Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 9120 ggr
Michaela-N
0

Border Collies som inte vallar

Jag är väldigt sugen på att skaffa en Border Collie i framtiden, då främst en sällskaps-border collie (ej SKK-registrerad hund). Då gav mig en tjej (vill inte skriva namnet om hon tar illa upp) en intressant frågeställning. Hon tyckte (som jag uppfattade det) att det var fel att avla på oregistrerade bc's, Sällskaps-bordercollies. Och jag vet inte riktigt vad jag tycker, för jag har ingen tillgång till får hemma, även fast vallning låter skoj. 
Men jag vill ju heller inte ha en blandras, så då måste jag välja den "valliga" border collien. Vilket jag inte heller vill ha. Och då måste jag välja en annan ras. Men jag vill ju ha en border collie, hihi {#emotions_dlg.laughing} Den passar på alla sätt förutom att jag blir rädd att den blir ledsen om den inte får just valla, att det kanske inte räcker med allt annat vi gör.

Hur ser ni på utpräglade vallhundar som inte får valla? 

(Jag kanske kan hitta några får på någon gård, men i så fall vallar vi bara kanske 1 gång i veckan, på helgen. Är det för lite? Sen ska jag väl inte behöva tillägga att det är så mycket annat jag vill göra med den.)

[rightPAW]
0

Finns så många raser med BCns egenskaper så det låter dumt att köpa BC när du inte tänker valla.

Lojs
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja det är ju det, varför köpa en specialicerad vallhund när man inte tänker valla? Aussien har ju ett liknande utseende om det är vad man är ute efter.

Men men, jag har inte så stora åsikter i frågan, alla köper ju sin hund av sina egna skäl.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Driva]
0

Jag har varit i kontakt med många bc och en bc mår inte bra om den inte får jobba ordentligt. Och då menar jag inte lite aktivitet någon timme om dagen Utan flera timmars jobb.
Om man inte ska valla med en bc får man jobba stenhårt med att stimulera den mentalt och fysiskt. Det är inte tal om lite spår och sök på skoj, utan flera timmar om dagen.

Jag har träffat många bc som bor på gård och får valla mycket och fortfarande har problem med sterotypiska betenden för att de inte kan slappna av trots att deras ägare jobbar med de och jobbar på att de ska kunna slappna av.

Jag kan inte se ett enda argument till att ha en bc som man ska ha som sällskapshund. Det är inte rätt mot hunden.

Maddepadde
1

Jag tycker att det är fel att avla på "sällskaps-BC" och linjer utan vall i sig. Och ja, jag tycker att det är fel att köpa en Border Collie om man inte har för avsikt att valla.

Finns andra raser att satsa på! :)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

rebz
0

Håller med de som skrivit i tråden. Kanske en Tollare vore bättre om du inte tänkt valla?

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Nikkis
2

Och vem har sagt att de oreggade BC's inte har vall i sig?
Bara för att de inte gjrot VP så betyder det inte att dom har det i sig.
BC är trots allt den mest utpräglade vallhunden i världen, att ens tro att det finns ngt som heter 'sällskaps BC' är ju verkligen bara för naivt.
Tror du verkligen att en sådan starkt avlad egenskap bara försvinner sådär hokus pokus, spc för att hunden är oreggad?

Ja det finns individer som inte vallar/vallar lika mkt/är asdåliga på vall.
Men HUR vet man att den valpen man köper är den som inte har ngn vall i sig alls?

Jag menar, min Schäfer (!!!) har lite vallinstinkt kvar, och hur många hundra år sen var det en Schäfer ens avlades för sin vallning?

Nej, se dig om efter en annan ras. BC kan omöjligt vara den enda rätta av över 300 raser att välja bland. ;-)
Jag tycker det är extremt fel att köpa en BC som inte får valla, och  det är extremt fel att köpa en oreggad sådan.

Snälla liksom, låt åtminståndet En ras få vara orörd och inte ha en jäkla uppdelning på "vallande" och "icke vallande"!

Lojs
0

Sedan så tror jag inte på att bc generellt kräver så enormt mycket som det verkar som ibland, inte i aktivering. Däremot så behöver de ofta en tydligare uppfostran, man kanske inte har vardagen lika gratis som med en lugnare ras.

Att jag säger det beror på att jag har haft både tervueren och kelpie (kelpie har jag nu) och de har inte haft några problem med att variera mellan lugnare perioder och aktivare perioder. Visst, blir det alldeles för lite så går de på tårna, men då får det vara extremt lite och under längre tid än en vecka.

