Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5652 ggr
vilsenkattunge
0

Har letat överallt!

Hej!

Jag är en tjej på 17 år och mina föräldrar ska skilja sig. Min mamma ska ta med sig våran Weimaraner, men min hund som är en Australian Shepherd på lite mer än 1 år ska stanna hos pappa. Min hund brukar följa med min pappa när han åker iväg på arbeten och annat medans jag bor på skolan. Jag kommer hem under helgerna och är då väldigt aktiv med hundarna. Men pappa brukar släppa min hund på ängen medans jag är borta.

Men jag och min pappa funderar på att köpa en hund till som sällskap till min hund. Så jag skulle behöva hjälp och hitta en hundras som passar oss. Jag har letat överallt och hittar inte den där perfekta hundrasen!

Vi är ute efter en lagom stor hund (ungefär som en Australian Shepherd) som man inte behöver trimma mer än lite öron- och tassklipp, lagom aktiv (min hund har lite för mkt energi och det kan vara frustrerande ibland), sen vill jag gärna träna och kanske tävla agility, lydnad och utställning. Om det passar hunden är jag också intresserad av vilt- och bruksspår.

Behöver verkligen hjälp! Tack på förhand!

SaraC
0

Sheltie kanske kan vara något?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ProCanis
0

#1 SaraC är gu galen :-)
haha..

nämen en Bordercollie passar väl bra? Ring runt och besök lite olika uppfödare bara, det finns bordrcollie som är ganska krävande och sen finns ju dom som är lugnare och kanske mer passande för dig..

SaraC
0

#2 Öh… Nej, det skulle jag väl inte påstå, vad menar du med det? Obestämd

Hon skriver att deras Aussie är lite för mycket för dem ibland och att hon vill ha en lagom aktiv hund och hon skriver inget om att de planerar att valla, så BC låter inte alls som något bra alternativ.

Sophie&Segra
0

#2 Men herregud, förlåt men vad tänkte du med nu?
Om en Aussie är för mycket, som är LUGN jämnfört med en Border Collie, vad i hela fridens namn ska hon då med en Border Collie till?

Jag själv har en Border Collie, och det är INTE en hund för den som inte vill aktiverat sin hund fysiskt OCH mentalt dagligen!

Nej, jag håller med SaraC en Sheltie tror jag passar ypperligt :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

ProCanis
0

Som sagt så finns det dom som är väldig krävande och dom som är mer passande för sällskap också :-)

Men nu kom jag o tänka på en sak, TS borde först besöka hundstallarna som finns och se vad det finns för alternativ där först..

Eller en aktiv hund, varför inte en sån där Svensk/dansk gårdshund =) Dom är hemskt roliga också =)

Sophie&Segra
0

Tycker då att man inte ska STÖDJA avlandet av så kallade 'Sällskaps Border Collie' då det är en renavlad arbetshund, avlad för att jobba fysiskt och mentalt timmar i sträck!

SaraC
0

#5 Då är det inte rastypiska hundar, ingen avel jag skulle rekommendera att man stödjer.

SaraC
0

#6 Haha, det blev samma tänk där på samma gång Flört

Sophie&Segra
0

#8 Ja, när det kommer till sånt kan jag inte låta bli att reagera. Blir lika förbannad varje gång folk yttrar sig om att Border Collie / liknande raser lämpar sig till sällskap. Rent bullshit om ni frågar mig!

Border Collie - Brains before beaut!
Det tycker jag säger rätt mycket! :)

ProCanis
0

Okej :-) ja jag får t aoch respektea det ni säger, det lter ändå ganska vettigt..

men Svenskdansk gårdshund är bra i allafall!

Sophie&Segra
0

# Ja, vettigt är det (a)

Dansk Svensk gårdshund * är en jättetrevlig hundras som inte kräver allt för mycket, men ändå är riktigt trevlig! :)

fia-mia
0

Vill bara påpeka att man inte ska köpa en hund enbart för sällskap till den andra. När man är borta sover de i alla fall

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

SofieBroden
0

håller med inlägg nummer 12. flocken (du och din pappa) är tillräcligt med sällskap. men visst kan du skaffa en hund till. de har kul när de leker på hundars vis. kan ocså tipsa om en sheltie. ställer upp på allt, kan ligga och mysa en dag om man vill det och behöver inte mer pälsvård än din aussi. snälla köp ingen border collie. gar sett för många sådana hundar som inte mår bra. de ska helst jobba och då menar jag jobba många timmar om dagen både mentalt och fysiskt. och det är ingen egenskap man ska avla bort. vill mn ha mindre valliga hundar får man välja en annan ras.

ProCanis
0

Varför ska man inte avla bort det då anser ni? Vad är det för fel på det?

