som inte alls stämmer, tränar man så så ja… på ett sätt Går det inte, men gör man ändå det så kommer det bli svårt att lära in något alls. Att få något taget ifrån sig är Minst lika straffade som ett tillfört straff. Hade man inte skött sitt jobb hade chefen antingen kunnat straffa genom att skälla ut och gorma och ha sig - eller helt enkelt dra ner på lönen eller dra in den helt. Eller minska en annan förmån. Och ja - jag väljer nog det sista både som chef och anställd, under den förutsättning att vi båda VILL ha varandra kvar och ha kvar vår relation och inte tära på den.

Och jo, samma sak fungerar Mer än Väl när man "uppfostrar" barn också! Faktiskt långt bättre än att "straffa hårt" och skälla utt för uppmärksamhet är ofta värt besväret i en stor barngrupp som kräver att man Tar plats för att bli en individ. De "värsta" är oftast de som svarar snabbast på detta dessutom.

Själv tänker jag nöja mig med att berätta att den positivt förstärkande vägen har fått min hund, som först gjorde sattyg Konstant och gjorde 100tals felbeteenden om dan lämpliga för bestraffningar, till att inte göra några ALLS utan istället göra Precis så som JAG vill. Han har fortfarande kontroll över situationen, precis så som alla hundar vill ha(att vara säker i sin omgivning och på hur man överlever är viktigt för överlevnaden), skillnaden är att vi nu har samma spelregler(därtill har vi en bra relation som bara blir bättre och relationer är inget han bjuder på hur som helst, ingen labbe inte). Detta utan minsta lilla höjning av rösten  ens - sånt hade bara varit belönande.

Måste man dagligen ta fajter och "diskutera" över sånt man inte är överens om utan framgång Bör man Snarast ta sig en funderare över hur man egentligen tränar, för osämja leder BARA till sämre relation och det är inget man vill ha. Hoppas jag.

karinnos4
0

Alltså, den enda metoden som skulle kunna "fungera" som positiv metod är ju typ att träna kontaktövningar och kasta godis, men alltså, har ni aldrig varit med om en hund som blir alldeles paralyserad när den ser en annan hund? som struntar totalt i om det är godis eller leksaker eller vad det nu är. Berätta hur ni skulle göra då då.

Många av er verkar väldigt dåliga på naturligt hundbeteende och verkar vilja "förmänskliga" hunden något otroligt mycket. Alltså, e sådan osäker hund som denna litar inte på att människan klarar av situationen, och därmed försöker den "klara av situationen själv" och försvara människan (då den antagligen har blivit påhoppad av en annan hund eller så och förstått att människan inte kan försvara hunden). Det som sker i detta fall är att människan säger åt hunden att "det är okej, jag klarar det här, du ska inte bry dig, jag skyddar dig". Att där bara kasta lite godis framför hunden, som den varken kommer se eller bry sig om det minsta, förstärker ju bara problemet.

Vattnadal
0

#64 Min hund kunde bli så uppe i varv och stressad, att han inte kunde äta, hur gott det än var. Tog jag i honom trodde han att det ar hunden hn såg. Han betn inte mig, men kunde ha gjort det, om jag varit för hård och påstridig. I det läget, n'r vi uppenbart var för nära det han var rädd för, så stod jag bara och höll honom i lagom kort koppel, så att hunden vi mötte kunde gå förbi utan att tro att vi skulle flyga på dem.
Så fort de passerat och han varvade ner, nådde jag fram med träning. Nästa gång försökte vi jobba med mer avstånd. Tyvärr vfar det inte jättelätt att öka avståndet i ett samhgälle, men vi kom LÅNGT, bara av att gå av cykelbanan(vägen/stigen en bit och äta GOTT godis.

I det läget hjälpte det inte att försöka förklara att jag fixade situationen, var han blockerad så var han. Vi tränade massor och kunde gå promenader där vi tgick bakom andra hyundar (trygga och lugna, som strundtade i oss).

Om man har en lugn och normalt uppfödd valp som inte utsatts för chock innan man får hem den, så kan man förebygga genom att aldrig låta människor eller andra hundar hälsa på valpen utan att först hälsa på hundföraren. Då visar man att man fixar allt, och bara släpper fram snälla människor/hundar.

Vidar har aldrig försökt försvara mig, han vet att jag klarar mig själv. Han har dock fortfarande ibland problem med främmande hundar, men litar på mig, om jag kan visa att det går bra. Men det tog många år av träning att komma dit.

MVH Elin

Tokryck
0

Ja, jag har haft en. Hon gjorde utfall och började med att skälla så långt som 100 meter innan vi mötte hunden. Jag såg till att träna på sådant avstånd så hunden inte blev paralyserad och helt blockerad. När hon var på rätt avstånd kunde hon ta mina belöningar och lära sig att andra hundar är inte farliga, ute efter att äta upp henne utan i stället en källa till belöningar från mig. Hon kunde efter lite träning gå förbi hundar utan att göra utfall och skälla. Men, det kräver träning och jag tror de som är emot eller inte tycker att de belöningsbaserade metoderna fungerar är de som gett upp för tidigt eller helt enkelt inte vet hur man gör. Kunskap föds man inte med, man måste anstränga sig för att få det och alla är vi nybörjare någon gång. Men att ta korrigeringar som en lösning för att man inte vet hur man gör eller tror sig veta att det inte fungerar utan att ge det en ordentlig chans tycker jag är trist.

Jag håller inte med om att man i filmen säger att "det är okej, jag klarar det här, du ska inte bry dig, jag skyddar dig" utan mer " ge fan i det där, jag ska kasta saker efter dig om du gör något". Tycker jag är rätt så tydligt i och med det de säger och det de gör. Din nästa mening "Att där bara kasta lite godis framför hunden, som den varken kommer se eller bry sig om det minsta, förstärker ju bara problemet" visar på att du inte riktigt vet hur det går till då man skvallertränar genom att ge godis då den tittar på en annan hund. Man kan INTE skvallerträna eller träna på något annat sätt som är belöningsbaserat i de situationerna som finns på filmerna. Det är för nära den andra hunden och för mycket störningar. Tanken bakom den metoden jag beskriver är att man tränar så hunden klarar av situationen utan att stressa upp sig.

Verticalvein
0

#64 Min hund betedde sig precis likadant som Ruff gjorde efter att han blev påhoppad av en annan hund. Så fort vi såg en hund så gjorde han utfall och hängde sig i kopplet oavsätt om den andra hunden var 2-50 meter bort.
Det som fick honom att kuna gå närmre och närmre andra hundar är just "godisregn", i början så var vi så långt bort som 100meter ifrån och tränade och numera så kan vi gå förbi en hund på ett avstånd av 5 meter så visst fungerar det bara man vet hur man gör och tar det i hundens takt Glad

Vattnadal
0

MVH Elin

Vosjes
0

Ja… Naturligt? Vart? Jag skulle nog börja flina om jag såg en varg eller två hundar stå och kasta saker på sina valpar för att de ska lära sig någonting och nu är det ju inte heller valpar vi pratar om utan vuxna hundar och vi är inte deras hund mamma så vi kan inte heller dressera på deras sett eller med deras språk. Lika väl som en hund inte kan lära sig flytande svenska kan inte vi lära oss deras språk.

Verticalvein
0

#68 Ja det var väl bara en tidsfråga innan det skulle inträffa. Så klart är det synd om henne för att hon blev biten men jag är inte förvånad att hon blev det i slut endan.

Vosjes
0

Jag är inte förvånad men klart det är synd om henne och hunden.

Tokryck
0

Sista stycket:"SVT har nu anmält händelsen till arbetsmiljöverket och Barbro Börjesson hoppas att hennes skador kan belysa problemet med att oerfarna hundägare skaffar för aggressiva hundar. Hon tycker också att hundägare ska vara lite hårdare i sin uppfostran".

Jag klassar inte rottweiler, eller någon annan ras för den delen för aggressiv. Tuff måhända men aggressiv, nej. Sen ser man ju var hennes hårdare uppfostran tog henne…var rätt så väntat.

AnneN
0

#68 Tycker mest det är otroligt att det inte hänt tidigare, ärligt talat tycker jag att om man använder sig av hårda träningsmetoder så tigger man om att en dag möta en hund som ger igen, och då får man i mitt tycke skylla sig själv och faktiskt förtjänar att få ett rejält bett!

_**/Mvh Anne

JellieLewis
0

Jag trodde under klippet att hon i alla fall skulle slänga det bredvid hunden som fungerar bra för att bryta slagsmål ibland. Tycker hon var konstig.

Tycker inte den metoden är godtagbar då sakerna som hon använde på hunden är mer som en förlängd arm. Ska jag slänga en hög med stenar på min hund som motsvarar halsbandet eller vad det var kommer han inte komma nära mig o bli rädd istället.

(Läste inte alla inlägg efter klippet.)

Beckibus
0

#38 JAG HAR ADRIG SETT EN TIK  VARA DUM MOT SINA VALPAR!!!!då mamma är uppfödare så vet jag detObestämdkanske möligtvis skällt lite åt dom när dom diar när hon inte vill men annars aldrigGladTungan ute

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Fridaaaa
0

#75 Det kan se ut om att en tik är dum mot sina valpar när dem fostrar dem :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Beckibus
0

Glad#76 ok men det kan ju vara olika från tik till tikGlad

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

[Tess86]
0

What goes around comes around:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12902080.ab

Äntligen en hund som gav henne vad hon förtjänade, enligt min mening.

