Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 7337 ggr
ProCanis
0

Trimma hunden

Jag vet inte vad ni tyker men jag stör mig ofta på att vissa hundägare inte ens kan tänka sig att korta ner hundens päls på dom årstider när det är som mest frön och kardborrar och allt möjligt såntdär ute i skogen som sätter sig fast i pälsen på hunden.

Då menar jag inte hundar som har pälstyp som exempelvis chäfer har..

..och jag förstår inte hur man kan resonera som så att "jag kan duscha av hunden när vi kommer hem" o liknande.
Och vad är det med folk som har dvärgschanuser?!
Det lär ju vara en riktig pina för hunden att ha dendär "mustagen" i vägen hela tiden som det fastnar växter i eller mat när dom ska äta osv?
Och man resonerar som att "jag vill att hunden ska ha kvar sin Shnauser-look" ?! Går verkligen utseendet före hundens bästa?! Om hunden hade valt så skulle den skaka av sig det om det gick.

[Hilo]
0

Ställer man ut har man inte så mycket val.
Sen har jag då aldrig hört att de ska störa sig på pälsen där.
Aldrig haft problem med mat och annat som fastnar.

Om det fastnar frön och kardborrar m.m.
Ja, det fastar det ju på vilken hund som helst som rör sig i de miljöerna.
Sen är det ju så att pälsen isolerar från både värme och kyla.
Alla hundar måste inte trimma ner pälsen på sommaren..
De som verkligen behöver får nog pälsen nerrakad..
Men ibland är det bättre att låta pälsen vara för den isolerar mot värmen.

ProCanis
0

Det isolerar inte alltid mot värmen och är det varmt uta sol så isolerar inte pälsen. Däremot når inte vinden ner till huden vilket annars fläktar och svalkar.

Jo visst fasnar det grejjer där i, och håret det åker in i munnen när dom äter. men det är klart man blundar för sånt. Man ser det man vill se..

Klart det fastnar kardorrar och grejjer i pälstyper sm exempelvis shäfer har. men det gör inte ont på att bort det på ur en sån päls..

Sophie&Segra
0

Nej jag håller med dig ProCanis, har aldrig förstått mig på "mustash-hundarnas" ägare (a)
Mustach tycker jag personligen verkar rätt snuskigt och ohygiensiskt med tanke på att den åker ner i marken jämt, nuddar massa skit o grejs, mat o allt dag ut o dag in.. Har nog inte träffat en enda "mustash-hund" som haft en REN och fräsch mustach.. "/

MEN, nu ska jag inte dra alla över en kam, finns säkert dom som håller efter sina hundarnas mustacher, jag har bara inte träffat någon.. än! :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Hilo]
0

Jag personligen har då aldrig träffat på det problemet med schnauzer..
Nåja, klart man leta fel lite var stans Glad

Jag tänker inte lägga mig i mer nu.
Anser att det kommer bara bli en massa onödigt tjaffs och halvbra argument hit och dit.
tack för mig.

saandrra
0

Bara för att hunden har skägg så behöver det inte vara äckligt?!
Tex min Dvärgschnauzer. Visst det blir skitit snabbt, men man får helt enkelt tvätta skägget å benhåret oftare än resten. Jag tvättar det iallafall varannandag, om inte oftare skägget. Inte så frächt med matrester osv vid munnen, det är faktiskt lite äckligt, men inte om man tvättar de och är noga med att kamma osv.
Men det är ju jag de!Flört

Bogart
0

Öhm, hur vet du om någons dvärgschnauzer stör sig på det eller inte? Jag har en hund med mustasch och skägg, dock är det inte riktigt samma sak som en schnauzers mustasch och skägg (jag har en borderterrier). Vad som verkligen hade stört min hund hade varit att trimma bort det, för det skulle gjort jävligt ont (nej, man ska inte klippa).

Det fastnar inte ens något i min hunds mustasch, och då är han ändå barfad.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Sophie&Segra
0

#5 Det är sånna som du som får mig att ändra uppfattning om mustach-hundägare! :)

ProCanis
0

Varför skulle det gör ont o klippa bort det? :-O

#5 Aaa okej men det handlar väl om när och hur man är van och väljer att mysa med hunden :-)

Men jag har passat 3 olika chanausrar förut och jag minns att när dom satt nära mig så kände man doften av tillexempel mat i mustachen :-) Och när vi var ute på promenaden så fastnad det jämt grejjer i pälsen på benen och man fick stanna och försöka trassla ut det, så typ 20min av promenaden gick ut på o stanna för o plocka bort kardborrar eller kvistar som trasslar in sig..och ont gör det ju desutom när man ska försöka dra ut saker ur pälsen..
Så istället får man börja välja andra väger, vilket betyder att man blir begränsad vid vart man kan gå i skogen med hunden :-(

Bogart
0

#8 Att trimma är inte att klippa! Att trimma är att dra ut den döda pälsen.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

saandrra
0

#8 Det fastnar inte så mycket i min hundspäls. Eller de fastnar väll småsaker,  såsom frön & småkvistar ibland, men inget som hindrar oss från att fara ut i skogen, osv.

