Jack russel vs schnauzer?
jag och min man har småpratat lite om att ev skaffa hund någongång framåt. Alltså om något år eller så.
Vi har inte haft hund förut men har haft hand om andras hundar tidigare.
hur är dessa raser? vi har katter hemma så de bör acceptera dem.
är verkligen alla JR så skälliga av sig eller beror det på uppfostran bara.
Vi kommer ta reda på så mycket vi kan om raserna innan man bestämmer sig och det är inte brottom att få hem en.
Vi är bara intresserade av renrasigt då det är lättare att veta vad man får.
finns det någon här som har dessa raser och kan berätta lite om dem?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Båda raserna är aktiva, envisa, arbetsvilliga och roliga att jobba mycket med.
Att jack russell är skälliga beror delvis på uppfostran och delvis på aveln, eftersom de avlats till grytjakt så har även skällandet avlats fram till stor del för att jägaren ska kunna höra vart under marken/i grytet som hunden befinner sig. Det går absolut att träna hunden så att den inte skäller i tid & otid, men man bör vara medveten om att det kanske kan vara så att rasen lättare tar till skall än raser som inte avlats fram med dessa egenskaper.
Hur hunden och katterna går ihop har sällan alls med rasen att göra utan mest med individerna och att de ska få lära känna och acceptera varandra, ofta har jag hört folk ha det svårare att få katten att acceptera hunden än tvärrt om.
Kanske ska tillägga att jag inte äger/ägt någon av dessa raser själv, men har träffat många bland mina bekanta.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tack för svar. Kanske kan man få hunden att vara tyst lite då och då allafall
.
Våra katter är vana med stora hundar så de bryr sig knappt så det är mer från hundens sida man hoppas det funkar.
Finns det någon mer som har en åsikt?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Svår fråga jag gillar JR men skulle inte skaffa en själv men jag gillar dom aktiv ras som tusan rolig o anser deras energi aldrig tar slut :)
Sen gillar jag Schnauzer med men där är inte samma energi. Nja jag hade någ valt en JR tror jag av dessa 2 :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Schnauzer har jag ingen erfarenhet utav. Men jag har en jack russell och känner många med jack russells.
Vi har två katter och kanin med våran jack russell, det fungerar jätte bra och har fungerat redan från börjat. Handlar ju om att vänja valpen/hunden med katten.
Nej alla jack russells är inte skälliga, våran skäller när det ringer på dörren. Sen har vi haft lite problem med att han är osäker på människor så han skäller på vissa främlingar. Men det jobbar vi på och har kommit en bit. Men annars är han inte direkt skällig. Visst han är lite "pratig" ibland men inte på något jobbigt vis.
En jack russell kräver väldigt mycket, behöver inte handla om fysiska aktiviteter enbart utan hjärngympa är det som tröttar ut en jack russell mest. Nosaktiviteter är viktigt då det är en grythund i grund och botten. En understrimulerad jack russell är ingen rolig hund, men en trött och nöjd jack russell är världens bästa hund.
Dom är roliga och fulla med påhitt, väldigt lojala sina ägare. Och mycket lättlärda. en helt underbar ras skulle jag vilja säga. Men det gäller att veta vad man skaffar sig 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Av egen erfarenhet är schnauzern lugnare än JRTn, men JRTn roligare att jobba med. JRTn har även lättare till skall, men det är ju inte så att dem skäller konstant.
Har träffat både en Jr och schnauzer ( dvärg )
Jr äger min bror och är väldigt hyper glad och gör vad som helst för att få godis , han är överallt och ingenstans samtidigt ungefär
Min kompis schnauzer är lite till åren nu.. men bilden jag har fått av henne är väldigt lugn och envis (+fet)
Hade nog valt något mitt i mellan men är en smak sak :)