Hundar iFokus

Hundar

Etikettefterlysningar
Läst 3582 ggr
SofieBroden
0

HJÄLP!!

Har en sheltie tik på 1,5 år som har fått en noja på damsugaren. har inte varit något problem innan men fört  någon månad sen började hon skälla på den och det blir bara värre och värre. nu börjar hon helt hysteriskt bara jag går mot dammsugaren som dessutom är avstängd!! vad ska jag göra jag ahr försökt skälla på henne, igonrera henne, viska åt henne, stänga av när hon tillfälligt blir tyst.

hon är okontaktbar och väldigt stressad av detta hjälp mig

// Sofie ( vet ej om det blev rätt grupp)

ProCanis
0

När du går på dammsugaren, titta på vad hunden gr, börjarhon gå mot dammsugaren eller efter dig så får du tala om för henne att gå ch lägga sig och du väljer en plats där hon ska ligga. Samtidigt som d sen går tilldammsugaren får du hålla ett öga på hunden så hon ligger kvar..Så dammsugare du som vanligt.. lite runt och relativt nära henne. och du ser till så hon fortfarande ligger kvar samtidigt..frsöker hon smita så ställer du ner dammusgaren och visar hunden tilllbaka till samma plats. sen fortsätter du dammsuga och lite närmare samtdigt som du ser till så hon stanna där hon är… och sen när du dammsugit kring henne så brjar du dammsuga längre och längre ifrån henne som möjligt. Då förstår hon attd u har kontroll ver läget. och hon kan känna sig trygg med dammusgaren om det nu är rädsla..

SofieBroden
0

problemet är att bara jag så mycket som tittar på damsugaren så börjar hon. jag får ingen kontakt med henne. hon varken ser eller hör mig bara skäller skäller skäller och kommer den lite nära henne hugger hon den.

ProCanis
0

hahaha herregud =)

Kör medmjukostmetoden då! Så fort hon brjar skälla så matar du henne med mjukost från tub! varje gång!

Sophie&Segra
0

# 3

Eh, varför belöna ett beteende hon vill ha bort?

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Damon
0

säger samma som #4

Sophie&Segra
0

Kan du förklara för oss varför hon ska mata sin hund med mjukost när den gör utfall mot damsugaren?

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

ProCanis
0

Man belönar inte beteendet, man få hunden att frknippa vad den skäller på med något positivt. Efersom hon nu i dagsläget inte gör det.

Jag tycker inet alls om din ton Tikaani. Ta och lugna ner dig.. :-)

SofieBroden
0

tyckte också det lät skumt att belöna skallet.

vad tror ni om att man lägger godis på damsugaren som är avstängd. när hon vågar äta det på damsugaren så går man vidare därifrån? låter det knäppt eller?

sen förstår jag inte varför hon har börjat! hon var snäll och lugn fram tills för en tid sen coh då blev hon ett dammsugarmonster

Tangotime
0

Tror att det ProCanis är ute efter är det som Tsset tog upp i en annan tråd. Har för mig att det var en hund som gapade på andra hundar vid möten.

Man belönar inte skallet i sig utan bryter skallet och för att göra en lång förklaring kort så kommer hunden att söka belöning i stället för att skälla så fort den ser dammsugaren sen.

Emaljoh4
0

Men är det inte då bättre att belöna PRECIS INNAN börjar skälla? Alltså inte när den redan har börjat skälla, utan precis innan.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

tsset
0

Jaha… något jag har sagt. Ja men då bör väl jag säga något också ;)

JAG är inte ute efter att varken bryta något skall eller att hunden senare ska söka belöning när den ser… ja, vad det nu är som skapar obalans. Jag är ute efter att skapa positiva känslor kring "objektet", eller för den delen Lugna känslor, Glada känslor eller vad jag nu vill ha och min hund saknar.