Hunden mår väl inge dåligt av det?

SofieBroden
0

en border collie är en sån fantastisk hundras till det den ska användas till. rasen har framtagits för att vara som den är idag. det är för många arbetande raser/bruksraser som mer och mer blir uställningsraser. och detta tycker jag är synd när det finns ca 300 raser att välja mellan. varför då börja ändra en befintlig ras och dess standrad när det finns andra raser som har de egenskaper man vill ha?

Sophie&Segra
0

#14 citerar dig själv är du galen?

En hund som är AVLAD för att valla, mår rent av DÅLIGT av att inte göra det. (så viadre den inte får annan tillräcklig stimulans)

Det är som att säga att du ska köpa en Älghund för att ha som familjehund, i en familj som inte är det minsta intresserad av jakt! Samma parallel.

Nej herregud, hur tänker du människa?

Tror du tex Schäfern inte mår dåligt av o gå med ändan i marken och inte kunna utföra uppgifter som dom är AVLADE (förtydligar det för dig; födda för att göra) utan extrem smärta och obehag. Bara för vi människor är så fruktansvärt egoistiska. Vill man inte valla, köp inte en vall hund. Vill man inte jaga, köp inte en jakthund, vill man inte träna bruks i alla dess förmer, köp inte en brukshund. Simple as that!

Catnap
0

#14 Man ska inte avla bort det föär då har du plötsligt en blandras hund. Du får nämligen bara registerar avkommor efter hundar med godkänt vallprov.

Borde collien är i princip den enda hundrasen som avlas enbart för arbete och utställningmeriterna är oväsentliga. Det är en arbetande hund. Finns ju redan otaliga andra hundraser som är avlade för sällskap så någon ras borde man kunna hitta som passar en själv sitäller för att modifiera och förstöra en befintlig ras som fyller ett syfte i samhället.

Vad ska man med en vallhund till som inte duger till att avla? Om en sådan individ dyker upp så fine, men att medvetet avla på odugliga hundar är ju helt absurt

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

ProCanis
0

Ja men om man avlar bort på vallning så mår hunden ju bra av det om den ska användas till annat som sällskap?

Ungefär som att man avlar bort kamp hos kampraser eller skällight hos skälliga raser eller avlar bort jakt hos vissa raser..

Och oftast finns det ju olika varianter av en ras, finns pParsonjackrussel tillexempel som är mest till för o jaga med och sen finns andra arter av jackrussel som går bra till annat.osv…

Sophie&Segra
0

Tänker nog inte ens uttala mig mer om mina åsikter kring detta då det förmodligen kommer bli väldigt otrevligt här!

Kan för mitt liv inte förstå hur du tänker ProCanis.. Jisus säger jag bara.

Catnap
0

#14 Men border collin är ju en ras för folk som har djur och behöver hjälp i arbetet med dem. Den avlas ju för ett specifikt syfte och det finns många med behovet av den hunden. Varför ska man då avla bort det? Visst hunden kansdke inte mår bra om man aktivt avlar bort anlagen, men varför vill man det? Varför ska man ändra syftetet på en ras menar du?

Dessutom kan aldrig border collin delar upp i en oduyglig sällskapsvariant och en arbetsduglig variant, som tidigare sagt, då både föräldrarna måste klara ett vallprov för att man ska få registrera avkommorna. Och tur är väl det! På så sätt kommer rasen att bevaras. De som inte duger till får väl bli avelsmaterial för blocket där man kan köpa sig en arbetande ras som leksak

//Angelica

ProCanis
0

Nej jag tänker inte alls jag försöker snarare förstå vad ni menar med att inte avla bort, varför inte =)

ProCanis
0

Jag försöker ta hjälp av er att förstå

Catnap
0

Okej. Tänkte bara för att du tipsade om att TS skulle skaffa border collie. Lite vansligt att rekomenderar raser man inte vet något om i så fall. Border collin är en hund som bör får arbeta med det den är avlad för. Min "egen" ras golden är uppdelad i olika varianter, och det finner jag personligen sorgligt.

//Angelica

emma93
0

Jag kom att tänka på Collie, utan att vara jätteinsatt i rasen. Den finns ju både i korthårig och långhårig variant och brukar ju vara pigga på de aktiviteter som TS nämner att hon vill göra med hunden. Jag har haft både Aussies och Shelties, och de gick också finfint ihop.

/emma93

Sophie&Segra
0

#21 Okej, då ska jag försöka förklara hur jag tänker!

Börjar med att fråga dig om du har hund? I så fall vilken ras? Varför valde du just den rasen?