Beckibus
0

#78 jag håller helt med!Flörtdå kanske hon förstår att någonting är fel med hennes träning!

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Ketang
0

#79 Tyvärr tror jag att hon lägger allt som hände på hunden. Tror inte att hon förstår att hennes metoder är fel… Däremot hoppas jag verkligen att många kommer reagera på det här och ställa henne och hennes metoder mot väggen nu!

Beckibus
0

#80 håller helt medGlad

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

tsset
0

#64 Verkar som att du inte är så insatt i "positiva metoder"? Finns långt fler vägar att gå än att kasta godis lite slumpvis och göra kontaktövningar. Den jag väljer, med en hund som är rädd/osäker för/på något, är att ombetinga "Objektet". Jobbar stenhårt med att "Objektet" ska få en ny betydelse, från något negativt för hunden till någor riktigt superpositivt.

Rädsla och osäkerhet kan ge olika typer av försvar hos våra hundar - antingen står man helt still, sticker all världens väg eller konfronterar faran. En hund som gör utfall är alltså precis lika rädd som en hund som springer och gömmer sig, de hanterar bara situationen på olika sätt.

Ett underbart exempel är min ena, som när han kom hit var TOTALT livrädd för barn. Bara att höra barnskrik på en granngata gjorde att han flydde all världens väg, han vägrade och kunde inte passera barn, han hade PANIK.

Såg till att ombetinga barnen, så fort han hörde eller såg barn på lååååååååångt avstånd så fick han mängder av gott gott. Kunde han inte ta det var vi för nära. Snart reagerade han inte med några rädslebeteenden alls utan han hade alla tassarna på jorden under långa stunder. När han själv blev glad över att höra eller se ett barn på håll kunde vi gå vidare, gå närmare och jobba med skvallerträning - att han kommer till mig för att få godis när han sett/hört ett barn. Därefter började vi jobba med barn som "föremål", de blev en del i vår träning och något han skulle göra något med för att få godis. Han gick fram och nosade på handen för att få godis, han gick runt dem, han gick bredvid barnvagnar… detta för att HAN skulle lära sig att vara kring barn. Sen kunde barnen börja agera lite de också, han fick ligga still medan de gick omkring och låg han kvar fick han godis av mig. Sen fick de börja kommunicera med varandra - han går fram till ett barn och får godis DÄR. Barnet säger sitt och ger godis osv….

Idag när vi är ute och går söker han upp min sida DIREKT när han ser eller hör ett barn och bara väntar på instruktioner, överlycklig. Oftast får han fortsätta gå med mig förbi, men blir lika glad för ett "hälsa" om det är någon vi känner eller som vill hälsa på oss. Det är när barn dyker upp, som förr varit hans största rädsla, som vi idag har absolut bäst kontakt och är det roligaste i världen. Och då stängde han av HELT 3 månader tidigare.

Barbro Börjesson misstänker jag ha lyckats med det motsatta i denna lilla attack (som hon helt klart förtjänade!). Varenda gång denna hund har sett henne har det hänt tråkigheter, kastats saker och skrikits och varit obehagligt. Hunden var redan rädd för folk, men detta blev för mycket och den valde att göra slut på hotet (den hade också kunnat stuckit all världens väg och försökt fly om den haft andra gener osv.)

Ketang
0

#64 Så om jag kastar en påse med prylar på min hund förstår den att den kan lita på mig?? Och att jag skyddar den mot allt otäckt?? Nja, det krävs nog andra metoder för det! Tycker att #82 har skrivit mycket bra förklaring till dig!

[_annaH]
0

Att kasta koppel på en hund tycker jag är jävligt onödigt! Hade nån gjort så på min hund så hade jag kastat på henne istället. ALDRIG att jag utsätter min hund för något sånt :S

Men att dra en hund i nackskinnet gör inte ont på hunden. EN tik tar alltid tag i nackskinnet på valpen när hon ska flytta på valparna osv eller visa att den gjort fel.

T ex, när min hund tog upp benet i soffan så skulle jag ta ner den o hon morra åt mig, jag tog tag i nackskinnet, drog absolut inte hårt för jag vet att det inte behövs, och sa bestämt nej, hon pep till lite. Fick dock skuldkänslor men ALDRIG att hon morrat mot ben igen. Dagen efter tog jag tag i nackskinnet ungeför samma grepp så hon inte skulle springa iväg, inte pep hon då.. Utan dom piper till när dom vet att dom gjort fel. Helt naturligt att dra en hund i nackskinnet för dom får inte ont :)

karinnos4
0

# 82 Det låter ju jättebra, men om man har en hund som är ointresserad av godis, leksaker och beröm då? Hur gör man då?

karinnos4
0

# 83 Precis, helt rätt :) den förstår att den kan lita på dig, och slipper försvara sig själv :)

Ebba-Ö
0

#85 Belönar med nåt annat?

