Tips - Mygg & fästingskydd!
Tänkte komma med ett litet tips så här i fästing & myggtiden.
Detta har varit det mest effektiva och skonsammaste jag någonsin testat på nån av mina vovvar (som har fått stå ut med allt ifrån Scalibor till droppar i nacken av olika slag).
Nämligen vanliga hederliga våtservetter, fast med Citrondoft!
Myggorna/fästingarna vill inte ens krypa upp på hundarna när jag torkat av dom med våtservetterna, för att det luktar så mycket citron.
En våtservett räcker till båda mina hundar (Schäfer och Jack Russell Terrier). Och våtservetterna kan man köpa i nästan varenda matvaruaffär!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gud vad smidigt!! Ett mycket bra tips, tack!! Får kanske springa ner till affären sen och köpa och testa :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Kul med billiga och ogiftiga tips!

Smart :) Frågan är ju bara om man är ute och badar osv och sen går i högt gräs eller ngt så lär det ju iaf inte sitta kvar i pälsen ;) Och om man kommer ihåg att torka dom med servetterna lite då och då 
#1,
Ja - testa skadar ju inte! Nu vet jag ju inte hur det funkar på hundar med lite längre päls, men på mina fungerar det perfa - det är det mest effektiva jag något testat på dom!
Inte en enda fästing/myggbett/knottbett sen jag började med det här.
#2,
Ja, jag tänkte att jag måste tipsa i alla fall. Sen kanske det inte fungerar för allas hundar, men om det fungerar för några så är ju bara det ett plus!
#3,
Ja. Hur det är i vatten/högt gräs vet jag inte då mina hundar inte badat än för i år. Och i högt gräs får dom inte gå pga risk för ormbett, haha :)
Men jag kan tänka mig att man måste torka av hunden med en servett igen efter bad för att det ska fungera :)
Och även om det inte fungerar på långhåriga hundar, så fungerar det ju med all säkerhet i ansiktet, på magen/ljumskarna osv där det inte är så mycket päls och där myggorna ofta sätter sig :)
Föresten, hur länge brukar det hålla? :) Men jättebra tips som jag sa i andra tråden, verkligen värt att testa!
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#4 Ne dina är ju korthåriga :P Jag får i alla fall testa på Bino, då kanske en servett räcker till hela honom och all hans päls :) hehe
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Där vi bor (Järfälla, Stockholm) har vi rätt mycket fästingar/mygg.
Så jag torkar av dom innan vi går ut på långprommis på förmiddagen, sen torkar jag av dom igen innan vi går ut på kvällen - och det har fungerat bra hittills :)
Så jag kan väl tänka mig att det håller kanske 3-4 timmar från det att man torkar av dom tills det att det inte luktar lika starkt längre om hunden är aktiv under den perioden.
Håller ju inte särskilt länge, men jag torkar hellre av ofta med giftfria servetter än o sätter på nått konstigt halsband med nervgift, eller droppar massa konstiga droppar i nacken på dom :)

#4 haha får väl prova och sen skicka i lillhunden i vattnet som hon avgudar såååå mkt ;)
Nje högt högt gräs får inte mina heller gå i, fast högt gräs för för mig, iaf här är typ gräs som inte är klippt xD
Men vi tar nog och köper det nästa gång vi handlar och se hur det funerar, vi har ju inte direkt långhåriga hundar :)
Haha ja, värt o testa iaf :)
#8,
Haha jaha du menar så (a)
Haha ja du får testa :D

#9 haha så menar jag xD Sen att det inte spelar ngn roll om det är högt eller nyklippt gräs för att få fästingar, för mina hundar rullar sig ju absoluuuut inte i nyklippt gräs, nejnej aldrig i livet (a)
Fast fästingar har ngn enorm kärlek till både Tyra och Minna.. Lixom spelar ingen roll vart dom går, dom får fästingar än då xD haha
Superbra tips! :) Ska testa det på min vovve som brukar få knottbett på magen så att han är alldeles rödprickig stackarn.
Tackar för jätte bra tips
själv kör jag lite med djungelolja det tar jag på mina hänmder först o sen "smeker" in under magen tyvärr kan jag inte ta det på pälsen pga tovar som fn då men dessa servertter låter mycket bättre :)

