hund för agility?
söker en större hund som gillar agility.
Några förslag?
Hunden ska klara att bo i lägenhet och vara "nöjd" med promenader..
Menar du då en mellanstor eller en riktigt stor? Jag var på bruks idag och kollade lite på agilyti…där var allt från jättesmå till stora collien. Jag skulle tro att dom flesta raser tycker det är kul faktiskt =)

Alaskan Husky(Kan behöva mer aktivering), Schäfer, Kelpie ja det finns en hel del.
Egentligen så finns det ju ingen hund som bara nöjer sig med promenader. Utan ALLA hundar behöver mer eller mindre få jobba av sig rejält med energi.
Vad menar du med större hund? Vilken storlek ungefär? Och hur mycket agility har du tänkt dig, träna nån gång ibland för att det är kul, ställa upp på små klubbtävlingar el. likn. eller tävla på elitnivå?
Kelpie skulle jag inte rekommendera om du vill ha en hund att huvudsakligen promenera med, då de kräver väldigt mycket mer än så.
Men kom gärna med lite mer "krav", pälsvård, lite temperament (hur den ska vara mot främmande människor, ev. följa med mycket till andra platser, hur den ska funka med andra hundar osv) så blir det mycket enklare att hjälpa till. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
ok.
större en mellanstor.. inte långhårig.. bra temperament och gilla nya männiksor och barn. Inte för beskyddande men ändå lite på sin vakt.
Den ska inte vara en "gläfsig" hund, en sån som piper så fort man lämnar den. Den ska klara att vara själv..
är som sagt kär i Cane corso och rhidgebacken..
isf är ju ridgebacken den som passar bäst av dom två, för alla cane corso jag har mött har oftast haft svåra HD fel.. men jag skulle nog om jag var intresserad av agility välja typ Border Collie.. då jag själv kör med min blandning BC & Schäfer.. det går jättebra.. Men såklart vet jag inte om promenader och lägenhet passar en agility hund tyvärr .. isf otroligt mkt aktivering ..
Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se
det finns ju korthårig collie också, men dom är lite mera pipiga än långhåren
Border Collie rekommenderar jag :)

Boder Collie tycker jag låter passande. Men aktivering behöver alla hundar, stora som små. Ingen hund nöjer sig men promenader.
Om den ska passa till agility så låter det ju som att #0 ska träna det, därför förstår jag inte riktigt de där med "nöjd med promenader" 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
det håller jag med eros om, agility är en otroligt krävande sport både för hund och förare, och det gäller att träna så ofta som möjligt,själv tränade jag 3 dagar i veckan, och hade 2 "lov dagar",och sedan tränade lite lydnad dagen innan vi började på ny kula igen, en hund behöver också vila från sina aktiviteter annars blir den lätt överstimulerad…..
Själv har vi Malinois och Tervueren, jag vet en del som sysslar med agility med både Malle och terv.
Min tik som då är just Tervueren skulle nog ha passat bra för agility, hon är liten och snabb…..det är dock inte jag..;)
jag har ingen aning om vad det finns för hundar som både finner sig i att bo i lägenhet och att aktiveras genom agility. om du verkligen har bestämt dig för att satsa ordentligt med agility så spelar nog inte rasen så jätte stor roll men inte en allt för krävande hund om te.x kelpie. men om du kanske bara ska syssla med agility någon gång i bland, bara 1 timma i veckan eller så kan jag tyvärr inte tipsa om någon bra hundras eftersom du vill ha en stor hund med lite päls. Collie har ju lätt för att anpassa sig att både jobba och gå sin vanliga promenad. Samma sak med Shetland sheepdog, men det är ju en liten hund, och även långhårig. Lancashire heeler skulle nog vara en passande hund! Både korthårig och så anpassar den sig för om hur du vill ha det. Men den är ju endast 30cm i mankhöjd.
12,där sade du ett sant ord om collies,dom har så lätt att anpassa sig till det som bjuds,och blir aldrig jobbiga inomhus för det ;-), men det kan skilja lite mellan lång och korthårig collie :-)
om du ska ha en liten hund så ska du ha en borderterrier!