Jag tror mycket hänger på vad de vänjer sig vid. Jag har en god vän som är sjukpensionär som promenerar extremt mycket året om med hundarna så gott det går, och som aktiverar dem mycket även i övrigt. Hennes hundar är inte vana vid att aktiviteten går i perioder och när hon är sjuk eller som i vintras när det var halt, då var hennes två bc hur jobbiga som helst när de inte fick det de var vana vid.
Hon har tidigare även haft belgare och det var samma med dem, de var vana vid massor av aktivering alltid och var jobbiga när det blev mindre.

Jag tycker dock att om man skaffar bc så har man lite av en skyldighet mot rasen och uppfödaren att valla med dem, som utvärdering av aveln om inte annat. Precis som jag tycker att man har skyldighet att gå ett MH om man köper en brukshund.

Just med bc och vallning så är det extremt olika hur olika individer är, vissa kräver i princip vallning för att må bra, andra kan till och med tycka mer om någon annan aktivitet, andra trivs bara de får göra något vettigt och vissa trivs till och med bra som aktiva sällskapshundar utan mer än promenader.
OBS: Att man köper en bc efter extremt duktiga vallhundar betyder INTE att den valpen nödvändigtvis kommer att kräva vallning mer än någon annan random bc. Och än viktigare, att man köper bc efter två dåliga vallhundar betyder INTE att man är mer säker på att få en som inte kräver vallning!!!

Rasen har avlats på vallegenskaper i så enormt många generationer att det inte är något som försvinner bara för att man kombinerar två hundar som inte vill valla. (Och en hund som går i sån avel behöver inte vara en som inte vill valla, det kan lika gärna vara en som är så besatt av fåren att den inte går att valla med bara för det…)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

zoolatri
1

Jag är uppvuxen med familjens och vänners vallande, arbetande border collies. Tänker du inte valla tycker jag att du ska skaffa en annan ras. De har mkt starka vallinstinkter, oreggade som reggade.

[IsabelleA]
2

Först och främst vill jag ge en stor eloge till alla som svarat i tråden! Fina svar!

Sedan TS, så är det säkert mig du syftar på gällande den där frågeställningen? Jag tar inte illa upp om du nämner mitt namn då jag till 110% står för mina åsikter.

Jag skulle ALDRIG köpa en oreggad Border Collie, jag skulle ALDRIG rekomendera någon att köpa en oreggad Border collie för att personen ifråga inte vill valla med hunden och en person som köpt en oreggad Border Collie och stödjer denna vidriga blandrasavel har en tendens att sjunka ganska lågt i mina ögon.

Sedan är resten upp till var och en hur man väljer att resonera kring just detta ämne. Jag tycker alltså att det är helt fel att 1) Köpa en oreggad Border Collie för att använda till "sällskap" och 2) Köpa en bc ö.h.t. om man INTE ska valla med hunden!

Frågan jag ställer är väl först och främst till dig TS: Hur kan en Border Collie passa dig om du inte är villig att aktivera hunden i den mån den faktiskt kräver?
Det finns 300 andra raser att välja mellan som inte har samma krav på aktivitetsbehov i form va vallning.

Det som får mig att spy är folk som tror att en "sällskapsbordercollie" inte har vallinstinkter kvar och att dessa går fint att ha som en ren och skär familjehund.

Svenska vallhundsklubben och SKK har ett sammarbete av ETT ENDA SKÄL - och det är bara att försöka behålla och bevara rasens vallinstinstinkter.

TS, du gör som du vill. En oreggad border collie tror inte jag är rätt ras för dig. Dom oreggade border colliesarna brukar vara flippade som fan och höga på energi som sprutar åt alla håll just för att hunden är avlat på ett sådant sätt som ska ta bort vallinstinkter men behålla energin och motorn. En oreggad BC är skit. Ren jävla skit.

Och som jag nämnt tidigare. Det går nästan inte att få en Border Collie trött på till exempel en massa agilitträning. Hunden blir trött den första halvtimmen men samlar på sig energi lika fort. Det räcker inte att vara ute och gå i två timmar per dag. Det räcker inte att kasta boll i 20 minuter. Hunden kräver nästan aktivering i form av vallning! Ett vallningspass kan inte motsvara någon annan form av träning alls. Och nej, hunden blir inte nöjd genom att valla bollar! Hunden andvänder sina instinkter på levande djur genom att eyea dessa …. inte putta på dom!
När jag vallat med min hane i 15 minuter så står ögonen åt alla håll av trötthet (därför försöker jag hålla mig till 10 minuterspass). Det finns inget goare än en nyvallad Border Collie.

