Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 245 ggr
abcHund123
0

Hundpsykolog

Ni som gått till beteendevetare/hundpsykolog eller om ni själva är utbildade inom det.
Vad har er hund haft för problem som ni velat få hjälp med och hur har ert skräddarsydda schema sett ut?

Är nyfiken då jag själv funderar på att ta hjälp av en hundpsykolog eftersom jag har en osäker hund, det som får mig att tveka är att jag är rätt insatt i beteendeproblem då detta inte är min första osäkra hund. Vi har hittat metoder som fungerar rätt bra för oss så blir lite osäker om det skulle tillföra något att ta hjälp av en psykolog eller om man bara slösar pengar, även om det såklart kan vara bra att få se från en annan persons perspektiv och hur dom hade hanterat det.

Är nyfiken på hur ”övningarna” hos en psykolog ser ut för att få en osäker/stressad/aggressiv hund att fungera i samhället. Är exempelvis grunden hur mycket fysisk/psykisk motion hunden får eller liknande.
Är medveten om att metoderna varierar beroende på vem man går till och problem men hade varit kul om ni velat dela med er av era erfarenheter!

Herveaux
1

#0: Du kan ju alltid börja med en konsultation så du får chans att pejla av om ett fortsatt samarbete skulle vara givande.
En del hundpsykologer gör det gratis eller till lägre pris än efterkommande möten.

Nu var det ett par år sen jag kollade upp det men om du bor inom deras områden så har Hundens Hus' elever som gick hundpsykologutbildning ett antal gratis timmar att erbjuda klienter i slutet av sin utbildning.

// Harley

UlrikaD
1

Vill bara säga att jag har anmält inlägget av misstag.😳
Bevaka knappen sitter ju precis där, jag missade. Ber om ursäkt!!

Mitchika
1

#2: Ingen fara, det är lätt hänt då dom sitter så nära. Tack för att du sa till. :D

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Elsis matte
0

Ursäkta att jag svarar utan att ha egen erfarenhet av att gå till hundpsykolog…

Rätt person kan säkert vara till hjälp, men det gäller att välja noga. Hundpsykolog är ingen skyddad titel, så kolla upp utbildning och erfarenhet (seriösa utövare brukar presentera detta tydligt) och välj någon som har jobbat just med osäkra hundar. En del har även blogg, podcast, gör webinar, skriver artiklar eller till och med böcker, på så sätt kan man få inblick i en persons tankesätt. Fastnar du för någon som bor för långt bort kan du alltid fråga om denne kan hänvisa till någon närmare - den som är aktiv i hundbranschen har säkert mer kontakter än du.

Ett första steg kan vara att kolla på ex https://sverigeshundforetagare.se/ där det finns tydliga krav på utbildning och förhållningssätt.

En branschorganisation grundad år 1983. Sveriges Hundföretagare enar hundföretagare med etiskt hundtänk, och hög kvalitet på sina tjänster och med modern och konstant uppdaterad kunskap inom hund. Vi står till grunden för H-märket - en officiell kvalitetsstämpel inom hundbranschen. De hundföretagare som är H-märkta delar organisationens etiska värdegrund och filosofi.