Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 8119 ggr
nagithas
7

ÄTER DÅLIGT

Min hund äter väldigt dåligt. Igår åt hon en halv deciliter torr foder uppblött i vatten. Dagen innan åt hon ingenting, gav henne en korv som hon grävde ner i soffan, så inte ens den gick ner.

Har provat med fil på maten och provat med att ta bort skålen. Hon nosar liksom bara på maten sen går hon därifrån och ser äcklad ut. Hon har ätit denna mat i hela sitt liv så det  skulle inte vara maten det är fel på.

Kan hundar och speciellt tikar hamna i perioder då de inte äter. Problemet är väl att vi är fodervärd till hunden och ägarna börjar klaga på att hon är för smal och att hon behöver mera muskler. Men hunden kan liksom inte lägga på sig eller få mera muskler om hon inte äter. Jag vet liksom inte hur jag ska få henne att äta.

Är det någon som har något tips till mig på hur eller vad jag ska göra?

Tipset vi fick från uppfödaren var att blanda torrfodret med lite fil, men hon vill inte ens ha det. Hon får daglig motion och hon får träning för huvudet. Och hon är pigg och glad som vanligt. Men ändå vill hon inte äta.

Chilli10
0

Ofta brukar man ju säga att hunden kommer att äta när den blir hungrig. Men samtidigt förstår jag din oro. Har tyvärr inget råd att ge, hoppas att det löser dig för er.

jollycox
0

Har hon alltid ätit dåligt?
Våran ena tik har ätit dåligt och man har fått mata henne från händerna och allt bara för att hon skulle få i sig nåt, men nu när hon haft valpar så har hon ätit jättebra och är normal i hullet.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Karmatarerskanise
0

JAg skulle nog fråga veterinär om det finns tillskott som kan vara bra att ge om hunden är för smal. Och jag skulle säga till uppfödaren att det inte fungerar med filmjölk heller.

HAr ni undersökt hunden så att det inte är något som är fel?

PetraKarin
0

Har hon alltid ätit bra innan och nu plötsligt slutat äta ordentligt? i så fall kanske ni bör ta henne till veterinären.

Sen finns det ju de hundar med sämre eller varierande aptit. Jag tror att det bästa med sådana är att ha matrutiner (jobbar med det själv). Låt inte maten stå framme jämt utan ta bort den om hunden inte äter upp inom en viss tid (vissa kör 30 min, vissa 10 min och vissa om inte hunden äter upp direkt) och ge mindre nästa gång. 
Blanda inte i en massa extra för att få hunden att äta.

Vissa hundar tycker det är väldigt tråkigt att bara få maten serverad, de behöver få jobba för maten för att hitta aptit. Ta en portion mat och ge kulorna en och en (eller mata med sked om hon får färskfoder) som belöning vid ett träningspass.
Eller ta med maten och hunden ut på gräsmattan eller i skogen. Kasta ut alla mat och låt hunden leta upp det.

Ja tikar kan må dåligt och få ändrad (sämre eller bättre) aptit när de löper, före de löper och efteråt vid skendräktighet och skenvalpning.

LinaK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jobbigt det där när dom matvägrar, min ena hane gjorde det när han var runt 1½ år. Vi började då blanda hans torrfoder med blötmat. Blandade i en tesked med hans torrfoder så att det fick smak av det goda. Han åt då med god aptit varje gång.
När vi skaffade våran jack russell så slutade vi att blanda fodret och testade om han åt när han hade lite konkurens, och det gjorde han Tungan ute

Men håller med de andra här att du borde fundera på varför hon gör det. Om det handlar om löp eller någon förändring i erat liv.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Sophie&Segra
0

Har inte läst dom andra svaren nu. Men har du testat färskfoder?

Jag har alltid ett par korvar färskfoder hemma. När mina hundar kommer in i "jag tänker inte äta, maten är äcklig" - så blandar jag färskfoder i maten och då äter dom som hästar båda två.

Och skulle dom ändå rata maten, får dom bara färskfodret.

Vet många som gör samma sak, då färskoder är en hit hos nästan Alla hundar eftersom det är så himla köttigt o "gott" för dom :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

nagithas
0

Hunden är undersökt och inga fel på henne förutom att hon är för mager. Hon har alltid ätit dåligt, det har liksom gått i perioder. Men på något sätt har hon väl alltid ätit litegrann då hon egentligen inte vill ha något. Men den här gången är det svårt att få henne att äta. Ingenting fungerar liksom. Har provat med att ta bort skålen osv. men fortfarande vill hon inte äta. Vårat liv ser precis likadant ut som innan och det finns inga stora förändringar som skett.

Vi ska ju ha en kull på henne så hoppas hon börjar äta efter den kullen. Hon är ju dock inte dräktig nu.

Fridaaaa
0

#7 Ta inte valpar på henne förrän hon har gått upp till lagom vikt.
Min hund har med såna perioder, inte heller något fel på henne,förstår ej varför hon gör så :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zoolatri
0

Min tik oxå en kräsen matvägrare, hon tröttnar på fodret när hon ätit samma ett tag:/ Kanske din tik vill prova en ny sort? Annars säger jag som Tiikani, färskfoder! Nyttigt och gott, och det är inte många hundar som ratar det;)

jollycox
0

När våran tik skulle paras gav vi henne blötmat för att hon skulle gå upp i vikt men sen slutade hon äta det också men när hon fått valparna så var hon JÄTTEmager, sen började hon äta valpfoder så hon gick upp i vikt.
Har du provat ge henne olika sorters foder? Vi tog såna provpåsar som brukar finnas hos veterinär och gav lite vid varje måltid och då åt hon upp det iallafall.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

nagithas
0

Har provat att byta foder, till ett foder vi var säkra på att hon skulle äta då hon tuggar i sig det hos mina föräldrar. Men köpte färskfoder och blandade med uppblött torrfoder igår. Snacka om att hon åt. Vi fick också bukt med ett annat problem vi har haft med henne när hon blev mätt. Hon brukar få psykbryt i form av gnäll och gnyende och slickande och juckande och allt möjligt flera gånger om dagen. Igår när hon blev mätt fick vi en hund utan psykbryt. Så vi provar väl med detta tills hon ratar det också. Sen får vi väl hitta på något annat.