TS Lycka till med att välja ras. Det finns hur många som helst.

Lojs
0

Fast #9, du kan ju inte döma alla bc efter din egen?

Min goda vän med bc, hennes ena har inte alls tänt särskilt bra på vallningen, tycker det är kul, men inte urhäftigt, pysslar lika gärna med något annat. (Hennes ena bror omplacerades från en vallningsmänniska för att han aldrig tände tillräckligt på fåren, han får bli lydnads/brukshund istället).

Hennes andra är lite för het i vallningen, men annars bra, bara svårtränad, hon är dock inte nöjd efter vallningen utan tar gärna ett agilitypass efteråt och är mer nöjd och trött efter agilityn än efter vallningen. (Vi tränar ihop och har även vallat en hel del ihop, så jag har sett hundarna en hel del).
Båda hundarna är efter duktiga vallhundar, men med väldigt olika temperament och linjer.

Jag vet även en bc med godkänt vallhundprov som omplacerades till ren sällskapshund av uppfödaren som behållt den, eftersom hon inte tyckte vallningen var särskilt rolig.

Men jag håller som sagt med om att man inte borde skaffa bc-valp om man inte har några planer på att valla.
Däremot en omplacering kanske vore en kanonlösning, någon bc som inte duger till vallningen av någon anledning. (Helst inte av anledningen att den är för het/oregerlig…)

Medis på akvariefisk.

[IsabelleA]
0

Oj! Jag glömde visst nämna att det såklart finns undantag!
En kompis till mig har en omplacering som hon kör lite lydnad med. Han är hur lugn och stabil som helst!

Så visst finns det border Collies som inte kräver så mycket alls. Men det är som du säger Lojs att man kanske borde köpa en omplavering för att mer säkert veta att man får tag på en "icke vallande" BC.

Sedan finns det dem hundar som kräver mer vallning är andra, och somsagt vissa (reggade) hundar som inte vallar alls. Bens bror har inga vallinstinkter alls faktiskt. Deras mamma är import från Wales och dreas pappa vallar aktivt på gården och har tävlat i VM med fina resultat, Med andra ord har båda föräldrarna väldigt mycket vall i sig. Men en individ av 7 fick inga vallinstinkter alls i sig. Några fick mer än andra.

Så självklart finns det undantag! Men marioteten av Border Collien som ras vill valla. Bäst att utgå från det också.

Karmatarerskanise
0

Tycker inte heller man ska köpa en BC, reggad eller oreggad om man inte tänker valla med den. Bra svar i tråden.

Michaela-N
0

Jag har läst igenom alla svar, men blir för mycket om jag kommenterar allt {#emotions_dlg.laughing}

Karmatarerskanise
0

#13 Men något kan du väl kommentera {#emotions_dlg.smile}

De flesta har ju skrivit snarlika svar.

[IsabelleA]
0

TS - Det är nog inte "bara" att hitta "lite får på en liten gård". Det är rätt svårt att få tag på någon som tillåter någon som aldrig vallat förr med en otränad och otänd unghund. Ett tipps är att isf redan nu ta kontakt med SVaK och börja kolla på kurser inom vallning samt hitta minst 3 ställen att valla på.
Och sedan ska du vara berädd på att du isf är tvungen att åka till ett av dessa ställen kanske två gånger i veckan (beroende på vad för individ du fått tag på, det kan krävas att du åker dit 4 dagar i veckan) i resten av hundens liv. (Så länge hunden orkar och är på benen med andra ord).

Så somsagt, om du måste ha en Border Collie så ger jag dig tippset att redan nu bli medlem i Svenska vallhundsklubben, kolla på kurser och hitta "några får på någon gård".

Lycka till.

Michaela-N
0

MEN ALLTSÅ BLIR SÅ TRÖTT PÅ iFokus! INTE FÖRSTA GÅNGEN MAN SKRIVER ETT LIKA LÅNGT SVAR SOM #9 UNGEFÄR, SÅ FÖRSVINNER ALLTIHOPA!