Och ändå så har han ganska så mycket hår på benen.

kolla gärna in hemsidan våran. http://tokhunden.cybersite.se

ProCanis
0

Och det lär ju som sagt inte vara särskillt kul för hunden att det fastnar saker i ansiktet och kring benen, som irriterar och grejjer..Ungefär som o gå runt med spetsiga grus korn i skon eller nåt..

saandrra
0

Så blir det ju på alla håriga hundar? Inte bara dom som har skägg?
Men min hund bryr sig inte om det här ens, bara ta kammen å ta bort fröna som fastnar när man varit i skogen sen.

Hellis
0

Varför lägger du tid och energi på att störa dig på problem som du inte ens har? Inte ens jag - som haft schnauzer och dvärgschnauzer i 25 år - har eller har haft dom problem som du pratar om…

Har du inga riktiga problem du kan ägna dig åt?

Noa-Nisse
0

jag har passat endvärgschnauzer och har ALDRIG upplevt de problemen. visst, det luktar lite mat om dem ibland när de ätigt, men vilken hund gör inte det? finns det en ända hund som luktar smultron efter en middag? (om de möjligtvis inte käkat smultron) ;P hehe

Medarbetare på Hundar.ifokus

Rafflan
0

Här är det "praktist går före utseendet", både för hundens å vår skull, dock vill jag ställa ut honom, så komemr väl låta pälsen växa till dess och efter utställningen ryker pälsen igen :P

Noa-Nisse
0

det behändigaste är ju att raka av sig sitt eget hår… men inte gör man det? eller?

Rafflan
0

#16 syftar du på mig?

Mitt hår är iaf inget som stör mig/inget problem för mig å då är det ju lungt :P Samma för min hund ;)

Noa-Nisse
0

nej menade inte dig :P menade överlag alla! annars hade jag skrivit #15 ;)

men jag förstår ändå hur du menar… vi har en Pudel, han  är inte utställningsklippt alls. utan han är nertrimmad. men det är för att jag personligen tycker det är snyggare. hade jag tyckt det var snyggare med utställningsfrisyren så hade jag antagligen haft det på honom istället. men ja… :P

ProCanis
0

#12 hundar går inte runt o gnäller om de blir irriterade av något som sticks mot kroppen :-)

Givetvis, jag menade inte bara schanuser. Många har ju BerdedColli också och låter håret växa enda ner till marken. där är problemet ännu värre. ja det finns fler med sånahär pälstyper som är svåra att kamma ur eller så.

Som #15 skrev, praktiskt föe utseende!

#14 Du gick antaglgen inte med den hunden på åkrar och i töt o banad terräng heller då tror jag.

#16 jag har aldrig sett någon gå i obanad teröng med utsläppt låångt hår, har man långt hår så använder man hårspänne eller hårsnodd väl? ellerhur? Om man kan det på hunden också så ja då är det problemet löst, men man gör ju inte det.

Och hur hygieniskt är det när ens shnauser sticker in nosen i högt gräs för o lukta på en annan hunds pink eller bajs och på så sätt riskerar att gnida in hela mustashen :-) Visst i det stör sig inte hunden på men är inte så fräsht, men visst har man en hund som gillar att få ansiktet badat och borstat stup i kvarten och man själv orkar göra det så varför inte :-)
Vissa ska ju till och med spara ut "ögonfransar" på hunden. Hundens möjlight att kunna se ordentligt blir ju helt kass. Samtidigt som man själv får svårare för o se vad hunden tittar på..

:-)

saandrra
0

#19 Nä, men man märker ju om hunden bryr sig om att ha lite frön i pälsen, då försöker dom ju ta bort det?
Om Wille blir irriterad av det, så försöker han få bort det. Det har ju fastnat lite längre kvist på benen nån gång, så JAG ser när MIN hund blir irriterad av det!

[Hilo]
0

#19 -"Och hur hygieniskt är det när ens shnauser sticker in nosen i högt gräs för o lukta på en annan hunds pink eller bajs och på så sätt riskerar att gnida in hela mustashen :-) Visst i det stör sig inte hunden på men är inte så fräsht, men visst har man en hund som gillar att få ansiktet badat och borstat stup i kvarten och man själv orkar göra det så varför inte"

Va?!
Hundar över lag, oavsett korthår eller långhår får väl pink och annat i pälsen, på hela kroppen.
Så det är lika äckligt att klappa en dalmatiner på ryggen som att gosa med en schanuzer… Så vad ville du egentligen komma fram till??

Maja2
0

fniss…. jag blir faktiskt lite full i skratt…..

