Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 2308 ggr
KickanLilja
0

Hund som drar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har precis köpt en söt tik på 10 månader. För förra ägaren fick hon gå och dra i kopplet eftersom hon tyckte det var lättare att gå med henne i midjebälte och jogga med henne då.

Detta har blivit ett problem för oss när vi går med henne. Vi har haft hunden i en vecka. När vi är ute och går med henne (ca 4 h/dag) drar hon i stort sätt hela tiden. Hon har ett sele på sig (ett band runt halsen och ett runt magen om ni förstår vad jag menar) eftersom hon drar mycket mer med halsband på sig.

Jag vet inte hur jag ska få henne att sluta dra. Jag vet att det skulle hjälpa att öva och åter öva för att få henne att förstå för det är en riktigt lättlärd och smart hund, men jag vet inte hur jag ska göra.

Vad tycker ni om ett sånt där sele som kniper åt runt frambena? Gör det jätteont?

Alla tips och idéer är välkomna!

lena1
0

kan du ha henne lös så kan du ju testa fot utan koppel först, och sedan brukar det gå perfekt bara du säger fot trots att hon har koppel, avled hela tiden med godis och glatt småsnack, så du får upp koncentrationen för dig enbart då du går, ett tips är att koka lever och frysa in i småförpackningar, och bara använda det till träning, för det älskar dom….

KickanLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för ditt svar!

Vi har henne ofta lös så att hon får springa av sig lite. Det går bra att gå fot i koppel, då drar hon inte (koncentrationen försvinner visserligen efter 10 m. , men hon kan) men jag vill att hon ska kunna gå på långt koppel och nosa lite och så utan att dra också

Malin-A
0

min hund drar också ganska mycke, nu börjar det bli lite bättre, jag fick tipset att när hunden börjar dra, när hunden kommit upp gämsides med dig o e på väg förbi så säger jag "tst" o "hugger" med handen mot hans kind, samtidigt som jag säger "tst".. o så stannar jag o låter honom ta ögonkontakt, han måste hålla sig typ bakom/bredvid mig som fot.. så fort han ökar takten igen så gör jag samma sak igen.. han börjar fatta nu och man måste göra d hela tiden, har själv vart slarvig så han drar endel fortfarande men d ska nog ordna sig tillslut =D

lycka till me din viffing,

lena1
0

2, jag förstår hur du menar ;-),träna fot kortare stunder till en typ 5minuter i början och öka sedan på tiden,och sluta alltid när du ser att hunden har det som roligast, det sporrar till att göra en kul grej nästa gång ni tränar igen.. så brukar det lösa sig till slut

KickanLilja
0

Huvudsaken är att hon lär sig alls:) Är inte så insatt i hundar, men hästar har jag lärt mig mycket av, bland annat att man inte kan ha dragkamp, för hunden/hästen vinner alltid Oskyldig

lena1
0

men det är ingen fara med det, vi finns ju här för varandra hundägare är vi ju allihopa…….Glad

Zebben
0

Har inte tid att svara så bra just nu, men jag kan absolut avråda Dig ifrån ett antidragsele. Att hunden slutar dra när dessa används är just det för att det gör ont, så det finns inga fördelar med en sådan sele. Enda gången det är försvarbart är om man är höggravid, hoppar tillfälligt på kryckor eller liknande situationer.

lena1
0

Men vad har du sysslat med då Zebben?, hoppas du kryar på dig snart, ingen kul med kryckor ;-)…

Men jag uppfattade det som om ett vanligt sele av något slag?,och jag håller med dig antidrag selen är inte bra i så fall….

KickanLilja
0

Okey, har inte hört något gott om anti-dragselena faktiskt så jag hoppar det.

Nu har hon ett vanligt sele på dig. Gick fot ganska långa bitar idag, men så fort man låter henne gå med lite längre koppel så drar hon, men vi är i alla fall en liten bit på väg:)

lena1
0

9, ja det var väl det jag tyckte att det var ett vanligt sele du menade ;-)

Zebben
0

#9 Låter som om ni är på rätt väg. Det är jobbigt för en hund att gå fot, det tar på hjärncellerna, så att hon har gått långa bitar idag är ju jättebra. Snart kan hon gå fint varje gång Du ber henne.

Karmatarerskanise
0

Ni sade till mig att man ska stanna var gång hunden drar, sedan när den inte drar mer går man vidare. Det är så jag gör.

AnneN
0

Jo de e ett bra sätt… Hur har det funkat för dej hittills då??

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Olysios
0

Hur gör ni när hunden drar.. Fortsätter ni att gå, iaf .. så borde ni varje gång hunden drar.. stanna upp och be henne komma tillbaka till dig och sen be henne sätta sig ner och koppla av nån minut sen så testar du att gå och upprepa samma övning någon kvart om dagen så ska du se att det blir framsteg.. det gäller att jobba med hunden.. lydnaden kommer inte utav sig själv :)  lycka till ^^

Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se

cillisw
0

#14 Det sättet ska jag prova och hoppas på att min lille ska börja gå lite bättre i kopplet.

thilda-
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ögonkontakt är bra att träna på om man har en hund som drar!

Helenaaa
0

Kolla in detta klipp.

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Helenaaa
0

eller detta. lycka till!

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Karmatarerskanise
0

Helenaaa; jag ser inga klipp?

Helenaaa
0

hmm. adressen står i video grejjsen när man ska klistra in..

aja här kommer länkarna iaf Tungan ute

http://www.youtube.com/user/kikopup#p/c/7287C737FB745168/3/ueE1S1k74Ao

http://www.youtube.com/user/kikopup#p/c/7287C737FB745168/0/sFgtqgiAKoQ

Flört

Från mig^^

drusillawoody
0

Jag tränade ögonkontakt med min hund och när hon var jätteduktig på det var det ganska lätt att lära henne gå fot (:   vad är det för ras på den ?? (:

Karmatarerskanise
0

Vill bara påminna alla om att tråden skrevs 2007, så den är flera år gammal.

Helenaaa
0

aha haha missade det xD men andra kanske har liknande situtationer, hihi

Från mig^^