Vad är det för fel…. (Jag kan inte byta rad efter att jag lagt en smiley någon stans, och det är en smiley längre ner i texten, men det står något där efter också, får se om det kommer med)

I alla fall, det jag skrev var att jag inte väljer hund efter utseendet, det är inte viktigt för mig. Jag väljer gärna en ful hund om det är någon som passar mig. Hade jag valt efter utseende hade jag förmodligen köpt en blodhund, de är så fruktansvärt vackra! Haha{#emotions_dlg.smile}

Michaela-N
0

Nej, nu vet jag vad problemet är! Texten efter att jag skickat en smiley kommer inte med.

Michaela-N
0

Nu fortsätter jag utan smileys då. Vad tråkig text det blir. Jaja. *smiley*

Jag har kollat på aussie. Hur pass präglade är de till vallning? Ni får gärna tipsa om fler medelstora, snabba och "smala" (hur ska man beskriva det? Inte "tjocka" hundar…. jättesvårt att beskriva. Som utställningslabbar då, för att dra exempel.)

Den måste vara aktiv och älska att arbeta. Inte för envis, lite envishet är väl roligt det med, men ingen tax-envis.

Michaela-N
0

#15 Om det nu blir aktuellt så är det självklart jag går kurser innan! 
Inte så att jag går dit, släpper min hund lös och sen börjar fundera över hur man egentligen går till väga ;)

Karmatarerskanise
0

#16 Finns någon tråd om det inne på support också, att det blir fel efter smileysarna.

Michaela-N
0

#20 Ska kolla upp det! Tack!

[IsabelleA]
0

Du går inte efter utseendet men du är envis med att du ska ha en Border Collie som kräver aktivering i form av vallning? Samtidigt som du skriver att hunden ska vara smal och snabb och inte tjock?

Om du inte vill valla så passar en Border Collie inte in på hur du valt att aktivera hunden. Punkt slut. Det är min åsikt.

Aussien kräver inte vallning, dom klarar av någon slappdag utan aktiviteter då och då och arbetar när det väl gäller. Däremot kan dom vara lite skarpare än Border Collien men är hur härliga hundar som helst! Någon gång i mitt liv blir det helt klart en Aussie! Så om jag tycker i alla fall att Aussien stämmer bättre in på din syn när det gäller aktivering. (Och om det glädjer dig så ser dom nästan likadana ut som Border Collien, men framstår i fler färger).

Michaela-N
0

Men jag vill inte ha någon slappdag, haha. Det är det som känns att vi har för många av, min papillonblandis är helt enkelt lite lat och tycker om att ligga hemma.

Jag vill ha en som ständigt är sugen på att arbeta, men Aussie kanske är så också :)

Tollare, varför inte?
Kan jag mycket väl tänka mig.

#22 Det var vallningen jag inte ville ha. Smal och snabb är ingen utseendefråga, utan för att jag pallar helt enkelt inte med någon som min kompis utst. golden, den är så förbannat långsam och trög, så godhjärtade men inte min stil. 

På den punkten passar min papillon, men jag vill ha mer än så.

Nu låter ni jättearga på mig… :(

reverse
0

TS Jag har aussie. Kolla gärna i bloggen så får du kanske en liten bild av hur det är. ;) vissa uppfödare satsar mer på vall inom rasen, men alla jag träffat kallar den för brukshund. Jag är mycket nöjd.

//Lina

DeniceP
0

Min kompis har två bc från Somollis (typ, en av världens mest framgångsrika bc uppfödare). Dom har vallat förr när dom bodde hos uppfödaren, nu vallar dom inte mer. Dom är stabila opch lugna, och det duger mycket bra med någon timmes vanlig träning om dagen.

Så att man MÅSTE valla med dem regelbundet tycker jag är tramsigt att säga. Dessa två är framavlade och tränade (tävlade t om) i vallning, men nu har dom inget direkt BEHOV av det, dom mår inte alls dåligt av det.

Min åsikt iaf

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

reverse
0

#23 slappdagar blir det absolut med aussie. Inte för att han inte kan jobba, han skulle köra tills han stupar om jag bad honom. Utan för att det behövs. En överstimulerad hund är lika illa som en understimulerad, så de där dagarna utan att det händer något särskilt alls är jätteviktiga för återhämtning och stressreduktion.

//Lina

Michaela-N
0

#26 Klart den får vila. Det låter inte sunt heller att köra hela dagarna, 24/7. Men jag vill ändå ha en som inte kräver 5 slappdagar efter lite agility. En aktiv hund, en aussie passar bra tror jag.

Jag lämnar border collien… Hej aussie!