ProCanis
0

eh? Hur menar du en dalmatiner får pink på ryggen? ja visst men är mest risk för en hund som har långt hår att det fastnar pink i ansiktet. Och det är eländigare att sen tvätta bort det.

Gud vad ni blundar för problemen :-)

#20 ja en nu menar jag inte några enstaka frön, har du aldrig gått på åker med din hund? har du inte sett hur det ser ut sen?!

Och hur bortförklarar du den långa hårväxten på benen när det är vinter och snön fastnar som stora snöbollar runt benen?! :-)

Ja det fasnar långa eller krta kvistar sm trasslar in sig i benhåret och då får man stanna och reda ut det..

Sophie&Segra
0

Hahahhahahah, nu har jag garvat mig igenom hela tråden.. Kan inte annat än att hålla med ProCanis!

Hellis
0

"Gud vad ni blundar för problemen :-)"

Gud vad du hittar problem! :)

Om du ser det som så äckligt att en schnauzer (det stavas med z) kan få spår av kiss eller bajs i skägget (och varför DU oroar dig för detta, när du antagligen inte ens har en hund med skägg förstår jag verkligen inte, det är väl vårt problem - vi som har såna hundar - och vi klagar inte) så undrar nu hur du funderar kring vissa andra saker. T.ex. dörrhandtag, spolknappar, frukt i affärer, tangentbord till offentliga datorer och annat som andra människor har tagit i innan dig. Har du funderat på hur många av dessa människor som har tvättat händerna efter att dom var på toaletten, petat sig i öronen, pillat snorkråkor ur sina barns näsor och annat äckligt? Förvånansvärt få, kan jag meddela.

Dessutom tvättar sig alla hundar i skrevet, skäggras eller ej. Tänk på det nästa gång en hund "pussar" dig i ansiktet eller på händerna.

Och de flesta blivande hundägare som överväger en ras med "besvärlig" päls funderar en extra stund på den pälsvård det kommer att innebära och vet vad dom ger sig in på.

Men låt oss gå på din linje här; Vad är då alternativen..? En nakenhund kanske vore det det bästa? Kan man ha den i skog och träskmark? Är inte risken att den - utan en skyddande päls - lätt får skrubb- och rivsår av kvistar, stenar och annat som bor i skogen? Dessutom är väl nakenhundens hud känslig för stark sol, så man måste smörja in den med solkräm? Hmm…

Kanske en korthårig ras då? Men, kan man ta ut den (eller nakenhunden) när det är 15 minusgrader? Klarar den den kylan utan täcken och skor som kanske hindrar hundens rörelser och som kan fastna i grenar, staket och annat? Blir visst besvärligt hur man än vrider och vänder på det där.

Men apropå att som människa gå i tät terräng med utsläppt hår, så föredrar jag det eftersom det fastnar mindre skräp i håret då, och det som fastnar är lättare att dra ut…

saandrra
0

#23 Jo, jag har gått på en åker, hög gräs, skog osv.och jag har sett hur han ser ut då. Bara ta kammen senare!  Men då har ju exakt ALLA hundar som har hår detta problem? Ska dem inte få komma ut å röra sej för dom har hår?! Eller ska man raka dom? Men då måste dom ha täcken, å allt osv.
Jag bortförklarar ingenting, men ska han isåfall frysa för man tar bort allt hår för det fastnar snö i pälsen? Eller ha på sej en overall som minskar hans rörelse? - Nej det tycker inte ja. Såvida hunden inte lider av det..
Du kommer ju bara med mera problem!

Håller helt klart med #25

ProCanis
0

hahaha..
Tack 25 o 26, det hjälper mig o förstå lite hur ni med onödigt lång päls tänker i allafall :-)

Vissa har ju sparat ut pälsen för att " Det är gulligt ". Är inte hunden söt utan överflödigt med päls ? :-)

Men ni kanske inte har sådä värst ycket verflödig päls på era hundar heller?
Man kan ju ha tillräckligt så att det inte blir jobbigt för hunden.. Har man lite för lång pälsväxt på benen så samlas stora snöbollar runt benen på vintern, om man går där det inte är plogat, så pass att hunden inte kan gå..Jag vet detta..Jag har sett det själv, jag har haft hundar som haft detta problem. Vissa Shanuzrar verkar inte ha samma problem med att det fastnar saker i deras päls för att dom har tunnare päls än andra? jag vet inte om det är därför, men det är min teori. Men naturligtvis är det relativt hur lång päls man ska ha för att undvika dom där problemen..
Och är man som #25 och inte har något emot att hunden går runt med lite bajsrester i mustachen (hahaha) så fine :-) (nä haha skojar lite bara). Men jag är medvetet om alla stället folk tar på och med äckliga händer. som såna äckliga godisskopor vis lösgodiset eller lsgodis i sig.. Därför tvättar jag alltid händerna efter jag kommer hem eller innan jag äter. Och jag är frsiktig med vilka som får klappa min hund för att slippa äckelpäckel (inte för att jag anser att alla behöver gå såhär långt) :-)

Tikaani vad sitter du och skrttar åt! Detta är blodigt allvar!!! :-)

[Hilo]
0

#23 Har du ens en schnauzer, eller hund överhuvudtaget?