En hund ska väl få mer än promenader??
15,ja hon skriver agility också ;-).

tycker inte du ska skaffa en BC om du inte är beredd att aktivera din hund VARJE dag. De flesta BC behöver jobba både fysiskt och psykiskt varje dag och blir lätt understimulerade annars. Visst är BC.n jättebra agilityhundar, men man ska ju leva med hunden också. Det viktigaste när man letar efter en agilityhund är att hunden är frisk (och har friska föräldrar). Den får inte vara för tung eller sönderavlad i ryggen, höfterna, benen m.m. En schäfer kan man träna med men vill man tävlar och träna intensivt tror jag att schäferns dåliga rygg och vinklade bakben kan göra att den inte håller.
Pudel, jaktlabrador (alltså inte de tunga utställningsvarianterna) och springer spaniel tycker jag är bra agilityraser som ändå är nöjda med att bara vara sällskapshundar till vardags. Kelpie och dalmatiner tycker jag också verkar bra, även om de kräver lite mer motion.
Jag har själv en jackrussel som jag tränar/tävlar med i agility och tycker den rasen är bra, även om man kanske får jobba lite mer för att få dem med sig än man får på andra raser. Vill du ha en inte så stor hund är ju de flesta spaniels (engelsk cocker, amrikanska cocker m fl) och shetlands sheepdog jättebra
Lycka till med hund letandet!
skickar med en bild på min lilla vovve..

Hur kan man ens komma på tanken att rekomendera en border collie till nån som vill att hunden ska vara nöjd med prommenader och tycka att det är kul med agility? Jag har själv en border collie..och hon skulle riva huset om hon itne fick mer aktivering. Jag vallar (vilket är den största anlednignen till att man skaffar en renodlad vallhund, Har man inget vallningsintresse finns det massor utav andra raser) Förutom vallningen blir det agility, lydnad, spår, sök och freestyle. Dessutom är jag en aktiv person och gillar att vara ute och gå mkt, springa och cykla. Vissa människor verkar tro att det bara är att köpa en bordercollie och så har man en färdig agilityhund som älskar agility..det ligger många timmar om dagen bakom en duktig hund och själv är min border collie det svåraste i hundväg som jag haft hitils..
Ni får ursäkta om jag låter sur..men jag älskar border collien och är rädd om denna ras. Det är framförallt en vallhund och ska inte bli en hund som så många andra som avlas efter utseende och därmed förlorar den enorma motor som denna rasen faktiskt har. Ska man skaffa en border collie ska man vilja betydligt mer..
du skriver att man ska se sig om efter en annan ras än ren vallhund!?, min collie är en ren vallhund och han skulle funka alldeles utmärkt med promenader och agility…….
Lena, det är väl lite skillnad på raserna? BC avlas ju efter vallningen.

#19 håller helt med, tycker alldeles för många inom agilityn skaffar BC.s för att de är bra att tävla med, men glömmer att man faktiskt ska leva med hunden alla de dagar man inte tävlar också. Finns så himla många andra raser man kan välja som inte mår dåligt av att inte få arbeta varje dag.
#20 tror collien har blivit avlad mycket mer för sällskap än en del andra vallhundsraser (som t ex. BC, working kelpie m fl). Det var ju länge sen man avlade collies enbart för att arbeta med. Speciellt efter Lassie-filmerna har collien blivit mycket mer sällskapshund än vallhund.
#20 Vart skriver Joyous det? Det jag hittar är "Jag vallar (vilket är den största anlednignen till att man skaffar en renodlad vallhund, Har man inget vallningsintresse finns det massor utav andra raser)" vilket handlade om andra raser än bc, som jag förstod det i alla fall.
Nåt om att det inte finns vallhundar som klarar sig med promenader och agility ser jag inte att hon har skrivit nånstans..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
21, ja dom är olika ;-).
22, det finns dom uppfödare som avlar fram collies som sällskap eller bruks,men det finns även dom som behåller vallegenskaperna på dem, vilket min uppfödare bland annat gör, sedan att dom inte jobbar på samma sätt som bc, är ju inte så konstigt eftersom det inte är samma ras, men det vill inte säga att collies har mindre vallegenskaper för det, mycket har hänt sedan lassie blev känd …..