Dock är ju det bara i sådana fall där en känsla hos hunden skapar skallet (eller vilket beteende det nu är). Då gäller det att få bort känslan först och vända den rätt, sen kan man jobba med vad hunden ska göra (om man nu behöver det, med dammsugaren är det nog inget man behöver göra om man absolut inte vill att hunden ligger just precis där).
Handlar det istället om att hunden använder sitt skall för att få sin vilja igenom så är det där jag jobbar. Släcker ut beteendet. Så om matte stänger av dammsugaren varje gång(eller talar gullande med den eller för den delen slänger den i väggen(somliga hundar uppskattar även den typen av uppmärksamhet)) hunden skäller belönar vi ju att hunden skäller, om vi istället inte bryr oss alls om hundens skall får den inte ut något av det och hunden slutar skälla.
Och rent sådär kan man ju alltid köra någon form av "skvallerträning" på hunden sen, när känslor och hundens manipulerande av oss är i ordning. Eller shejpa fram något och sätta dammsugar-signalen på det sen. Eller koppla ihop "gå och lägg dig"-kommandot med dammsugar-ljudet så båda funkar som signal för just "gå och lägg dig". Det handlar ju egentligen om att göra signal av något för att utlösa ett beteende. Att lära hunden att "dammsugarljudet = gå och lägg dig i korgen" är ju inga omöjligheter det inte och kan vara riktigt behändigt! ;)

Skulle vilja lämna ett gott råd också men är osäker kring hur situationen ser ut. Vad gör hon(alla detaljer är nyttiga!)? Vad gör du? Vad har du testat? Vad har det resulterat i?

Jag skulle i vilket fall börja med att inte göra någon grej av det, släcka ut beteendet som jag skrev om ovan. Det brukar vara något sådant, hunden har testat(kanske av ren uttråkning någon dag) och det har gett resultat. Och i annat fall så ökar man ju inte stressen/rädslan av att inte göra något alls heller. Så att testa det i en vecka kanske? Men som sagt, mer info skulle behövas.

Elcyion
0

Om det har börjat nu plötsligt, har du kollat att hon inte har några problem med öronen?

Medarbetare på jack russel terrier

ProCanis
0

"Eller koppla ihop "gå och lägg dig"-kommandot med dammsugar-ljudet så båda funkar som signal för just "gå och lägg dig". Det handlar ju egentligen om att göra signal av något för att utlösa ett beteende. Att lära hunden att "dammsugarljudet = gå och lägg dig i korgen" är ju inga omöjligheter det inte och kan vara riktigt behändigt! ;)"

haha min hund kan detta :-)

Hon går och läggr sig i soffan varje gång hon ser att jag ska bröja dammsuga :-)

Jag insåg när hon var valp at det är inte hållbart eller unt fr en hund som är rädd för dammsugaren fly varje gång jag kommer nära den..Det blir ju bara värre då..Ju mer dom flyr ju mer förstärks rädslan kring dammsugaren..

Så istället visade jag henne en trygghet att hon kan gå och lägga sig i soffan ch jag dammsög nära henne och runt o kring henne och hon fick ligga där i bekväm ställning och med tiden började hon knyta samman att om hon ligger där så kommer inte dammsugaren jaga henne eller göra illa henne samtidigt förstår hon att ag har kontroll över situationen.

Och nu 5 år senare så kan jag till och med dammsuga på henne utan att hon ens börjar darra eller reagera :-)

man behöver ju inte göra en stor märkvärdig träning av aaaalling liksom :-)

Gerbilflicka
0

Varför skulle man mata sin hund med mjukost på tub? Obestämd Ingenting jag skulle stoppa i min egen mun ens en gång - ännu mindre ge det till min hund! Typ 7 E-ämnen och laktos? Till en hund??
Kolla innehållet och välj något nyttigare (och mer hundanpassat) godis istället.

Kanske det känns lite OT, men jag kan inte i mitt liv förstå vad folk ger sina hundar nu för tiden. Känner människor som helt allvarligt tycker det är en bra plan att ge människogodis, chips, ostbågar, fet snabbmat (typ billiga köttbullar) osv som belöning till hunden. Inte undra på att de blir ohälsosamma! Det här kan ju inte ens klassas som mat, låt det inte bygga upp sin hunds kropp då.