Varför letar du problem som verkar vara så mycket större för dig, än för hundägare? Vad har du för nytta av att sitta och leta fel sådär..? Flört

Ja, om man inte är stadsråtta och aldrig låter hunden lukta på annat än lyktstolpar så går faktiskt hundar i högt gräs, och rultar runt, leker m.m.
Bara för att hunden har långt hår blir det inte lättare för partiklarna att fastna..
De fastnar lika bra på alla mina hundar.
Det funkar inte riktigt så..
Frön och annat, visst, men är man då så lat att man inte orkar ta fram kammen i tre sekunder efter promenad så kanske man ska leta sig efter annan ras, eller annat djur.

Dalmatinern jag har drar dessutom in mer skit än vad min långhåslockiga dvärgtik gör.. Av den anledningen att dalmatinern rör sig i helt andra miljöer. Typ åkern, högt gräs och dessutom ramlar, rultar m.m. runt, medans dvärgtiken håller sig på kant, och på stigarna..

När hon väl är ute i terräng så är det inte jobbigare än att man drar igenom kammen när man kommer in..

Jisses. Man kan inte annat än småle faktiskt.
Den här tråden har gjort min dag!

[Hilo]
0

#27 Ang snöbollarna.

Beror vilken pälstyp de har.
Vår långhåriga schäfer hade aldrig det problemet vad jag vet..

Banankaka320
0

Ja, hunden utseende går före. Bara att titta på alla raser som finns :o En bulldog hade säkert valt att ha längre nos om den kunde

ProCanis
0

#28 Du är bra på att skönmåla :-)

"Bara dra igenom kammen 3sek"? eh? Tror du verkligen att det går så fort? berr på vad för pälstyp hunden har och hur lång pälsen är och hu rmycket den långa pälsen har tovat sig efter att ha gått i skogen och hunden badat under samma promenad. Kan du filma det och visa oss? Om ens hund själv?

Vilket sk*tsnack att korthåriga drar in minst lika mycket sk*t som kortåriga..haha.. Du tror inte ens på detdär själv..

ProCanis
0

#30 Jo men dte är en annan sak jag också tänkt på, att folk går och beklagar sig över att det är så synd om hundar som knappast kan andas för att man avlad så hår på hundarna att de fått dåliga andningsvägar, osv.. Så Står dom där och har en egen hund själv, eller funderar på o skaffa.. helt sk*ter i att man stödjer sån idioti då, när man går och skaffar en sån hund som kommer från en dålig uppfödare…

[Hilo]
0

#31 Jag vet väl hur mycket skit mina hundar drar in?!Förvånad Du är sååå välkommen att komma hit och titta själv..
Jag tror i allra högsta grad på det då jag själv upplever det. Cool

Klart det beror på en massa saker.
Men jag har då aldrig tyckt att det är jobbigt att kamma min hund när det behövs efter en skogspromenad.
Då skaffar man väl inte hund om man inte är beredd på att ta hand om den.. right?

Jisses, undrar vem det är som snackar skit egentligen Flört

ProCanis
0

Jojo, förstås gillar man o pyssla om hunden med borstar o kammar så är det ju inga problem =) Och särskillt m hunden gillar det också =) Gillar dina hundaratt bli kammade?  var brukar du gå med dina hundar? erkänna tt du går lite selektivt i allafall, du går helst inte där du vet att det kan fastna jobbga grejjer i hundens päls, ellerhur? jag dömmer inte..

[Hilo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#34 Jag borstar och kammar båda mina hundar, men trimmar och klipper bara en av dem. Den stora är korthårig så något trimmning eller dylikt behövs inte. Den lilla behöver sin pälsvård.

Och jag rör mig helst i skog och mark.
Hatar att gå i samhället och på stan. Så fruktansvärt tråkigt att gå där med hundarna. Klart det händer, nyttigt för dem, men inte alls lika ofta som i skogen.

Jag går där jag vill, och fastnar det något tar jag bara bort det. Svårare än så är det inte. Så jag anpassar mig inte direkt, utan gör det jag ska. Man skaffar väl inte en hund man inte kan ta hand om, och varför ska jag inte röra mig i skogen, på åkrarna m.m.??

Bifogar en bild på min tik, hennes päls är lång på öron, svans och ben.
Inte värre än att man får kanske borsta lite när man kommer hem, eller pilla bort det som fastnat.

(Foto - Mathias Alvebring)

[Hilo]
0

Slänger in en bild på min hane i vår normala miljö också.

Ladymon
0

Skrattar också åt hela tråden, de tär kul att läsa folks åsikter även om jag inte läst igenom alla.