Jag har en magnetisk bricka på min hund och hittills har hon inte fått en enda fästing. :-) Finns ju lite olika sorter på denna bricka men jag har den som heter Shoo tag. Den är inte jättebillig men helt ofalig och funkar jätte bra.
//Linda
#13 Ah jag vet flera som testat ShooTag, de rekommenderar den inte :/ Deras hundar fick i princip lika mycket fästingar, trots att de hade den där brickan..
#14, Har precis som du hört flera som inte alls rekommenderar den brickan då den inte gjorde någon skillnad alls.
Det är inget jag tänker prova på mina hundar iaf.
Samma sak med alla dom här ultraljudsdosorna och gud vet allt vad det heter. Alla jag läst om/pratat med säger samamma sak - dom fungerar inte.
Jag tror att det som faktiskt fungerar bäst är antingen gifter, eller starka dofter.
Och då kan man ju ställa sig frågan, vad kör man med helst?
Jag har hellre en hund som luktar starkt av citron eller någon annan ört/doft - än att droppa gifter i nacken (som dessutom är livsfarligt om dom skulle få i sig, eller tex att en katt skulle råka slicka där), eller att sätta på den ett halsband med nervgift i 

Jag ställer mig då till skaran att jag hellre sätter på ett scalibor halsband (förutsatt att hunden tål det) än att just testa mig fram med giftfria medel/hemmafix, som baserat på Min erfarenhet inte alls funkar. =P
Jag väljer hellre ett gift som i värsta fall går att tvätta bort än att riskera en allvarlig fästingsjukdom som kan ta död på min hund eller ge bestående men.
De allvarligaste bieffekterna av giftmedlen är rätt sällsynta, så jag tar hellre den risken än att var och varannan fästing är typ smittad. =/
Sedan så har jag aldrig upplevt att ngt fästingmedel håller mygg/knott borta. =(
Så jag sprayar medlet MyggA på mina hundar. Det håller de flygande sattygen borta, mooaaahahahahahw. ^^
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Här hemma är giftiga halsband inte ett alternativ pga mina katter.
Tikaani, torkar du i ansiktet också? Där sätter sig gärna odjuren på Smilla och jag märker att det börjar bli riktigt jobbigt för henne med alla bett. Jättebra tips btw, ska köpa servetter imorgon!
#17,
Precis som här, har två katter som älskar hundarna och går gärna o stryker sig mot och tvättar dom osv. Så det finns inte med på denna världskarta iaf!
Japps, torkar hela hunden, men mest kring ansikte, hals och öron (torkar hela öronlappen, både "ut och insida") :)
Schäfern får mest myggbett (nu pratar vi 10-15 myggor på henne samtidigt om jag inte torkat av henne med servetterna) och inte haft en enda fästing, inte ens en som krupit på henne.
Men Jack Russelln får mest fästingar om han inte är avtorkad med servetterna, inte så mycket myggbett tack o lov :)
Så det verkar fungera mot både mygg o fästingar :)
16 är det inte nervgift i det halsbandet? tvätta bort det som redan gått ner i hunden är lite svårt själv har jag en granne vars hund krampa efter 3 timmars andväning av fästinghalsbandet de åkte in aktut till vetrinären 

Jo det är det och jo det ska man tvätta bort om hunden reagerar, precis som de andra medlem man tex droppar i pälsen. Det sprids ju längst med hundens hud som ett 'lager'.
Jag vet om två hundar sammanlagt som blivit dåliga av halsbandet, och dåliga på det viset att den ena kräktes och vart loj, den andra fick också ngn form av kramp (vilket försvann efter ett rejält bad!). Men endast 2 hundar av jag vet inte hur många jag känner! =)
Sorry men jag tycker det är rätt bra odds, vet om 8 veckors valpar som har det utan problem, min klådhund har det utan problem och faktum ÄR att Scalibor är det absolut BÄSTA och mest Effektiva man kan sätta på en hund som tål det. Så är det bara.
Jag talar enbart för mig själv men en äcklig fästingsjukdom vill jag inte ha som kan ta död på min hund eller ge bestående men. Och jo, jag vet också om några hundar som fått det - INTE kul!
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/

