Tränings frågor
Först vill jag bara säga god morgon till er och sen vill jag fråga ett par saker.
1. Min hund vägrar äta utomhus och då spelar det ingen roll vad jag har för gott med mig, finns det någonting jag kan göra åt det? Just nu tränar vi med beröm och leksak.
2. Min hund vägrar att ligga utomhus. Varför?
När vi tränar ligg inomhus kan hon kommandot men ogillar det så hur ska bäst tränna henne på just ligg?
3. Hur lär jag henne att ett kommando betyder någonting annat?
Just nu tror hon att typ "skall" betyder rulla-pussa-gnäll-över-matte.
4. Jag vill att hon ska gå fot med mig fram till leksaken när jag kastat iväg den en bit istället för att springa så fort hon kan och sedan springa tillbaka till mig ännu snabbare. Hur gör jag det?
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

1 Ha extremt gott godis och försök vara ute på ett ställe utan störningar. Ibland kan man faktiskt bara stoppa in något jättegott i munnen på dem, och då äter de. Flera av våra huskyn har inte tid med godis och träna på prommisar. Vi brukar då köra med lystringsord, bara stå stilla, säga hundens namn och kasta en godis tillo/på dem. Kör man så ett tag, brukar man få igång "vill-ha-godis" på dem oxå. Efter ett tag tom så att de kan gå i rask takt framåt, och ändå ta kontakt näör man ber om det, trots att de "jobbar".
2 Börja om och gör ligg till ett roligt trick, istället för ett kravfyllt. Ta bort kommandot helt ett tag, träna inne som man gör med valpar, antingen visa med "L:et" från sittande, eller kom på ett nytt sätt, kanske genom att kasta in godis el leksak under en mövel så att hon måste lägga sig för att ta den. Gör vad du kan för att hon ska tycka att det är roligt att lägga sig inne. När hon lägger sig minst 8 gånger av 10 i den nya träningssituationen kan du lägga till kommandot ligg. Se dock till att det fortfaranade är roligt, dvs låt glad, utan krav, och se till att inte falla tillbaka i kropsspråk som kan påminna om ert nuvarande ligg. När det fungerar, börja träna med störningar inne, sen utan störningar ute. Om det är kall, blöt mark ed som gör det värre ute, börja då ute med en filt ed under henne.
3 Säg inte kommadot skall om hon inte vet vad det betyder. Börja om där med, och säg skall när hon skäller. Skäller hon då, skynda dig och säg "bra skall" medan hon skäller, och belöna sen. Kör så ett tag, och sen testar du att säga skall. Skäller hon inte då, ignorera och backa i träningen igen.
4 Börja enklare. Umgås tillsammans först, kanske lite massage eller så. Sen går ni lite fot, för att visa vade ni gör. Lägg ut en leksak nära er istället för att kasta den. Gå fot förbi den, kanske passa på att lägga till kommandot "passera" för att ha ett bra "trick" att ta till när ni ska gå förbi hundar, hästbajs ed i framtiden. Gör det lite lätt i början, ta inte den bästa leksaken, gå inte rakt mot den, titta inte direkt på den utan sikta i alla fall en meter bredvid den. Går det bra, öka svårighetsgraden sakta till ni når ditt mål.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Godmorgon! :D
Fråga 3. Lär hunden själva handlingen som exempel ligg, innan du lägger på kommandot. Det är egentligen grunden i klickerträning. Bara berömma ett frivilligt beteende ex att hunden sätter sig, klick beröm/godis. När hunden ger detta beteende x antal ggr kan man lägga på kommandot. För då kan hunden redan sätta sig, den behöver bara lära sig "sitt". Så då får man börja att säga sitt när man ser att hunden är på väg att sätta sig, klick beröm/godis. När man väl har tränat detta x antal ggr testa att säga sitt innan hunden påbörjat beteendet. Om den förstår, kanon, om inte backa ett steg.
Sen är jag medveten om att det kanske är lite klurigare med kryp.
Fråga2. Kanske för att hon inte känner sig lika trygg utomhus, eller för att hon inte kan kommandot tillräckligt bra. Det är en annan sak hemma, men utomhus förekommer ju "störningar" av olika form. Man kan då (om man klickertränar) lära hunden att få "flyt" i ett beteende. Alltså att hunden ska utföra beteendet ligg ett visst antal ggr på en minut. När hunden väl fått flyt i ett beteende är det mkt lättare att utföra detta i andra miljöer, dvs med störningar. Har också läst att en hund som väl fått flyt i ett beteende glömmer det aldrig.
Finns massor att läsa på nätet om detta. Kolla min tråd "intresserad av klickerträning?" Där finns en länk till en epostkurs om klicker. Väldigt intressant o mkt info. Sen vet jag inte om du är intesserad av klickerträning? Men jag tycker att tänket, själva filosofin är bra och vettig.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.