#24 visst finns det säkert collies som avlas för vallning också, men som det var nu skrev ju Joyous att hon inte tyckte bc.n passade att ha bara som sällskap, med promenad som enda motion, och du svarade att din hund visst skulle passa att ha bara som sällskap. Det jag menade är att även om collien är en vallhundsras, så är det mycket mer avlad som sällskapshund än t ex border collien.
nej då blev det en missupfattning, för min collie och även dom jag har haft tidigare, passar för både och alltså familje hund och vallare i samma paket,sedan att inte bc är ämnad för det är jag helt överens om,men enligt mitt tycke av vallhund så ska den vara flexibel, med det sade jag inte att jag inte gillar bc,för det gör jag ;-).

Jag har absolut inte sagt något om collie:) Utan den enda ras jag pratade om var rasen border collie..Till skillnad från collie så är bc:n en renodlad vallhund som inte får reggas om itne föräldrarna är godkännda vallhundar,, Detta för att behålla de starka vallegenskaper som bordern har. Jag tycker inte att det är fel att skaffa någon typ av hund från vallhundsgruppen om man är någorlunda aktiv och vill köra tex agility osv..Men jag tycker att det är fel att skaffa sig en vallhund som än idag enbart avlas efter vallningsegenskaper om man itne tänker valla:)
27, jag är helt enig med dig ;-),glömde skriva att det var 25 jag svarade ;-)

Jag tycker Kitty ska skaffa en mindre hund om hon vill bara gå "promenader". Inte för att en liten hund behöver mindre motion, men du behöver inte gå lika långt… Sysselsätta hunden går att göra på många sätt. Jag själv har Kineser och Port.Vattenhund, och jag kan säga direkt att en kines är rolig på agilitybanan. Portisen vill ha mer än promenader… Om det inte räknas som att man går långa svängar och kan släppa loss sin hund, så den får rusa av sig allt spring den har i benen….
Där håller jag inte riktigt med, det varierar kraftigt från ras till ras. En stor lufs som t.ex. en st.bernard el. liknande nöjer sig med mindre fläng än t.ex. mitt yrväder.

#29 kan säga att min JR behöver lika mkt och lika långa promenader som en stor hund…

pudlar funkar jättebra på agility. och man behöver ju inte klippa dom sådär tokigt. (hoppas jag inte förolämpar någon pudelälskare nu, men det ser tokigt ut, sött i vissa fall, men tokigt)
min hund hade passat dej perfekt :P hon är bordercollie / schäfer rottweiler. men nu är hon ju min, då henne får du inte :D
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

#30 och #31 Förlåt, tänkte inte så långt…. Skrev väl i ivern.. 
Klart en liten aktiv hundras kan kräva mer än en stor tung hundras… Jag tar tillbaka det där! Tänkte mer på en BC eller Terv eller likn, mot en Bichon, lasa eller Cavalier… Men strunt i det. Jag viker mig naturligtvis…

#33 Okej :) Då är jag med dig :)
Jag tror inte att nån hund nöjer sig med promenader, dom bara tvingas att finna sig i det. Dessutom så är ju Agility ett utmärkt sätt att träna sin hund på så därför så behöver den ju inte nöja sig med promenader om det är agility du vill syssla med. 
Jag tycker att du ska välja en storpudel! Dom är extremt bra på Agility och lätta att lära och dressera. Dom är stabila i psyket och väldigt trevliga och sociala. Ett aber är ju förstås pälsvården, men du behöver ju inte ha en stor utställningsman på den om du inte ska ställa ut. Jag hade en storpudel som kunde svänga i luften när han hoppade över hinder och det kan man spara tid på om man tävlar. =)

Ja, Bc tkr jag iaf inte du ska ha, sheltie kanske i så fall. de flesta hundar passar i agilitysporten om man tränar rätt från början.