Hund misskött
Hej!
Min pojkväns grannar äger en hund som befinner sig 24/7 i en skruttig hundgård hela dagarna och jag har personligen aldrig sett dem gå ut och gå med hunden eller umgås eller ens haft ut den eller pratat med den alls. Jag har själv gått fram till hundgården och hunden blir helt till sig av lycka när jag kommer fram och pratar med den. Det är en tik, vet inte rasen men liten och rätt långhårig. Jag vet inte men jag tycker hunden är rätt tanig och pälsen är full med stora stora tovor. Jag mår dåligt av att se hunden vara helt ensam hela dagarna och har själv haft hund så jag vet vad som gäller för att en hund ska må bra.
Paret som äger hunden verkar inte alls ha tid med hunden då de har två stycken barn som tar upp hela deras tid.
Jag är orolig för hunden och vill att den ska ha det bra, vill ni ge mig tips om vad jag ska göra?
Jag har tänkt att jag skulle kunna ta hand om hunden själv, men det är mest i en spontan reaktion på att jag vill att hunden ska ha det bra. Det hade varit lite impulsivt.

Jag tycker gott att du kan erbjuda din hjälp, OM du vill de…. du kanske kan erbjuda dig att ta med hunden på prommenader när du är ute och går t.e.x
Det löser ingenting att komma med något som de kan ta till sig som en anklagelse, Utan säg att du kan avlasta dom istället…
Vill du ha hunden så lär känna den först, Är du verkligen intresserad så kan du ju alltid fråga om de är villiga att överlåta hunden till dig, Bor ni så nära så mister jue varken dom eller barnen hunden helt. Sedan kan det självklart se värre ut än vad det är,
MEN är det något som strider mot tex regler och bestämmelser att rastgården tex är för liten så kan du alltid göra en anonym anmälan "oro´s anmälan " så får saken utredas, Att ha hundar boendes i rastgårdar som håller måttet, Har skugga/solskydd hundhus ( vinterbonat) vatten och mat tror jag inte är något som inte är okey, Även om man tycker att hunden förtjänar så mycket bättre. Att ha hunden fastbunden på en gräsmatta är däremot inte ok,
Men jag undrar endå inte om hundar har rätt att komma ut ur rastgården med jämna mellanrum ? Någon som vet ?? känner mig snurrig nu.. har läst om sådant men glömt just nu hur bestämmelserna är…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
man kan göra olika: antinger erbjuder man sin hjälp eller så anmäler man att det sker misskötsel på hund finns vissa riktlinger att gå efter ang hundgård och promenader mm. JBV kan man läsa en del om detta har jag förmig 
Det är ju inte heller tillåtet att ha en hund i hundgård utan att ta ut den varje dag. Här kan du läsa mer om vad som gäller för hundar i rastgård/hundgård
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Kontakta länsstyrelsen, eller ring 11414 (Polisens nummer då det inte är akuta fall) och fråga om råd.
Jag hade anmält det i alla fall - du kan ju alltid vara anonym 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
tack så mycket för era svar, min pojkvän bor för tillfället 10 mil bort men jag ska försöka erbjuda dem hjälp att rasta hunden och så, så fort jag är där. Jag vet inte om jag skulle kunna tänka om ta hand om hunden, jag gillar den verkligen jättemycket trots att jag knappt känner den. men hur frågar man något sånt till hundens ägare?
Jag har aldrig pratat med dem typ och jag bor som sagt inte så nära för tillfället.
5 hade någ ringt länsstyrelsen ang ta sig en titt på hunden. Skiter ägaren i djurens välmående så är inte promenadhjälp mycket att hurra för man mår ofta dåligt över att säga hej då till djuret som sen hamnar i den sitsen igen o igen. Det behövs ofta lite mer än så. Hoppas du förstår mig rätt.
Jag förstår verkligen, jag är ju den som startat tråden för att jag är oroad för hunden. Jag är bara inte säker på hur jag ska prata med ägarna till hunden då jag inte känner dem särsklilt bra
7 som sagt prata inte med ägaren utan ring länstryrelsen o se till att de gör en koll hos hunden, allså man amäler ägaren för misskötsell har själv gjort så flera gg med bra resultat. Dra inte ut på det utan ring :)