ProCanis
0

JAG VET ATT EN RAS SKA ARBETA MED DET DEN ÄR AVLAD FÖR

MEN VARFÖR SKA MAN INTE AVLA BORT VISA EGENSKAPER HOS RASEN?!

3e gången jag frågar samma sak :-)

Sophie&Segra
0

Ja men då frågar jag tillbaka, VARFÖR ska man avla bort vallet hos en vallhund? Jakten hos en jakthund osv?

När det FINNS hunar som INTE är avlade för vall, jakt mm.

ProCanis
0

Finns ju människor som tycker om rasen för dess andra egenskaper..Intelligens, snabbhet, kreativitet, utseende vad vet jag..

man har avlat bort huvudegenskaperna hos andra hundraser, så varför inte hos bordercollie?

Catnap
0

#26 Om man avlar bort vallegenskapen så är ju rasen inte användbar längre. Förklara istället varför du tycker att man ska avla bort den grunläggande geenskapen som gör rasen till vad den är. det är ju inte så att man fokuserar på att förbättre tex hd statetisk genom att avla på vissa individer för att förbättra rasen. Det du talar om är ju som att göra om rasen helt till en helt annan ras.

//Angelica

Sophie&Segra
0

man har avlat bort huvudegenskaperna hos andra hundraser

Ja, och vad är det som säger att det är så bra?

Håller med #29 är väldigt intresserad av att höra VARFÖR du anser att man ska avla bort vallet hos en vallhund?

ProCanis
0

Man har avlat bort vallegenskaperna hos rottisar utan problem?

Även chäfer..

Sophie&Segra
0

HAHAHAH Menar du allvar?

Rätta mig om jag har fel, men sist jag kollade så är Rottweiler INTE en VALLHUND!

Ja, och vem säger att dagens Schäfrar mår bra?

Fick fortfarande inte svar på min fråga!

är väldigt intresserad av att höra VARFÖR du anser att man ska avla bort vallet hos en vallhund?

inte bara att man gjort det hos andra raser 'utan problem'

tydligen så är det ju inte UTAN problem. det har ALDRIG (rätta mig nu gärna om jag har fel igen) funnits så många ostabila Rottweilers som det finns idag. Och det har ALDRIG funnits så många Schäfrar med höft/armbågs/ledproblem idag, just PGA vår nedavling av den ursprungliga rasstandarden för just dessa raser. Tycker du ska ta och läsa på lite om hundar innan du kommer och yttrar dig här om att man ska avla bort Vallet i en Border Collie!

Catnap
0

#31 Har schäfern någonsin varit en vallhund? Det är väl en herdehund? Just de egenskaperna har man kunnat använda till dagens bruksarbete. Schäfern är idag ingen sällskaphund utan en bruksras som kräver mental och fysisk aktivering. Den avlar för just arbete den med

//Angelica

Katti
0

Jag tänkte också spontant på sheltie. Men håller absolut med om att ni inte ska skaffa en hund som sällskap åt den första. En hund till ska ni skaffa för att ni, vill ha en hund till och har tid och råd med det. Och uppriktigt sagt låter det inte som om din pappa har tid med mer än din hund (och knappt det) i veckorna. Jag tror inte att han har tid med allt det innebär att ha valp. Även en ny vuxen hund kräver tid och engagemang för att komma in i er "flock" och era vanor.

ProCanis, vad ska alla som är beroende av en förstklassig vallhund i sitt dagliga arbete med får eller nötboskap göra när man har avlat bort vallningintresset och -anlagen ur rasen? Eller menar du att border collie, liksom så många andra raser, ska delas i två?

Sophie&Segra
0

Bra skrivet #34!

ProCanis
0

Ni läser ju inte vad jag skriver, jag sa inte att man ska avla bort vallning i hela rasen..Man kan ha olika typer av collie..Vilket det redan också finns..

Det finns lugna Collier som inte är så valliga av sig (även om dom har det i sig) och dom som är starkt avlade på vallning..

varför ska man INTE avla bort vallning hos rasen, fortfarande?

Rottisar har varit bland annat och varit boskapsraser förr.
och Chäferns sönderavling beror inte på att man har avlat bort vallningsinstingten begriper du väl, det beror på att man har avalat på utseende.
det finns Collier som också har höftproblem, och då för att man avlat på utseende och fel hundar.

Som jag sagt nu 2-3 gånger.. För att vissa vill ha andra egenskaper i komination till utseendet..tillexempel intelligens, kreativitet, smidighet, storlek osv..

Man har i alla år format hundarnas psyke och mentalitet efter vad som passar människan..Så det finns väl ingen anledning att inte avla fram en Collie som inte vallar..=)

Sophie&Segra
0

VARFÖR fortfarande avla fram Border Collie osm inte vallar, när det finns hundraser som har liknande mentala egenskaper som en Border Collie har men utan vall?

