Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 29630 ggr
Mona22
0

Nybörjarhund?

vad har ni för förslag på en nybörjar hund. har bara kollat liiiite efter en hund.

det som jag har som "krav"

ej en pytteliten ras så Chihuahua osv går bort direkt.

får inte vara en skällig ras.

älskar att vara ute men kan även vara inne och bara vara.

Måste funka med katter.

bara renrasigt, ej blandras.

helst ska den ej fälla så mycket men det är ej ett krav.

Nybörjarhund då jag inte haft hund förut.

Finns det någon ras som klarar kraven?Skäms

jag har kollat lite smått på en schnauzer, är det en helt fel ras?

marinelady
1

Nr1 det finns inte i mina ögon något som kallas för nybörjar hund, det har helt och göra med vilken tid och vilket engagemang man lägger på sin hund.

Nr 2.  Den kunskap du inte har måste du ju inhämta någonstans så anser du att du har tid till valpkurser exempelvis?

Nr3.Har du råd med sjukdomsfall som eventuellt kan drabbar hunden? Har du råd att köpa in hunden?

Nr4. Har du tid att uppfostra en valp och se till att denna inte lämnas själv längre stunder under dess första veckor i hemmet?

Nr 5. Har du möjlighet att lösa ensamhetsproblematiken när du jobbar/går i skolan?

Nr 6. Är du fullt införstådd att du tar dig ann ett djur som kommer leva under en stor del av din livstid och som kommer kräva tid, pengar och engagemang som du kanske i framtiden vill lägga på annat ex. resor.

Om Du har svarat ja på alla dessa frågor så kolla då in en ras som inte fäller (men antagligen måste klippa och borsta regelbundet = borstning 1 gång i veckan, klippning var tredje…)exempel på dem raserna är Pudel ( alla storlekar), Kerry Blue terrier (som jag själv har), bischon frise, tibetansk terrier, lhasa apso, soft coated wheaton terrier.

Kan du tänka dig raser som är strävhåriga ( måste trimmas men inte klippas) så har du exempelvis, airendeale terrier, irländs terrier, strävhårig foxterrier.

De övriga sakerna du beskriver som måste gilla katter och får inte vara skällig är uppfostrings punkter, det är sånt som du styr och bestämmer över. Och det fungerar utmärkt med katt och terrier om någon undrar, det sitter i uppfostran.  Lycka till med hundsökandet :).

Mona22
0

jag jobbar knappt något (gubben gör det)pga ryggproblem så jag har tid och går jättegärna kurser i lydnad och sånt.

jag har pengar undanlagda för jag har ju katter med som kan tänkas behöva vård.kommer att köpa hunden. vet ju att hundar kostar mer än katter så det är man beredd på. 

ioch med att man är hemma mycket behöver ju inte hunden vara ensam. annars har jag frågat flera kompisar som kan tänkas ställa upp ifall jag skulle jobba.

jag är införstådd att hunden kommer leva länge och det hoppas man ju. jag är ingen som är så mycket för att resa så för mig spelar det ingen roll.

att de skäller är pga uppfostran men jag har märkt att småhundar skäller mer men det kanske inte alltid är så?

marinelady
0

Jag har träffat många småhundar som faktiskt lagt av sitt skällande när jag varit barnvakt åt dem, det sitter i ägaren, många små hundar kommer undan med små saker som en större inte hade gjort..

India
0

TS, jag tänker direkt på cavalier! Cavalierer brukar vara goa och lättfostrade hundar som går ihop med de flesta. Visst blir hunden vad man gör den till men det är stor skillnad på olika raser och jag tycker absolut att vissa raser har mer skall i sig än andra.

marinelady
0

#4 Cavalierer har också mycket sjukdomar och är en fällande ras..så det är svårt att hitta "okej" individer inom den rasen anser jag som inte bär på sjukdomar. Leta linjer med långlivade hundar i sådana fall och  läs på vilka sjukdomar du bör fråga efter :) bla. hjärtsjukdomar som oftast visar sig på äldre hundar och ögonsjukdomar.

Åter igen du får den hund du uppfostrar, har en terrier själv som inte säger ett pip vid knackningar eller påringningar vid dörren, hundmöten, när hon lämnas ensam osv… Den enda gången hon skäller är när hon hetsar upp sig så mycket i lek och träning att det verkligen inte går att hålla igen.