Vi hade en engelsk cocker… fy satan vilket Helskotta vi hade med hennes päls. Allt fastnade ..sommar höst och vinter.. ingen rast och ingen ro. Om man så bara pinkade av hunden 15 min så fick jag sitta och rensa hunden från kvistar kottar och kardborrar i MINST en timme.. det var inte roligt alls.. Hon ställdes ut och därför klippte jag inte ner pälsen utan gick igenom borstandet och rensandet efter varje lite prommenad.  Och det var så jobbigt att glädjen i prommenaderna försvann för man visste vad som väntade. Hösten blev det fullt med lera och på vintern blev det snö kokor som man fick föna bort direkt när man kom innanför dörren…

Jag tycker att korthåriga hundar känns fräshare…

Vill t.e.x inte ha en långhårig hund i sängen.. man ser jue inte vad som finns i pälsen.. fästingar m.m

Men våra amstaffs behöver man aldrig ens tänka på saken. ( En av dom fick en fästing en gång och det syntes direkt och var bara att plocka bort) men det var EN det !!!! Cocker fick hundra !!! de kanske har svårare att få fäste på kort päls vad vet jag….

Jag föredrar iallafall korthårigt..  det känns som sagt fräshare.. och jag vill kunna få ögonkontakt med hunden o.s.v

Eriiccaa
0

Jag har fyra hundar med maaaaassa päls. och vi går i alla möjliga miljöer ( helst skog ) och ingen av mina stör sej av att få något i pälsen.
Det fastnar även frön och annat men det är bara ta en kam och kamma bort när man kommer in. Tycker det är värre om någon skulle skaffa en päls hund och ha redan i tanken att raka/klippa ner den.

Sen har jag utställningshundar och skulle aldrig falla tanken i att klippa ner dom för att det fastnar saker i pälsen.

ProCanis
0

Jag har en pälshund och jag trimmar ner henne till ca 1cm överallt på på kroppen förutom på huvudet, där sätter det sig inge sånt där frön så mycket faktiskt konstigt nog.. Jag anser faktiskt att hon ska få ha sin frisyr på huvudet.. och eftersom det i pincip är bara på huvudet så tar det inte så lång tid att kamma ur om det behövs.. Och hon har ju så otroligt tunnt hår på magen att jag sparar längre där för att pälsen där, tänkte jag, kanske funkar lite som skydd mot vassa grässtrån och sånt som kan repa magen. ser ingen poäng med o ha lång päls på benen varken på sommaren eller på vintern, på vintern riskerar det att fastna iskockar och på sommaren blir hennes ben som vandrande fröpelare då, Visst fastnar det ändå. men då gör det istället inte ont på henne när man kammar ur en så kort päls. lite så resonerar jag..

Hahahaha #37, du tänker precis som jag ;D

38, Visst om man inte alls ser eftervården som något problem ch hunden inte verkar lida av det alls så är det ju inge problem där :-)

Eriiccaa
0

39# Nej, eftervården ser jag inte alls som en problem. Då jag har valt att ha päls och pälsen måste skötas.
Så här finns inget problem!

ProCanis
1

#40 ..och hunden verkar tycka..?

ProCanis
0

Det är ju hundens päls, så jag tycker din hund borde få avgöra..

Men det är bara vad jag tycker =)

[Hilo]
0

#42 Har man en hund som inte gillar pälsvården har man nog själv gjort fel från början.
Alltså ska man lära sig på nytt och börja om från början.

Har man en hund som kräver pälsvård (mycket sådan) ska man veta vad man gör, eftersom hunden måste klara av det.
Så gör man rätt från början så ska inte pälsvården vara ett problem.

Om din hund inte ville äta, skulle du låta den svälta.
Om din hund inte vill gå ut, ska du låta den hålla sig och ev. göra på sig inomhus?

Det där argumentet funkar inte rikigt.
Blir ju vanvård i slutändan..

ProCanis
0

haha pälsborstning av överflödigt lång päls..Säg mig, hur menar du att man kan göra det på rätt sätt? du kan gärna säga vad du menar isf är fel sätt också på samma gång!

[Hilo]
0

#44 Att man stressar hundar. Man får hunden rädd för kamm, sax eller vad man nu använder.. Tänker du efter kommer du nog också på en massa anledningar till hur man kan göra fel..

Som med allt när det gäller hunden.

ProCanis
0

Kan du säga, mer konkret hur man gör det på rätt sätt?

[Hilo]
0

#46 Man arbetar med hunden när man själv och hunden är lugn. Man introducerar huden för arbetet på ett lugnt sätt.. Inte tvinga ner hunden och skrämma skiten ur den med rakapparaten t.ex.
Att hunden blir van med den typen av hantering.

Väldigt enkelt och logiskt..

ProCanis
0

men smärtan då? :-)

[Hilo]
0

#48 Har aldrig haft en ryckras, så jag kan inte ge dig några tips på hur man tränar, fixar det på bästa sätt..

