Fukteksem.. Igen!
Jaahapp, då var det dags igen. Årets andra fukteksem på min Schäferpärla.
Denna gång runt hela rumpan, inte så konstigt med tanke på att hennes päls där är så tjock att hur hårt man än drar isär den så kan man knappt ens skymta huden.
Så det var bara att dra fram rakapparaten, IGEN.. För andra gången det här året.
(Sist var i Februari, då hon fick på sidan av bröstkorgen, ner mot utsidan av ljumsken.. Som sen spred sig upp över hela ryggen).
Hon är min första Schäfer, men efter mycket prat med andra Schäferägare är detta tydligen väldigt vanligt hos våra fina Schäfrar pga den otroligt täta pälsen.
Bifogar en bild, så kräsmagade personer bör Inte klicka upp den lilla bilden i större förmat! 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
såg inte så kul ut. 
Har du testat att tvätta med utspädd jodopax. Späd med vatten. Det ska se ut som starkt te eller whiskey.
Det har fungerat jättebra på en hund jag hade och fungerade bra på denna när hon en gång fick utslag.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Usch. Min Lexie har schäfer i sig också med typisk schäfer päls och struktur och hon får fukteksem varje jävla sommar på bröst och bakben.
Ser ut som att schäfrarna (och många andra hundar) vill vara nudister med all våteksem de får som leder till rakning 
Har med hört att det är ganska vanligt med hotspot på schäfer.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Stackars Xoxiebebis:O Hoppas hon blir bättre snart dumma fäfer att få så mycket problem..
Stackarn :(
Hur lång tid tog det sist innan det gick över?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Usch vad trist:(
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
#1, Nää.. Det har lugnat sig lite idag, men det är långt ifrån bra 
#2, Ska testa, nu tar jag ren Jodopax/Alsollösning o stryker på 
#3, HAHAHAH jaa.. Man börjar ju fundera i alla fall 
#4, Jaa.. Det är nu jag frågar mig själv - vad i hela friden skulle jag med en Schäfer till? 
#5, Jaa.. Eller hur 
#6, Nån vecka, sen va det helt bra. Så det går ju över rätt fort.. Men det är inte kul medans dom har det 
#7, Ja.. Så nu hoppas jag att detta torkat ut lika fint som det förra!
#8 Nä jag förstår att det är jobbigt :( Men skönt att det är såpass kortvarigt!
Jag har hört om hundar som haft fukteksem som bara blir värre och värre i månader. Men då kanske inte ägarna behandlat det ordentligt :/
#9,
Ja precis. Många gör nog felet att dom tvättar för mycket, så det aldrig hinner torka upp ordentligt.
Jag tänker lite typ, fukteksem = blött = måste torka.
Så jag torkar bara av henne med Alsollösning/Jodopax EN gång per dag, och sen får det aldrig ligga kvar nån lösning, utan jag baddar/torkar av efter med sånna där bomulls-pads :)

Ett tips när du duschar henne, prova Hexocil, det är bakteriehämmande. Om du har möjlighet så kan du använda det en gång om dagen på det utsatta stället och låta det verka 10-15 min.
Det var det enda schampot som fungerade bra på min förra hund…
Min tik får också fukteksem, skitjobbigt med en golden som inte kan bada.. Stackarn som älskar det.
- Mvh Emma
#11, Tack för tipset!! Vart köper jag det? 
#12, Ja men det är som här, hon har fått bada nästan varje dag senaste veckan - och jag tycker ju att jag torkar så torrt det bara går, men det blir ju aldrig helt torrt liksom. Då måste jag sitta o föna henne torr efter varje gång, och det mina vänner tar ca 2-3 timmar.
Nu blir vi snart tokiga på riktigt här, eller ja.. Mest Xoxie såklart som får stå ut med det där, känner mig helt hopplöst hjälplös. Och det dåliga samvetet sträcker sig högt över öronen på mig, för att jag troligtvis inte kan göra något för henne mer än det jag redan gjort.
Stackars lilla hjärtat kliar snart sönder rumpan på sig själv, ingen tratt har jag hemma (förutom till katterna.. men den gör ju föga nytta nu) ingen munkorg heller - så nu ligger jag på helspänn och har ringt runt varenda hundmänniska jag känner i området i jakt på en munkorg/tratt som vi kan låna tills vi ska till veterinären imornkväll (det va den tidigaste tiden dom hade om vi inte skulle komma in akut).
Är det någon här som har något tips på nått jag kan ge henne, badda henne med, smörja på eller tvätta henne med som är klådstillande?
Dessutom misstänker jag att hon har aningens höjd temp, och jag har nu lärt mig vikten av att ha sin hunds normaltemp uppskriven (varför jag nu glömt o göra det med Xoxie vet jag inte, då jag alltid har det uppskrivet med alla andra djur vi har).
Tog tempen på henne för ett par timmar sen.. Eller ja.. Vid 21.00, då låg den på 38.8.
Lilla hunden har en normaltemp på ca 37.5, och där har mina tidigare hundars normaltemp också legat.
Men som sagt, ingen aning med Xoxies normaltemp.