Ketang
0

#86 Förklara gärna HUR hunden litar mer på mig som förare om jag kastar saker på den i en pressad situation… Varför??

Karmatarerskanise
0

#84 Du förmänskligar verkligen din hund om du tror att den har skuldkänslor, och att den piper när den vet att den gjort fel.

En hund känner inte skuld som vi gör. Och den piper oftast vid obehag, smärta och vid osäkerhet.

Och nej, det är INTE helt naturligt att dra dom i nackskinnet. Förstår inte hur du kan skriva en sådan sak. VArför skulle det vara naturligt? Går vi runt och drar varandra i nacken? Eller ser vi ut som hundar?

Nikkis
0

Det där lät ju verkligen väldigt logiskt…. *Not*
Så det är bättre i dina ögon att fysiskt ta tag i en hund och eventuellt åstadkomma smärta(obehag) än att kasta ngt åt hundens håll (som inte träffar hunden)….?

Hur kan du veta att det inte gör ont att ta tag i nackskinnet på en hund? Är du en hund själv? Har din/någon annan hund talat om det för dig?

Jag tror nog definitivt att våran gamla hund Bibbis kände en hel del smärta när en annan (jämnliten) tik tog tag i nackskinnet på henne (i ett groll förvisso, men det varade minst 2 sekunder innan det var över, men skadan skedd) … Hennes ena öga ploppade ut…
Så tänkt på det ni nästa gång, era nackskinnslitare!

karinnos4
0

# 51 men hjälp! det låter som att den där hunden har väldigt ont någonstans eller vara rejält ouppfostrad och osäker. Med andra ord en rejält farlig hund. Tänk om ett barn går för nära den och råkar stöta till den?Tror du, och ni andra med för den delen, att den där hunden mår bra? De verkar inte ha någon aning om hur den ska bete sig. Man blir ju rdd för er okunskap.

[_annaH]
0

Har aldrig sagt att hunden fick skuldkänslor, utan att JAG fick det. !

Testa o dra lite löst i nackskinnet på hunden, den kommer inte ens att reagera, men drar man lika löst när den gjort ngt fel så kommer den att pipa. Ett tecken på att den inte får ont o den vet att den gjort fel.

Hur straffar ni era hundar? Är ju en bra fråga, eftersom nackskinnet är ju helt uteslutet :S? Varför skulle då mamman ta tag i nackskinnet på sina valpar? Får dom ont? nej..

Va några som bodde på samma gata som mig, dom gick förbi o min hund sprang efter. Jag ropa ju såklart men hon ville ju till deras hundar(som är sjukt aggressiva) såjag sprang efter så inget skulle hända, jag tog då tag löst i nackskinnet o hon pep till o gick tillbaka o la sig inne i sitt hus. Hin förstod att hon gjort fel, men jag fick en rejäl utskällning av det paret, jag skratta bara och sa, kolla på era hundar o på min hund, min hund är inte aggressiv o försöker attackera varenda människa som går förbi. Hon har aldrig vart sån eftersom vi har uppfostrat henne på rätt sätt.

Så till saken, dom tyckte att det va djurplågeri för ja drog min hund lite löst i nackskinnet för att visa att hon gjort fel, ingen skada skedd. Medans deras hundar är aggressiva, attackerar folk (en dobbermann o en rottweiler), alla har sina sätt att uppfostra sin hund men att ignorera o inte straffa en hund när den försöker attackera folk är mycket värre än o dra en hund i nackskinnet för det är ett stort tecken på att hundarna inte mår bra.

Nu tycker nog många att mitt sätt att straffa min hund är helt jävla fel, tycker ni då att mamman gör fel? Hon bär ju valparna i nackskinnet. Såklart dom inte får ont när man drar dom i nackskinnet :S Man kan ju undra hur era hundar är när alla sät att straffa en hund är fel :S

VeronicaKahlbäck
0

Jag funderar på varför endel fortfarande 2011 ska envisas med fysisk bestraffning.. Saknas det bara kunskap? Är det svårt att faktiskt läsa in sej i teorin före man bestämmer sej för rätt eller fel? Har någon träffat en hund som fått positiv uppfostran? Varför envisas med att uppfostra med ett för hunden negativt sätt när det finns alternativ du får en lyckligare hund av? Sen undrar jag varför alla som är emot det ska tro att allt är så gulligull och vi lindar in våra djur i bomull? Om det ska fungera behöver hunden vara välaktiverad och få varierad tillvaro. Inte tre promenader runt kvarteret om dagen och en skogspromenad varje söndag. Tror inte att någon säger att alla hundar som blivit dragna i nackskinnet, bitna i öronen, petade i bröstkorgen eller fått en alfarullning är instabila och attackerar allt som rör sej. MEN relationen till sin ägare och närhet blir faktiskt inte lika trygg eller rolig.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Fridaaaa
0

#93 Vissa kör på det "gamla" och skiter i om hunden får ont eller inte :/ tror jag i alla fall, eller så inser dem inte att det oftast skadar hunden mer än vad det gör nytta

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nikkis
0

Alltså, HAHAHAHAHAH dina inlägg är ju bara för underbara.