Tack för ditt svar!
Tyvärr har jag några problem här med ditt svar
1. Hon är knappt intresserad inomhus av godis men det går ner inomhus. Utomhus kan vi lägga en nygrillad kyckling på marken utan att hon ens bryr sig men eftersom vi har god kontakt med mera även när hon "jobbar" tänker jag inte mer på det, utan det är bara jag som vill att hon ska äta godis utomhus.
2. Jätte bra tips! Hon ligger om vi säger ligg och hon kan kommandot men hon tycker inte om det - vi ska även kolla hennes hälsa då vi funderar om hon kan ha några sorts problem med höfterna (kanske det är en anledning till varför hon inte tycker om ligg?)
3. Vi säger inte kommandot än - vi tränar det fortfarande
Vi väntar och väntar på att hon skäller men det gör hon inte förutom om det kommer en skällande hund och då kan jag inte berömma henne så kanske får vi hoppa över det kommandot helt? Men jag ska vara envis och försöka ett par veckor till.
4. Super tips det med. Passera kan hon, vi använder det vid möten av människor och nu med hundar också så duktig hon blivit samt vid andra distraktioner som bajs och annat. Jag tror att jag helt glömt bort att skilja på kommandon helt enkelt då vi oftast tränar sök och apportering av leksaken men jag måste helt enkelt hitta ett kommando där vi går fot. Dina tips kommer förhoppningvist hjälpa massvis men hon går oftast fot tills hon ser leksaken, då blir hon helt extas och ska fram till den trots att hon sitter i 2-3 minuter och väntar brevid när hon hittar leksaken när det gäller sök.
Ska vi börja använda olika leksaker för de olika momenten? Kanske det blir lättare för henne.

Hon kan ligg, inomhus medans utomhus vill hon inte ligga.
Även när vi är ute och badar i flera timmar på sommaren sitter hon alltid - aldrig ligger hon.
Jag ska köpa en klicker någon dag snart då vi ska börja klicka resten av djuren men jag ska försöka om klicker är någonting för hunden och din tråd har jag redan läst. 

1 Måste hon kunna ta godis som belöning ute? Testa att leka in en speciell leksak, nån riktigt bra kamptrasa eller så. Busar du upp henne massor med den kanske det räcker? Eller så försöker du lära henne att ta godis, och belöna med leksak… Fast frågan är ju om godiset kommer att vara en belöning då.
2 En redig hälsokoll låter bra. Lägger hon sig ALDRIG ute? Prova att erbjuda henne något varmt och skönt att ligga på, ex fårfäll, filt ed. Stela leder blir ju kalla och stelare om de ligger direkt på marken.
# Ok, ni får henne alltså inte att skälla, jag uppfattade det som att ni sa skall, och hon gjorde en massa annat istället.
Försök hetsa upp henne så att hon skäller, eller utnyttja alla tillfällen hon skäller. Beröm massor och belöna med det hon accepterar som belöning i den situationen. Kan du klcika in henne och få in snabb tajming på dig själv, kan du alltid klicka och ge toppenbelöning när hon skäller. Rätt snart kan du lägga in kommandot skall, så kopplar hon nog.
4 Gör det riktigt riktigt lätt för henne i början, så att hon knappt KAN misslyckas. Tråkiga saker att passera först, kanske inte ens en leksak, utan något annat, och sen byta till tråkiga leksaker och avancera när hon kan, till rologare saker, sen kanske du kan börja kasta en tråkig sak, när det går, kasta en roligare osv.
Jag tror nog att det är bra att variera sig ändå, för då får hon fler minnesbilder till varje övning. Var även på olika platser. Bäst är att börja inne, utan störningar, och sen lägga på mer och mer. När man gör det på ny plats, backa till enklare, och öka sen sakta på med störningar och svårighetsgrad igen.
Var bor du? Kanske kan du få tips om en bra klickerinstruktör här!
MVH Elin