Usch, så dåligt man mår när ens bästa vän på fyra tassar är dålig! Det blir ju inte bättre av deras stora ögon som tittar på en på ett sådär ynkligt vis som dom bara gör när dom är sjuka 
#13 Fy sjutton så hemskt! Stackars tösen.
Har du testat hydrocortisonkräm?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#13 Usch stackarn!
Vi åkte in akut i torsdags för att få salva att smörja på när det spridit sig in i hela örat, där såg det ut ungefär som på din bild, annars brukar hon få rätt stora varande sår.
Jag blev så glad när hon inte fick några efter att hon badat i judarnsjön, men sen när hon badade på öland, då dök skiten upp 
- Mvh Emma
#15, Kan inte du ta bild på hur hon ser ut nu, din vovva alltså? :)
Rakar du rent runtom?
Vad fick du för salva? :)
Kan berätta att hon är betydligt bättre idag, kliar sig inte alls lika mycket och det värsta eksemen har lagt sig.. Ett par små röda pluppar kvar, stora som ärtor typ. Resten är bara irriterad hud efter allt kliande.
Hittade kortisontabletter, men hittade aldrig hur mkt hon skulle ha av dom. Så jag mortlade dom o droppade i nån droppe vatten - som jag sen strök på henne vid rumpan.. Och det gjorde susen :b
#14, Kan jag ta den man köper på Apoteket för oss människor.. Eller måste det va nån spec. för hund?
För om jag kan ta sån vanlig så vore det ju perfa.. Men jag vågar inte testa själv när jag inte vet - haha :b
#17 Du kan nog använda det på apoteket, kan dock vara lite klent, men du kan ju prova, det kan ju lindra klådan något. Annars kan veterinären skriva ut en starkare hydrokortisonkräm. Vet dom som använt detta vid våteksem på sin hund.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#15 Jag brukar klippa kort där hon får fukteksem, sen rengör jag två gånger per dag med klorhexidin och torkar av. Nu spred det sig ju till örat så då rakade veterinären i örat och lite runt om det som jag fixat själv för det såg redan bra ut och hade en fin skorpa. Nu har jag tagit på salvan Fuciderm två gånger om dagen sedan i torsdags så nu är skorpan nästan helt borta och de röda utslagen har lagt sig 
- Mvh Emma
Ajajajajaja det där ser ut att göra ont. Hopps att hon snart blir bra. En fråga till er med fuktexem är det vanligt att det är återkommande låter lite som det? Och en fråga till. Tror ni att det hade hjälpt om ni trimmat kanske andvänt furmerlator (tunnat ut pälsen lite) där pälsen är tjock? vet vissligen att det även är korthåriga hundar som drabbas men bara en tanke
#20 Japp, det är återkommande. Min tik får det såfort hon inte torkar tillräckligt snabbt runt omkring huvudet.
Troligtvis skulle det vara mindre risk om man trimmade ner så det blir lättare att torka. Fast sen är hennes päls inte speciellt tjock på huvud/vid öronen och det är där hon får.. 
- Mvh Emma
Ska komma ihåg att fota nästa gång hon får så jag kan visa hur det ser ut när jag märker och hur det ser ut när jag klippt ner, rätt äckligt 
- Mvh Emma
Det kan vara foderallergi vilket är vanligt på just schäfer i sig. Har själv 2 st och den ena av dem tiken dvs fick på magen. Jag sprutade med ett medel som heter zoofix och finns att köpa i djuraffären. En sprayflaska som funkar på allt. Tvättar öronen med det på dem använder det på fukteksem och ja på mina egna sår. Men som sagt kan även vara fodert vad äter din hund för mat?
Annars är zoofix ett mirakelmedel :)
// Madelene och Pälsbollarna
Sajtvärd på Camping
Medarbetare på Omplacering och Gecko
21, jo det skulle var bra fult renrakad vid öronen :S vilket ställe o få fuktexem på mycket trist iaf att ni råkar ut för detta kan bara tänka mig att det gör ont som 17 :-/
#24 Ja, skönt är det nog inte. Hon brukar låta mig göra vad jag vill, men det finns två saker hon hatar och det är att tvätta öronen och tvätta fukteksem.. Men efter att jag suttit ett litet tag på golvet så "kryper" hon fram och låter mig fixa, men roligt är det inte..
Och rätt fult blir det när man rakar där ja 
- Mvh Emma
25 jag mena mer att raka henne för slippa få fuktexem :P allså när hon inte har det det hade inte vart så snyggt ;) Nu förstår man ju vitsen att det ska torkas o hålls rent 
#26 haha det är klart, jag förstod 
- Mvh Emma

Vanligt för schäfer? Ptja, mamma min har schäferkennel, haft fyra kullar allt som allt sedan 2004 och ingen av hundarna som är uppfödda eller som vi ägt i övrigt har haft fukteksem.
Min yngsta schäfertik har dock haft fukteksem kring halsen, det fick hon i samband med att hon hade ett nylonhalsband på sig på vintern och det hade blivit fuktigt. Äldsta schäfern har aldrig haft fukteksem.