Men att borsta och kamma, man får väl ta det lugnt, även där och inte slita igenom tovorna. Enkel logik där med.
Klippa behöver vi ju inte ens ta upp då de känns lika mycket för dem som för oss att klippa håret..

ProCanis
0

Om man har enbra sax så känns det inget o klippa :-)

Det brukar göra olika nt o rycka en ryckhund. Många lämnar bort hunden så någon annan ska få göra det. det är också bäst för att inte smärtan ska förknippas med ägaren.

Vad gäller vanlig päls så gör det ont om man ska borta ur kardor och frön och tovor osv och sånadär grejjer fastnar bättre ju mer hår hunden har..men ju strävare ju mindre ont gör det tror jag. så Problemet ligger mest hos hundar med tunnare hår.

det är ju inte konstigt att trimmare ofta har munkorg till hands när dom ska trimma eller borsta en hund.

[Hilo]
0

#50 Vet inte vart du trimmar din hund, men hos min behöver hon aldrig munkorg.

-inte min hund alltså, utan trimmaren som jobbar där har aldrig behövt använda någon.

Personligen anser jag att man inte lämnar bort hunden till folk den inte känner, eller känner sig säker med. Då även människor som gör saker med den som den inte är van med. D.v.s. lämnar bort hunden på trim. utan att hunden är van med hanteringen.

Mina hundar har aldrig upplevt obehag med varken karda, kam eller rakapparat.
De är vana och vi tar det lugnt när vi gör det själva.
Större jobb får min trim.tjej fixa. Och där funkar det kanon..
Hon är hemskt duktig.

Så jag vet inte hur du gör för att din hund ska ha ont när du borsta den..

ProCanis
0

Hon kanske inte tar olika hundar, men vissa hundar nafsar när man ens tar i borsten.. och då är det många trimmare som väljer att använda munkorg på just dom hundarna..

ja men omman drar en slutsatts, din hund tycker om att bli borstad? :-)

ProCanis
0

Men jag ska tillägga att duverkar oerhört tålmodig och duktig med pälsvåden..

men det är inte alla hundägare som är det och ändåv äljer att ha den långa pälsen på hunden och låta hunden utstå smärtan..

[Hilo]
0

#52 Hon har massor med kunder.. Så hon får nog in en del hundar. Ja, och naffsar de när man bara tar i borsten är hunden inte van, eller så har man gjort fel.
Då är det bara att träna hunden från början.

Jag kan inte se om de älskar det, men de är varken rädda, osäkra eller nervösa. Utan är lugna och avslappnade. Så av det drar jag slutsatsen att de är okej med hanteringen och där med tycker om det..
Oavsett om det är jag som håller i pälsvården eller om de är hon trim.tjejen.

Rafflan
0

#54 ditt tanke sätt håller inte för alla tyvärr, tex har du en hund som kräver mycket päls vård, ja det är inte många valpar som pallar att sitta still speciellt länge, och visst då får man ta lite i taget, och har man då pälsen full med kardborar och frön över hela kroppen, blir det inte lätt, det kanske tar 30 min att reda ut, och valpen/unghunden kanske bara kan sitta still 5-10 min, då blir det ju jobbigt.

Och om du nå säger "lär valpen sitta still" så får du gärna berätta för mig hur man lär en busig, aktiv och glad 4 månades valp att sitta still i 30 min, för det tyckte inte min valp om, men ju äldre han blir ju bättre går det.
Nu får man göra så att man aktiverar honom riktigt ordentligt(nästan överdrivet så han är helt slut) dagen innan och sen dan efter kan han vara still 45-60 min, det tar dryga 2 timmar att klippa honom ordentligt, så brukar få ta kroppen, svensen och bak benen en dag och tassar, framben och huvudet en annan dag.

Och ang trim hundar, har du någonsin vart på ett hundtrim? jag praktiserade på ett förut, och vissa hundar, speciellt många pudlar vi fick in, var jätte goa och glada, men när dem skulle trimmas var dem som skakande "räkor", jag fick bad allihopa, dem var jätte snälla, 1 av 20 jag behövde ha munkorg på. Men det är ju svårt att uppfostra en hund att gilla att främande människor på ett främande ställe, och vissa raser är normalt lite försiktiga med främlingar å då blir ju trimmandet ganska svårt och risk för att dem biter om dem är väldigt överrdrivna på den punkten.

[Hilo]
0

#55 Jag lämnar min ena hund på trim två gånger om året.

Ja, därför anser jag att det är fel att lämna bort hundar till folk de inte känner eller känner sig osäkra med.
Skulle aldrig i livet lämna hunden åt någon som inte kände henne sedan innan, och som hon trivs med. Skulle heller aldrig bara slänga iväg hunden till trim om inte hunden var okej med hanteringen.. Inte en chans. Utsätter inte mina hundar för den typen av stress.