Jag tycker att hon ska ta godis som belöning helt enkelt, det gör ju alla hundar. haha. För henne är belöning ett fint ord eller lite pip eller lek med leksaken.
Vi var på en hälsokoll när hon var runt 9-10 månader då hon var riktigt vinglig men veternären tyckte inte att det var några problem och att det förmodligen var på grund av hennes undervikt så det är mycket möjligt att hon har lite problem med hälsan och kroppen. Hon lägger sig ibland, när hon är lös efter ett par timmar men aldrig på typ en gräsmatta eller någonting sånt.
Vi vill att hon ska skälla på kommando men hon skäller aldrig och när vi ger henne kommandot börjar hon åla mot oss och låta som en liten säl. Så hon har missuppfattat kommandot men vi ska nog rätta till det, dock skäller hon nästan aldrig förutom när vi möter andra hundar som skäller
Jag ska försöka med en ny leksak som hon inte haft förr och lära in kommandot. Inomhus tills det sitter.
Jag bor i Stockholm.
Men… hela poängen med belöning är ju att HUNDEN ska se det som en belöning… inte DU. Ser HON en leksak som största belöningen ska du givetvis använda en leksak.
Om ni vill att hon ska skälla på kommando, så måste hon givetvis bjuda på ett skall när ni triggar henne, annars kan ni ju aldrig lära henne det En hund kan ju inte förstå ett kommando förrän det är inlärt, och för att lära in det så måste hon först bjudit på det såpass många gånger att ni kan lägga ett kommando på det. Varför vill ni att hon ska skälla på kommando?

Ja, hela poängen med belöning är att hunden ska se det som en belöning. Jag vill kunna ge min hund godis som belöning ibland.
Jag bryr mig inte speciellt om hon tycker om leksaker iställer för mat det är bara billigare i längden för oss. Tycker hon om leksaken bättre än godis får hon leksaken oftast.
Jag har redan fått bra råd om hur vi ska få henne att skälla på kommando och den största anledningen till varför jag vill att hon ska skälla på kommando är för att jag gärna vill lära in det i vissa övningar.
Nej nu måste jag lära mig att sluta skriva vi istället för jag, jag pratar ju såklart om min sambo och jag men det börjar kännas lite schizopreniskt. 
#8 .. ja… jag förstår nog inte riktigt….. DU vill ge godis som belöning ibland… men din HUND ser inte godis som belöning… men du förstår att vitsen är att HUNDEN ska se belöningen som belöning….

Eftersom jag inte vill at det här ska bli en meninglös och otrevlig tråd tänker jag inte svara på sånna attityder.
Jag har fått den hjälp jag behöver, tack. 
oj, det var verkligen inte meningen att uppröra dig, förlåt om du tog det så, jag ville bara försöka förstå.

Jag ska svara ärligt och säga att jag faktist inte vet varför jag vill att en hund ska belönas med godis, det bara är så men även om vi får henne att äta utomhus kommer vi fortsätta med leksak som belöning då hon helt enkelt tycker om det.
Jag tänker mest på vissa moment när vi tränar henne att det skulle vara lättare **för mig** att belöna med godis då leksaken inte passat in i alla tillfällen.

Angående godiset: Träna med godis som belöning inne, och se om du kan trigga igång henne med den. Gör lite som man gör när man leker in en leksak, låt henne inte få, låtsas att det är något jättespeciellt, jolla och fåna dig, låt henne få en snabbsniff, ta bort, sen igen och kanske få en slick. Ge godbiten ett högt värde, innan hon får den. Kanske kan du trigga igång henne genom att kasta godis så hon får fånga dem. Varje gång hon missar, tar du den, så att hon måste fånga för att få dem. Fångar hon, beröm massor, och kanske kampa eller så med bästa leksaken när hon ätit godisen.
Man kan ju lära en hund att det är en belöning när man klappar händerna, så varför inte med envishet lära in att godis är gott. Fast du får nog glömma vanliga hundgodisar, kör på ostkuber (gärna som luktar starkt), skinka, köttfärs, rå lever och annat med lukt som hon gillar.
Om skall, kom ihåg att de inte kan svenska, och för en hund betyder inte skall något alls. Sluta försöka träna in det, och börja säga skall och belöna när hon skäller, det är nog enda sättet, om ni inte kan trigga fram ett frustrationsskall eller så. Skäller hon när det plingar på dörren?
MVH Elin
Men… har du provat med alla möjliga godsaker: kött, leverpastej, you name it, ? Jag kan på ett sätt förstå att godis är smidigare, det tar inte lika lång tid att belöna. Men då måste ju hunden uppskatta godiset…. finns det inte NÅT hon gillar extra mycket?

Hon är väldigt tyst av sig och när vi försöker leka igång ett skall som vi gjort med andra hundarna vi haft genom åren så börjar hon bara gnälla som en säl och pussas. Nej hon skäller inte när det plingar på dörren det ända hon gör i typ vaktsyfte är att ställa sig under fönstret med ragg och morra om någon bankar på fönstret och det är på sin höjd att hon ens gör det.
Jo de pratar ju inte svenska det är ju det som är problemet. hihi. Vi har lagt skall på hyllan ett tag för att lära henne passera med den nya leksaken och idag har det gått rätt bra.
Vi har provat med allt jag kan tänka mig, det som är både gott och smidigt är råa kyckling hjärtan och kattmat det har är favoriten men det vägrar hon äta utomhus trots att hon älskar det. 
En annan anledning till varför vi vill att hon ska äta ute (inte belöning) är tills sommaren ifall vi åker på utflykt hela dagen då kan jag inte låta henne svälta ihjäl hela dagen.
Du behöver inte oroa dig för att hon ska svälta ihjäl , en hund kan gå utan mat i flera dagar utan att knappt bekymra sig, så DET är inga problem :)

