Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 7558 ggr
Sophie&Segra
0

Överstimulerad Border Collie?

Var går gränsen vid överstimulans av hund?

Vi tränar mentalt (alltså, lydnad, trix, freestyle, mentala övningar, 'hitta godisen', agility när vi har möjlighet osv) ca 2 timmar om dagen. Utöver det så går vi minst en halvtimma varje gång vi går ut.. Vilket blir ja, ca 4 gånger om dagen (om man inte räknar med träningen).

Har fått höra ifrån flera håll att min hund ev är överstimulerad. Då hon matvägrar, är otaggad, vill inte leka, träna eller något längre.. Även veterinären påpekade hennes undervikt, men otroligt fina muskler. Och flikade även in vår höga nivå av träning. 
Hon äter Royal Canin Energy, 4800.. Alltså deras högaktiv foder för extremt aktiva hundar. Inte ens detta får henne att gå upp i vikt. Så nu blandar jag i blötmat i hennes foder också. Detta nekar hon även, men börjar så smått få upp apititen igen.

Så till min fråga, är hon överstimulerad?

Ja, värt att tillägga är att hon är 10 mån gammal och jag har alltid fått för mig att Border Collie's är outtröttliga.. Tydligen inte..

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

lilldiezel
0

10 månader är inte alls gammalt för en hund, och för de flesta raser ska man inte börja träna hårt förräns ett års ålder eller mer.
Att redan träna så mycket för en unghund tycker jag inte låter sunt, inte ens för en bc..
Men då är jag ju ingen BCexpert, men det var min första tanke.

Maja2
0

Håller med #1

Du har från flera håll fått höra att din hund ev är överstimulerad. Hon matvägrar, vill inte träna, leka eller nåt längre. Vad tror du själv?

Sophie&Segra
1

# 1 & 2

Jodå, visst har jag insett att hon är överstimulerad, ville mest höra folks åsikter.. Även hur mycket ni tränar med era hundar?

Att hon är skendräktig för tillfället spelar stor roll i situationen då hon är otroligt deppig och allmänt grinig. Så nu har vi lagt ner mycket av den mentala träningen och kör mest fysiskt.

Maja2
0

ok… så det du skrev i första inlägget stämmer inte riktigt i nuläge?

Det är klart att skendräktighet spelar stor roll i situationen åxå. Har ni haft henne som valp? När började ni med träning, både fysisk och mental?

Sophie&Segra
0

Naej.. det är mer överlag. Hur träningen ser ut då hon inte varit skendräktig/konstig iom löp.

Ja, jag har haft henne sen valp. Jag började den mentala träningen direkt. Dock bara ett par övningar/dag, fram tills hon var ca 4-4½mån. Efter det ökade vi det succesivt. Och den fysiska delen var absolut inte stor då hon var liten, då vi bodde i Norska fjällen med ca 43minus.. Så var det inte möjligt att vistas ute. Så då blev det rätt så mycket mental-träning.

Sen när vädret blev bättre, fram emot 5mån ålder. Så flyttade vi hem till Sthlm igen, och iom det så ökades den fysiska delen rätt rejält. Och även den mentala.

Sen har vi 'legat i lä' i mja.. Säg 1½ månad pga löp & skendräktighet. Då träninslusten ifrån hennes sida legat på noll. Så då har det blivit rejält med fysisk motion, för att snabba på skendräktigheten. Men vi har även tränat mentalt under den här perioden men inte alls så mycket som innan.

Men vi, eller ja.. JAG har lärt mig en läxa när tom veterinären säger ifrån. Trodde som sagt inte, dum som jag var/är att BC's gick att överstimulera.. Men tji fick jag!

tsset
1

Ta't lugnt! För mycket "aktiv aktivitet" kan ge både överstimulans och svårigheter att vara passiv. Minska den aktiva aktiviteten, alltså sånt som ni gör, och lägg in lite passivitet istället. Passiv aktivitet kan göra vilken hund som helst trött, alltså att bara få sitta och titta på när andra arbetar. Mer passivitetsträning råder jag dig att lägga in, det tjänar ni på i längden och det ger mycket hjärngympa utan fysisk aktivitet. Arbeta gärna mot en passiv passivitet, alltså att hon ska kunna vara så lugn när andra arbetar att hon lägger sig och vilar!