Tangotime
0

#14 Men gud, nu tog du väl i. Mjukost eller annat kladdigt på tub är jätte bra för att det stannar kvar i munnen längre och ger en längre belönings kännsla än en hård hundgodis. Dessutom så används ju köttbullar, korv eller folk nu väljer att använda, i träningssyfte. Inte som fullgott foder! Alla tränar inte ens varje dag och mängde godis man ger ska ju vara lite. Så varför brusa upp för det? Hur kul är det att få en levergodis som är stenhård och torr? Obestämd

Skillnad är ju dom som stoppar till hunden chips och godis och hellre sitter i soffan än går ut med hunden….

Emaljoh4
0

Håller med tangotime!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Gerbilflicka
0

#15 Jaha, förlåt, jag tyckte inte att jag "brusade upp" och det va inte meningen. Vill bara få folk att tänka lite på vad man ger sin hund.

För allvarligt talat, varför ska man vara "snäll" mot hunden och ge onyttiga grejer? Ge något mjukt och nyttigt om du inte är förtjust i torra godisar.

Jag kommer aldrig att förstå varför vi inte bara ska förstöra oss själva med dålig mat, utan även måste stoppa i djuren onaturligt skit. Om du tycker jag tar i för att jag reagerar på onyttigt hundgodis… och inte vill ge min hund kemikalier och onaturliga ämnen som är direkt dåliga för henne… då får vi väl bara komma överrens om att vi inte tycker lika helt enkelt. ;)

Elcyion
0

#17 Tubost är en väldigt bra belöning. Men jag håller med dig, den är inte nyttig.

Min daghund som jag nu har börjat på sbk med (för att träna hundmöten) skulle jag inte vilja stoppa fram fingrarna till alltid. Allrahelst när andra på klubben inte kan ta hänsyn, utan måste gå med sina hundar 1-2 meter ifrån henne upprepade gånger även när de vet att vi har problem.

Men tuben har många fina tugghål. Hellre tuben är mina fingrar ;)

Ska man sedan gå in på vad folk ger sina hundar, kan du i princip skippa allt torrfoder på marknaden som bra. Prosserad (stavning?) mat är aldrig lika bra som rå.

Tubosten är sällan sedd som den enda belöningen. Det är toppbelöningen som hunden får för super prestationer.

Men jag skulle mer än gärna byta ut tubosten mot någon form av massa jag kan göra själv, och sedan pressa ur en tub som håller för hunden.

Det är kanske något du kan tipsa om istället?

Gerbilflicka
1

#18 Nej, du har helt rätt. Jag kanske är lite av en tok som inte ens vill ge min hund torrfoder, men jag tror stenhårt på att den maten vi ger våra hundar avgör viss del av deras hälsa. Det kanske inte spelar så jättestor roll nu, men det kan komma på äldre dar utan att vi ens ser det eller kan göra en koppling.

Istället för mjukost så skulle jag väl hellre använda leverpastej om man nu vill ha ett snabbt, mjukt och tillgängligt godis. Eller ännu hellre: mixa ihop rått kött till en massa och sen kan man klippa upp en tub, ta ur osten och ersätta med köttet. Då har du det praktiska redskapet men inte det opraktiska innehållet.

Kollade upp innehållet i mjukost för skojs skull, och det här blev resultatet:

"Baconost Innehåll:Ingredienser Hårdost, vatten, svensk bacon (7%), smältsalter (E339, E452, E450, E330), smör, baconarom (innehåller smakförstärkare E621, E631), konserveringsmedel (E202), socker."

Det enda jag kan tänka mig är okej (inte ens bra men okej) är de 7% bacon som finns i osten. Sen handlar det om mjölkprodukter (som verkligen inte är bra för någon hund!), 7 olika E-ämnen och sist men inte minst socker!

Och jag förstår verkligen att folk tycker att jag överdriver eftersom det bara är "lite". Men tänk på dålig mat som något som förstör kroppen, för det gör det faktiskt. Man skulle ju inte låta sitt barn röka cigaretter bara "lite" bara för att det är mindre farligt än att röka mycket… små mängder skadar också även om det inte är på samma nivå. Det handlar mer om ens inställning till vad man vill låta sin hund äta.

Elcyion
0

#19 Jag barfar mina katter Cool

Jag anser att i det är ett bra godis att använda till kinkiga hundar, de som blir lite för uppstressade (och därför kan nafsa av misstag för att försöka få tag på godiset) eller som den där extra goda superbelöningen.