Tänk om vi tältar utomhus och hon vägrar äta, vad gör vi då? 
ja och? Du ska se att om ni tältar i tre veckor så kommer hon att äta en vacker dag :)

Ja det är sant…
Kanske hunden inte gillar att ligga ner utomhus för att det är kallt på marken/blött,/lerigt, osv. Ja du förstår
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Jo det är sant men hur kommer det sig att hon inte vill ligga ned på sommaren? Till exempel på en filt.
#21 Kanske hon tycker underlaget är konstigt ? Alltså även om man har en filt så kan man känna t.ex stenar, gräs m.m under.

Hon sitter ju utan problem så det skulle nog vara konstigt tycker jag i alla fall. Hur som helst ska vi nog hitta på någonting.
I värsta fall får vi göra som förra sommaren, hon får hänga över bildäcket med oss i vattnet. 
#23 Tänker jag i hundens perspektiv skulle jag tyckt att det var mer obehagligt att ligga ner än att sitta, med tanke på att magen kanske är nåt man är mer rädd om än rumpan/benen? 
Jag spekulerar lite bara, hoppas du inte tar illa vid.
Men det låter bra att hitta på nåt.

Ja självklart måste det vara mer obehagligt att ligga än att sitta. Det tycker även jag utomhus. Hon har ju rikligt med vakt instinkt kanske ligger det någonting i det? Förmodligen.
Hur som helst tar jag inte illa vid mig och vi kommer att hitta på någonting så det fungerar för oss. Om jag får katterna att simma med mig frivilligt får jag nog hunden att ligga ner frivilligt till slut! 
**1. Min hund vägrar äta utomhus och då spelar det ingen roll vad jag har för gott med mig, finns det någonting jag kan göra åt det? Just nu tränar vi med beröm och leksak.
**Alltså jag förstår verkligen inte problemet?! VARFÖR ska hon äta utomhus? Jag tror inte din hund tackar nej om du har typ en oxfile viftandes framför nosen på henne, och gör hon det så är det inte hunden det är fel på..
Belöna med leksak eller nått HON tycker är kul/bra. Att du vill ge godis för att du tycker det är lättare, ja det kan jag förstå faktiskt - då jag själv föredrar det belöningssättet. Men nu gillar inte din hund det, då får DU anpassa dig till det HON tycker är belönande.
2. Min hund vägrar att ligga utomhus. Varför?
**När vi tränar ligg inomhus kan hon kommandot men ogillar det så hur ska bäst tränna henne på just ligg?
**Samma sak här.. VARFÖR ska hon ligga om hon inte gillar det? Hon är väl inte trygg i sitationen och känner med all förmodan din frustration och vill inte lägga sig därför.. För att du har fått en "fixering" på att hon måste ligga.
Genom allt du skriver här, så låter det som att du har en otrygg hund. Fokusera på ERAN relation istället, för att fokusera på att hon inte vill ligga.. Vill hon inte ligga så vill hon inte. Frågar igen, VARFÖR ska hon ligga?
3. Hur lär jag henne att ett kommando betyder någonting annat?
**Just nu tror hon att typ "skall" betyder rulla-pussa-gnäll-över-matte.
**Hon vet ju inte ens vad Skall betyder eftersom hon beter sig som hon gör. Här låter det som att du missbrukat ordet Skall.
Genom att säga skall, när hon inte ens skäller. Har jag fel?
Om inte, hetsa henne till att ge skall, UTAN att säga ordet Skall!
När hon sen börjar bjuda på beteendet Skall, kan du lägga på kommandot. För just nu vet hon ju inte vad skall betyder!
**4. Jag vill att hon ska gå fot med mig fram till leksaken när jag kastat iväg den en bit istället för att springa så fort hon kan och sedan springa tillbaka till mig ännu snabbare. Hur gör jag det?
**Samma sak igen, VARFÖR ska hon gå fot fram till leksaken?
Om hon nu måste göra det (Förstår absolut inte syftet i det?!) så skulle jag gjort så att jag kastat en leksak eller nått hon gillar.. Och att du samma stund du kastar, visar henne hennes favoritleksak o börjar leka med den med henne. Så att DU är roligare än leksaken. Sen när NI lekt klart kan du ge ett fri kommando och låta henne springa till leksaken.
På så sätt lär hon sig att det är mer värt att vara hos DIG än att rusa till leksaken!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.