[Hilo]
0

Finns ingen nybörjarhund - Det hänger på dig!
Om den gillar katter eller ej hänger också på dig.
Om den skäller eller ej hänger också på dig.

Så bara där kan du välja vilken ras du vill, även om vissa hundar har närmare till skall än andra.

Ang. kostnaden så är mina katter dyrare än hundarna.

Jag föreslår att du letar upp lite raser på nätet som passar "inte pytteliten" och "fäller lite".

Man får dock vara berädd på att många uppfödare av de större rasera, typ rottweiler, dobermann och schäfer kräver att man har någon erfarenhet av hund innan, men bara att leta vidare.

Låter förövrigt som om du letar efter en sällskapshund.
Leta i Grupp 9 på SKK's hemsida så kan du ju börja sålla bort raser där.

Mona22
0

¤5 jag vill inte ha en ras med mycket sjukdommar så då får man leta noga som du säger om man vill ha en sån.

¤6 jag vill ej ha en blandrashund så därför kommer de bli dyrare än mina renrasiga katter men det gör mig inget.det var det jag menade Flört

jo jag förstår att de vill att man ska erfarenhet men hur får man det om man ej får köpa en…Oskyldig

det finns så många att välja på.

[Hilo]
0

#7 Ja, nu har jag blandrashundar, men innan hade jag rottweilers, och katterna är mycket dyrare i drift, oavsett vad det är för ras på hunden eller katten.
Så har det alltid vart för mig Glad
Själva inköpet är ju en annan sak, men mina katter kostar 6000
Det kanske blir 2000 + om man köper en renrasig, beroende på ras givetvis.

Men inköpspriset går jag inte efter då det är en engångskostnad, utan räknar med mer vad de kostar att driva Flört

Ja, och hitta en relativt frisk ras är ju också lite svårt eg.
Visst finns det riktigt bra uppfödare sin är väldigt petiga i sin avel, och det är ju bra. Även om det heller inte alltid är en garanti..
Du har ingen ras du fastnat för alls? Glad

Karizma
0

Det där med skällig det är upp till vad man fostrar dom :) Jag vet då flera st som har skaffat hund och haft katter innan men hunden sen valt att jaga dom är skit kul och inte funkar, vad de gjort för att få det så vet jag inte (men tror lite på det är upp till en själv med)

Jag tycker att du ska kolla på sällskapshundras :) Många uppfödare anser dig som den bäste köparen då du är lite formbar och inte trångsynt av dig då du inte haft hund innan fatta det rätt :) Du är den som går kurser, frågar uppfödaren om tips mm Hoppas du hittar DIN ras som passar dig. Tips är Pudel

Cornish-rex
0

Håller med om att det inte finns någon "nybörjarras". Fast det finns ju "lättare" raser än andra. Självklart finns de hundar med dom kraven, det är bara bra om du ställer ännu fler! Ju fler krav du har desto lättare blir det att välja rätt hund :)

Min första egna hund fick jag för ett år sedan. Hon är en Collie och vi passar perfekt ihop! Jag tycker Collie är en av dom lättare raserna. Man behöver inte vara hård och ryta i (gäller förstås inte alla). Jag behöver bara säga "nej" i vanlig ton annars blir hon rädd ;). Många raser behöver en stadig hand, och det är inte lätt att vara det när man är nybörjare. Dom behöver lagom motion och (min) älskar att träna, framförallt agility. Hon är lugn inne och busig ute, älskar att springa i skogen. Ligger gärna på mattes mage och sover, fäller inte mycket alls, bara 2 ggr per år (sommar och vinterpälsen). Skäller aldrig och älskar katter. Min kompis Collie låg med hennes katt som precis hade fått kattungar, hon hjälpte till och tvättade dom :). Man måste vara noga med valet av Collie för aveln har inte varit felfritt. Många blir rädda och osäkra (det har jag aldrig stött på), fast om man hittar rätt uppfödare är det inte något problem, tror jag. Alla jag känt har uppnått hör ålder. Sedan finns det ju "liten Collie" också, Shetland Sheepdog. Men en sådan sida finns det här på iFokus, om dom får du läsa själv ;) Tror det blir min nästa hundras…