Det ÄR svårt att hitta lämpliga belöningsformer. Rått kött blir snabbt dåligt. Även i kylskåpet. Jag har funderat på att göra en röra, men vad för tub ska jag använda? En som jag helst ska kunna återanvända, och som går att diska.

För mig handlar det ganska mycket om pengar eftersom det inte är min hund. Ändå betalar jag både sbk och bussbiljetten ut själv. Sbk som jag endast gick med i pga daghunden. Jag har ingen hund själv.

Samma sak med dyrare godis. Det betalar jag också själv, och jag får inget betalt för att ha min daghund.

Jag tänker som så att tubosten är bra att ha i början, men det är även något jag vill arbeta bort. Den superbelöningen är inget hunden ska behöva jämt (om inte annat för att den då förlorar sitt värde).

Men med några månaders jobb (väldigt sporadiskt) kan hon nu se en hund utan att göra utfall, alt att jag kan få med henne genom lek om den andra gör något.

Men på klubben behöver jag fortfarande osten, även om jag har börjat kunna dra ner på den, ställa högre krav på henne samt byta ut den mot andra belöningar. Tex Orijens torrfoder. Det handlar inte alltid om vad som är nyttigt (för mig), utan vad som fungerar. Jag skulle kunna försöka belöna henne med äpplen (som varken gör från eller till i deras diet) med vad hjälper det om hon inte vill ha det? Då kan det vara hur nyttigt som helst ;)

Tangotime
0

#19 Jag hänger med på hur du tänker fast tycker att det är lite fel att jämföra mjukost med cigaretter.

Jag är också övertygad om att våra torrfoder inte är bra och att man egentligen borde göra egen mat till våra hundar och katter. Men många har inte tiden och absolut inte kunnskapen och då är ett "bra" torrfoder bättre än att exprimentera utan kunskap.

Och visst vore det väl mycket bättre om man kunde träna med nyttigt godis som kanske torkad blodpudding osv. Men det slinker ner så fort att hunden knappt märker det. Då är mjukost och annat (det kan jag faktiskt tänka mig att ge mina barn Skrattande) bra att ta till när man verkligen behöver träna bort ett "skadligt/jobbigt beteende. Jag skulle inte använda det i större mängder och inte för att träna trix osv.

Gerbilflicka
0

Ja, det har ni rätt i. Klart man vill att träningen ska funka! Kanske man inte ska tipsa om det till andra om det finns flera alternativ, men om det inte finns något annat så är det såklart bättre än att inte träna alls.

Tangotime
0

#22 Fast att tipsa om det tycker jag är jätte bra så att andra får avgöra om det är något som fungerar på deras hund. Jag har träffat hundägare som kämpat med sina hundar länge utan bra resultat för att dom haft skit tråkiga belöningar. När dom bytt har hunden blivit mycket mer intresserad, motiverad och uppmärksam. Det är ju inget farligt, bara lite onyttigt. Det får man ju väga upp genom att ge bra foder och inte en massa annan skit på lördagkvällen Flört

Linnea
0

#19 Var bara tvungen att upplysa om vad det är för e-ämnen!

E202: KALIUMSORBAT Leverskador. Svåra allergiska reaktioner. Nitrit och nitrat E249-E252 reagerar med sorbater E200-E203 och bildar mutagena kemiska föreningar som skapar bestående ärftliga skador.

E330: Citronsyra

E339: Natriumfosfater, framställs av salt av fosforsyra. Finns naturligt i kroppen.

E450: NATRIUM- KALIUM- OCH KALCIUMDIFOSFATER Njurskador och njursjukdomar. Störningar i matsmältningsenzymerna. Tarmstörningar.

E452: NATRIUM- KALIUM- OCH KALCIUMPOLYFOSFAT, NATRIUMKALCIUMPOLYFOSFAT Störningar i matsmältningsenzymerna. Kan öka upptaget av en del giftiga tungmetaller.

