Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5789 ggr
[Empisen]
0

Åksjuk

Någon som testat ge sin hund Postafen vid åksjuka?
Fungerade det?
Vilken mängd gav du din hund?

Tar gärna emot andra tips när det gäller just att ha en hund som blir åksjuk.

Zebben
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag testade på min gamla tik, men det gjorde ingen skillnad. Min var extremt åksjuk och hon dreglade något fruktansvärt varje gång och kräktes även.

Det enda som hjälpte var att hon satt riktigt trångt. Hon kunde ligga ner, men hon hade ingen möjlighet att "fara runt" när bilen krängde. Jag har en volvo med mellangaller och grind. Så jag tryckte helt enkelt in en sängmadrass så den låg som ett U runt henne. Det gjorde också att det blev ganska mörk och så viktigast av allt trångt!

Från den dagen som jag hade lagt in madrassen var det otroligt stor skillnad. Inget kräks och väldigt lite dreggel. Såg absolut inte snyggt ut, men men…..körde med detta i några veckor.

[Empisen]
0

Tack för ditt svar Zebben.

Hunden vi har som blir åksjuk dreglar också otroligt mycket, samt kräks..
Vi har fixat en bur, så nästa gång vi åker någonstans får han sitta i den, ska även hänga över något så det blir lite mörkt också. Så får vi se hur det går.

[Driva]
0

Jag vet att postafen har motsatt effekt av mig och att jag mår ännu mer illa och spyr av det. Kanske är likadant för vissa hundar?
Alltså att de regaerar olika på det..

[Forest]
0

om jag inte minns helt fel gav syrran det till sin hund men han vart helt sömning av det o var inte kul att åka iväg o göra saker med honom pga det (träning,utställning mm) det ska finnas något annat man kan ge hmm ska leta det är mer hälsokost grejj men kan ge hur den verkar osv vet jag inte.

AnneN
0

Åksjuka och oro

ingefära.jpgRecept 1:

En hund som lätt drabbas av åksjuka eller lätt blir orolig kan du prova ge detta.

Låt en skiva ingefära ligga och dra i en kopp hett kokt vatten. När vattnet svalnat ger du hunden 1 tesked till 2 matskedar beroende på hundens storlek.

Recept 2:

Vändelrot, kamomill och järnört har också lugnande verkan. Har du en hund som lätt blir stressad då du ska träna den att åka buss, bil eller annat tillfälle som gör hunden orolig så kan du under träningsperioden blanda lite av dessa örter (torkade) i hundens mat i några veckor.

Kopierat från artikeln Huskurer för hundar!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

5 tack det var den jag leta efter Flört

AnneN
0

En sak att tänka på om man ger hunden åksjukemedicin är att det kan räknas som doping på utställningar och andra tävlingar, så ska ni tävla med hunden kolla då upp i god tid innan vad det är för karenstid på just det "läkemedel" ni ger så ni slipper riskera diskvalificering, uteslutning mm pga doping.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Empisen]
0

Tack Anne, ska prova ingefära tipset Glad

[Driva]
0

Postafen verkar så att man blir just trött, då det dämpar på något sätt balansinnet. Så att det är väldigt normalt att bli sömnig och trött av postafen :)

[Empisen]
0

Jag skriver i den här tråden då det har med åksjukan att göra…

Till hösten ska jag troligtvis börja gymnasiet och då gå på internat, jag kommer behöva åka hem på helgerna, det här innebär buss & tåg.
Tror ni han kommer spy och hålla på på samma sätt som han gör i bilen då vi åker kommunalt?
Det här är en grej som måste fungera om jag ska kunna ha kvar honom..
På vilket sätt vänjer man sin hund på bästa sätt med att åka buss/tåg?
Min jack russell har det aldrig varit några problem med.. Så det är nytt för mig.

Kan meddela på samma gång att postafenen inte fungerade, blev inte bättre när han fick en bur i bilen heller..

zoolatri
0

#10 Jag åker både buss och tåg med mina hundar, och mina hundar blir inte åksjuka på varken buss eller tåg. Men tiken blir ibland åksjuk i bilen. Det är lite märkligt eftersom stadsbussen kränger mer och växlar mer i hastighet, men istället går det ju inte lika fort.

Något jag fått lära mig är att man kan köpa pepparmintsolja och sätt en droppe olja i närheten av hunden men inte så den kan få det i sig. Jag har inte testat själv.

[Empisen]
0

#11 Ska man ta det på hunden eller typ droppa på golvet?

zoolatri
0

#12 Droppa på golvet, inte på hunden, eftersom det är en stark olja och det är inte bra om den slickar i sig det. Det kan dessutom irritera om det kommer direkt på huden.

[Empisen]
0

Tack för tipset.

Jag tror inte vi kommer kunna ha kvar Challe, alltid är det någonting som blir fel när vi tar en omplacering…. Efter mycket om och men så får det bli såhär.

zoolatri
0

#14 Vad tråkigt!:/ Hoppas det löser sig med allt för hunden.

cosmica08
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej - har en 4 månaders valp av blandras som kräktes först när vi körde bil.

Fick ett tips av en veternär om ingefärstabletter för hund.

Köpte en burk om 30 små tabletter hos www.econordica.se

Det fungerade faktiskt jättebra och valpen slutade kräkas och har nu vant sig vid att åka bil och behöver inte tabletterna längre.

ahlbergaren
0

Min hund mådde verkligen jättedåligt i bilen när han var yngre. Dreglade ner hela sig själv och spydde även vid varje åktur.

Jag tänkte att stress/oro kunde vara inblandat och började med att endast göra själva bilen positiv. Satt med honom i bilen (som stod stilla) och han fick godsaker. Efter ett tag började jag köra 500 m och sedan hem igen, eller till nåt roligt ställe.

Vet inte om detta hjälpte eller om problemet helt enkelt växte bort, för helt plötsligt slutade han att både dregla och spy..  Vet inte hur gammal din hund är(?) men många valpar/unghundar är ju väldigt åksjuka.

hoppas att det löser sig :)

KvirrZ
0

Vår tik blir väldigt åksjuk. Vi skulle åka en längre resa ner till vårat landställe i påskas och provade postafen, 1 tablett och hon väger 30 kg. Det funkade bra, hon verkade kunna slappna av betydligt mer än när hon inte fått.

- Mvh Emma

ahlbergaren
0

Jag fick även rådet att testa D.A.P eller Zylkéne.. kan tyvärr inte säga något om hur det funkade eftersom jag aldrig testade.

xinluo
0

Tack för alla tips mot åksjuka…nu har jag beställt ingefäratabletter för valpar och hoppas verkligen att de kommer att hjälpa våran valp.

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

Sophie&Segra
0

Skriv gärna här om ingefära tabletterna fungerar, då jag har en riktigt åksjuk valp som spyr oavsett om han har mat i magen eller inte. Om vi åker kort eller långt spelar ingen roll heller.
Bil, buss eller tåg är skitsamma för honom han spyr ändå.

Har heller ingen lust att ge honom något preparat som lugnar (självklart gör jag det om det skulle behövas, men testar gärna med annat först) eftersom att oftast vi åker bil/komunalt så ska vi nånstans.. Inte så kul för honom att gå o va supertrött då ju "/

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.