Det är ju fullkomligt ologiskt det du säger och påstår!

ProCanis
0

LÄS MÄNNISKA LÄS -->>> För att vissa vill ha andra egenskaper i komination till utseendet..tillexempel intelligens, kreativitet, smidighet, storlek osv.. <<<-----

;-D

Ska jag skriva igen?

Sophie&Segra
0

Ja, men Border Colliens HUVUDSAKLIGA egenskap är VALL! Därför verkar det HELT absurt att avla bort den för att man vill ha en söt intelligent hund?

ProCanis
0

Ahaaa…ja okej då förstår jag vad du menar :-)

men behöver ju inte vara absurt, bara olika åsikter liksom..

Så länge som hunden inte mår dåligt av det så är det ju egentligen inge fel ju..

Resultatet kanske skulel bli attd et blev till en ny ras..En ras som ser ut som Collie men egentligen är en egen ras, om du förstår hur jag menar..

Sophie&Segra
0

Bra!

Förstår hur du resonerar. Men personligen tycker jag att det är helt fel. Men som sagt, tur att vi alla är olika.

Men du måste väl ändå hålla med om att en hund som är född för att valla, som inte får valla inte mår lika bra, som hunden som får valla?

Eller att tex en Pointer i en vanilg Svensson familj inte mår lika bra som en Pointer i en familj är det jagas konenuerligt (stavning?)? osv.

ProCanis
0

Nejnej självfallet ungefär som jackrussel som inte får jobba det är idiotiskt..
ch det är  det emst klassiska exemplet upplever jag barnfamiljer eller tanter som släpar runt med en jackrussel som gör världens utfall mot andra hundar..

Sophie&Segra
0

#42 Ja det är lika idiotiskt det.

Jag köpte själv en Jack Russell som första hund (alltså egenägda) min familj har haft kennel på Finsk Lapphund, Samojed Husky osv. Så jag var väl insatt i hunderiet.

Visste väl inte riktigt helt vad jag gav mig in på med en Jack Russell. Och DET blev jag varse om när han fick sina raseriutbrott hoppade upp och bet mig i ansiktet osv. Men efter mycket påläsning och egenstuderande så blev det hund av den lilla krabaten också!

Det är väl just därför jag brinner lite för just det ämnet. Eftersom jag själv gjort misstaget som många idag gör, MEN insett det i tid och vänt på hela situationen och ur det har det kommit OTROLIGT trevliga hundar! :)

Katti
0

Men bordercolliens intelligens och snabbtänkthet hänger ihop med vallningsanlaget. Så vill du ha en som inte vallar så tappar du det andra som är attraktivt också.

Nu har du börjat skriva collie och då kan man ju tänka som så att collie ju är en ras som har samma bakgrund som BC, men där man sedan länge har avlat på utseende, mer päls o s v och inte vallningsanlag. Så varianten du efterfrågar finns redan (och är inte lika "intelligent" och snabbtänkt, men heller inte lika krävande som den arbetande rasen bordercollie).

ProCanis
0

43 var det en jackrussel som bet dig i ansiktet eller?

Katti Aha:)

Sophie&Segra
0

Haha japp, det var det. Min Jack Russell, Nikko.

Dock fanns det en underliggande orsak till hans beteene som gjorde att vi blev tvunga att ta bort honom när han var endast 1½ år.
Nämligne Demodex & Kronisk Atopisk Dermatit.
Så hans beteende grundades i smärta helt enkelt. Men det var inget varken vi eller veterinärerna vi gick hos kunde fundera ut, tyvärr.

Rafflan
0

#33 citat från Svenska schäfer klubben:

"Från början hölls Schäferhund som vakthund för bostäder och lösdrivande boskap av olika slag, men under de senaste århundradena blev den alltmer en vallande hund för får, en så kallad herdehund, och det är också därigenom den fått sitt namn"

Citerat från Svenska Rottwiler klubben

"Dess ursprung går tillbaka till romartiden då de användes som vakt- och boskapshundar

Boskapshundar= valla nöt å liknanade.

#45 förstår ditt tänk, om vi nu har en arbetande och en utställnigns variant av dem flesta raser, varför inte kunna ha det av border collie? man lyckade ju med många andra arbetande raser. Dock har många sjukdoms problem, så det e ju nåt man kan se till inte händer med BC:n

Jag har själv en golden reteriver, utställnings typen, en apporterande ras, han är totalt ur tråkig, han vill inte göra nåt och 0 fart i honom, det + dåliga höfterna (han som individ) gör han till den sämsta tränings hunden man kan tänka sig, men den underbaraste familje och sällskaps hunden.

