Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 12660 ggr
rebz
4

Konstig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sixten har alltid haft en konstig vana. Han älskar att "tutta" på täcken. Så han hoppar upp och lägger sig i sängen. Raffsar ihop lite täcke till en bulle och sen tar han en massa täcke i munnen och lägger han en tass på vardera sida och håller om och börjar liksom "tutta"/tugga på täcket. Samtidigt som hans ena tass liksom drar ihop sig helatiden (som om att han försöker greppa något med tassen, konstigt nog).
Han har gjort så sen han var valp, jag har ingen aning om varför men han verkar tycka att det är skönt. 

Vet ni någon annan hund som gör så här? Eller gör era hundar någonting som ni tycker är konstigt? :P

(bifogar en bild på när Sixten är liten och "tuttar" på täcket)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

AnneN
0

Att han snuttar och trampar som du beskriver är precis som valpar gör då de diar. Om de fortsätter med snuttandet i vuxen ålder så kan det vad jag fått höra att de blivit tagna från mamman för tidigt (inte alla valpar som är redo att lämna tiken redan vid 8 veckor).

Har ingen hund som gör så men hade förr en stor katt som jag blev tvungen att ta redan då den var 8 veckor (skulle avlivas med resten av kullen annars) och han kunde inte sova på natten om han inte fick ligga och snutta på min örsnibb.

Nu har vi en katthona som är 8-9år som alltid ska snutta på husses tröja/täcke och hon och hennes syskon hade hittats i en kartong i ett soprum då de var bara några veckor gamla.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

rebz
0

#1 Jasså? Jo jag tänkte att det hade en koppling med att dia. Men han hade inga problem att sova när han kom till oss. Han gnällde inte eller nått. Men ja, han var den allra minsta i hela kullen också av 12 valpar.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

Chilli10
0

Sööt bild Skrattande

Tänker precis som #1 att det borde ha med diandet att göra.
Har haft flera katter som varit så, har dock inte hört talas om att någon hund gjort det innan :)

Sophie&Segra
1

Min Schäfertik gör precis likadant..
Hon snuttar o "mjölktrampar" så fort hon blir sömnig. Men hon snuttar BARA på sitt mjukslejon :)

Hon blir två nu den 27 april, och hon hade haft ett o samma mjukislejon sen hon va liten valp.. Inte en skråma på den, eftersom hon som sagt bara snutt, inte tuggar eller nått :)

Dålig bild, men här ligger hon iaf o snuttar på lejonet efter en lååångprommis :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

zippern
0

haha hej! Jag har också exakt samma problem med min hund, Jag har en blandras hane med bordercollie/newfoundland på 4 år. Han brukar göra så med gosedjur, tex att suga på huvudet på dem.. haha Och jag har alltid också funderat på vad det kan vara. Vore kul och veta vad det faktiskt berodde på..  :)

[Forest]
2

jag tror på det 1 säger. Söta bilder o jag ser ingen fara med att de snuttar Flört

rebz
1

#4 Kul att det är andra hundar som också gör så :P. Sixten verkar tycka att det är jätteskönt för han ligger alltid och blundar när han gör det. Han liksom tuttar samtidigt som han tuggar på något vis. Han biter ihop tills han känner motstån och sen släpper han och så håller han på. Så han tuggar ju inte riktigt och har inte sönder täcket. Men det blir rätt blött efteråt. :P hah.

#5 Hah, kan du inte lägga upp en bild på din hund? Har inte sett den blandingen tidigare :).

#6 Ne jag ser ingen fara i det. Förutom ett täcke som är dyngsurt i fotänden :P. Därför får han bara tutta på lillebrors täcke när han inte är hemma :D hahah.

Vattnadal
0

Det är ingen fara att hundarna gör så. De mår bättre av att få "dia" då de fick göra det för lite som små. Det är viktigt att tiken får avvänja valparna själv, i den takt som passar henne och valparna, kanske vissa valpar kan behöva stanna längre än syskonen ibland. Det blir lätt fel om man tar dem för tidigt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Zabina
0

Vår förra bordercollietik gjorde likadant! I vårt fall berodde det antagligen på att hon faktiskt togs från mamman för tidigt (vi fick felaktig information om hennes ålder från uppfödaren, jättehemst!). Hon tuttade på allt möjligt, men oftast var det mina kuddar och täcken. Har för mig att hon gjorde så hela livet! Det ser ju väldigt gulligt ut, men jag kommer ihåg att det inte va så roligt när man skulle lägga sig och kudden va helt slemmig Tungan ute

zippern
1

Sorry, har inte sett att du har frågat efter en bild, Här ska du givetvis få en där han även ska börja '' suga/snutta'' på ett gosedjur :)

rebz
0

#10 Ingen fara. Han var riktigt söt :D