Pudel (som någon har rekomenderat här ovanför) har jag stor erfarenhet av. Själv har jag och min familj haft två Kungspudlar (storpudlar). Dom var på topp hela tiden. Om du vill ha en lite lugnare ras ska du inte ha pudlar (kan ju inte säga att alla är så, men många!). Våra var överallt precis hela tiden! Man behövde en kikare om man hade dom lös ( en Collie behöver man en backspegel istället, dom är ju vallhundar och vill ha koll på flocken;). Fast pudlar vill vara sin matte/husse till lag hela tiden, och dom älskar att träna, allt från spår till agility! Våra var lite enmanshundar och jag hatade att dra håret i öronen, oj så dom skrek… usch! Fast dom fäller inte och är (för dom flesta) allergivänliga. Tror det kan vara en bra "nybörjarhund". Men pälsen är inte att leka med, iallafall inte om man vill ha utställningspäls (pälsen är inte för nybörjare, stod i källaren i flera timmar per vecka). Våra jagade katter men det är ju från individ till individ. Kan vara lite skälliga, annars underbara hundar om man vill ha lite fart i vardagen ;).

Du undrade om schnauzer, men jag vet inte vilken storlek du menar (olika lynne). Men här hemma finns det en riesenschnauzer (den största sorten). Inte en "nybörjarhund". Om jag var som du skulle jag glömma den direkt. Vi får ofta brotta ner henne så att vi kan få hennes respekt (i någon dag). Det var inte jag som valde rasen, men om det skulle vara jag skulle jag aldrig valt den. Inte för rasen, för dom är underbara(älskar livet), utan för att jag aldrig skulle klara av en sådan ras. Hon skäller mycket, gillar katterna (men hon trampar ner dom så vi har fått gett bort våra för tillfället, hon är så stor, det kan inte vara lätt) och älskar att träna (men jobbig att träna med då hon blir för uppspelt). Kräver mycket mortion varje dag. Enmanshund så det stänker om det! Skiter fullständigt i vissa familjemedlemmar. Nu låter det som jag är väldigt negativ, Obestämd det var inte meningen, för dom är underbara hundar dom också. Men för mig lite för mycket, men jag är också lite nybörjare. Men nu pratar jag om riesen, du kanske är intresserad av dom mindre (men dom är mycket lika på vissa saker, men många som skiljer dom åt också). Men jag skulle inte klara av en…

Jag vill absolut inte "trycka" ner någon hund, jag har skrivit det jag upplevt (ur en nybörjares ögon), skriv gärna och rätta mig om jag har fel.

Hoppas att det här blev till någon hjälp för dig. Det är bara att fråga om du undrar över något.

Lycka till och berätta gärna vad du bestämmer dig för (om du bestämmer dig förstås) Skrattande

LinaK
0

Tänkte direkt på bichon havanais, dock är det ju lite pälsvård om man väljer ha hunden långhårig. Men det är inte så farligt om man sköter det regelbundet.

Min kille går jätte bra ihop med katter, han ÄLSKAR katter! Han fäller inte någon päls. Han skäller i princip aldrig, kan skälla till när det ringer på dörren men det är ju för att varna Glad Rasen är väldigt lättlärd och kräver inte miltals promenader, men den har inget emot att vara ute att röra sig och hänger med på det mesta.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Cornish-rex
0

#11 Har varit och tittat på dom på olika kennlar. Verkar vara helt underbara hundar :), fast pälsen verkar vara jobbig. Är det så att pälsen blir lättare när dom fått vuxenpälsen? Kan dom träna agility (klar dom kan, men om dom är duktiga och om dom tycker det är kul), tränar du något med din pojk?

LinaK
0

#12 Alltså pälsen är inte så jobbig, det är under en period som den kan vara jobbig. När den byter valppälsen mot vuxenpälsen, då får man borsta varje dag. Men annars tycker jag inte pälsvården är så jobbig, gör man det regelbundet så =)
En havanais kan absolut träna agility, det är en väldigt sprallig och uppmärksam ras. Så agility passar utmärkt.
Vi har tänkt att gå en kurs nu i vår, våran instruktör på valpkursen tog mig åt sidan och sa att vi MÅSTE börja på agility eftersom hon tyckte att min hund skulle passa perfekt till det Tungan ute Så det är väl bara att lyda. Agility är ju roligt så!