Och vi har roat oss mest med trick träning å långa promenader ;)

Skulle aldrig köpa en sån hund för träning å tävling, men vill man ha en lätt aktiv sällskaps hund är han perfekt ;)

ProCanis
0

haha :-) en tråkig golden,vad roligt det lät å något sätt..

Rafflan
0

#48 ja han är tråkig om man vill träna mycket å tävla, speciellt om man vill ha en apporterande hund ;)

Linnea
0

Har också en utställninhsgolden men det var inte meningen.. det bara blev så. Om jag skaffar golden igen (vilket jag säkert gör) så blir det jaktvarianten. Helt enkelt för att jag anser att man inte ska avla bort egenskaper som är så viktiga och utmärkande för rasen. Då kan man avla fram en ny ras ist. Utställningsgolden ser ju inte ens ut som jaktgolden…Varför förstöra nåt som är bra? Hellre då att man delar rasen så att utställningsvarianten blir en egen ras. För hur mycket golden retriever är där egentligen i en utställnignsgolden idag? Det samma gäller labbe och många andra raser.

Skynda långsamt så går det fortare.

Rafflan
0

#50 Vissa avlar enligt ras standraden(utställning) och vissa enligt hur bra dem är på att utföra sitt arbete(arbets hund), då blir 2 gruppper ;)

Men håller helt med att dem ser totalt olika ut.

Vattnadal
0

#51 Tittar man på standarden på en arbetande ras, så är den skriven baserat på hur kroppen ska vara byggd för att klara av det arbete rasen ska klara av. Sen tolkas standarden olika av folk, vissa tolkar kraftigt byggd som väl musklad och inte spetig, medan utställningsfolk och många domare tolkar det som 5 kg övervikt på golden. Huskyn är oxå uppdelad i arbetande (som finns sprinttypad och långdistanstypad) samt showtypad. Man får välja domare som går på funktion om man ska ställa sina siberian husky, inte såna som gillar fluffiga vänstervarvare.

Uppdelning är egentligen inte alls bra. Ofta blird et så att utställningsvarianten blir för extrem så att den egentligen inte följer standarden, och på ex golden gör inte jaktvarianten det heller, för den blir för extrem åt sitt håll.

Sen måste jag bara få lägga till om att skaffa en till hund. Självklart ska man bara ha 2 hundar om man har den tiden och de pengarna. Men för hundens del kan vi aldrig vara en annan hund. De behöver sällskap av andra hundar. Gärna i sin familj, men annars i sekundärgrupp (granne, syskon ed med hund) som de får träffa dagligen och umgås med. Jag kommer aldrig mer att ha bara en hund. Mycket för min egen skull, att ha en kvar när den äldre går bort. Men mest för att de mår så otroligt bra av att leva naturligt i samspel med en annan hund. Kika gärna lite på berikning, främst Socialt samspel.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Rafflan
0

#52 hur ska schäfern kunna utföra sitt jobb med dem höfterna den har i utställning världen.

Catnap
0

#53 Vad jag har hört av de som har bruksschäfer är att höfterna faktyikst är detsamam inom bruks och showtypen, och att det faktikst inte finns belägg för att showtypen har sämre höfter. Men det är sämre konstruerade att utföra arbete, absolut

//Angelica

SaraC
0

Det kan väl också vara värt att minnas att alla hundar vi människor från början höll oss med fungerade som lite allt möjligt. De jagade, vaktade oss och våra hem, vaktade och vallade boskap, drog och bar och så vidare. Sedan har olika typer av hundar under århundranden specialiserats för olika ändamål, medan en del fortsatt fungerat mer eller mindre som "allt-i-allo".

Jämthunden till exempel, som väl så gott som uteslutande används som jakthund idag, fungerade en gång i tiden också som bland annat vall- och slädhund. Det är nog ingen som propsar på att man ska valla eller dra med sin jämte idag, men de flesta tycker nog att man ska jaga med den. Så att gå tillbaka och titta på vad alla raser använts till från början blir rätt ohållbart eftersom de flesta haft väldigt varierande uppgifter från början.

Jag tycker inte att man kan jämföra med raser som använts till kamp. Där är ju alternativet i så fall att sluta föda upp rasen alls och låta den dö ut. Varför dela upp raser och försöka avla bort deras egenskaper? Om jag promt vill ha en border collie, varför kan inte jag då anpassa mig efter hunden jag vill ha? Vad har jag för rätt att förstöra en ras? Om jag inte orkar eller kan erbjuda en hund vad den behöver är det inte mer logiskt att jag då letar efter en annan hund istället? Det finns drygt 300 hundraser i Sverige, samt några hundra till i världen. Kan man inte hitta en ras som passar bland alla dessa, utan att försöka förändra den, bör man nog ta sig en funderare över vad man egentligen vill med sitt hundköp…

#47 Nej, boskapshund är inte detsamma som vallhund. En boskapshund kan lika väl vara en hund som vaktar boskap exempelvis.