Ang. valp.
Aldrig haft valp själv, så kan inte ge några säkra tips på hur den valpen ska sitta still.
Självklart är det svårt för många valpar att sitta still en halvtimme.
Säger inte emot.. och det gäller ju att börja träna tidigt.
Om man har en trimras som kräver extra mycket pälsvård. Tillslut har man förhoppningsvis en lugn och sansad hund vid trimtillfälle.
Men som med all träning tar det tid.

Jag nämnde dessutom aldrig valpar..
Pratar generellt om vuxna hundar, då det är där min erfarenhet ligger.
Det måste få ta den tid det tar, annars skaffar man väl sig en annan ras.

Rafflan
0

#56 så vad gör du? åker till din trimmare, tar en kopp kaffe å käkar lite bulle och gör detta 5 gånger innan du lämnade in hunden, och sen när det gått 6 månader kanske inte hunden minns trimmaren, hur gör du då? mer kaffe?

För vi har ju ingen trimmare som bekant som vi träffat ofta med våra hund, å då är det ju lite svårt för hunden att känna trimmaren ;)

Bara för att din hund låter dig och veteriären å din bekanta hanetara den betyder det väl inte att hunden låter trimmaren göra det?

[Hilo]
0

#57 Nope.. känner henne sedan innan.. Hade jag inte känt någon hade jag gått igenom bekanta och förmodligen tagit en kopp kaffe, eller trimmat hunden själv..

Självklart är hon sedan från början invand med ljudet och det från trimmaskinen, kammen och saxen.
Hade aldrig lämnat henne där om hon inte vart bekväm med den hanteringen. Punkt slut.

ingann
0

En stilla undran..  Gillade inte du att jobba med hundar, hjälpa andra med hundar och dessutom driver ett hunddagis? Jag får inte det att gå ihop med att du letar problem med alla hundar… Vet dina kunder om att du tycker det är äckligt med skägghundar och jobbigt med pälshundar? Skulle inte tro att din verksamhet går så bra isf om inte din affärsidé är att du bara tar emot klippta, korthåriga och nakna hundar Flört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Zabbio
0

Akiro har långpäls, och längre lär den bli. Det fastnar en hel del skräp i den när vi är ute, speciellt nu på hösten med alla växter.

Kiro älskar att bli borstad och kammad. Jag tar det försiktigt med skräpet, börjar i toppen av pälsen och reder ut lite i taget när där sitter något. Tar inte mer än 5-15 minuter även när det är mycket skräp (räknade till ca 200 kardborre-bollar häromdagen). Han ligger och myser medans jag pillar med pälsen och klappar honom.

Att han skulle ha obehag av att lite skräp sitter i pälsen.. jag har ju inte obehag av att ha skräp i håret, inte förräns jag ser det i spegeln :P

Vet inte hur ni hanterar hundarna om de får ont när man tar hand om pälsen..

Tycker det är fult med de flesta klippta hundar (de som inte bara är lite tilljämnade eller fått bort håret ur ögonen och så utan riktigt klippta i frisyrer m.m.) men kan ju inte se hur de lider av det så jag bryr mig inte om vad andra gör.

Däremot har jag hört om tjockpälsade hundar som dött för att man i välmening rakat/klippt dem på sommaren när man tyckte att de blev för varma av pälsen. Kropparna klarade ydligen inte den snabba omställngen eller nåt. Kan tänka mig att man skulle kunna tunna ut päsen lite i taget med en trimkniv eller trimsax istället, om man oroar sig för värmen, så borde kroppen hinna anpassa sig.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Catnap
0

Haha, vilken komisk tråd Tungan ute

Jag har två golden retriever, relativt korthåriga för rasen visserligen. De rullar sig i allt kattpiss de kommer över olika typer av bajs så de brukar lukta riktigt illa efter promenaderna. De yngsta har lite problem när han ska lyfta på benet under rastningar och kissar för det mesta sig själv på frambenen. Dessutom äter de hästbajs så fort tillfälle ges. De doppar sig i lera, allt dyngit vatten som de hittar. De är apportörer så de bär döda djur regelbundet under träning och även döda råttor när de får tag på någon. De tvättar sig dessutom i rumpan och på snoppen. Kan faktikst inte se varför vissa hundraser skulle vara mindre "snuskiga" än andra mustach eller inte. De flesta hundar gillar väl att snuska sig och ha sig de har ju faktikst inte samma uppfattning som vi människor. Jag har aldrig haft problem med att saker fastnar i hundarnas fanor eller svansar och om något fastnar så tar inte hundarna notis om det. Skulle något fastna och störa så tar jag bort det. Inte värre än så.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

ProCanis
0

Catnap, hahahaha =D

#59 Jodå kan inte alltid hålla mun, så jag har bett ett par att korta ner åtminstone lite runt munnen och lite runt benen och underredet samt runt ögonen(för synens skull).. :-) Sen har jag andra hundägare som brukar klippa ner dera hundars päls till en bra längd själva, när det behövs..