För att vara 10 månader har hon alltför mycket att göra. Det är jätteviktigt med lugna dagar, det ger faktiskt mer positiv effekt på träningens resultat än vad ständigt tränande varje dag gör! Och motivationen ökar också.

Se också till att inte slita ut henne redan nu, hon är ung och ska inte ha så mycket fysiskt muskelarbete än. Riskerar att bli stora skador, hon är ju inte mer än.. vad blir det, 10-12 år i människoår nu?

Tänk på det när du kör hårda koncentrationsgrejer två timmar varje dag… det är inte många 10-12 åringar som egentligen fixar det och därför är det så vanligt att man blir skoltrött också.

Det är mycket som händer i hennes lilla kropp just nu, att hon är skendräktig påverkar självklart också. Träna inte när hon inte är träningsbar så att säga! Måste ni smågnabbas för att få till något så blir det inte bra.

Vill hon inte ens leka i någon form och är helt omotiverad - ta en vilodag! Ni kommer ändå inte få ut något av träningen.

Här tränar vi, utöver vardagsgrejer och promenader, BARA korta pass fördelat över dagen. På så sätt blir träningen mer effektiv, vi går ut och tränar EN sak i taget om vi lär in/förbättrar något. Sen kan vi ha LÄNGRE pass med sånt vi redan kan - viktigt viktigt! Sånt vi KAN -  allt mellan 2 och 5 dar i veckan. Och har vi ett längre pass en dag dras ju de korta passen ned den dagen och det påverkar även dagarna innan/efter. Kräver dock att vi har allra allra minst EN total vilodag utan korta pass ens och minst 2 dagar utan längre pass. Och högst 5 dagar med högaktivitet i någon form alltså. Där inkluderas fysiskt arbete! Sen påverkas ALLT av min hunds vilja att jobba - för en hund som inte vill är inte lämplig att träna med.
Ska tilläggas att jag har en 5årig hund, inte lämpligt för 10månaders alltså! Där lägger jag in större vikt på passivitet, alltid prio1. Korta korta pass bara, inga längre förrän hunden faktiskt klarar av det mentalt och fysiskt.

Så i kort skulle jag råda dig att låta henne vila nu tills hon är intresserad av lek igen. Sen får du bygga upp ett schema som passar henne. Testa att ha vilodag - korta pass-dag - aktivitetsdag - passiv (=titta på)-dag eller liknande. Se till att alltid ha ett par vilodagar - det finns inget som säger att du kommer kunna hålla detta tempo hela hundens liv så vänja henne redan nu. Se till att låta henne titta på mycket - kan både skapa förväntan och motiviation, och också lära henne att ta det lugnt och inte stressa sönder vid aktivitet vilket risken många gånger är stor för.

tsset
0

#5 Går och går… ingen valp fixar för mycket aktivitet, de är inte fullt utvecklade liksom. När man talar om att man inte "kan" trötta ut vissa hundar talar man om antingen sina egna begränsningar eller om vuxna hundar, vilket är en heeelt annan sak! Lägg därtill linjer, aveln osv… och hundens status - löp, skendräktighet, pubertet, spökåldern osv, allt kan ställa till det för träningen. Eller så kanske det helt enkelt är dig hon inte vill jobba med… säger inte att det ÄR så, men det finns helt klart många fall där hunden är mer än arbetsvillig - "bara inte med matte, hon ställer för höga krav på mig/belönar mig inte/bara klagar och klagar…"

Maja2
0

Hon är ju så ung ännu, och behöver tid att vara valp/unghund. Om hon är 10 månader nu, och ni legat i lä i 1.5 månader, innebär det att ni körde hårt med henne när hon var mellan 6 och 8 1/2 månad. För mig låter det väldigt mycket för mycket, just för att hon då är inne i en period när man snarare kan ta det lite lugnt. Även de som tränar väldigt mycket med hundarna, lägger in vilodagar vilket är viktigt för återhämtning.