ProCanis
0

En avel stör kanske rasen men inte hunden och så läng ehunden is ig inte far illa elle rmår dåligt av det så finns det inget som hindrar en från att avla fram en ny ras eller avla bort eller avla ner vissa egenskaper

ProCanis
0

ngefär som att det finns olika golden, jaktgolden och sällskapsgolden..
Wippet och rayhound..

Det är bätttre att det finns olika typer av en ras.. För då kan dom som är så illa tvugna att tillexempel skaffa en bordercollie för dom tycker om utssendet välja den variant av bordercollie som är avlad till att vara mer en lugn inte lika krävande sällskapscollie..

Katti
0

"För då kan dom som är så illa tvugna att tillexempel skaffa en bordercollie för dom tycker om utssendet"…

Hahaha, då är jag så illa tvungen att skaffa hundar av minst 20 olika raser pronto! Undrar vad min omgivning kommer att tycka om det Flört.

Nu ska vi se… en terv, en mittelspitz, en pyreneisk vallhund face race, en BC, en miniaussie, en tollare, en gordonsetter, en aussie, en sheltie, en japansk spets, en kooikerhondje, en lapsk vallhund, en kleinspitz, en kelpie, en isländsk fårhund, en papillon, en toypudel…

Sophie&Segra
0

Ja, men då är vi två då.. Jisses vad hundar det hade varit här hemma i sånna fall.. Om jag nu bara va tvungen att välja på utseendet! =D

ProCanis
0

Du förstod inte vad jag menade förken #58, vissa människor skaffar sånahär raser enbart föruteendet skull och kanske lite barndomsminnen från någon hund som just var en bordercollie och var bra, och tänker att det skulle bli samma sak om dom skaffade den rasen själv. och då om det finns olika typer av bordercollie tillexempel eller olika typer av jackrussel(vilet det finns) så eliminerar man risken att människan skaffar en hund som den inte klarar av och som människan sen får avliva…

FÖRSTÅR NI VAD JAG SKRIVER NU ELLER SKA JAG FÖRKLARA IGEN?!

Sophie&Segra
0

Så det menar du är lösningen? Att avla fram raser i raserna?

I mina öron finns det bara en sak som gäller. Utbildning, utbildning, utbildning! Hundförarkort är det som bör gälla, och vara lag på! Då sker inte sånna där fruktansvärda misstag som du nämner, om avlivning osv. Border vara olagligt att köpa hund utan att gå en hundägar kurs innan!

Katti
0

Jag förstod nog, men jag håller inte med! Så om jag älskar utseendet på rottweiler, men vill ha en soffpotatis, så kan jag inleda ett projekt för att avla fram soff-rottisar? Som inte kräver mer än en sväng runt kvarteret och som inte skulle drömma om att säga något om en inkräktare kom in i mitt hus?

Det är varje blivande hundägares ansvar att ta reda på vad hundrasen man är intresserad av har för behov. Det är inte som att gå in i godisaffären och välja bland plockgodiset "Och så vill jag ha en liten vit, med en massa fluffig päls, men ingen pälsvård och den får inte fälla. Den ska bara skälla på söndagarna när svärmor kommer och den ska ge mig mina tofflor när jag kommer hem.".

Sophie&Segra
0

*skrattar högt för mig själv*

Rafflan
0

#62 jag tror #60 menar att man ska få en aktiv sällskaps hund.

Så du tycker man ska ta bort alla utställnings varianter?

ProCanis
0

#62 HAHAHAHA :-)

#61 Nejdå, jodå absolut utbildning är bästa lösning, självfallet, avel är ingen lösning på probelemet men det var en tanke på varför man KAN ha raser på raser.. Att det finns olika sorters BorderCollie…
Se så bra golden variater det finns :-) och inte är dom egentligen midre golden för det :-) bara lite mindre arbetande gener i sig..