Att DU ens har mage att snäsa åt folk och tycka dig vara bättre än dem när det är DIN byracka som från första början kutar fram? Härlig inställning. *Notera ironin*

Nej jag straffar inte mina hundar, de har inte direkt en veckopeng eller lördagsgodis som jag kan ta bort från dom som straff, inte heller spöar jag mina hundar som du gör.
Däremot kan jag bryta ett felaktigt beteende och belöna det önskvärda, hur jag bryter är helt beroende på situation och vad jag anser krävas, kan vara alltifrån ett "Nej" eller ett snabbt nyp, that's it.

Du säger att mammahund bär sina valpar i nackskinnet, jag hoppas då verkligen inte att du bär på din vuxna hund i nackskinnet i dina försök att härma arten hund.
Sedan är det skillnad på att mammahund flyttar sina valpar från A till B och du rycka och slita i din hunds nackskinn i uppfostringssyfte.

[_annaH]
0

#95 Om inte du lärt dig så tar det ett tag innan hunden fattar att den gjort fel, man måste träna! Det hände när hon var valp. Och jag rycker inte i nackskinnet utan jag tar bara ett löst tag. Och varför skulle jag bära runt min hund i nackskinnet ?!

Har tränat lydnad med min hund, hon går lös nu utan att springa fram till en enda person, hongår fram när man säger vsg.

Att nypa en hund är väll likadant som att dra i nackskinnet? Eller t o m värre, hundar får ju inte ont av att man drar i nackskinnet. Man har väll olika syn på hur man drar, om man drar o sen slänger ner hunden är helt fel! Det räcker med att man bara drar lite löst. Man gör ju inte illa hunden.

Blir lite OT så om du vill fortsätta diskutera detta så får du skicka ett pm.

Helenaaa
0

Det jag tänker är att hon är en gammal tant som har sina metoder från ''förr''

Jag tror att denna ''uppfostran'' försvinner succesivt då gamlingarna med dessa metoder dör *onskefullt leende* nej ussh vad hemst jag är!

hihi nej men fy på dig barbro! Vi ungdomar är din framtid! Tänk på det!

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Nikkis
0

Haha nej jag har uppenbarligen inte lärt mig det, för det är det första jag hör att man ska träna på att hunden har gjrot fel. =P

Jag är betydligt mkt smartare än så och gör det enkelt för min hund, gör den fel så talar jag om det där och då, än att träna på att korrigera felbeteenden. Nej är ett Nej, enkelt va?

Så om det inte ens gör ont att ta tag en hund i nackskinnet, spc så löst som du påstår att du gör, så VARFÖR gör du då det ens för? Till vilket syfte liksom? Det får du hemskt gärna förklara för mig.

Du verkar tro att mina nyp är som riktiga nyp man ger, så det ids jag inte ens förklara närmare på eftesom det är felaktigt.

Vad spelar det för roll att du tränat lydnad? Jag har tävlat i det, men faktum kvarstår att din jycke sprang fram till några och DU börjar stå och käfta emot och påpeka att deras hundar minsann är aggressiva.Men dom sprang inte fram denna gång, utan det gjorde din.

Jag hade skämts ÖGONEN ur mig om min hund nu mot all förmodan drog iväg till ngn. Och hade din eller någon annans hund kutat framt ill mig och min hund så hade den fått sig en fet däng… Utav mig. Jag har nämligen också en hund som inte  är direkt förtjust i alla hundar, spc inte såna kräk som kutar fram som din….

Karmatarerskanise
0

#92 Jag straffar inte hundar.
JAg visar vad som är rätt istället.

unmistakable
0

Jag tycker inte klippet visade en bra metod, kasta saker på sin hund är absolut inte okej. Däremot tycker jag att det krävs mer än bara "positiv förstärkning" för att få en bra relation med sin hund. Med det menar jag inte att man ska straffa sin hund, men det är faktiskt okej att vara bestämd emellanåt. Att vara bestämd är inte lika med att vara elak!

Ketang
0

Karinnos4, Jag vill fortfarande gärna veta varför hunden skulle lita på mig som förare om jag kastar något på den….