[Wera]
0

Tänkte direkt på Chinese Crested, dom är inga "skälliga" hundar… har själv en Chinese Crested vovve hemma (dock blandis med Shih-tzu) och han skäller aldrig, utom när han är ute på gården och vill in. Han fäller aldrig (iaf. inte under det halvår jag haft honom och har hört att Chinese Crested inte brukar fälla så mkt?).

Qenta (som hunden heter) är väldigt god vän med alla våra djur, och där även vår katt som han älskar att leka med :P Men det är väl från individ till individ.

Dom är inte så stora men inte så små som chihahuhor iaf. Qenta väger 5 kg.

Karizma
0

14, joho dom skäller :) var hos en uppdödare o himmel de kan skälla nu hade hon 2 naken tikar och 2 andra tikar av nån ras men larmet gick på ganska mycket :D Men fäller det gör dom inte en trevlig glad ras jag bara älskar dessa. Trevliga och allerta hundar lättlärda, men krävs en del pälsvård. En nakenhund ska man tvätta ofta borsta dom och smörja in på sommaren. Men jag var hundvakt åt syrrans hund och tycker oxå det är en lätt första hund Glad

[Wera]
0

#15 Jaha när jag sökte på Chinese Crested stod det att dom var väldigt lekfulla hela livet och skäller inte i onödan… vår hund skäller iaf. aldrig om det inte är absolut ett måste haha :)

[Hilo]
0

#16 Beror väl kanske på uppfostran. De två (som jag vet) bor här i byn håller aldrig snattran Flört

Noa-Nisse
0

jag tänker på Greyhound. inte liten, fäller inte mycket. snäll och fin hund. inte många sjukdommar, inte den skälliga rasen precis. nästan omöjligt att inte lyckas med en Greyhound.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Karizma
0

17, ja det är lite så tror jag  har man sen 2 st lr mer då går larmet mer :D

sen vill jag säga att jag tycker det är helt OK att en hund skäller när nån går in i deras trädgård/knackar på dörren osv den uppfödaren hade pli på dom de var tysa o glada och hälsade jätte glatt på en utan att hoppa o flänga på oss. Så det var jätte trevligt även ena tiken satte sig snabbt i min mans knä o fjäska Flört Hon sa att dom skäller inte på promenader o träning mera i deras trädgård och när nån kom de bode på landet så det kan vissligen ha med att göra att de lärt sig att nån kommer skit kul skäll skäll.

16, oja de leker som tokar springer ju supersnabbt med :D du har en till liten inblandad ras som jag fått bra intryck av med en mycket glad hundras, min extra mormor har en shizu tik o hon är bara för rolig 8år o blir tokglad när man kommer hämntar sin toffel o bjuder in på lek :) Söt som som socker.

Linnea
0

Vissa raser har använts till att döda katter..

Skynda långsamt så går det fortare.

[Hilo]
0

#20 JRT är väl en av dem, eller har jag fått det helt om bakfoten då?

De har iaf ryktet som "kattmördare"..

Xondah
0

Dem har väl används åt att döda allt möjligt..egentligen. Därför dem är så lätta att få å jaga ganska mycket olika djur. Katt och råttmördare var väl förr som ett bonusjobb när dem inte jagade med husse.

[Hilo]
0

#22 Ah, då hade jag inte missuppfattat det helt Glad

Den killen svärmor och jag är hundvakt åt är dock tokrädd för katter..
Utan att något hänt. Han tycker de bara är fruktansvärt läskiga, hihi.

anypet
0

Mitt förslag är en Labrador Retriever, de är för det mesta lugna och trevliga sällskapshundar.

Men också lekfulla! Glad

anypet
0

Mitt förslag är en Labrador Retriever, de är för det mesta lugna och trevliga sällskapshundar.

Men också lekfulla! Glad

Xondah
0

#23 hehe, ja rädd ska dem inte vara!..men jag skulle säga att det är bättre material av jrt om den inte flyger på en katt eller andra rovdjur hur som helst. Inget vidare och skicka ner en totalt oförsiktig hund i ett gryt. Då är de ganska snart slutlekt.. ;)

[Hilo]
0

#26 Ja, han är ju het som fan. Men mina katter viker han direkt för, haha!
Fast han är ju ganska nervös av sig ändå..

Han är ju inte den bästa av resen direkt. Men söt.

Linnea
0

#21 Pinscher har ju använts till det iaf. Finns säkert fler.