Men på dig låter det ju nästan som att en bordercollie som inte har alla typska colliedrag är en Bordercollie =)En lugn bordercollie är ju fortfarande en bordercollie =) och en soff-rottis (haha så roligt namn Katti hittade på där) är ju fortfarande en Rottis..finns ju mängder med rottisar som inte ofta beter sig som en typisk rottis ska göra.. Om man ska se till en rottis, så ska dom ju bara stora mastodonter..Men jag har sett många "små" rottisar…

Och jag mår så illa av när jag hör folk säga att "han är för korta ben" eller "hon är för stor" eller "Hon har för små öron" och samtidigt pratar man om att dom är INDIVIDER och integritet och personlighet… Så jvla äckligt sätt att tänka egentligen.. Jag vet inte hur just du katti och tikaani tänker om era hundar men på min hund är det endast från andra som jag har hört att hon är för liten tillexempel eller såna grejjer… Vissa påpekar sånthär som att det är ett FEL på hunden för att den är för liten eller har för små öron eller fr stora tassar osv…
Men jag säger, så länge som hunden mår bra och inte far illa så är det inget fel att vara för liten eller ha för stora tassar eller ha ett stå-öra och ett slapp-öra…

Tikaani, men du kanske vill att dn hund ska se precus it som alla andra i Bordercollie-högen också? dom ska vara precis som det står i rasstandarden?

Sophie&Segra
0

Ja, alltså.. Folk påpekar nästan dagligen om att min Border Collie är för liten, att hon har felstående öron, ja listan kan göras lång.

Personligen, så skulle jag inte kunnat bry mig mindre om, om min hund liknar rasstandard eller inte. Min hund är till 100% avlad på sina förfäders psyke, då dom är.. Som tidigare sagt, RENA vallhundar. Som används som praktiskt hjälpmedel på gårdarna där dom bor och jobbar.

Ja, jag tycker personligen att man ska sluta avla efter show, utsällning, utseende osv. Då detta är den övervägande anledningen till våra hundars ohälsa i dagens läge.

Hur tror ni man tänkte för bara ett par hundra år sedan, inte sjuttsiken jag man då och tänkte på att Settern som användes för att förse familjen med mat hade för långa ben, för kort nosrygg o blablabla? Nej jag tycker att man ska gå tillbaka till back to basics.

Se till hundens ursprung och avla efter psyke, arbetsförmåga inom rasens syfte osv!

Sophie&Segra
0

Flikar in, liknar rasstandarden.. Då menar jag givetvis utseendemässigt!

ProCanis
0

"Ja, jag tycker personligen att man ska sluta avla efter show, utsällning, utseende osv. Då detta är den övervägande anledningen till våra hundars ohälsa i dagens läge."

Ja..som att för den delen hundar inte skulle bli söta/snygga om man inte avlade på utseende liksom…

jag tror att chansen att få en snygg och söt hund är större om man gick back to bascie..

Sophie&Segra
0

Det är detta jag menar.

Fixering vid utseendet. Istället för att se till hundens ursprungliga syfte.

ProCanis
0

Ja men…Du bara vägrar förstå vad man säger!

Rafflan
0

#66 ska man sluta avla helt på sällskaps raserna då? dem har ju inge "syfte", eller ska man föröska avla tillbaka det syfte dem hade i grunden?

Och om jag inte är helt ute å cyklar så var det inte för ca 100 år sen man skrev ras standarden å som jag fatta det är den sig ganska lika då som idag, sen har man ju valt att tolka den på lite olika sätt, men ingen vet ju hur dem hade tänk sig den när dem skrev den, dem kanske hade tänkt att vissa raser skulle se ut som dem gör idag?

Och skulle vi sluta avla på show skulle det bli tråkigt för dem som gillar utställning då det skulle bli svårt för dem att få bra poäng.

För vissa älskar ju utställning lika mycket som anda älskar bruks grenar opch varför ska man avla så bara dem som gillar bruks grenar och liknande får "rätt typ av hund" men inte utställarna?

Katti
0

För att utställningshundar är redskap för att ge ägarna ära och berömmelse (och nu menar jag inte sällskapshundar som lever ett aktivt liv och ställs ut ibland, så jag skulle inte tro att någon här behöver ta åt sig).

Enligt mig är det helt sjukt att "avla på show" som Rafflan skriver. Resultat från utställning är en av de pusselbitar man har till det jättepussel man lägger som uppfödare. Förvisso en viktig bit, men bara en bit!

Jag vet en uppfödare som har varit Årets uppfödare inom sin ras 5 gånger. Hon åker på utställning efter utställning och skördar stora framgångar där. Hundarna får CK och BIR och går ofta vidare till BIG och någon ibland även till BIS-final. Rasen hon har är en fantastisk jakthund, avlad för specialiserad jakt i århundraden. Hennes hundar har aldrig varit ens i närheten av en jaktsituation… Anledningen till att de får CK som bäst är att SKK kräver jaktmerit för att hunden ska kunna tävla om cert. Men det är bara en irriterande detalj, eftersom inte en enda hund i utställningsringarna har det. Så alla tävlar på lika villkor och ingen tänker nog ens på att man har en jakthund.