Vosjes
0

Jag använder mig endast av positiv förstärkning och bara för att jag gör det betyder inte det att jag inte har några regler över huvud taget. Bara för att man använder positiv förtärkning behöver man inte låta hundarna klättra på väggarna. Obestämd

reverse
0

Positiv förstärkning innebär ju inte att inte vara bestämd. Tungan ute

//Lina

Vattnadal
0

#102 Fast enbart positiv förstärkning kan man inte använda, man använder sig även av utebliven belöning. Kyss

Det är en vanlig tanke från korrigeringstränarna, att alla som kör med mjukare metoder inte har regler. Vi har inte många, men håller fast på dem.
Jag anser inte att mina hundar är ouppfostrade för att de är i soffa/säng. För de FÅR vara det.Tungan ute

MVH Elin

tsset
0

#85 Belöna med något som lönar sig för hunden, vad är mindre viktigt. Det gäller att lära sig se utanför ramarna, det måste inte alltid vara godis eller leksaker. Att få jaga en hare, rulla sig i lera, springa ett varv, sno mat från diskbänken, bli jagad av matte, bada i sjön, skälla på grannhunden, få gå ifrån… finns obegränsat med sätt att belöna sin hund, gäller bara att man känner sin hund och väljer de mest lämpliga. Det är inte alltid det VI har med/på oss som är mest belönande, ibland kan det vara minst lika bra med något annat. Om beteendet ökar och/eller återkommer oftare är det belönat.

Ex - belöna hunden för att ha suttit kvar vid kastad boll genom att FÅ hämta bollen (om bollen är belönande för hunden)

Ex - hunden vill fram till något, råkar backa och backar ur kopplet och kan plötsligt gå till det den ville.  I fortsättningen kommer beteendet Backa att förekomma i större utstäckning. Inte för att rörelsen bakåt är ett normalt sätt för hunden att ta sig fram utan för att det beteendet har lönat sig tidigare och därför gör hunden nu så, trots att vi aldrig menat att belöna "Backa när du vill framåt".

Ex - hunden snor föremål och ägaren jagar efter, fångar hunden och tar ifrån (kanske med en utskällning och nackskinnslyft på det…?). Beteendet ÖKAR trots jagad, fångad, utskälld och nackskinnslyft… belönande eller straffande?

---

Angående nackskinnslyft… den enda hund jag träffat på som inte brytt sig om nackskinnslyft är min ena, som för övrigt knappt känner smärta alls och inte kan anses riktigt funtad. Honom har jag fångat i luften, precis som alla andra normalt funtade människor gör jag vad som krävs för att förhindra att någon blir skadad, i detta fall var det min hund som hoppade rätt ut i luften och skulle ha landat i en hög med plankor och spik… inte för att det hade stoppat honom, inte för att han hade brytt sig, men jag kände inte för ett veterinärbesök eller död hund för den delen…

Det är STOR skillnad på att Förhindra något som är påväg att eller redan inträffar (vilket i vissa fall också är vår skyldighet, sen väljer man väl själv på vilket sätt man vill göra beroende på sin storlek av hjärta…) och att faktiskt Träna genom att medvetet Framkalla felbeteendet och där tillföra straff. När man "tränar positivt" gör man sitt yttersta för att hunden INTE ska göra fel, när man "tränar med straff" gör man sitt yttersta för att FÅ hunden att göra fel så att man kan straffa den (för inte kan väl någon tro att hunden inte skulle göra fel denna gång när den gjort det varenda gång tidigare i precis samma situation…). Och det sista är inget annat än att vilja göra sin hund ont.

tsset
0

Också glömde jag ju såklart… Att det inte skulle gälla några regler bara för att man inte tillför några straff när det blir fel är en sån tråkig… association? Sammankoppling? Ja, nu hittar jag inte rätt ord, men att man kopplar ordet regler med straff är en riiktigt tråkig inställning.

Jag har Väldigt mycket "regler", i de flesta situationer har vi någon riktlinje, "det här gäller med detta". På ett sätt bygger ju alla typer av träning på det. De blir belönade för att göra rätt med jämna mellanrum och på olika sätt. Det betyder dock INTE att jag släpper igenom fel och gulligullar bort det, snarare tvärtom. Så fort något inte funkar går jag in fullt för att hitta anledningen till att någon regel inte har följts. Varför valde min hund att göra på ett annat sätt? Och snart kan jag Lösa orsaken till problemet på ett hållbart sätt. Ett fel händer aldrig mer än en gång här, OM det ens händer.

Regler handlar för mig om vad man Får/Ska göra, inte vad man Inte får och vad som straffas. Mina hundar har inte regeln "inte rusa ut genom dörren för då får du inte gå ut", de har regeln "sitt kvar så får du gå ut". De har inte regeln "inte hoppa på folk", de har regeln "hälsa med tassarna på marken". Mycket positivare, Tydligare(det finns i nästan alla fall fler Fel än Rätt, varför lära in vilka hundra saker som är fel när bara ett är rätt? Vad tar längst tid, vad är effektivast?) och dessutom roligare!

[_annaH]
0

#98, Ja antagligen för att visa att hon har gjort fel. Bara för att jag drar min hund i nackskinnet så betyder det inte att hon inte litar på mig och är rädd för mig. Hon litar fullständigt på mig och jag på henne.