Skynda långsamt så går det fortare.

Hellis
0

Vad kul att du gillar schnauzer, men det är en mycket krävande ras. Inte bara riezen, som #10 skrev, men även om dom mindre varianterna inte är lika stora och fysiskt krävande så måste du alltid vara allert och steget före med en schnauzer. Dom är underbara, smarta, lättlärda och supermysiga, men fulla av bus och energi. Får dom inte tillräckligt psykisk stimulans och disciplin kan dom bli riktigt jobbiga, eftersom dom är väldigt självständiga och ser sig gärna som herrar över sig själva. Lite som katter.

Men om du tar reda på allt du kan om rasen och är beredd att lägga tid, energi och din fulla uppmärksamhet det första året på hunden rekomenderar jag en schnauzer. Men då måste du verkligen veta vad du ger dig in på.

SparklingTindra
0

#13 Alltså, är din havanais nerklippt? En havanaispäls är ju inte precis lättskött när den är fullpälsad. Den ska borstas minst en gång om dagen för att inte tova. Jag känner många havanaisägare och alla borstar när hunden har varit ut, annars får dom tovor.

LinaK
0

#30 Nej min havanais är inte kortklippt just nu.
Har man ett bra schampo och ett bra balsam (inklusive spraybalsam) Så behöver man inte borsta så jätte ofta, jag borstar kanske 2 gånger i veckan. Och min får tovor ibland, men dom är ju lätta att reda ut.

LinaK
0

#30 Tillägg: Sen kan du inte skriva att en havanais päls SKA borstas varje dag för att inte tova, jag borstar inte varje dag men den blir inte tovig för det. Den kan tova om det är blött ute. Jag vet många som inte borstar sin havanais för att den varit ute, fastnar det saker i pälsen så tar man givetvis bort det.

tsset
0

#24, #25 Också kommer jag och ska vara jobbig, men labben är verkligen inte en hund som SKA fungera som enbart sällskapshund, först och främst SKA den vara apportör! Att tipsa om arbetande raser för sällskap kan göra bra mycket mer skada än nytta…

Dessutom är labben knappast känd för att inte fälla så mycket. Den kan fälla otroliga mängder!

[Hilo]
0

#33 Grannens labbe fäller något så in i..
Det blir som en ryamatta under fällningen..
Samma med min labbemix..

tsset
0

#34 Min gamling är extrem nu på gamla dar, det bara rasar av! Står och tittar på honom och ser stora klumpar av lös päls ligga ovanpå honom… det är hår överallt! Till och med på kläderna som är nytvättade trots att kläderna rollas noga innan de åker in, och tvättmaskinen är rengjord…i kylskåpet, i halsband, i maten… överallt.

Men det är det värt den här sista tiden!

[jakke94]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kanske en Clumber Spaniel skulle passa ? :)

Spaniel rasernas tyngsta ras, tik väger ca 30 kg och hane 35-40 kg.
härstammar från bla basset hound (har lös hud och hängande ögonlock såsom basset och st bernhard)

Finns ingen agressivitet i rasen då den har använts till att jaga i pack (i england släpper man fortf. ut 7-8 clumbers på ett byte)
dock behöver man inte jaga med denna hunden för att den ska hålla sig lungn.
är väldigt lung och barnvänlig, passande aktiviteter kan var spår (människo eller blodspår), Rallylydnad, vanlig lydnad (ha inte för höga krav bara) och även utställning är en populär grej inom rasen :)

länk till rasklubbens hemsida: www.clumber.net

Vi har 2 tikar och 1 hane hemma samt en tik och en hane på foder och kan garantera att det är en väldigt unik och trevlig hund =) 

(bild på en av våra clumberhanar, valp ca 7 månader

[Wera]
0

#36 Naw vilken söt hund! Tror inte jag hört talas om rasen innan :) men den verkar ju helt underbar! Sjukt vacker.

SparklingTindra
0

#32 Okej, ska kanske är fel ord. Men då det tydligen skiljer stort mellan pälsarna på denna ras så är det ju kanske inte heller lämpligt att skriva att den inte är så jobbig då man kan få en hund med en sådan päls att den måste borstas och torkas bara för att den gått på promenad i daggigt gräs. Flört

Menmen, dessutom är ju allting relativt. Men jag håller med, ska var helt fel ord.Glad