Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 4548 ggr
modestyblais
0

Min valp nafsar efter barnen!

Hej!

Har köpt en 5 månaders dansk/svensk gårdshunds valp och den är hur go, gullig och fin som helst! Dock är den väldigt reseverad mot nya människor och nafsar om dom kommer för nära, vad göra?

Men det som är lite tråkigare är att han nafsar om våra barn 8 och 12 klappar honom, vet inte hur jag ska reagera när han gör så, någon som vet?

Tacksam för svar.

Petra

[Tess86]
0

Vår hund (sju månader) nafsar inte direkt längre men kan ändå gapa efter händer om man går fram för snabbt. Det verkar som att hon tolkar det som lek (eller lite obehagligt) och hundar använder ju munnen när de leker. Antingen kan det ju vara så att er valp tolkar det som att barnen (med kanske lite snabba rörelser) vill leka, eller att han är lite rädd eller tycker att det är obehagligt.

Han måste få veta att det inte är ok att nafsa i händer och då tycker jag att du som vuxen kan gå in och visa det för honom (kanske ett bestämt nej och om han fortsätter så ta honom intill dig och håll honom tills han lugnar ner sig). Det är också viktigt att barnen får lära sig hur man klappar en hund och att hundar inte alltid vill bli klappade. De bör klappa honom när han är lugn och avslappnad men inte sover. Det är också bättre om de klappar honom på bröstet än på huvudet för då kommer inte handen över ögonen. Långsamma, cirkulerande rörelser på bröstet gör att många hundar slappnar av.

[Renor]
0

Jag håller med!

Beckibus
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 bra tips!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Sophie&Segra
0

Hur är han annars mot barnen? Om dom ignorerar honom, vad gör han då?

Hur är barnen emot hunden? "Framåt och på" eller låter hunden komma fram själv för att bli klappad?

Jag tror inte att hunden ser det som lekinviter med tanke på det du skrivit, att den är reseverad o tar till bett när någon kommer för nära.
Då har jag svårt att tro att den reserverade hunden helt plötsligt tar det som en lekintiv när barnen kommer för att klappa?!

Jag kanske är helt ute o cyklar, svårt att avgöra när det bara är text o man inte sett det hela själv.

Men börja med att tänk på hur är Ni kring hunden? Vad gör Ni när han blir reserverad, inte vill hälsa/naffsar ifrån? Hur beter sig barnen kring hunden? Hur gör dom när dom klappar? Kommer bara fram o klappar, eller låter hunden ta kontakt själv?

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Tess86]
0

Vi har lärt oss detta tack vare vår egen hund (och att man har frågat andra om råd och läst på såklart). Hon blir lätt överuppspelt och munnig, speciellt när hon var mindre, och då har det gällt att lugna ner henne och tydligt visa att det inte är lek (eller att det i alla fall inte är ok att leka på det sättet) eller att hon inte behöver vara orolig.

Sophie&Segra
0

#5, Nu låter det ju inte direkt som att TS hund är överuppspelt o tar till munnen därför..

[Tess86]
0

Nej, troligtvis beror det väl mer på att hunden blir skrämd eller överrumplad men jag tror att man kan behandla det på lite liknande sätt. D.v.s. tydligt visa för hunden vad det är man vill (gå lugnt fram så att hunden hinner med). Man kan ju även visa för en rädd hund att det inte är ok att bita genom att lugna den tills den slutar försöka nafsa. Men som jag skrev tidigare är det nog minst lika viktigt att lära barnen hur man umgås med en hund, speciellt om hunden är reserverad. Även om barnen verkar lugna (nu vet vi ju inte hur barnen beter sig) kan det ju räcka att de kommer fram vid fel tillfälle eller sätter fram handen i fel vinkel (t.ex. över ögonen) för att hunden ska bli rädd. Det kan ju vara svårt för barn att veta vad som är "rätt och fel", de vill ju bara vara snälla och klappa hunden.

PetraKarin
0

Det är jätteviktigt att valpen kan känna att ingen tvingar sig på den. Alltså, låt ingen hälsa på valpen utan låt valpen avgöra om den vill gå fram eller inte. Och om den då vill gå fram är det ingen bra idé att främmande människor böjer sig över eller klappar den på huvudet. De ska sitta på huk och försiktigt klappa den på sidan av eller under huvudet.

Vad det gäller barnen har jag inte stor erfarenhet men det kan vara en bra idé att köra samma där tills valpen känner sig helt trygg med dem. Barnen får inte klappa hunden om inte hunden väljer att själv koma fram.

Sophie&Segra
0

#7, Absolut. Även om hunden blir rädd är det inte ok att ta till bett - men gå därifrån är däremot ok, något man säkert kan lära hunden rätt snabbt :)

#8, Jättebra tips :)