Klåda
Min sheltie har ju haft lite klåda nu och då men nu tycker jag det har blivigt värre , Och igår när jag borstade henne rasade det bara mjäll och för en gång skull tyckte hon tom att det var skönt att bli borstad ! Iaf så ska jag ringa till vetten i morgon och boka tid för underskötning av hud + hals när hon även börjat lukta illa i munnen + att hon är fruktansvärt kräsen på mat när ingen annan hund är i närheten ! Hon är som vanligt "av" inne och "på" ute dricker inte mer och värkar inte må dåligt av klådan .
Vad tror ni att det kan vara ? Hon kliar ju inte sönder sig men ligger och gnager sig mkt på frambenen och om man tittar på huden så syns bara mjällen i ljumskarna . Kan det ha ett samband typ torr hund för att hon är dålig på att äta eller vad ? Har ni varit med om liknande ?
Är livrädd att det är sebborre som jag hade på min tidigare hund eller att det är någon matallergi :S särsklit när hon är kräsen på mat :/
Varför tar du inte hunden till veterinären? Vi kan gissa bäst vi vill men risken är bara att det blir fel och din hund får lida för det.
#1 om du läser hela texten så ! Skrev att jag ska ringa veterinären imorgon för tid för underskötning av hud och hals!
#1 - det står att hon ska ringa veterinären imorn.
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Förlåt, vet inte hur jag har kunnat missa det!
Lite pinsamt…
#4 haha ingen fara missar själv ibland pluss att jag hoppar i texter pga min dyselexsi så det kan vara svårt att läsa mina texter :P
Vad äter hon för mat? Jag har också en allergisk hund och det billigaste första (och ofta mest effektiva) steg man kan ta är att byta foder.
Sen finns det allergishampoo att köpa och det kan lindra klådan så att hunden mår bättre. Var noga med att köpa ett från vetten dock… jag köpte ett sk "allergishampoo" från en zooaffär och min hund kliade nästan sönder sig efter det!
#6 nu äter hon musch . när hon kom åt hon eukanuba men eftersom hon va så kräsen så bytte jag till orijjen men inte bättre av det och eftersom jag inte har en sån stor frys vart jag rekomenderad musch typ fräskfoder som man inte behöver frysa in. Vill dock inte byta nå mer nu när hon endå äter det . Hon har kliat sig från och till och ser inget samband med fodret dock hon är ätit musch i kankse 2 månader och klådan kom tillbaka för ca 2 veckor sedan . När hon kom hade hon ganska mkt klåda och jag trodde det berodde på att hon hade varit blött i ett dygn när fönen hade gått sönder för dom som hade henne . Men det gick inte över . sedan blev det bättre och så har det varit men nu är det mkt mer än förut