E621: MONONATRIUMGLUTAMAT Beteendestörningar som paranoia, djup depression, extrem vrede. Epileptiska anfall (petit mal). Fosterskador. Försenad tillväxt. Har orsakat hjärnskador hos alla 14 djurarter som testats med ämnet. Hormonstörningar. Koncentreras i moderkakan och utsätter fostret för dubbla koncentrationen som modern har! Deklareras ofta som "smakförstärkare". Konvulsioner. Kvinnlig sterilitet. Leverskador. Nervcellsförstörelse. Orsakar "Chinese Restaurant Syndrome". Om Ni äter på kinesiska och japanska restauranger, be dem undvika glutamat! Provocerar fram astmaattacker. Svåra allergiska reaktioner. Ögonskador. Övervikt.

E631: DINATRIUMINOSINAT Farligt för barn och ungdom och dem som lider av podager, njurbesvär, andra symtom som kräver undvikande av purines.

Jag påstår inte att ni är elaka eller nåt som ger era hundar detta som godis, det här råkar bara intressera mig.. Som vanligt är det smakförstärkarna som är värst. Undvik dom så mycket det går. Sen sägs det ju inte hur mycket man måste ha i sig för att man ska få bieffekter.

Skynda långsamt så går det fortare.

Tangotime
0

Jag förstår vart du vill komma. Men som sagt. Det handlar om en begränsad användning. Sen kan jag tycka att allt det här är väldigt överdrivet för om man ska kolla på vad allt man äter innehåller så skulle vi inte kunna äta någonting. Och som sagt, det är i en begränsad mängd vid träning.

Sen förstår jag verkligen det här med att veta vad vi stoppar i oss. Men det går knappt att äta något om man ska vara så petig. Dessutom är det ju faktiskt helt "vanlig" mat som folk i allmänhet äter och som mår bra. Tänk om alla som åt mjukost fick lever skador osv. Då hade det inte fått säljas…

Linnea
0

Jag menar bara att mycket av det vi äter kan vi göar själva, kanske inte mjukost men mycket annat kan man göra själv och slippa allt "skit". Egengjord mat är dessutom nyttigare..

Skynda långsamt så går det fortare.

Gerbilflicka
0

#24 Tack för all info! Tycker också sånt här är väldigt intressant då jag försöker lära mig mer om kost och hälsa.

#25 Du har rätt att hunden troligen inte får några allvarliga leverskador av lite mjukost. Däremot så kan levern skadas utan att det syns eller ger några allvarliga biverkningar - just nu. Sen kanske hunden blir gammal 1 år för tidigt, kan inte hålla sig längre och börjar bli sjuk. Jag skulle inte vilja chansa.

Jag förstår också att det handlar om begränsade mängder, och jag förstår att ni väljer att använda mjukost. Allt jag ville göra var att upplysa om att "vanlig mat" faktiskt kan vara ohälsosam för både oss och våra hundar.

Det är sant att om man skulle vara riktigt petig med vad man äter så skulle det inte finnas så mycket kvar. Men så fort man har uttalat det påståendet så måste det väl framgå vilken galenskap det är egentligen! Varför tillåter vi att sånna här ämnen finns i något vi ska kalla "mat"?

Tangotime
0

#27 Jag håller med dig helt och fullt! Det ÄR en galenskap. Men det är svårt för oss vanliga "svenssons" att göra något åt alla konstiga ämnen som faktiskt är tillåtna i livsmedel. Min lilla kunskap om detta håller mig borta från alla sorters Light produker och produkter med aspartam OM jag vet att det finns där i. Men jag har varken kunskap eller tid att stå i affären och lusläsa förpackningar och veta vad jag ska köpa och vad jag bör undvika, tyvärr.

Min tanke med det hela är också att en hund äter mindre mängder än vi människor och lever dessutom mycket kortare tid än vi. Så i min värld borde dessa saker vara mycket skadligare för oss än för våra hundar då vi utsätts för alla kemikalier under så pass mycket längre tid än dom. Som vi hinner kanske utveckla fler sjukdommar längre fram men jag tror faktiskt inte att jag förkortar mina hundars liv med ett helt år för att jag tränar med onyttigheter. Men som sagt, jag håller med om att vi stoppar i oss alldeles för mycket skit i onödan!

Gerbilflicka
0

Ja, det har du också rätt i! Hundarna kommer nog undan med mer eftersom de inte lever lika länge.

Man kan klaga, skapa debatt och ifrågasätta vad man stoppar i sig. Min förhoppning är att vi ska kunna gå mot ett mer hälsosamt samhälle där det inte ska finnas något som heter "ekologiskt" och "fritt från onaturliga smakämnen"… sånt borde vara en självklarhet, inte någon extra lyx.

Tangotime
0

#29 Kan bara hålla med!

Men jag har länge funderat på det här med att äta så nyttigt som möjligt. Har man sett Anna Skipper blir man ju lätt nojjig Förvånad Så jag gick till en dietist för att få lite mer kött på benen. Men det fick jag inte! Jag berättade vad jag var ute efter och hon dissade det TOTALT! Snacka om att bli sågad! Hon tyckte gott att man kunde äta "Mamma scans köttbullar" osv "så länge man varierar sin kost med annat också"… Jag frågade om hon tyckte att det var bra mat och då svarar hon att all mat är bra mat. Så länge man inte äter samma mat varje dag. Obestämd Hon ver precis ny utbildad så hon borde ju verkligen kunna det där. Så jag gick därifrån mer förvirrad än vad jag var när jag kom dit…

Kan inte på stå att jag höll med henne och aldrig en chans att jag skulle äta "Mamma scans"!!! Rynkar på näsan

tsset
0

Tänker börja med att säga att man läser vad man själv vill läsa - rent sådär behöver ju inte mjukost betyda "köpt mjukost på tub med massa skit i" - det kan lika gärna vara egengjord ost, kanske också med så lite laktos i som möjligt eller en laktosfri version av ost (om man nu kan räkna det till ost men det är  vad det kallas…)Flört

För det andra så är "mjukostmedoden" något Procanis har valt själv att kalla det jag beskrev i en tidigare tråd. Själv skulle jag varken kalla det för metod (det har nämligen inget med träning att göra) eller för mjukost då det inte är mjukosten i sig som gör det. Då har man missförstått det hela totalt!

I den berörda tråden tog jag upp mjukost som ett alternativ bland flera "mjuka belöningar på tub", ja. Mjuka saker klibbar ju fast sig och tub underlättar för föraren. Om man sedan köper sin ost i affären, tillverkar egen, köper leverpastej på tub eller blandar ihop köttfärs med något annat smarrigt och trycker ned i en tom tub känner jag är upp till ägaren själv. Man kan försöka få folk att förstå att det inte är nyttigt för hunden att äta allt vi äter (och inte för oss heller) men i slutändan är det ägaren som står där och ansvarar själv för sitt eget val. Det finns ju allt möjligt skit i vanligt torrfoder också, och hur mycket man än pumpar för det nyttigaste alternativen så… folk väljer ju (tyvärr) själva.

Kan som en "liten" parantes nämna att jag är en snål jävel, och har noga lärt andra att vara det också. I början kan hunden få munnen "full" men så snart den förstår principen räcker det med att trycka fram så att osten/whatever precis når ut och sen får hunden slicka bäst den vill. Den får ju alltid ut lite(normalt blir det ett hål inåt, dom suger ut det på nåt sätt…)!
Kan ha en och samma tub i en evighet men brukar begränsa det till ett par veckor beroende på hur den har behandlats. Men det har bara med innehållets fräsch att göra! Sååå… än har inte någon av mina hundar fått i sig totalt en hel tub än, och då har jag kört med tub länge!
Även grannens tik, som nu gått från total ilska till att glatt vifta på svansen när hon ser andra hundar, har inte fått mer än så! Och nu är hon helt klart redo för steg två - jobbas med rent träningsmässigt då hon är kontaktbar nu. Minde än 275g mjukost och hon är "botad"(och behöver alltså inte sin mjukost längre)! Och det lilla tror jag faktiskt hundarna klarar av på en livstid…(?)

ProCanis
0

tsset, vissa hundar tål ju inte laktos rent ut av och blir dåliga i magen eller liknande direkt..

Men är det en sån hund som brukar tåla äta det mesta och det inte är man märker av av att den äter mjukost, och man brukar mortionera hunden regelbundet med spin och lek o långa promenader eller hur man nu väljer o mortionera hunden på.. Ja då är det ju inge problem…!!

MAN SKA INTE HÅLLA PÅ OCH DALTA MED ALLT, tillsattserna i mjukosten är inte hälsofarliga så länge som man inte BARA äter mukost hela dagarna och 20 tubar om dagen :-) och samma lär nog gälla hundar..
Man ska inte få hunden att missbruka mjukost, men inte behöver man oroa sig för för att det är någon fara om hunden äter lite mjukost under träning heller :-)

[Liinda]
0

off topic?

ProCanis
0

Liinda, haha bara liite ;>

[hyperiion]
0

EmmaJo du säger att de enda du tycker låter någorlunda okej i baconosten är dom 7 % bacon. Bacon innehåller grymt mycket salt som är direkt farligt för hunden. Så det är inte heller något vidare…

attvaraellerintevara
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du ska klappa på dammsugaren och säga så fin du är och då blir din hund nyfiken… synd att jag inte såg detta förra året,kanske du läser detta nu…. Vår hund skäller inte alls på damsugaren efter vi gjort så här,hon flyttar sig knappt längre när vi kommer med den och jag har också fått dammsuga pälsen på henne med den svaga inställningen på på dammsugaren… Lycka till!  AstridBirgitta.

PS detta rådet fick vi när vi en gång i tiden gick på lydnadskurs i Gråbo utanför Göteborg och detta har vi hållit på med alla ggr, vi skaffat hund och klappandet på dammsugaren hjälper faktiskt,",fin fin hund".. och det blev en "finfin hund till slut "av dammsugaren  vi har haft 6 st hundar…som till slut anammat dammsugaren på detta viset   Ds.""

detblir
0

"Så fort hon brjar skälla så matar du henne med mjukost från tub! varje gång!"

Som flera redan sagt.., belöna inte hunden vid ett felaktigt beteende.

Korrigera hundens beteende genom att försöka få den att helt enkelt sitta ner lugn undertiden du damsugar/närmar dig damsugaren.

Ju tidigare du "timar" korrigeringen, desto mindre intensitet behövs det.

Min hund var lika dan när jag fick honom. Idag när jag tar av munstycket kommer han fram till min, sätter sig ner och låter sig damsugas den roliga krabaten.

Om du är lugn och självsäker så tar en sådan rehabilitering inte många minuter!  Du kan förståss ge positiv förstärkning när det beteende du vill ha börjar visa sig, men det behöver inte vara en massa godis.., det räcker med att du sätter dig ner bredvid din hund, när den är lugn och har bra kontakt med dig, och bara kelar lite och säger "nu är du duktig", eller liknande. Exakt samma effekt för hunden som positiv förstärkning.

Lycka till:)

tsset
0

Det är skillnad på att belöna ett beteende och att klassiskt betinga. Själv skulle jag inte mata med mjukost när hunden börjat skälla då det blir belönande av beteende,som jag också skrivit längre upp, (om det nu slår igenom hundens rädsla), men kan utan problem trycka i hunden vad som som är gott när den ser något den annars skäller på eller gör utfall mot av rädsla, aggression osv. Eller springer ifrån, min barnrädda är tränad så. Gottgott när man ser barn oavsett vad han gör (han har inte blivit rädd då jag hållt rätt avstånd för att undvika överlevnadsinstinkten som nästan ingenting bryter igenom, men det är sak samma om han sitter, piper, står, går fram eller doftar i backen). Och samma sak för grannens aggressiva nämnd längre upp - och hon viftar glatt på svansen idag när hundar är uppe i rumpan på henne!

Att sen säga att kel har samma effekt som massa godis är rent blaha. Vi Kan aldrig någonsin bestämma vad våra hundar ser som positiv förstärkning och därför kan vi inte säga att "det räcker med". För somliga hundar är kel det värsta som finns och istället för att vi belönar hunden(vår mening) så straffar vi den(hundens upplevelse).

Dessutom ÄR kel och "nu är du duktig" positiv förstärkning om hunden upplever det som en belöning. Gör hunden om det(eller gör det oftare)? Belöning. Gör hunden inte om det(eller gör det mer sällan)? Straff. Eller så är det neutralt och sak samma.

Gerbilflicka
0

#35 Japp - onyttigt som tusan menändå det nyttigaste för en hund om man kollar ingredienserna i mjukost…

Men nog tjatat om mjukost! Flört