Hon har jakt i sig och har sina egna tankar när hon får springa löst. I början lyssnade hon inte, som vissa hundar gör så stängde hon ute min röst. Jag tog tag i hennes nackskinn o så hon titta på mig o sa bestämt "stanna". Efter några gånger det hänt så lyssnar hon på mig. Hon går löst, kommer det en hund så kallar jag på henne och hon springer i världens fart mot mig överlycklig, då belönar jag henne. Och hon har lärt sig det nu. Så fort hon lyssnar på mig så får hon belöning. Och det är inte en levergodis utan det är kärlek! Levergodis får hon när vi tränar lydnad. Man måste lita på sin hund, får då litar den på dig. Har man inte hundens förtroende så är det svårare att få den att lyda en.

Ingen hund är perfekt i början, men den kan alltid bli det med lite träning. Och att hon sprang fram till det paret med hundarna va för hon va en valp, hade väll haft henne en månad elelr något. En hund måste göra fel för att förstå det. Att lära en hund att inte springa fram till någon annan på en månad är väldigt svårt. För sånt tar tid och jag hoppas du förstår det! Allt händer inte på en dag.

Men det är klart, alla har olika syn på hur man ska straffa en hund, och det är bara att acceptera det.

Jag känner en kille som bor på samma gata som mig, hans hund springer iväg så fort hon ser en annan människa/hund. Han straffar henne genom att slänga henne i backen. Har sett han göra denna metod i snart 5 år och hunden är fortfarande likadan. Om man har sitt sätt att straffa sin hund och man märker att det inte hjälper så får man hitta ett annat sätt. Mitt sätt att straffa min hund funkar, men hade jag märkt att det hjälper inte att straffa henne på det sättet så får jag komma på nått annat. Det har ju inte bara vart att dra i nackskinnet utan även säga NEJ.

Hon är nu 2 år, det tog mig 1 år för att få henne att gå utan koppel o att hon inte ska springa fram till nån hund. Men allt tar tid, med lite träning så kan allt gå! Man måste veta om man straffar sin hund vid rätt tillfälle, belönar den vid rätt tillfälle. För det är lätt hänt att man belönar hunden vid fel tillfälle o den tror den gjort rätt fast det var fel.

Att orsaka en hund smärta ger bara sämre resultat. Känner några som sparkar sin hund, så straffar dom henne. Är det rätt? Nej. För hunden är osäker i sig, vet inte vad som är rätt o vad som är fel.

Så att kasta en sak på en hund som ger hunden smärta kommer bara göra den osäker o rädd. Tror ingen vill ha en sån hund. Och Barbro kastade saker på hunden va fel, skulle aldrig göra något sånt. Men ägaren litade antagligen på Barbro och trodde att hon visste vad hon höll på med o gjorde det på rätt sätt.

karinnos4
0

# 105, Givetvis förstår jag attberöm kan vara massa saker, typ som att rulla sig i lera och att få hämta en boll men det jag frågar efer är då, eftersom ni ska vara så duktiga, tänk er en aggressiv hund (absolut inte min hund det här men det är ett exempel) som ja, givetvis är osäker i grunden, men som hänger i kopplet, så att man knappt kan hålla den, morrar, biter omkring sig, tror ni allvarligt att hunden kommer bry sig om man säger typ "åh, du kan få rulla dig i lera nu" eller att den skulle bry sig om man kastar en boll? Näe, antagligen får jag inger svar på det här. Eftersom positiva metoder helt enkelt inte fungerar då!

reverse
0

#108 Helt enkelt inte fungerar då? Jag undrar då hur det kommer sig att det finns så många professionellt arbetande hundmänniskor runtom i världen som jobbar uteslutande med positiv förstärkning/negativ bestraffning och lyckas med detta. De skulle ju för det första aldrig låta hunden gå så långt att den åker över "tröskeln" och gör ett sådant utfall om den har aggressionsproblem, för nej, i det läget när det gått så långt kan ingen träning förekomma. I det läget handlar det enbart om att avbryta och transportera bort hunden ur situationen. Det är i situationer som hunden klarar av och kan lyckas som träning och inlärning sker och tröskeln kommer att minska mer och mer.

//Lina

tsset
0

#108 Det har du visst fått svar på, men uppenbarligen missat eller helt enkelt inte tagit till dig. Och jag förstår faktiskt fullt ut att du tror att positiva metoder inte fungerar om det är på det sättet du (fortfarande) tror att det går till - sätt hunden mitt i problemsituationen och plocka fram en boll och alla problem är lösta. För att göra så fungerar inte, det har du helt rätt i. Men det är också så långt ifrån den verkliga träningen det går att komma, ska man träna bort ett problembeteende med positiva metoder är det absolut inte rätt väg att gå (vilket jag vet att jag har nämnt ovan, även om jag skriver långt lönar det sig att läsa allt ordenligt).