Hilo: jag har läst vad du skrivit och du verkar ju ändå ganska sund i ditt tänkande, du vet vad du gör och du gör ditt bästa för dina hundars skull och pälsens skull.. Men så kom jag och tänka att "tänk om hon bara hade klippt ner pälsen, tänk vad mycket lättare och bekvämare hon hade fått det." för visst har jag provat o spara ut päls på min hund med och borstat när saker fastnat i pälsen och även annars också, men sen när jag klippte ner det så blev pälsvåren 80% lättare. Lättare att tvätta, lättare att borsta..Hon själv blev gladare av att bli av med lite "last" också verkade det som =)
Har du provat? du kan väl prova i allafall =)
Eller är det kanske så att du nästant till och med tycker det är speciellt mysigt o kul med pälsvården? För vissa tycker ju det också :-) (inget fel i det)

[Hilo]
0

#62 Tar henne som sagt till trim två ggr per år. Jag klipper ner henne helt på sommaren. Mest för att jag kan, inte för att jag egentligen behöver.
Och sen lite bara för att snygga till.
Hon är ganska oskön i sitt utseende när hon är fullpälsad.

Ja, du har ju en bild på henne med full päls lite högre upp, och här är hon i sommarskrud.
Kass bild, men ändå..

Eriiccaa
0

41# Mina hundar älskar när jag tar fram trim bordet och hoppar mer än gärna upp för att få igenom kammad.

Men jag har vant mina hundar från första dagen dom kom hit att det är mysigt att bli kamad/borstad.

ProCanis
0

Hilo, aha men detdär är ju perfekt :-) Men måste fråga, om du låter det växa ut på vintern runt benen o så, fastnar det inte snöbollar kring benen om du går där det inte är plogat? Visst fastnard et sn fast än man klippt ner, men inte så mycket att dom tillslut inte kan röra sig :-)
det går o plocka bort eller skrapa bort snöbollarna, men det drjer inte många meter innan det är sönbollar runt benen igen..

Rafflan
0

hur mycket jag än klipper mellan trampdynorna på min yngsta hund lyckas han ändå få snö klumpar där, vips hoppar han på 3 ben, då är det bara av med vanten å tina upp snö klumpen med mina fingrar så jag kan pilla bort den ;)

Den stora klipper vi också mellan trampdynorna och han har inga såna problem :P

[Hilo]
0

#65 Hon springer ofta ut i diken m.m. och "drunknar" i snön, eller far runt. Hon älskar snö. Men nej, hennes pälstyp är sådan att snö inte fastnar..
Jag har adrig haft problem med snökoker eller is som fastnar i fanorna på henne.

ProCanis
0

Hilo,vad skönt :-)

Rafflan haha skumt att det fastnar fast än du klippt mellan dynorna :-)

Rafflan
0

#68 ja jag vet, en trimmare rakade där å ändå, det är som om dem fyller ut hela utrymmet liksom och hans ben ser ju hemska ut pga att han har den päls han har, snö bolalr över allt XD

dock störs han inte av det, så vi brukar låta det vara och ta bort det när vi kommer hem ^^,

ProCanis
0

hehe aww.. har du provat att kombinera klippa mellan dynorna och gnida in mellan och under tramdynorna med jägarsalva?

Det måste ju funka iaf :-)

ProCanis
0

hehe aww.. har du provat att kombinera klippa mellan dynorna och gnida in mellan och under tramdynorna med jägarsalva?

Det måste ju funka iaf :-) Och det är bra för tassarna också sådär på vintertid liksom, med kyla och saltade vägar

Rafflan
0

#71 smakar inte salvan gott? :P är det inte den där gröna för försvarsmakten du menar?

Rafflan
0

#71 smakar inte salvan gott? :P är det inte den där gröna för försvarsmakten du menar?

ProCanis
0

72 najnaj, inte dendär grna burken som luktar äckel:-) (kära)

Menar dendär mindre varianten som är genomskinlig och doftlös.

den vill dom säkert ocks slicka i sig men du får helt enkelt stoppa hunden när den försöker. slicka.Dom brukar ge upp/glömma bort salvan under tassarna om man stoppar dom efter 1-2 gånger..

Rafflan
0

#74 är det denna du menar?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/42/Swedish_armed_forces_lip_balm.JPG/250px-Swedish_armed_forces_lip_balm.JPG

Ser beige ut, men strycker man på det är det genomskinligt, används mot torra tassar ;)

ProCanis
0

Jag tänkte mer på denna http://www.blancks.se/eshop/hund/skotsel-vard-ovrigt/skotsel/article141.aspx

Men det kanske geentligen är ganska samma grejjer med olika förpackningar :-)

Om den är vit och doftlös i utseendet