Tillägg: Sen kan man ta och vädra Scalibor halsbandet ute på balkongen i ett dygn eller två, om man inte vill sätta på ett helt nyöppnat halsband som är som starkast.
Vet också om folk som återanvänder sina halsband året efter, inte lika starkt men fiffigt att användas som 'invänjning' innan ett nytt säts på. ;-)
Ska kanske testa servetterna, jag tycker det är värt att testa allt som är alternativ till giftiga medel. Jag vill ju såklart bara använda sånt som jag vet inte skadar mina djur. Det skadar ju aldrig att testa! 
Jag använder bärnstens halsband nu på min hund och mina katter. Dom har haft nån enstaka, men inte alls lika mycket som före. Så det funkar ju bra med det, bättre än utan. Stenarna avger en energi frekvens som inte fästingarna tycker om. Så då sätter dom sig aldrig.
Jag använder "Fixodida" på min och hon har inte fått en enda, och hon älskar att rulla i allt gräs.. Har inte ens sett en krypande fästing… Verkligen tips!
ska skaffa sånna nästa gång jag är och handlar. kan man torka i ansiktet så slipper de myggen i ansiktet, men behåller fästinghalsbanden på.
det är det bästa jag har provat på hundarna.
brukar även ha ultrashield på hundarna som man köper till hästarna. funkar superbra. står även på förpackningen att man kan änvända på hundarna.

#20 Min kusin vars vän hade en valp dog av scalibor. Hunden var under ett år och det är konstaterat att det var giftet i halsbanden hunden dog av. Hur symtomen yttrade sig vet jag tyvärr inte men hunden var fullt friskt.
Min farmors gamla terrier hade scalibor en sommar för några år sen, han har haft den tidigare år också samt att det var väl i mitten på sommaren. Men så en kväll när vi skulle ta sista kvällskissen så kunde han inte gå, frambenen fungerade men bakbenen bara släpade han efter sig. Han hade legat i sin korg och sovit några timmar på kvällen och alltså inte rört sig på ett tag. Min pappa tog då av halsbandet och vi fick bära honom tillbaka till korgen, morgonen därefter var han helt OK men har efter den inte fått ha på sig scalibor igen. Om detta berodde på halsbanden eller inte vet vi dock inte.
Men baserat på dessa två händelser i min närhet, främst den hunden som dog samt en del andra historier som man "hört på håll" ryktesvägen så är scalibor inget alternativ någonsin för mig!
24 det är sprayflaska du menar en svart har jag förmig det var?
funkar den oxå på hundar kalas då ska man prova den o se, ahr en sån i stallet 
#26 yes det är den svarta med en galopperande häst som symbol. luktar inte allt för illa heller :D
#22 Bärnstenshalsband gör pälsen statisk, det är det som ska göra hunden mindre lockande för fästingar.
Jättebra tips!! 
undrar om det funkar att använda på oss människor också!
Man kanske inte vill gå runt och lukta citron, men kan ju vara värt det om man vill promenera i skogen på sommaren utan att myggen äter upp en.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#29, Kan intyga att det inte funkar lika bra på mig som på mina hundar.
Själv skiter jag blanka f*n i om jag stinker citron, är så trött nu på o ha myggbett överallt så hellre stinka citron än o gå runt med 20-30 myggbett :b
#30 Okej. 
Ska testa ändå och se om det funkar. 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Kul med tips, det uppskattas i dessa fästingtider
Har nog ett paket med savett-citron, så det ska testas idag på skogspromenaden.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Värt att testa här med, både på mig och hundarna! Mina ben är redan prickiga av alla bett, och inte kan jag låta bli att klia heller
Köpte citronservetter igår, och slog på stort och köpte ett PetWise halsband också. Får se om jag slipper plocka fästingar nu!
Ja, ni får berätta sen om det fungera på er/era hundar!
#34, Jag köpte faktiskt också ett PetWise igår.. Kan aldrig få för mkt fästingskydd, haha :b
#34 Åh är också intresserad av PetWise halsband, tänkte köpa det förra veckan men vågade inte
Berätta gärna om det verkar fungera. Vad kostade ditt petwise? Såg på grizzly att ett litet halsband (tror jag det var) kostade 149:- inte så himla farligt egentligen.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#36 189 kr gav jag för mitt, till stor hund då. Men såg senare på en webshop att det kostade 149:- för samma storlek, haha.
Än sålänge inga fästingar!
Men angående dom våtservetterna, om man stryker på det på hunden, är det ingen fara om dom slickar på sig sen? kan man liksom torka av tungan utan att det är farligt? ;)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#38 Du kan äta upp en våtserviett om du så vill. Det är inget farligt, smakar bara ganska illa.