En hund som redan hugger omkring sig är det För Sent att träna och lära något. I det läget lär sig hunden ingenting. Det enda som kan "hjälpa" är att något ännu värre inträffar och hunden väljer att bryta för det - detta brukar vara "de negativa metodernas" lilla triumfpinne och fungera som bevis för att deras "träning" fungerar men egentligen handlar det inte om träning och hunden lär sig inte mer än att den möjligen förknippar reaktionen med smärta efter ett par repetitioner om man har "tur". Men det förändrar INTE hundens inställning mot "problemet", det bara förhindrar. Hunden kommer fortfarande vara rädd, men den låter bli att visa det öppet och det ger två problem - 1 - om det handlar om hundar kan inte den andra hunden läsa av och möta den rädda hundens signaler och dåligt hundspråk kan leda till stora problem - 2 - hundägaren lurar sig själv att tro att hunden nu Tål det som den varit rädd för, "den visar ju ingenting längre", också smäller det med ett barn sen för "min hund morrade inte eller någonting mot barnet och barnet gick närmare och då smälde det bara". Skitbra, eller hur? Så mycket för den triumfpinnen, som egentligen bara handlar om prioritering i det ögonblicket - något ännu värre än det som redan händer måste få fokus istället för att hunden ska överleva situationen. Hur humant det egentligen är, ja, inte någonstans i mina ögon. Visst, rädda EN situation om man varit "klantig" nog och inte sett det i tid, men att faktiskt träna så….

Ska du jobba positivt med problemet din exempelhund har så börjar du låååångt innan hunden ens haft en tendens att påbörja skällandet, dragandet och huggandet. Du börjar egentligen i den tiondelssekund som din hund Upptäcker det som orsakar problemet, innan problembeteendet (eller egentligen bara reaktionen) börjar. Med Rätt träning (vilket oftast kräver en duktig tränare som kan sin tajming och sina kriterier) kommer denna exempelhund ALDRIG någonsin igen hugga omkring sig, dra i kopplet och skälla vilt. All "kontakt" med det som orsakat problemet förut kommer i fortsättningen vara det absolut roligaste på hela dagen.

Och det behöver inte ta lång tid alls, dessutom förstör man inte hundens språk och man ger hunden rätt att reagera om den behöver - för mig ÄR det viktigt att mina hundar ger dessa små signaler för då KAN jag bryta OM det skulle behövas. En hund som inte får morra om den känner sig osäker kommer hugga direkt om situationen kräver, en hund som morrar som förvarning gör mindre skada och upptäcks i tid.

Positiva metoder FUNGERAR. Det kan jag garantera dig. Det bryter kanske inte en hund som själv anser sig befinna sig i livsfara (ja, kaaaanske om man slänger en hink rått kött framför ögonen, beroende på hur rädd/osäker/laddad hunden är)- men vem är så fräck och hjärtlös att den sätter sin hund i en sån situation gång på gång? Inte jag iaf, och inte har vi några problem för det. Tvärtom klarar vi så otroligt mycket mer med de positiva metoderna, än de Svensson tipsar varandra om som vi använde för 4-5 år sen. Helstryp, tillbakadrag, öronvridningar, kast med stenfylld flaska och utskällning kanske bröt för sekunden men det behövdes användas igen och igen med jämna mellanrum och vi fick fortfarande rest ragg, spänt koppel och något skall. Med positiva metoder går samma hund lös förbi och med andra hundar och kunde inte bry sig mindre. Matte är viktigast och han söker upp min sida och går där med viftande svans och världens gladaste kroppsspråk. Men om matte säger "varsågod och lek" så är det fullt ös som gäller ;)

Ketang
0

Karinnos4 Jag väntar fortfarande på svar.

Zebben
0

#91  Du kanske har träffat hunden? Jag har umgåtts med den nästan varje dag de senaste åren. Den har inte ont, men visst den mår nog inte helt bra. Men det har inget med att den har ont. Det är en blandras som enligt mig aldrig borde funnits. En mix mellan raser som inte blir en lyckad kombination. Så nej…hon har inte ont. Hon har instinkter och beteenden som slits mellan 3 olika raser som är avlade för 3 skilda saker. Det kan bli fel då, väldigt fel. Å det har det blivit i denna fröken. Men ska hon avlivas för att hon i vissa situationer har kaos i sitt inre? Det får ägaren avgöra, å de älskar henne över allt annat och till 90% av tiden är det en go tik.

Ellenfyrkant
0

Tyvärr går filmklippet inte att se längre…

Mvh Ellenfyrkant

Cassii
0

#107 Hade min hund lös efter hm.. fem dagar hos mig? O har haft henne i två o en halv månad, aldrig har hon sprungit fram till varken hund eller människa. Hon kommer alltid när jag ropar, och hon är valp o har aldrig sprungit fram..

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.