Alla valpar och unghundar är nog lätt att överstimulera. En vuxen BC är en annan sak.

Katti
0

"Rejält med fysisk motion" för en hund som är 9-10 månader gammal får mig att rysa över hela kroppen…

Har inte din hund en uppfödare som du har fått/får råd av? För din och din hunds skull råder jag dig att ta hjälp av ett riktigt proffs. Berätta precis vad ni gjort och hur hunden reagerar. Detta i kombination med att den här personen får träffa er resulterar säkert i massor av goda råd och tips på bra och balanserad träning. För det är väldigt svårt för oss att ge råd. Det blir mest gissningar. Fast att du ska skruva ner ordentligt är ingen gissning!

Sophie&Segra
0

Jodå. Hon är inte reggad pga att mamma ej har genomfört vallhundsprovet.

Kvinnan jag köpte henne av, hävdade starkt att detaa var MIST det hon behövde. Då hon är av rena vall-linjer, och vi har inte tillgång till får särskilt ofta.. Så för att väga upp det menade/menar hon på att detta var den minsta nivån av träning/stimulans hon behöver för att inte bli en odräglig BC.

Men efter långa samtal med veterinärer, så ska vi nu lägga om hela vår vardag!

Katti
0

Det låter bra! (Men uppfödaren låter inte bra…)

Sophie&Segra
0

Nej, verkligen inte. Hon är bra på vallning, thats it.

Men, ja.. Man lär sig av sina misstag..

Katti
0

Fast om hon är så bra på vallning, varför har inte mamman godkänt vallhundsprov? Så att hon kan sälja sina valpar till vallning…

Men jag tror ni har alla förutsättningar. Du verkar ju ha tid och engagemang Skrattande.

Sophie&Segra
0

Ingen aning faktiskt. Jag frågade henne, och hennes svar var att mamman endast användes till arbete på gården för hennes 2-300 får. Att hon tog valpar på henne var just för att hon skulle ha en valp efter just den här tiken pga hennes fina vallegenskaper.

men har lärt mig även det nu, att BC.. det är en heeelt egen värld. Hon är min första BC, haft en rad andra raser.. Dock ingen renavlad vallhund.
Bla Finska Lapphundar.. :)

[IsabelleA]
0

Du har fått mycket bra svar av alla andra, vill bara önska er mitt bästa! Kyss

Zabina
0

Vill också önska dig lycka till!

Har själv en Bc och tycker det är svårt att hitta balans i träning/aktivering/vila. Det gäller att verkligen glädjas åt de stunder och dagar när allt flyter för att sedan tänka på detta de gånger det känns som att allt går åt skogen…Men som andra redan sagt, att ställa för höga krav i tidig ålder är inget att rekomendera (tycker själv det är jättesvårt, det är ju så roligt att träna!) Det blir ofta bara en förvirrad hund som tröttnar och hittar på massa otyg för att få utlopp för frustrationen.

Det kommer säkert bli bra om du drar ner på tempot och låter din lilla flickan vila mycket, speciellt nu under skendräktigheten!

monsterblom
0

Jag skulle nog träna mkt passiv träning med din hund. Jag har en tik på 1,5 år som ja% inte tränar fysiskt och psykiskt ännu då jag anser att hon är för ung. Vi kommer löpa hela linan ut när hon är två. Spelar ingen roll om hunden är tidig eller inte i utvecklingen, de måste få en bra och rolig start. De dagar din hund vill vara med och träna, låt henne visa vad HON vill göra och gör det.

Lycka till med den lille

monsterblom
0

Jag skulle nog träna mkt passiv träning med din hund. Jag har en tik på 1,5 år som ja% inte tränar fysiskt och psykiskt ännu då jag anser att hon är för ung. Vi kommer löpa hela linan ut när hon är två. Spelar ingen roll om hunden är tidig eller inte i utvecklingen, de måste få en bra och rolig start. De dagar din hund vill vara med och träna, låt henne visa vad HON vill göra och gör det.

Lycka till med den lille

monsterblom
0

Tränar inte regelbundet med henne ska det stå vid %