Utställning med Border collie??
Finns det officiella utställningar som en Border collie kan vara med på, tänkte mest på att dom går ju under vallandehund just precis som en Old eng. sheepdog.. tänkte mest på att dom är ju mer avlad för att valla och inte lallarunt i utställningsringen.. nån som vet hur det ligger till..??
Har pratat med några men dom flesta säger olika, 2 av 4 säger att dom går under "vallandehundar" men dom andra 2 säger att dom inte kan ställas ut..
Jag och goya på bild :)
De tillhör grupp 1, vall ch boskapshundar. Men BC:n kan inte ställas ut i Sverige pga att den endast avlas efter arbetande meriter. Och så hoppas jag att det förblir!

#1 Håller fullständigt med! Finns alldeles för många som enbart avlar på bra utställningshundar och skiter i hur bra de är på att göra det de ska göra!
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Stop här nu - en BC kan visst ställas ut Svergie. Men dock endast på Internationella utställningar. Vill man kika på BC i utsällningsringen så är det bara att bege sig till HUND 2010 under söndagen, domaren är från England.
En utställnings-BC ser väl dock inte riktigt likadan ut som den arbetande delen av rasen. De är väl avlade ungefär som utställningshundar brukar bli, fyrkantiga och kompakta med stor fluffig päls. I mina ögon inte snyggt…
För övrigt så håller jag med #1 och #2
#3 det är rätt, INT utställning fungerar ju.. När jag skrev "i Sverige", menade
jag förstås svensk, officiell utställning. Tack för att du förtydligade :)

#4 Haha, ja ibland får man inte med allt i sina inlägg = )
Internationella utställningar.. är det inofficiella eller officiella, eller kan det vara både och eller visevärsa?? 
behöver damma av minnet lite ;)
och vart i landet finns den utställningen som du nämner i inlägg #3?

Internationella utställningar är oficiella.
HUND 2010 är den stora avslutande utställningen i Stockholm, brukar kallas för Stora Stockholm också tror jag. Den äger rum den 18-19 December. Bara att klicka in på skk.se så hittar du mer info = )
okey :) till stockholm kan jag nog inte ta mig till då jag bor alldeles intill norska gränsen, runt årjängs trakten ;)
"utställningsBC'n" vinns det någon kennel som har hemsida så man kan se bilder på dem? vill se hur dom ser ut och jämnföra med den arbetande BC'n

Eftersom BC kan se ut hur som helst så finns det även arbetande BC som passar in i mallen för hur en utställningshund ska se ut, även fast de är avlade på arbetslinjer och inte på utställningslinjer. Huruvida det finns kennlar i Sverige som avlar på just utställningstypen vet jag inte, men den allmänna åsikten här i landet är att en BC inte hör hemma i ringen utan i fårhagen, så skulle inte tro att det finns särdeles många uppfödare som pysslar med utställning. Dessutom så får ju valparna inte reggas om inte föräldrarna har tagit vallhundprov, och då räknas ju valparna som blandras… vilket ju inte fungerar ihop med utställning.
Men i England har jag förstått det som att det är mer utbrett med utställning även för BC. Så vill du se den varianten av rasen så klicka dig vidare in på Engelska kennlar.
ok :) har googlat runt lite och det finns hittils ingen notis om att dom har visat på utställning. men någon BC måste bli den första ;)

På stora stockholm (mundmässan) så ställs BC