Just den här uppfödaren har en urusel HD-statistik på sina uppfödningar. Hon gör sitt bästa för att dölja den (genom att säga till alla som har hundar med dåmisstänkta fel att inte röntga alternativt att inte skicka dåliga plåtar till SKK…). Trots det kan hon kalla sig årets uppfödare inom sin ras. Jag tycker att något har gått riktigt snett på vägen måste jag säga!

Sen tycker jag att helt ensidigt bruksavlande också är galet, jag tycker att man som uppfödare ska ha ett helhetstänk.

Rafflan, när tror du att rasstandarderna skrevs om jag får fråga?

Jag förstår inte hur du kan tro att sällskapsraserna bara avlas för utställning. De har ju i allra högsta grad ett syfte, d v s att vara sällskap. Jag tror inte att efterfrågan är så stor på bitska, sjuka eller livrädda sällskapshundar.

Rafflan
0

#72 Jag ser inge fel i att avla på ett djur för att få bra utställnings poäng, det händer inom nästan alla andra arter, kaniner, marsvin, chinchillor och katter, där avlas det enbart för utseende och där går det bra, inga mängder med sjukdomar. Det är dem människor som avlar på hundarna som är problemet!
Har man någon knäpp syn när det gäller hundar å sjukdomar eller är 13-åringen helt enkelt smartare, det e ju frågan? ;)

Tyvärr har bra utställnings resultat inget med avel att göra, dock får ju endast hundar med A och B höfter gå i avel så hon kan ju inte avla på dem med dåliga höfter.

Risken är om hunden ska vara bra i arbetet + rätt utseende så minskar antalet individer=risken för inavel ökar=risk för flér sjukdomar/defekter.

Och för ca 140 år sen bildades kennel klubben, och i samma veva tror jag det bestämdes hur dem olika raserna skulle se ut.

Jag sa aldrig att sällskaps raser bara avlas för utställning, nej dem avlas för sällskap, men dem har ju inge "syfte", ingen uppgift och inget arbete och alla raser har ju tidigare haft en uppgift, så om det är så hemskt för en hund att bli av med sin uppgift hur kan det då vara okey att ha sällskaps raserna kvar?

Katti
0

Vi står långt ifrån varandra i den här frågan. Du säger att ensidig avel på en egenskap, i det här fallet utseende, ger större avelsurval och därmed friskare djur. Det får stå för dig. Med ditt sätt att tänka väljer man ju bort alla som inte vinner på utställning, hur sunda, trevliga och duktiga på att arbeta de än är! Är inte det att minska avelsurvalet drastiskt?

SKK bildades 1889, det var såvitt jag vet 121 år sedan. Du tror alltså på fullt allvar att man då, 1889, satt och skrev de standarder som vi nu har för alla raser och att dessa inte har ändrasts sedan dess!? Många raser fanns inte ens då! Min ras, finsk lapphund, har en standard som är från 1970-talet och ändrad flera gånger sedan dess. Och varifrån har du fått att man bara får använda A- och B-hundar i aveln? Det är ganska få raser som har det kravet. Många raser har krav på känd höftledsstatus. D är en känd status…

Nu säger du att man avlar andra arter enbart för att få höga utställningspoäng. Du nämner bland annat katter och kaniner. Det kan jag säga att det är också direkt fel! Jag borde veta, för jag har fött upp kaniner sedan 1981 och katter sedan 1991! Även där är det väldigt viktigt att ta hänsyn till hälsa och temperament i avelsarbetet. Något som jag också har väldigt högt på min prioriteringslista är goda modersegenskaper.

SaraC
0

Det här är en intressant diskussion som jag gärna ser fortsätta i en ny tråd, med respekt för trådskaparen då det glidit ut alldels för mycket nu.

Den som vill svara Katti i #74 eller någon annan som skrivit något som inte hör till tråden får starta en ny tråd. Kommer det fler inlägg som inte hör till trådens ämne måste jag ta bort dem.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
vilsenkattunge
0

Hej allihopa.

Jag ser att ni skrivit en massa och jag har tyvärr inte haft tid att läsa allt. Men jag vill bara säga tack till alla för råd och annat.

Sen vill jag även lägga till att jag är medveten om att man inte skaffar en hund bara för sällskap till den andra. Utan jag och min pappa är väldigt intresserade och engagerad. Vi har tid, vilja och råd för detta. Att min pappa har ett eget företag är faktiskt bara till fördel då han oftare jobbar hemifrån och även annorlunda arbetstider. Jag är född och uppvuxen med hund så jag vet exakt vad som krävs för att skaffa en ny hund.

Men ännu en gång - tack för hjälpen! Ska ta och kolla på dessa raser! :)