Karmatarerskanise
0

#27 Någon sådan hund har jag aldrig träffat, som kräver 5 vilodagar efter lite agility {#emotions_dlg.wink}

Michaela-N
0

#28 Hahaha, träffa min 8)

Nä, jag skämtade bara. Men en aktiv hund åtminstone. Sen får den väl vila 5 dagar emellanåt om den så vill.

reverse
0

#27 Ja säg hej till aussien, hundvärldens clowner. ;) Välkommen med frågor via ex pm om det skulle vara något!

//Lina

[IsabelleA]
0

#25 Somollis är inte en av världens mest framgångsrika uppfödare. Där håller jag faktiskt inte med. Det finns mer framgångsrika uppfödare som inte masspruducerar hundar utan satsar på att få Vallande individer med bra temperament.

Sedan är det somsagt mycket beroende på individ till individ. De individer din vän fått tag på kräver uppenbarligen inte lika mycket vallning.

TS - Om du syftade på mig, jag är inte arg på dig för att du funderat på att köpa BC och jag skulle heller inte vara arg på dig om du nu köper en BC. Jag försöker bara göra vissa saker tydligare för dig.

Jag tror att Aussie passar dig bättre! Du är välkommen att PM:a om du har frågor ang denna ras annars kan nog Reverse svara ganska bra på de flesta frågor då jag bara arbetat med 8 Aussies i tre veckor, tränat dessa och besökt kennlar. Annars har jag ingen egen och har inte levt med någon.

DeniceP
0

Somollis massproducerar inte? Dessutom placerar deras hundar sig sjukt bra i vallning över hela världen. Det räknar jag som rätt framgångsrikt iaf. Alla deras hundar (har varit på gården ett flertal gånger) har bra temperament och gott psyke.

[IsabelleA]
0

#32 Okey, vi alla har olika uppfattningar om saker och ting :)
Dom må vara framgångsrika, men är dom en av världens mest framgångrika uppfödare?
Kanske hade hållit med om du hade menat att dom var en av sveriges mest framgångsrika uppfödare. Jag tror knappast att Somollis är mer frmgångsrika än de flesta uppfödare i England. England är förjävligt stort när det kommer till just BC avel och att föda upp bra djur. Det är därför de flesta BC uppfödare importerar hundar frång england ganska ofta.

DeniceP
0

Somollis exporterar mycket till england. Även japan, amerika mm.

Deras hundar är sjukt eftertraktade så enligt mig är dom väldigt framgångsrika, och eftersom dom exporterar så mycket till utlandet så anser jag dem även vara världskända.

Maddepadde
0

Om vi nu ska gå O.T. så tycker jag INTE att vi ska ta ifrån Lottie att hon faktiskt har några av världens topp-placerade hundar, i såväl vallning som agility och lydnad. Sen att den procenten i förhållande till hennes avkommor inte är så hög är en annan sak, men hon har fött upp en hel del riktigt bra hundar. :)

TS; vad är det du vill träna?

Men börja grina då!

[Doglovers]
0

Jag orkade inte läsa igenom alltihop.

Jag kan bara göra ett inlägg om att det inte finns någon BC i världen som inte vallar. Det är ju dess egenskap. För bra några år sedan så fick inte "vanliga" personer köpa BC. Endast fårägare.

Maddepadde
1

DAMN, you're cool! Jag vill också vara den enda (?) personen som har sett alla världens alla Border Collies i en fårhage!
Förövrigt kan jag väl våga påstå att du generaliserade lite väl grovt, så pass grovt att det snarare blev en osanning. Formulera om, formulera rätt! :)

Men börja grina då!

[Doglovers]
0

En BC är alltid en BC. Om den vallar lite eller mycket. Den egenskapen finns där ändåFlört

Nuttra
0

#36 det är ju klart att det finns BC som inte vallar?

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

Sophie&Segra
0

#39,
Klart att det finns BC som inte vallar (nu pratar vi alltså vallar något alls, fåglar, får, nöt, cyklar, bilar, barn, andra hundar, andra djur, vilt osv osv osv).
Som sagt.. Klart att det finns, men det är ju kanppast vanligt, och defenitivt inte önskvärt!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Fridaaaa
0

Jag anser att man ska välja ras efter vad den ska användas till!
Vill man ha en vakthund, väljer man en sådan ras, vill man ha jakthund väljer med en sådan ras, vill man valla väljer man en sådan ras. Så enkelt är det tycker jag…

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.