Ev. Allergi & ömmande knäled!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jaaaha. Då har man varit hos veterinären igen då.
Denna gången med lille valpen, som igår fastnade i kopplet med vänster bak, och studsade sen runt på tre ben - och va halt resten av kvällen.
Fick en tid nu på morgonen, och har ganska precis kommit hem.
Diagnosen? Knäleden ömmade rejält och hade fått sig en smäll/sträckning. Så det vart anti inflammatoriskt i en vecka, och strikt vila (Nämnde jag att det är en 4mån Jack Russell hane vi pratar om nu?
).
Jag fick ett välbehövligt lycka till ifrån veterinären och sköterskorna, gällande just det där med strika vilan, haha.
Passade även på att kolla upp plupparna jag hittat på honom senaste dagarna, (Sisådär 5-6 stycken över ryggen, och nån på frambenet). Det kunde vara allt ifrån simpla hårsäcks inflammationer, till en eventuell allergi. Det kan bara tiden utvisa.
Till att börja med blir det tvätt med klorhexidin/alsollösning, och badning en gång per dag med ett anti inflammatoriskt schampoo, i ungefär en vecka.
Alltid ska det vara nått..
Ikväll blir det att ringa om Schäferfjanten, vars ögon har börjat gegga igen.
Vem sa att det bara va kul att ha hund? 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Badda Xoxies ögon med koksaltlösning, det hjälper på mina schäferfjantar. Koksaltlösning skadar ju inte heller om det skulle vara så att gegget inte försvinner, men det är definitivt värt ett försök.
Tack för tipset! :D
Hon har haft problem med ögoninflammation innan (som du säker läst på bloggen, haha). Så det är därför jag vill kolla upp det extra noga igen, eftersom det uppenbarligen är nått mer/eller en kraftig sådan som inte släpper /:
Och det är inte så att det bara är vanligt brunt ögonbajs liksom. Det blir som en gul/grön klegga, som blir stor som en ärta på bara ett par timmar.
Hon har ju vart bra från det nu i ett par veckor. Men så imorse när jag klev upp möttes jag av den dära j-vla geggan i ögat igen. Så jag torkade bort o tvättade rent. Så nu när jag kom hem från vetten med lilleman, va där lika mycket igen /:
Så nu får dom allt ta o ge na' nån riktig dunderkur så det släpper, o inte bara mesiga ögondroppar. För det är uppenbarligen inte nog :)

Gör ett besök på apoteket och köp Noviform, en gul salva som kan användas både av människor och djur. Receptfritt och veterinären brukar oftast rekommendera det.
Har hon i övrigt rinniga ögon? Det har min äldsta tik ibland och på henne så brukar jag badda ögonen med koksaltlösning(innan det har blivit gult och äckligt) morgon och kanske 4-5 gånger i veckan beroende på. Märker jag att hon ögonen rinner mycket så baddar jag med lösningen och rinner det lite/ingenting så baddar jag inte alls. Men brukar torka bort normalt gegg med blött papper.
jag baddar med kamomillte för ögoninfektion 2 påsar i en kopp vatten.
Såhär ser mitt hjärta's geggöga ut /:
Att det aldrig blir bra alltså!
Och såhär ser plupparna på lilleman ut, på bilden är det insidan av ena bakbenet.. /:
På höften..
Nån som vet vad detta kan vara?
Och dom sista, på ryggen..
Fattar inte vad detta kan vara..
Om det kommer mer, så är det förmodligen fodret.. Som jag bytt till, som han i förrgår fick sin första hela portion av (innan dess har vi blandat båda för att vänja in). Och det va då jag såg första pluppen.
När jag tänker efter är det nog med all säkerhet fodret. Men Fan så surt det kändes nu då, att köpa foder för ca 600kr som hunden sen inte tååååål.
Skit, jaja. Inte mkt o göra.. Vad gör man inte för sina hjärtan?!
Såååå. Nu behöver jag istället tips på BRA hundofder, för riktigt känliga hundar!

#9 Många fodeföretag har ju smakgaranti, kolla med butiken om de har detr, så får du pengarna tillbaka.
Jag föreslår barf eller färskfoder. Har haft en foderallergiker själv, nhon tålde nästan inga torrfoder alls, förutom veterinärfoder och james wellbeloved (anka, kalkon eller fisk). Åt hon torrfoder med kyckling, lamm ed, reagerade hon massor, åt hon färsk kyckling ibland, gick det bra.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#10, Tack för tipsen! :)
Grejjen är den att jag har inte säcken kvar, haha.. Häller alltid över i en fodertunna. Men andra vovven får äta upp det, hon klagar nog inte på att få valpfoder utblandat i sin egen mat ;b
Det han förmodligen reagerat på va Royal Canins valpfoder (det va det jag bytte till).
Innan gick han på ProPlan, och det fungerade finfint.. Inga problem alls med det fodret. Så jag tror jag börjar med att byta tillbaka till det, för att se om det va just Royal han reagerade på, eller om det är nått annat :)
Men känner du igen plupparna, ifrån din tik - hade hon liknande? :)

Hon fick klåda med exem på rygg, främst nacke, och variga pluppar på magen. På ryggen såg de nog lite ut som de du visar, skrapade man i dem, var det varigt och kladdigt. Hon hade även klåda på främst frambenen och tassarna, utan att det syntes något på dem.
Vi körde henne på ris och fisk ett tag för att testa, och det försvann, och smög sen in annat för att prova. Hon reagerade på typ allt i början. Sen började vi koka potatis och fisk, som hon åt länge (+tillskott av olja och vitaminer). Efter ett par år fick vi ett bättre recept och började småbarfa. Hon fick då fisk, kokt eller rå, finhackade grönsaker, keso/kesella/äggröra och lite välkokt ris, med standardts tillskott. Detta mådde hon toppen på många år, innan vi provade james wellbeloved, som hon oxå tålde.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter