Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4135 ggr
SofiaBlomberg
0

Vilken ras passar mormor?

Min mormor (63 år) är sugen på en hund.

Just nu har hon en basset som har kommit sig till åren.

Hon bor i ett stort hus på landet + en stor gård.

Ingen hundgård , så hunden får alltid springa lös alternativt sitta fast utanför dörren i en lång kedja som räcker runt hela huset ;P , vilket händer sällan då denna hund aldrig rymmer.

Men mormor skulle vilja skaffa en till hund innan lilla Allis lämnar oss.

Vilken hundras skulle passa bra till henne ?

Hon är sugen på en rhodesian ridgeback , men jag tror det är en för krävande hund för henne.

Skulle en airedaleterrier passa? Hon har haft en sådan förut för många herrans år sedan.

Hon vill nämligen ha en lite större hund .

Tack på förhand.

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

Mischa
0

Är det en ren sällskapshund hon vill ha?

vilken typ av päls och vilken typ av mentalitet söker hon?

≧◔◡◔≦

[Forest]
0

Tycker lite det är upp till din mormor o välja hunden hon vill ha eftersom det är hennes hund sen. Är hon aktiv person? För 63år är ingen driekt hög ålder anser jag iaf :)

SofiaBlomberg
0

Hon ville ha lite hjälp ^^

Men i stort sett vill hon ha en lugnt hund , lite päls gör inget då jag klipper mycket och mormor är pigg och gillar att borsta sina djur =)

Mormor är väldigt aktiv och är för det mesta hemma , hon jobbar nog bara 4 timmar per dag 2-3 dagar i veckan, sen har hon så mycket andra lantbruksdjur så hon är alltid hemma.

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

[Forest]
0

3 Jo jag förstår att hon kan tänkas ha lite tips på raser en sak man kan göra är att ta en bok om olika raser o sitta i lugn o ro läsa o titta igenom. Det låter som att hon bor bra och att en hund kommer få ett bra hem.

Magdalenaa
0

Okej, kanske Pudel ? :)
Finns ju i några storlekar, toy,dvärg,mellan, stor.
Själv har vi en dvärg och stor :)

[Empisen]
0

Airedaleterrier är nog inte så lugn, så det kanske inte är rätt ras :)
Men storpudel tycker jag isåfall.. Om hon vill ha en stor hund är det nog en passande ras. Den behöver pälsvård, men orkar hon med det så :)
Sen behöver den aktiveras som alla andra hundraser och motioneras Glad

EternalWinter
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en airdale hon är hur mysig som helst min farmor som är 86 har hand om henne ibland utan problem, hon är rätt lugn men det beror ju såklart på hundens personlighet. Vi har våran vovve lös på trädgården vi bor med i ett hus på landet och hon älskar att kunna springa runt på gården och i skogen.

så ja, stort hus på landet är helt perfekt för en airdale.

Jag tycker airdalen är en relativt lättlärd hund det gäller bara att vara mer tjockskallig än honFlört

Pälsen är ju inte alltid den lättaste men regelbunden borstning och trimmning 2ggr per år så är dom så himla fina!

En lagom hund som inte kräver allt för mycket men som hänger med på det mesta utan protest!

Slänger upp en bild på min vovve, lycka till! =)

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Mischa
0

Jag tänker njuffe.

≧◔◡◔≦

Magdalenaa
0

Om man inte gillar den stora pälsvården på en Pudel kan man klippa den eller raka den :) Så man får den pälsen som man vet att man klarar av :D

Nikkis
0

RR är väldigt Stora hundar faktiskt, närmare 70 cm i manken både tikar och hanar.
Sedan så är inte rasen känd för sin stabila mentaliet.. Många har extremt stor könsdrift, skotträdsla och allmänt lite "Hej kom och hjälp mig".

Nu har du inte gett en så värst bra beskrivning av vad din mormor verkligen Vill ha, orkar med osv.

Men för att ge några tips sådär på rak ärm så blir det nog följande;

Dv/mellan schnauzer, Pincher, njuffe/leon, Dalmatiner, D/S gårdshund, Alla raser ur grupp 9. FLabbe-utställningstypen, någon lättare spets?

[Liiillap]
0

Jag skulle säga Golden eller någon annan liknande ras :)

gotlandsruss
0

jag skulle rekomendera golden! väldigt vänlig hund